معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۷/۰۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۷۴

دستاوردهای اقتصادی دولت آرژانتین

گزیده گزارش خبری"مهم ترین دستاوردهای دولت آرژانتین در زمینه طرح های تامین انرژی و جذب منابع مالی و تایید سرمایه گذاری خارجی در صنایع خودروسازی و معدنی این کشور" به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

آلبرتو فرناندز رئیس جمهور آرژانتین طی سخنرانی در مراسمی‌به مناسبت معرفی پروژهای 4 و 5 گاز تاکید نمود که دولت قصد ایجاد یک سیستم قانونی جهت اطمینان بخشی سرمایه گذاران در بخش هیدروکربنی را دارد تا آرژانتین فرصت های بدست آمده را از دست ندهد.

وی در ادامه افزود ما به پیش بردن این امر با مشوق های لازم و توجه به آنچه ما را به فعالیت ملزم می نماید ادامه خواهیم داد. از کسانی که خواهان مشارکت و کسب سود هستند نیز می خواهیم برای کار و تولید سرمایه گذاری نمایند. در این مراسم استانداران نئوکن، چوبوت، ریو نگرو و روسای موسسات نفتی حضور داشتند.

بدین ترتیب دولت پروژه گاز چهارم را که شامل فراخوان موسسات برای تمدید تاریخ اعتبار قراردادها تا پایان 2024 است کلید زده است. آلبرتو فرناندز با اطمینان گفت: می‌توانیم آرژانتین را به یک تامین کننده عظیم انرژی با در دست داشتن یک طرح توسعه جدید واستفاده از گاز که مردم ما و کشورهای جهان بدان نیازمند هستند، تبدیل نماییم. ما این امکان را برای اینکه در یک مرحله بتوانیم گاز منطقه گاو مرده (Vaca Muerte) را به تمام کشور ارسال نماییم، دارا می‌باشیم. در همین راستا سرخیو ماسا وزیر اقتصاد ابراز داشت، دولت خواهان همسو کردن حجم صادرات انرژی با تولیدات داخلی پروتئینی(کالاهای کشاورزی) تا سال 2027 است. وی افزود تا پایان سال 2023 آرژانتین به 90 درصد خودکفایی در زمینه انرژی دست می یابد و تا پایان این تاریخ 3.200 میلیارد دلار در هزینه واردات انرژی صرفه جویی خواهد شد..

در همین حال سرخیو ماسا در اولین سفر خود به ایالات متحده آمریکا بعنوان وزیر اقتصاد دولت آلبرتو فرناندز موفق به تامین اعتبار 3 میلیارد دلار از طریق بانک توسعه کشورهای آمریکایی گردید. این قدم مثبت نخست، چشم انداز روشنی در مسیر وی جهت تعامل با بانک جهانی و صندوق بین المللی پول و کلوپ پاریس را فراهم آورد. در همین راستا ملاقات و گفتگوهایی نیز با صاحبان سرمایه، تحلیگران و مقامات دولت ایالات متحده انجام پذیرفت. در کلیه گفتگوها موضوع ذخیره ارزی کشور و اقدامات بعمل آمده توسط سرخیو ماسا جهت توقف بحران و ایجاد توازن در نحوه پرداخت بدهی کشور مورد توجه خاص قرار داشت.

سرخیو ماسا وزیر اقتصاد آرژانتین ضمن اشاره به تاثیر جنگ روسیه و اوکراین و افزایش تعرفه واردات انرژی که 5 میلیارد دلار از ذخایر دولت طی آن هزینه گردید، به  اعتبار 6.200 میلیاردی که دولت روسیه برای آرژانتین درخصوص برنامه حمایت دوجانبه اختصاص داده بود و این احتمال در پی وقوع جنگ به ناکامی انجامید همچنین قول 8 میلیارد دلاری چین که بواسطه وضعیت ژئوپلتیک و مشاجرات میان روسیه و اوکراین به نتیجه نرسید، اشاره کرد.

در گام اول وزیر اقتصاد در دیدار با مقامات آمریکا و صندوق بین المللی پول به پایبندی آرژانتین در زمینه انجام تعهدات نسبت به سازمان‌های اعتباری، بدون هرگونه تغییر در قرارداد مارس 2022 سالجاری تاکید کرد. در همین راستا بانک جهانی نیز مبلغ 500 میلیون دلار اضافه را برای کمک به اقتصاد آرژانتین اختصاص داد. صندوق بین المللی پول نیز برای روزهای پایانی ماه جاری، اعتبارات دیگری را در اختیار ماسا قرار خواهد داد. سرخیو ماسا همچنین موفق گردید تایید صاحبان صنایع برای سرمایه گذاری در خودرو سازی، معادن و نفت آرژانتین برای سال آتی را بدست آورد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما