معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۰۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۱

خط لوله‌ی انتقال گاز تانزانیا به کنیا

رئیس جمهور جدید کنیا، ویلیام روتو، به دنبال کاهش هزینه‌های زندگی مردم که یکی از مهم‌ترین وجوه آن هزینه‌ی سوخت و انرژی در کنیا است، در یکی از اولین مقاصد سفر خارجی خود به تانزانیا سفر کرده و در ملاقات با رئیس جمهور تانزانیا بر سر آغاز احداث خط لوله‌ی گاز تانزانیا به کنیا توافق کردند.

این خط لوله به طول 600 کیلومتر و ارزش 1.1 میلیارد دلار، گاز طبیعی را از نیروگاه گازی Mtwara در 396 کیلومتری جنوب شرقی دارالسلام به شهر ساحلی مومباسا در کنیا و در ادامه به نایروبی منتقل خواهد کرد. این پروژه همچنین به صورت مشارکت دولت و بخش خصوصی (PPP) انجام خواهد گرفت. دولت های دو کشور زمین و همینطور گاز را در اختیار خواهند گذاشت و کارفرمای طرح تأمین مالی و اجرای آن را برعهده خواهد گرفت.

براساس برآوردها، تانزانیا با 57 تریلیون فوت مکعب ذخیره‌ی گاز، بزرگترین ذخایر گازی در شرق آفریقا را در اختیار دارد. این کشور از سه میدان گازی SongoSongo، Mnazi Bay و Kiliwani سالانه 110 میلیارد فوت مکعب تولید گاز دارد و در عین حال به دنبال جذب 40 میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی در بخش گاز تا سال 2025 است.

گاز طبیعی به طور معمول به عنوان سوخت نیروگاه‌های برق و صنایع و همچنین به عنوان ماده اولیه تولید برخی محصولات شیمیایی همچون کود مورد استفاده قرار می‌گیرد. لذا دولت کنیا به دنبال استفاده از گاز طبیعی تانزانیا برای کاهش قیمت انرژی در بخش‌های صنعتی و خانگی این کشور است.

البته به باور کارشناسان، واردات گاز طبیعی در عین حالی که می‌تواند به تأمین انرژی ارزان کمک کند، اما به عنوان یک انرژی وارداتی با پیامدهایی چون کسری تراز پرداخت و نیز نوسانات بازار جهانی مواجه است. لذا تمرکز دولت کنیا باید بر تولید انرژی‌های تجدیدپذیر به خصوص برای مصارف خانگی باشد. از نظر استراتژیک گاز طبیعی تانزانیا باید بر بخش‌های صنعتی و تولیدی چون نیروگاه‌های حرارتی و صنایعی چون سیمان و فولاد و یا حتی تولید کود شیمیایی که با افزایش قیمت شدید در کنیا مواجه است، تمرکز کند. در این صورت هم به کاهش گازهای گلخانه ای کمک می‌کند و هم منجر به کاهش هزینه‌های انرژی در بخش صنعتی کنیا و در نتیجه رقابتی شدن کالاهای کنیایی در منطقه و در کل آفریقا خواهد شد. از این منظر، منطقه ی صنعتی دونگو کندو یک منطقه ی ایده آل به جهت تمرکز صنایع جدید در آن است.

پروژه ی انتقال گاز از تانزانیا به کنیا که یکی از پروژه‌های مهم حوزه ی نفت و گاز در شرق آفریقا است فرصت مناسبی جهت حضور شرکت های ایرانی فعال در حوزه ی نفت و گاز می‌باشد. در عین حال سرمایه گذاری بر روی مصرف کنندگان نهایی این گاز نیز می‌تواند یکی از ظرفیت های قابل توجه این خط لوله برای شرکت های ایرانی باشد. از این منظر موقعیت منطقه ی ویژه ی اقتصادی دونگو کندو در بندر مومباسا قابل توجه است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما