معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۸/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۱۶

اخبار اقتصادی ژاپن

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ژاپن در هفته چهارم آبان ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش بهای تولید کننده در ژاپن برای بیستمین ماه متوالی

 بهای تولید کننده در ژاپن در ماه اکتبر برای بیستمین ماه متوالی افزایش داشت. افزایش بهای مواد خام باعث بالا رفتن قیمت طیف وسیعی از محصولات فروخته شده به شرکت‌ها شده است.

بانک ژاپن می‌گوید هزینه کالاهای خرید و فروش شده بین شرکت‌ها در ماه اکتبر ۱ / ۹ درصد نسبت به یک سال پیش افزایش داشت. این افزایش نسبت به افزایش ۲ رقمی‌که ماه سپتامبر ثبت شد بیشتر است، اما رقم مربوط به ماه اکتبر نیز همچنان رقم بالایی است.

علت اصلی این افزایش بالا رفتن قیمت فولاد، برق و نیز مواد غذایی و نوشیدنی‌ها بود. بیش از ۸۰ درصد ۵۱۵ قلم کالای مشمول این بررسی گرانتر شدند. این بدان معنی است که هزینه‌های تامین مواد اولیه شرکت‌ها بالا رفته است و آنها این هزینه‌ها را با بالا بردن قیمت محصولات و خدمات خود جبران می‌کنند.

با ادامه افت ارزش ین ژاپن در برابر دلار آمریکا، شاخص بهای کالاهای وارداتی به صورت سال به سال بر حسب ین ۶ / ۴۲ درصد افزایش نشان داد.بانک ژاپن می‌گوید به علت نوسان در قیمت مواد خام و کاهش ارزش ین، هنوز بلاتکلیفی زیادی وجود دارد.

مقام‌ها می‌گویند روند بهای کالاهای وارداتی و عملکرد شرکت‌ها برای جبران هزینه‌های بالاتر خود با افزایش بهای کالاها و خدماتی که به کسب و کارهای دیگر می‌فروشند را با دقت زیر نظر خواهند گرفت.

 کنسرسیوم ژاپنی با هدف ساخت نیمه‌هادی‌های نسل فردا تشکیل شد

هشت شرکت بزرگ ژاپنی در برابر رقابت شدید جهانی برای ساخت نیمه‌هادی‌های نسل فردا دست همکاری با یکدیگر داده‌اند.هدف نهایی آنها ساخت تراشه‌های دو نانومتری طی پنج سال آینده در داخل کشور است که اینگونه تراشه‌ها تا کنون در هیچ کجای دنیا ساخته نشده است.

کوایکه آتسویوشی، رئیس این کنسرسیوم، گفت: «ما در ساخت نیمه‌هادی‌های پیشرفته ۱۰، ۲۰ سال عقب هستیم. این آخرین فرصت ما است که بتوانیم با استفاده از برتری‌های خود در تولید، چنین هدفی را در دنیا پیش ببریم.»

تویوتا موتور، گروه سونی و شرکت عظیم مخابراتی ان‌تی‌تی از جمله شرکت‌های تشکیل دهنده این کنسرسیوم هستند. آنها در نظر دارند شرکتی به نام راپیدوس را برای ساخت تراشه‌های پیشرفته تاسیس کنند.

این تراشه‌ها برای فناوری‌هایی نظیر اتومبیل‌های خودران، ابر رایانه‌ها، و شهرهای هوشمند ضروری هستند. تراشه‌سازان سراسر جهان اکنون در تلاش برای طراحی نیمه‌هادی‌هایی با مدارهای ریزتر با کارایی بهتر هستند. ژوئن امسال، شرکت محصولات الکترونیکی سامسونگ کره جنوبی تولید انبوه تراشه‌های ۳ نانومتری را آغاز کرد. شرکت TSMC تایوان هم در نظر دارد تا سال ۲۰۲۵ تراشه‌های ۲ نانومتری به بازار عرضه کند.

  کاهش مازاد درآمد حاصل از تجارت

 مازاد درآمد حاصل از سرمایه­ گذاری و تجارت با کشورهای خارجی ژاپن، در 6 ماهه­ ی نخست سال مالی امسال (ماه آوریل تا سپتامبر)، حدود 4 تریلیون و 900 میلیارد ین بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 6 تریلیون و 900 میلیارد ین کاهش داشته ­است، که دومین کاهش بزرگ از سال 1985 می­باشد. تراز تجاری ژاپن نیز در این مدت، حدود 9 تریلیون و 300 میلیارد ین بوده که بزرگترین کسری تا کنون به شمار می­رود. افزایش قیمت انرژی مانند نفت خام و کاهش سریع ارزش ین که سبب افزایش میزان واردات شده، از دلایل این کسری به حساب می­آید.

  برگزاری اجلاس اقتصاد زنان آفریقا در ژاپن

 اجلاس اقتصاد زنان آفریقا-آسیا و اقیانوسیه با حضور همسران نخست­ وزیران و روسای جمهور کشورهای آفریقایی و به منظور تبادل نظر در خصوص تامین امنیت غذایی در این کشورها از 24 نوامبر به مدت 4 روز در توکیو برگزار خواهد شد. تمهیداتی برای حضور نمایندگان مجلس ژاپن نیز در این اجلاس اندیشیده شده ­است. در این اجلاس در رابطه با کشت برنج نیز از جانب متخصصین امر توضیحاتی ارائه خواهد شد. این نشست توسط یک گروه ژاپنی حامی آفریقا و برای نخستین بار برگزار می­شود.

اعلام آمادگی ژاپن برای کمک به کشورهای در حال توسعه جهت مقابله با زیان و آسیب ناشی از تغییرات اقلیمی

ژاپن در کنفرانس کوپ ۲۷ گفت که در نظر دارد برای کمک به کشورهای درحال توسعه جهت مقابله با «زیان و آسیب» ناشی از تغییرات اقلیمی‌بودجه ارائه دهد.نیشیمورا آکیهیرو، وزیر محیط زیست ژاپن در سخنرانی خود در نشست سطح وزیران کنفرانس اقلیمی در مصر این ایده را مطرح کرد. او گفت « ژاپن مکررا خطر طوفان و دیگر بلایای طبیعی» را تجربه کرده و لزوم حمایت بیشتر برای مقابله با زیان و آسیب که برای کشورهای درحال توسعه اهمیت زیادی دارد را درک می‌کند.او یک بسته کمکی اعلام کرد که شامل یک ابتکار عمل برای ارتقا و ترویج توسعه سامانه‌های هشدار زودهنگام در منطقه آسیا-اقیانوس آرام است.

او گفت ژاپن در نظر دارد اولین کمک خود به یک صندوق که توسط بانک جهانی اداره می‌شود را ارئه دهد که هدفش تقویت مقاومت کشورهای آسیب پذیر در مقابل شوک‌های بلایا و تغییرات آب و هوایی است.بعضی از کشورهای توسعه یافته آمادگی خود برای ارائه کمک را ابراز داشته اند. اولاف شولتز، صدراعظم آلمان تعهد کرد تا ۱۷۰ میلیون یورو یا حدود ۱۷۶ میلیون دلار برای کمک به کشورهایی که دچار تلفات و زیان‌های شدید ناشی از تغییرات آب و هوایی شده اند تامین کند.

 در عین حال کشورهای درحال توسعه خواهان ایجاد یک صندوق اختصاصی برای آسیب و زیان شده اند.کشورهای توسعه یافته در مورد تاسیس این صندوق موضع محتاطانه‌ای در پیش گرفته اند.

کسری تجاری ژاپن برای پانزدهمین ماه متوالی

کسری تجاری ژاپن در ماه اکتبر برای پانزدهمین ماه متوالی ادامه داشت. علت این موضوع بالا رفتن قیمت واردات به دلیل روند صعودی بهای انرژی و کاهش ارزش ین در برابر دلار آمریکا است.

وزارت دارایی می‌گوید که کسری تجاری در ماه اکتبر ۱۶ / ۲ تریلیون ین یا حدود ۵ / ۱۵ میلیارد دلار بود. این ۸ / ۲۳ برابر رقم سال گذشته و بالاترین کسری تجاری است که تاکنون به احتساب ین برای ماه اکتبر ثبت شده است.

واردات به ۱۶ / ۱۱ تریلیون ین یا ۸۰ میلیارد دلار رسید که در مقایسه با ماه‌های پیش بی‌سابقه بود. هزینه گاز مایع دو برابر و نیم و هزینه نفت خام حدود دو برابر شد.صادرات نیز به ۹ تریلیون ین یا ۶۴ میلیارد دلار افزایش یافت و رکورد ماهانه دیگری را رقم زد. فروش خودرو به آمریکا و فروش نیمه‌هادی‌ها و سایر قطعات الکترونیکی به آسیا بیشتر شد. ارزش صادرات بالا رفت اما برای مقابله با افزایش شدید ارزش واردات کافی نبود.

تویوتا پریوس هیبریدی جدید خود را رونمایی کرد

شرکت تویوتا موتور از مدل جدید پریوس رونمایی کرده است. پریوس اولین خودروی هیبریدی بود که وارد بازار شد.این شرکت فن‌آوری به‌ کاررفته در این خودرو را از آن جهت که می‌تواند به تحقق کربن صفر کمک کند مورد تاکید قرار می‌دهد، مخصوصا که مردم به طور فزاینده‌ای به خودروهای تمام برقی روی آورده‌اند.

این غول خودروسازی ژاپن برای اولین بار در هفت سال اخیر، مدل جدید پریوس، خودروی اصلی هیبریدی این شرکت را به نمایش گذاشت.تویوتا می‌گوید ویژگی سیستم پیشرفته مدل جدید این است که می‌تواند سرعت زیادی داشته باشد ولی همچنان کم مصرف باشد.پریوس مدل جدید در زمستان سال جاری در ژاپن و دیگر بازارهای عمده از جمله آمریکا و اروپا عرضه می‌شود.

تعداد گردشگران خارجی در ژاپن در اکتبر دو برابر ماه قبل شد

شمار گردشگران خارجی که در ماه اکتبر به ژاپن آمدند بیش از دو برابر ماه سپتامبر بود. مقامات دولتی این افزایش را ناشی از ین ضعیف و آسانتر شدن کنترل‌های مرزی برای ویروس کرونا می‌دانند. طبق تخمین سازمان جهانگردی ملی ژاپن در ماه اکتبر ۴۹۸ هزار و ۶۰۰ مسافر خارجی وارد ژاپن شد. از روز ۱۱ اکتبر معافیت روادید برای گردشگران و مسافرانی که از بعضی از کشورها برای مدت کوتاهی به ژاپن می‌آیند بار دیگر برقرار شده است. مسافران به صورت شخصی هم اجازه ورود به کشور را دارند، این در حالی است که قبلا گردشگران فقط با ثبت نام در تورهای گردشگری می‌توانستند به ژاپن سفر کنند.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما