معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۶۸

اخبار اقتصادی ژاپن

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ژاپن در هفته سوم آذر ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ژاپن نهادی برای حفاظت از گونه‌های کشاورزی داخلی ایجاد می‌کند

 دولت ژاپن تصمیم گرفته است نهاد تازه‌ای راه اندازی کند تا مانع پرورش غیرقانونی میوه‌ها و سایر محصولات کشاورزی گران قیمت داخلی در خارج از کشور را شود .این تصمیم پس از آن گرفته شد که اقلامی مانند انگورهای با کیفیت بالا به نام «شاین مسقط» و «روبی رومان» در کشورهای دیگر تولید شدند.

قانون بازنگری شده حفاظت از گونه‌های گیاهی و دانه‌ها، که سال گذشته اجرایی شد، به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا مقاصد صادراتی برای گونه‌های تازه محصولات را محدود کنند. وزارت کشاورزی می‌گوید که نهاد جدید به توسعه دهندگان گونه‌های تازه در فرآیند ثبت محصولات در خارج از کشور کمک خواهد کرد. این نهاد با همکاری سازمان ملی پژوهش‌های کشاورزی و مواد غذایی و همچنین دولت‌های استانی ایجاد خواهد شد.

این نهاد همچنین برای گونه‌هایی که مجاز به پرورش در کشورهای دیگر هستند، بابت مجوز هزینه‌ای را دریافت خواهد کرد. وزارت کشاورزی قصد دارد این اقدام‌ها را از سال مالی آینده آغاز کند.

بازگرداندن خط تولید شرکت ژاپنی غذاهای دریایی به کشور بخاطر افزایش هزینه‌ها و ریسک‌های جهانی

یک شرکت ژاپنی غذاهای دریایی، که زنجیره تامین آن در سراسر اقیانوس آرام و در آسیا امتداد دارد، تصمیم گرفته است بخش بزرگی از تولید خود را به ژاپن بیاورد.

یامایا کامیونیکیشنز (Yamaya Communications)قصد دارد تمام محصولاتی که در ژاپن می‌فروشد را در این کشور تولید کند. این شرکت مستقر در فوکواوکا، نزدیک به نیم قرن است که «منتایکو»، یک محصول از تخم ماهی تند آلاسکا پولاک را تولید می‌کند. این شرکت حدود ۴۰ سال پیش بخش‌هایی از تولید را به خارج از کشور منتقل کرد.

بیشتر این ماهی‌ها در دریای برینگ در آبهای آلاسکا صید می‌شوند. سپس در قایق‌های ماهیگیری فرآوری می‌شود و به بوسان در کره جنوبی منتقل می‌شوند. از آنجا به ویتنام فرستاده می‌شوند و در آنجا نمک سود می‌شوند.

این شرکت اکنون می‌گوید از ماه آوریل سال آینده آخرین مرحله فرآوری در فوکوکا در یک کارخانه خودکار انجام خواهد شد. یکی از دلایل اصلی بازگرداندن این بخش از تولید به کشور هزینه‌ها است. کارگران کشورهای دیگر حقوق بیشتری دریافت می‌کنند. ضعیف تر شدن ارزش ین ژاپن بار مالی این شرکت را افزایش داده است.

یاماموتو ماساهیده، رئیس یامایا کامیونیکیشنز، می‌گوید «تفاوت هزینه‌‌های نیروی کار بین ژاپن و خارج از کشور در ۲۰ سال گذشته کاهش یافته است. اختلالات در زنجیره تامین در بحبوحه همه‌گیری ویروس کرونا عامل دیگری است.»

میم گرفتند از ماه نوامبر تولید خود را به میزان دو میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

تلاش خودروسازان ژاپنی برای تجهیز محصولاتشان به آپشن‌های فناوری خودران

خودروسازان ژاپنی به اقدامات خود برای تجهیز مدل‌‌های جدیدشان به فناوری‌های خودران سرعت می‌بخشند. این فناوریها حاصل تلاش‌ این شرکت‌ها برای تولید ماشین‌های کاملا خودران است.

رانندگی اتومات دارای ۶ سطح از صفر تا ۵ است. دولت در تلاش است که استفاده عملی از سطح ۴ فناوری خودران در خدمات حمل و نقل را تا حدود سال ۲۰۲۵ میلادی آغاز کند. خودروهای مجهز به فناوری خودران سطح ۴ تحت شرایط ویژه بخشی از امور رانندگی را به طور خودکار انجام می‌دهند.

شرکت خودروسازی هوندا موتور در حال حاضر برخی از خودروهای لوکس خود را به آپشن‌های سطح ۳ مجهز کرده است که به این وسایل نقلیه اجازه می‌دهد تحت شرایطی ویژه بیشتر کارهای رانندگی را به صورت خودکار انجام دهند.

شرکت هوندا موتور تاکنون استفاده از این فناوری را به خودروهایی که در بزرگراه‌های با ترافیک سنگین با سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت یا کمتر تردد می‌کنند محدود کرده بود.اما این شرکت در نظر دارد تا نیمه دوم دهه ۲۰۲۰ سرعتی که این سیستم خودران می‌تواند عمل کند را به ۱۲۰ کیلومتر در ساعت افزایش دهد.

شرکت هوندا همچنین در تلاش است که تا سال ۲۰۳۰ تقریبا تمامی مدل‌های جدید تولیدی خود را مجهز به فناوری سطح ۲ کند. خودروهای مجهز به فناوری سطح ۲ می‌توانند در شرایط خاص، به صورت خودکار حرکت کنند، سرعت بگیرند و ترمز کنند.

خودروسازی نیسان موتور نیز در تلاش است که برخی از مدل‌های خودروهای مینی ون این شرکت را که قرار است در بهار عرضه شوند، به فناوری خودران سطح ۲ مجهز کند.

دستور نخست وزیر ژاپن به وزیران خود برای اجرای سریع بسته اقتصادی

کیشیدا فومیو، نخست وزیر ژاپن، به وزیرانش دستور داده تا بسرعت اقدام‌های اقتصادی در بودجه متمم که حدود ۲۹ تریلیون ین یا بیش از ۲۱۰ میلیارد دلار است را اجرا کنند.دولت در پی تصویب دومین بودجه متمم در هفته گذشته، برای کمک جامع به معیشت مردم یک کارگروه تشکیل داد.

کیشیدا گفت اقدام‌های جدید برای کاهش فشار هزینه‌های برق و گاز بر خانوارها و کسب و کارها بعد از ماه‌ ژانویه آغاز خواهد شد.او همچنین گفت برخی از شهرداری‌های محلی از ماه ژانویه حدود ۷۲۰ دلار به شکل کمک نقدی برای بارداری و زایمان به خانوارها فراهم خواهند کرد.نخست وزیر برنامه‌اش برای تشکیل مجمعی به هدف گسترش سرمایه‌گذاری بخش‌های دولتی و خصوصی را مورد تأکید دوباره قرار داد. انتظار می‌رود گروه‌های تجاری که از اقتصادهای محلی پشتیبانی می‌کنند در آن شرکت نمایند.

رشد بی‌سابقه صادرات مواد غذایی ژاپن

 ارزش صادرات مواد غذایی ژاپن در ۱۰ ماهه اول سال رکورد زد که علت آن کاهش ارزش ین و افزایش تقاضا در صنعت رستوران‌داری در جهان بوده است.ارزش محموله‌های صادراتی محصولات کشاورزی، جنگلداری و شیلات از ژانویه تا اکتبر به ۱۲ / ۱ تریلیون ین یا بیش از هشت میلیارد دلار رسید که نسبت به سال گذشته ۳ / ۱۵ درصد بر حسب ین افزایش یافته است.

دولت قصد دارد صادرات سالانه را تا سال ۲۰۲۵ به دو تریلیون ین یا حدود ۱۵ میلیارد دلار افزایش دهد. مقامات قصد دارند با نظارت بر مجوزهای کشت برخی محصولات، استفاده غیرقانونی از محصولات کشاورزی در خارج از کشور را محدود کنند.

دولت همچنین فهرست صادرات کلیدی را گسترش خواهد داد و ماهی کپور زینتی (nishikigoi) که همواره در خارج از ژاپن محبوب بوده است را به این فهرست اضافه خواهد کرد.

دستمزدهای واقعی در ژاپن برای هفتمین ماه پیاپی کاهش یافت

دستمزدهای واقعی در ژاپن در ماه اکتبر نسبت به یک سال قبل برای هفتمین ماه پیاپی کاهش داشت. پرداخت اسمی‌بالاتر بود اما نسبت به تورم مصرف‌کننده با روند آهسته‌تری افزایش یافت.

ارقام اولیه که  توسط وزارت کار منتشر شدند نشان می‌دهند که میانگین دستمزد ۲۷۵ هزار و ۸۸۸ ین یا حدود ۲۰۰۰ دلار بود. این رقم شامل پرداخت پایه و اضافه‌کاری نیز می‌شود. این رقم نسبت به یک سال پیش بر حسب ین ۸ / ۱ درصد بیشتر بود که دهمین افزایش ماهیانه پیاپی را رقم زد. دستمزدهای واقعی، بعد از تنظیم با تورم، به میزان ۶ / ۲ درصد کاهش داشت. از ماه ژوئن ۲۰۲۰، این اولین بار برای این میانگین ماهیانه است که بیش از دو درصد کاهش می‌یابد. آن زمانی بود که تأثیر همه‌گیری ویروس کرونا سبب کاهش دستمزدها شد.

رونمایی از پهپاد جدید برای ارسال مرسولات پستی توسط اداره پست

شرکت پست ژاپن از یک پهپاد لجستیکی جدید رونمایی کرد. این شرکت در حال تسریع تحقق عملیات تحویل مرسولات با پهپاد می‌باشد. پهپاد جدید که به طور مشترک با شرکت سازنده هواپیماهای بدون سرنشین مستقر در توکیو ACSL Ltd.  ساخته شده ، ظرفیت حمل 5 کیلوگرم را دارد که تقریباً سه برابر بیشتر از مدل موجود است . این پهپاد می‌تواند تا 35 کیلومتر پرواز نماید .

اصلاح میزان تولید ناخالص داخلی در دوره ژوئیه- سپتامبر در ژاپن

تولید ناخالص داخلی ژاپن کمتر از میزان مندرج در گزارش اولیه در سه ماهه سوم سال جاری کاهش یافت . داده‌های تجدید نظر شده منتشر شده توسط دفتر کابینه نشان می دهد که اقتصاد با نرخ سالانه 0.8 درصد در دوره جولای تا سپتامبر در مقایسه با سه ماهه قبل کاهش یافته است. قرائت اولیه منتشر شده در ماه گذشته کاهش 1.2 درصدی را نشان داد.این اولین کاهش تولید ناخالص داخلی در دو سه ماهه بود زیرا افزایش هزینه‌ها و افزایش مجدد موارد ابتلا به ویروس کرونا باعث کاهش رشد شد.

افزایش قیمت تخم مرغ در توکیو

قیمت تخم مرغ در ژاپن عمدتاً به این دلیل افزایش می یابد که هزینه تغذیه مرغ ها نیز بالاست. حمله روسیه به اوکراین این قیمت ها را افزایش داد و شیوع آنفولانزای پرندگان در این کشور اوضاع را بدتر کرده است.

یکی از شرکت های تابعه انجمن‌های تعاونی کشاورزی می‌گوید متوسط قیمت عمده فروشی تخم مرغ متوسط در توکیو 262 ین یا حدود 1.9 دلار به ازای هر کیلوگرم در ماه نوامبر بوده است. این رقم نسبت به سال قبل 26.5 درصد افزایش داشته و بالاترین رکورد در آن ماه است.

تخم مرغ معمولاً به اندازه برخی از اقلام غذایی در ژاپن مستعد نوسانات قیمتی نیست، آنها برای صنایع غذایی به قدری مهم هستند که تولیدکنندگان دارای درجه بالایی از کارایی هستند که معمولاً هر گونه فشار قیمت خارجی را جذب می‌کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما