معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۶۷

اخبار اقتصادی ویتنام

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های ویتنام در هفته دوم آذر ماه 1401 به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ثبت رکورد جدید صادرات 49 میلیارد دلاری محصولات کشاورزی ویتنام

صادرات محصولات کشاورزی، جنگلداری و شیلات ویتنام طی 11 ماه ابتدای سال جاری با افزایش 12 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته و با ثبت رقم 49 میلیارد دلار رکورد جدیدی را ثبت نمود. 25 درصد صادرات این محصولات به ارزش 12.3 میلیارد دلار به کشور آمریکا به عنوان بزرگترین مقصد صادراتی این اقلام، صادر گردیده است. چین با واردات 9.3 میلیارد دلار محصولات کشاورزی، جنگلداری و شیلاتی ویتنام، دومین مقصد این اقلام صادراتی ویتنام می‌باشد. بصورت قاره‌ایی، آسیا مقصد 44.7 درصد، آمریکا مقصد 24.4 درصد و اروپا مقصد 11.3 درصد این اقلام صادراتی ویتنام بوده است.

امکان تحقق رکورد صادرات 11 میلیارد دلاری آبزیان ویتنام در سال جاری

بر اساس آمار اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبزیان ویتنام، صادرات آبزیان این کشور در سال جاری می‌تواند به رقم 11 میلیارد دلار در سال برای نخستین بار دست یابد. عمده این محصولات شامل میگو، ماهی پگاسوس و ماهی تن می‌باشد. این اتحادیه اظهار داشته صادرات این محصولات در ده ماهه ابتدای سال بیش از 10 میلیارد دلار بوده است و از این رو رقم صادرات یازده میلیارد دلاری برای نخستین بار در سال جاری، به راحتی قابل تحقق می‌باشد. بازارهای عمده صادراتی آبزیام ویتنام شامل آمریکا، ژاپن، چین و اتحادیه اروپا می‌باشد. اتحادیه اروپا، آمریکا و چین در مجموع 60 درصد تجارت جهانی آبزیان در اختیار دارند. ویتنام در ده ماهه اول سال جاری، 50 درصد آبزیان خود را به این سه کشور و منطقه صادر نموده است.

صادرات ده میلیارد دلاری ویتنام به آمریکای لاتین در 10 ماه نخست امسال

بر اساس اطلاعات وزارت صنعت و تجارت ویتنام، این کشور در ده ماه ابتدای سال جاری میلادی میزان 10.2 میلیارد دلار انواع البسه، منسوجات، کفش و سایر محصولات به کشورهای آمریکای لاتین صادر نموده است که نسبت به سال گذشته 5 درصد افزایش نشان می‌دهد. در این مدت، ویتنام 8.6 میلیارد دلار کالا از کشورهای آمریکای لاتین وارد نموده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 17 درصد افزایش نشان می‌دهد. عمده اقلام صادرات ویتنام شامل محصولات باغی، البسه، منسوجات و کفش و عمده واردات این کشور از کشورهای آمریکای لاتین (برزیل، مکزیک، آرژانتین، شیلی، پاناما، کلمبیا، پرو) شامل اقلام ذرت، دانه سویا و خوراک دام می‌باشد.

افزایش 44 درصدی صادرات میوه و سبزیجات ویتنام به چین

صادرات میوه و سبزیجات ویتنام به چین در ماه اکتبر سال جاری با 44 درصد افزایش نسبت به اکتبر سال گذشته به رقم 152 میلیون دلار بالغ گردید. در نه ماهه ابتدای سال جاری میلادی، چین 949 میلیون دلار موز از کشورهای مختلف وارد نموده است که واردات این قلم از ویتنام بالغ بر 213 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 49 درصد افزایش نشان می‌دهد. صادرات میوه و سبزیجات ویتنام به چین در 10 ماهه اول سال جاری میلادی با 26 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل به رقم 1.2میلیارد دلار رسیده است. صادرات میوه و سبزیجات ویتنام به به کشورهای جهان در این مدت با 8 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل به رقم 2.75 میلیارد دلار رسیده است.

شرکت‌های معظم حمل و نقل دنیا به بازار تجارت الکترونیک ویتنام چشم دوخته‌اند

بزرگترین خط کشتیرانی کانتینربری دنیا، شرکت Maersk و شرکت حمل و نقل FedEx آمریکا به دنبال ورود به بازار تجارت الکترونیک ویتنام می‌باشند. اخیرا و پس از هزینه3.6 میلیارد دلاری شرکت فنلاندی Maersk جهت خرید یک شرکت هنگ کنگی بنام LF Logistics، مدیر منطقه آسیا پاسفیک این شرکت به ویتنام سفر نموده است. وی هدف از خریداری این شرکت هنک‌کنگی را توجه بیشتر این شرکت به منطقه جنوب شرق آسیا از جمله ویتنام در حوزه تجارت الکترونیک عنوان نموده است. اوایل ماه جاری میلادی نیز شرکت آمریکایی FedEx دفتر عملیاتی دو میلیون دلاری خود را در هانوی پایتخت ویتنام افتتاح نمود. بر اساس نظرسنجی صورت گرفته، ویتنام بالاترین سرعت رشد اقتصاد دیجیتال در جنوب شرق آسیا دارا می‌باشد. برآورد شده است ارزش بازار تجارت الکترونیک ویتنام در سال جاری میلادی به رقم 23 میلیارد دلار و تا سال 2025 به رقم 32 میلیارد دلار بالغ گردد.

افزایش نرخ بهره در بانکهای ویتنام به بیش از 10 درصد

با توجه به کمبود نقدینگی در ویتنام، برخی از بانکهای تجاری این کشور نرخ‌های بهره سپرده را تا 10.35 صدم درصد افزایش دادند. بانک NCB ویتنام این میزان بهره را برای سپرده یکساله تا میزان یک میلیارد دونگ (40300 دلار) به مشتریان خود پیشنهاد می‌دهد. برخی از بانکهای دیگر نیز نرخ بهره خود را بصورت دوره‌ایی و یا حتی هفتگی افزایش داده‌اند. به منظور جذب سپرده‌ها، برخی بانک‌ها حتی از نرخ‌های بهره رسمی ارائه شده نیز، بهره بیشتری پرداخت می‌نمایند.

دستور بانک مرکزی ویتنام مبنی بر عدم الزام خرید بیمه نامه توسط وام گیرندگان

اخیرا بانک مرکزی ویتنام State Bank of Vietnam به بانک‌های این کشور دستور داده است کارمندان خود را از الزام وام گیرندگان به خرید بیمه نامه برحذر نمایند. در حال حاضر بسیار از بانکهای خصوصی در ویتنام وام گیرندگان حقیقی خود را ملزم به خرید بیمه نامه در صورت درخواست اخذ تسهیلات از این بانکها می‌نمایند. یک وام گیرنده حقیقی عنوان داشته است بانکی خصوصی وی را ملزم به خرید بیمه نامه عمر به ارزش 60 میلیون دانگ (2400 دلار) معادل 4 درصد ارزش تسهیلات درخواستی نموده است.

زیان 635 میلیون دلار شرکت دولتی برق ویتنام

در ده ماهه ابتدای سال جاری میلادی، شرکت برق دولتی ویتنام EVN زیانی معادل 15.7 تریلیون ویتنام دونگ معادل 635.4 میلیون دلار را ثبت نمود که دلیل عمده آن افزایش قیمت‌های سوخت می‌باشد. این شرکت اعلام نموده افزایش قیمت‌های جهانی زغال سنگ، نفت و گاز از ابتدای سال جاری موجب افزایش هزینه‌های تولید و خرید برق از سایر نیروگاهها گردیده است. بر اساس گزارش وزارت صنعت و تجارت ویتنام، افزایش نهادهای اولیه تولید برق از ابتدای سال جاری میلادی به شدت افزایش یافته به گونه‌ای که قیمت زغال سنگ با افزایش دوبرابری به قیمت 304 دلار در تن رسیده است. از این رو افزایش قیمت خرده فروشی برق در آینده نزدیک اجتناب ناپذیر می‌باشد.

افتتاح مجتمع پتروشیمی 5 میلیارد دلاری در جنوب ویتنام

نخست وزیر ویتنام، آقای فام مین چین پروژه‌ی سرمایه‌گذاری 5 میلیارد دلاری در جنوب ویتنام در استان ووم تائو را افتتاح نمود. این پروژه با مشارکت شرکت تایلندی SCG و سرمایه‌گذاری شرکت ویتنامی Long Son  احداث گردیده است. این مجتمع همراه با پالایشگاه نیسون (مشارکت ژاپن، کویت و ویتنام) در شمال ویتنام و پالایشگاه بینگ سون در مرکز ویتنام نقش مهمی در تامین و عرصه بنزین در ویتنام ایفاء خواهند نمود. 

دولت ویتنام در پی فروش سهام خود در 141 شرکت و خصوصی سازی 19 شرکت

بر اساس تصمیم اتخاذ شده در خصوص واگذاری سهام دولت ویتنام در شرکتها، دولت این کشور قصد دارد تا سال 2025 سهام خود در 141 شرکت بخش خصوصی را واگذار نموده و 19 شرکت را بطور کامل خصوصی‌سازی نماید. فرآینده خصوصی سازی در جریان شیوع کووید 19 در این کشور به تاخیر افتاده است. بر اساس اعلام وزارت دارایی این کشور، در ده ماهه ابتدای سال جاری میلادی، معادل 135.5 میلیون دلار از سهام دولت ویتنام در شرکتها واگذار گردیده است. در خلال سالهای 20-2016 تعداد 180 شرکت دولتی در ویتنام به طور کامل خصوصی‌سازی شده است.

 دریافت وام 600 میلیون دلاری از بانکهای خارجی توسط گروه ماسان ویتنام

گروه ماسان (Mason) یک از گروه‌های بزرگ اقتصادی و دارای بزرگترین شبکه توزیع و خرده فروشی در ویتنام (Vinmart) اخیرا وام 600 میلیون دلاری 5 ساله با نرخ بهره 6.7درصد از چند موسسه مالی خارجی دریافت نموده است. این وام از طرف کنسرسیومی از موسسات مالی بین‌المللی شامل BNP Paribas, Credit Suisse, HSBC و Standard Chartered در اختیار این گروه اقتصادی ویتنامی قرار گرفته است که بیانگر اعتبار این گروه نزد موسسات مالی خارجی می‌باشد. بر اساس گزارش مطالعات HSBC Global، ویتنام تا سال 2030 به دهمین بازار بزرگ مصرفی در جهان با پشت سر گذاشتن ترکیه، تایلند و انگلیس تبدیل خواهد شد.

محدودیت بر واردات برنج کم‌کیفیت به ویتنام

وزارت صنعت و تجارت ویتنام در حال تهیه پیشنویس قانون اعمال محدودیت بر واردات برنج کم‌کیفیت به این کشور می‌باشد. واردات برنج کم‌کیفیت هندی به ویتنام به دلیل قیمت پایین و پس از اعمال تعرفه صفر بر روی برنج وارداتی از هند متعاقب اجرایی شدن موافقت نامه تجارت آزاد میان هند و کشورهای عضو آ.سه.آن صورت می‌پذیرد که بر تولید برنج ویتنام و امنیت غذایی این کشور تاثیر گذاشته است. سال گذشته ویتنام یک میلیون تن برنج از کشورهای مختلف (بیش از 72 درصد آن از هند) وارد نموده است. غلات کیفیت پایین از جمله برنج شکسته عمدتا به منظور ساخت نودل، کیک و غذای حیوانات، تولید آبجو و نوشیدنی‌های الکلی وارد شده است. ویتنام سالانه 6 الی 6.5  میلیون تن برنج عمدتا باکیفیت به 156 کشور جهان صادر می‌نماید.

قیمت گاز مصرف خانگی (پخت و پز) در جنوب ویتنام 3 درصد افزایش یافت

قیمت گاز جهت پخت و پز در شهر هوشی‌مین و سایر مناطق جنوب ویتنام برای دومین بار در ماه نوامبر افزایش یافت. در حال حاضر، هر سیلندر گاز مایع 12 کیلویی به قیمت 438 هزار دونگ (معادل 18 دلار) به فروش می‌رسد که نسبت به افزایش قبلی در ماه نوامبر 3 درصد افزایش نشان می‌دهد. این دومین افزایش قیمت در ماه نوامبر بعد از شش ماه قیمت‌های کاهشی از ماه می سال جاری می‌باشد.

کاهش قیمت بنزین در ویتنام

در حالی که قیمت بنزین در ویتنام طی دو ماه گذشته روند افزایشی داشته است، روز اول دسامبر برای دومین بار متوالی روند کاهش داشته به طوری که بنزین N95  با 4.5 درصد کاهش به قیمت 22700 دونگ (91 سنت دلار آمریکا) و بنزین N92 با همین میزان کاهش به قیمت 21670 دونگ ( 87 سنت دلار آمریکا) رسیده است. طی ده روز گذشته قیمت جهانی سوخت به دلیل تشدید محدودیت‌های کرونای در چین کاهش یافته است. همچنین بر اساس اطلاعات انرژی آمریکا، برای اولین بار ذخایر نفت خام آمریکا از 12 میلیون بشکه در روز فراتر رفت.

شرکت برق دولتی ویتنام به دنبال مجوز افزایش قیمت

پس از افزایش قیمت‌ نهاده‌های اولیه در سال جاری و ثبت زیان 1.26 میلیارد دلاری شرکت برق دولتی ویتنام، این شرکت از دولت این کشور درخواست مجوز افزایش قیمت را نموده است. این شرکت می‌تواند بر اساس تصمیات داخلی خود، قیمت برق را بین 3 تا 5 درصد افزایش دهد. برای افزایش 5 الی 10 درصدی قیمت‌ها، نیاز به مجوز از وزارت صنعت و تجارت ویتنام و برای افزایش قیمت بیش از 10 درصد، نیاز به مجوز نخست وزیر این کشور دارد. این شرکت اخیرا اعلام نموده بود قیمت نهادهای اولیه نظیر ذغال سنگ، نفت و گاز نسبت به سال گذشته 3 تا 5 برابر افزایش یافته است.

دیپلماسی واکسن کووید ویتنام و کمک به صرفه جویی 900 میلیون دلار

وزیر خارجه ویتنام، آقای بوی‌تان سون اعلام نمود این کشور با اتخاذ دیپلماسی واکسن و دریافت 260 میلیون دوز واکسن کووید 19 که نیمی از آن بصورت اهدایی کشورهای مختلف بوده، توانسته است 900 میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی داشته باشد. وی افزود در آوریل 2021 و ورود کووید به این کشور 96 میلیون نفری، تنها 320 هزار دو ولکسن اهدایی برنامه سازمان بهداشت جهانی در اختیار داشت. مقامات ویتنامی‌به منظور دریافت واکسن کووید، بیش از 130 نشست و گفتگوی تلفنی و بیش از 100 مکاتبه با سایر کشورها و سازمانهای‌ بین‌المللی انجام دادند. در اکتبر سال گذشته، ویتنام 97 میلیون دوز واکسن و تجهیزات پزشکی به ارزش 80 میلیون دلار به عنوان اهدایی 30 کشور و سازمان بین‌المللی دریافت نمود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما