معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۰۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۵

کمک مالی اتحادیه اروپا به تونس

اتحادیه اروپا کمک مالی بلاعوض به ارزش یکصد میلیون یورو در اختیار تونس قرار می دهد.

سمیر سعید، وزیر اقتصاد و برنامه ریزی تونس و مارکوس کرنارو، سفیر اتحادیه اروپا در این کشور، 14 نوامبر 2022، توافقنامه کمک مالی به ارزش 100 میلیون یورو (حدود 330 میلیون دینار) را امضا کردند. این کمک بلاعوض، به منظور کاهش پیامدهای ناشی از همه‌گیری کووید و حمایت از فعالیت‌های اقتصادی از طریق فعال‌سازی اصلاحاتی که اخیراً توسط دولت تونس تصویب شده است، تخصیص داده می‌شود.

سمیر سعید نیز از حمایت مستمر اتحادیه اروپا از تونس در طول چندین دهه به ویژه در دهه گذشته که موقعیت این کشور را به عنوان شریک اول و استراتژیک برای کشورش تثبیت می‌کند، قدردانی و خاطرنشان کرد: همکاری دو طرف از سال 2011 پیشرفت خوبی هم از حیث حمایت مالی و فنی و هم در تنوع زمینه‌ها داشته است.

در همین راستا، وزیر اقتصاد با برشمردن برجسته‌ترین اصلاحات مصوب و همچنین اصلاحاتی که در حال حاضر روی آن‌ها کار می‌شود، بویژه اصلاحات مربوط به احیای اقتصاد و بهبود فضای کسب‌وکار و سرمایه‌گذاری؛ بر تمایل به حرکت در این مسیر به منظور دستیابی به یک گذار اقتصادی موفق و پایدار و تحکیم پایه‌های یک گذار دموکراتیک سالم تاکید کرد.

سفیر اتحادیه اروپا نیز به نوبه خود بر عمق همکاری فیمابین و تمایل برای تقویت بیشتر آن تاکید و خاطرنشان کرد که این بودجه در چارچوب حمایت از تونس در مواجهه با مشکلات و پیامدهای ناشی از کووید و جنگ میان روسیه و اوکراین و همچنین حمایت از اصلاحات ساختاری برای احیای اقتصاد تخصیص یافته است. وی بر تعهد اتحادیه اروپا برای همراهی با تونس برای فائق آمدن بر مشکلات و دستیابی به یک گذار دموکراتیک و اقتصادی کارآمد و پایدار تأکید نمود.

حجم کل حمایت مالی اتحادیه اروپا از تونس در سال 2022 بالغ بر 553 میلیون یورو یا حدود 1830 میلیون دینار بوده که شامل 300 میلیون یورو وام و 253 میلیون یورو کمک بلاعوض می‌باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما