معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۲۳

اخبار اقتصادی ژاپن

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ژاپن در هفته اول آذر ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ژاپن به ایستگاه فضایی «گیت وی» فضانورد اعزام می‌کند

ان اچ کی- یومیوری ژ. نیوز- ژ.تایمز:دولت ژاپن و ناسا، آژانس فضایی آمریکا، توافق کرده اند دستکم یک فضانورد ژاپنی در یک ایستگاه فضایی جدید که بخشی از ماموریت اکتشافی «آرتمیس» در کره ماه به رهبری آمریکا است، خدمت کند.

ناگائوکا کیکو، وزیر علوم ژاپن، و بیل نلسون، مدیر ناسا، توافقنامه‌ای را در ارتباط با ایستگاه فضایی گیت وی (Gateway)  به صورت مجازی امضا کردند. ایستگاه فضایی «گیت وی» برای گردش به دور کره ماه طراحی شده است. ناسا در نظر دارد ساخت آن را حدود سال ۲۰۲۴ آغاز کند تا بتوان آن را در ماموریت «آرتمیس» مورد استفاده قرار داد.

وزیر علوم ژاپن و مدیر ناسا گفتند به مذاکرات خود درباره لزوم یا عدم لزوم حضور تعداد بیشتری از فضانوردان ژاپنی در این برنامه ادامه خواهند داد.ژاپن با استفاده از فضاپیمای بی سرنشین خود، ۴ تن تدارکات لازم را تا سال ۲۰۳۰ به ایستگاه فضایی «گیت وی» خواهد رساند. همچنین قرار است ژاپن تجهیزات لازم را برای حفظ قابلیت‌های حیاتی این ایستگاه تامین کند.

علاوه بر این، ناگائوکا اعلام کرد ژاپن با پیشنهاد آمریکا برای گسترش عملیات اکتشافی ایستگاه فضایی بین‌المللی تا سال ۲۰۳۰ موافقت کرده است. این ایستگاه به دور کره زمین در گردش است.

حکم جریمه ۵۰۰ میلیون ینی برای انتشار غیرقانونی فیلم در اینترنت

ان اچ کی- یومیوری ژ. نیوز- ژ.تایمز:یک دادگاه منطقه‌ای در ژاپن برای دو نفر به جرم ضرر رساندن به شرکت‌های فیلمسازی به علت انتشار بدون مجوز آن چه که موسوم به «فیلم‌های سریع» در اینترنت است، حکم پرداخت ۵۰۰ میلیون ین یا حدود سه میلیون و ۶۰۰ هزار دلار جریمه صادر کرده است.

«فیلم‌های سریع» به نسخه‌ای از فیلم هایی گفته می‌شود که کل داستان فیلم همراه با زیرنویس و روایت داستان در حدود ۱۰ دقیقه خلاصه می‌شود. دادگاه منطقه‌ای توکیو  حکم پرداخت مبلغ کل خسارت مورد درخواست ۱۳ شرکت از جمله توهو و نیکاتسو، دو شرکت بزرگ توزیع کننده فیلم را برای این دو نفر صادر کرد.

سال گذشته این دو نفر که یک مرد و یک زن که در دهه ۲۰ سالگی هستند، متهم شدند با انتشار بدون مجوز نسخه کوتاه شده فیلم‌ها قانون کپی رایت را نقض کرده‌اند. این اولین مورد محکومیت به دلیل ارتکاب چنین جرمی در ژاپن است.

هیات کارشناسی دولت ژاپن خواستار افزایش مالیات برای پوشش هزینه‌های دفاعی شد

ان اچ کی- یومیوری ژ. نیوز- ژ.تایمز: گروهی از کارشناسان دولت ژاپن در حوزه توانمندی‌های دفاعی این کشور خواستار استقرار زودهنگام موشک‌هایی با قابلیت ضدحمله شدند و همچنین گفتند که افزایش مالیات راه ترجیحی برای تامین مالی افزایش قابلیت‌‌های دفاعی است.

این هیئت گزارشی در مورد راه‌‌های افزایش چشمگیر قابلیت‌های دفاعی کشور ارائه کرد. ساسائه کن‌ایچیرو، رئیس این هیات، سفیر سابق ژاپن در آمریکا، این گزارش را به نخست وزیر کیشیدا فومیو ارائه کرد.

در این گزارش آمده‌است که داشتن توانایی انجام ضدحمله به پایگاه‌های پرتاب موشک‌های دشمن، ضروری است.در این گزارش درخواست شده‌است که تعداد کافی موشک ظرف حدود پنج سال مستقر شود.چنین موشک‌هایی شامل موشک‌های «استندآف» ساخت داخل هستند که می‌‌توانند اهدافی را از خارج از برد تسلیحات دشمن مورد حمله قرار دهند.

کارشناسان می‌گویند افزایش بودجه دفاعی نباید متکی به انتشار اوراق قرضه برای پوشش این هزینه باشد.این بیانیه می‌گوید که دولت باید به صراحت به مالیات دهندگان توضیح دهد که باید از طریق اشکال مختلف مالیات، افزایش بودجه دفاعی را به عهده بگیرند و برای جلب تفاهم آنها تلاش کند.

نظرسنجی : نزدیک به 80 درصد از شرکت های ژاپنی در اروپا از جنگ در اوکراین متاثر شده اند

یک نظرسنجی نشان می دهد که حدود 77 درصد از شرکت های ژاپنی در اروپا بر این باورند که عملیات آنها تحت تأثیر مناقشه روسیه و اوکراین بوده است، عمدتاً از طریق افزایش قیمت انرژی و مواد غذایی و اختلال در لجستیک.

بر اساس نظرسنجی آنلاین از 1445 شرکت که بین 1 تا 26 سپتامبر توسط سازمان تجارت خارجی ژاپن انجام شد، 83.7٪ در این بخش گفتند که تجارت آنها به دلیل جنگ در اوکراین آسیب دیده است.

تمرکز شرکت‌های نفتی ژاپن بر سوخت پایدار هواپیما

ان اچ کی- یومیوری ژ. نیوز- ژ.تایمز: شرکت‌های نفتی ژاپن در حال افزایش تلاش‌های خود برای تولید سوخت پایدار هواپیما یا SAF هستند. هدف آنها کمک به خطوط هوایی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در سال های پیش رو است.

سوخت SAF از روغن خوراکی مصرف شده و یا مواد گیاهی تولید می‌شود. این سوخت نسبت به سوخت‌های معمولی تا ۸۰ درصد کمتر گاز دی اکسید کربن منتشر می‌کند.Cosmo Oil، یکی از شرکت های بزرگ پالایشی ژاپن، برای تولید سوخت SAF همراه با شرکت مهندسی JGC هولدینگز و دیگران در ماه جاری شرکتی تاسیس کرد.

یک تاسیسات تولیدی در پالایشگاه نفت Cosmo Oilدر اوساکا واقع در غرب ژاپن احداث خواهد شد. انتظار می رود فعالیت این شرکت حدود دو سال دیگر آغاز شود.JGC هولدینگز با شرکت معاملات ملکی میتسوبیشی همکاری می‌کند. آنها قصد دارند از ساکنان مرکز توکیو روغن خوراکی مصرف شده جمع آوری کنند.

هدف دولت ژاپن این است که تا پایان این دهه میلادی، شرکت‌های هواپیمایی ۱۰ درصد از سوخت خود را با سوخت SAF تامین کنند.اما بهای این سوخت ۲ تا ۱۰ برابر بهای سوخت معمولی است. بنابراین برای یافتن شیوه‌های موثر جهت به‌دست آوردن مواد خام و کاهش هزینه‌ها هنوز راه زیادی در پیش است.

ژاپن با وجود تورم، ارزیابی بهبود اقتصادی در ماه نوامبر را حفظ می‌کند

دفتر کابینه ژاپن در آخرین گزارش گفت: «اقتصاد ژاپن به طور متوسط در حال رشد است. باید به افزایش قیمت ها، محدودیت های طرف عرضه و نوسانات در بازارهای مالی و سرمایه توجه کامل داشت.

مصرف کنندگان در ژاپن هزینه‌های خود را برای خدمات، صرف غذا و سفرها ( بدون محدودیت کرونا )  افزایش دادند. افزایش تقاضا ظاهراً توسط برنامه تخفیف سفرهای داخلی دولت روی داده است.

در هفته‌های اخیر، ژاپن شاهد افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا بوده است و کارشناسان پزشکی می‌گویند که این کشور پیش از زمستان وارد موج هشتمCOVID-19   شده است.

این گزارش ماهانه در بحبوحه نگرانی فزاینده مبنی بر اینکه افزایش تهاجمی نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی بزرگ برای مهار تورم فزاینده، رشد اقتصاد جهانی را کاهش می‌دهد منتشر می‌شود. فدرال رزرو ایالات متحده در چرخه افزایش نرخ است، در حالی که بانک ژاپن همچنان به سیاست نرخ بسیار پایین خود متعهد است.

دولت گفت که صادرات "تقریباً ثابت" است. در میان عناصر کلیدی تقاضای داخلی، سرمایه گذاری تجاری در حال افزایش است، در حالی که مصرف عمومی، که بیش از نیمی از اقتصاد را تشکیل می دهد، در حال بهبود است.

به دلیل افزایش قیمت انرژی، مواد خام و مواد غذایی و کاهش سریع ارزش ین که هزینه‌های واردات آنها را افزایش داده است، تورم در ژاپن در ماه‌های اخیر شتاب گرفته و در اکتبر به بالاترین حد خود در 40 سال گذشته رسیده است. در این گزارش آمده است که قیمت ها در حال افزایش است.

BOJ در بهار آینده آزمایش ین دیجیتال را با بانک های بزرگ برنامه ریزی می‌کند

منابع آگاه گفتند بانک ژاپن قصد دارد آزمایش امکان سنجی ین دیجیتال را با بانک های تجاری بزرگ ژاپن در بهار آینده آغاز کند. این منابع گفتند که این آزمایش که به مصرف کنندگان عادی امکان مشارکت می دهد، با هدف بررسی اینکه آیا سپرده گذاری و برداشت پول از طریق حساب های بانکی در بانک های تجاری می‌تواند با استفاده از ارز دیجیتال بانک مرکزی CBDC  به راحتی انجام شود یا خیر، انجام می‌شود.

 قیمت‌های مصرف‌کننده توکیو در ماه نوامبر 3.6 درصد افزایش یافت که بزرگترین افزایش در 4 دهه اخیر است

داده‌های دولتی نشان داد که قیمت‌های مصرف‌کننده در توکیو در ماه نوامبر نسبت به سال گذشته 3.6 درصد افزایش یافته است که شدیدترین افزایش از سال 1982 را نشان می‌دهد. به گفته وزارت امور داخلی و ارتباطات، کاهش شدید ارزش ین باعث افزایش هزینه‌های واردات برای ژاپن شده است، به طوری که شاخص قیمت اصلی مصرف کننده بدون احتساب اقلام غذایی ، برای پانزدهمین ماه متوالی افزایش یافته است. برای ششمین ماه متوالی بالاتر از هدف 2 درصدی بانک مرکزی ژاپن باقی ماند.

با افزایش شدید قیمت برق و گاز، قیمت انرژی 24.4 درصد افزایش یافت و یک ماه دیگر رشد دو رقمی را نشان داد. قیمت مواد غذایی بدون احتساب اقلام فاسدشدنی 6.7 درصد افزایش یافت.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما