معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۸/۲۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۰

اخبار اقتصادی ژاپن

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ژاپن در هفته سوم آبان ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش صادرات مواد غذایی ژاپن

افزایش صادرات مواد غذایی و کالاهای کشاورزی ژاپن به سطح بی سابقه‌ای رسیده‌است. پایین بودن ارزش ین و بهبود صنعت جهانی رستوران به این افزایش کمک کرده است. صادرات محصولات کشاورزی، جنگلداری و شیلات و مواد غذایی در دوره ژانویه تا سپتامبر به تقریبا ۱ تریلیون ین یا نزدیک به ۷ میلیارد دلار رسید. این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته تقریباً ۱۵ درصد افزایش یافته است.چین بزرگترین مقصد صادرات بود. این کشور حدود ۳ / ۱ میلیارد دلار اقلام غذایی ژاپنی خرید. آمریکا با یک میلیارد دلار تنها کمی‌بعد از چین قرار داشت. از نظر اقلام، ارزش صادرات غذاهای دریایی بیش از ۳۰ درصد افزایش یافت. 

دولت هدف گذاری کرده است که ارزش صادرات سالانه را تا سال ۲۰۲۵ به حدود ۱۳ میلیارد دلار برساند. برای دستیابی به این هدف، وزارت کشاورزی، جنگلداری و شیلات از مشاغلی که در نمایشگاه‌های تجاری خارج از کشور شرکت می‌کنند یا اقداماتی را برای بهبود امکانات تولید و فرآوری انجام می‌دهند حمایت می‌‌کند.

محققان: تولید ناخالص داخلی ژاپن در سه ماهه ژوئیه تا سپتامبر رشد داشت

محققان بخش خصوصی می‌گویند اقتصاد ژاپن احتمالا در سه ماهه ژوئیه تا سپتامبر رشد کرد اما این رشد به دلیل ضعیف شدن هزینه‌کرد مصرف‌کنندگان، محدود بود.

دوازده اندیشکده برآورد می‌کنند که تولید ناخالص داخلی (GDP) در بازه این سه ماهه به طور سالانه ۷ / ۰ درصد تا ۴ / ۲ درصد بر حسب واقعی رشد داشت. این چهارمین افزایش پیاپی سه‌ ماهه بوده است. به دلیل برداشته شدن محدودیت‌های مرتبط با کووید-۱۹ در شانگهای و از سر گیری محموله‌های وابسته به خودرو، صادرات افزایش یافت.آنها همچنین هم‌نظر بودند که هزینه‌کرد سرمایه به لطف بهبود درآمدهای شرکتی قوی بود. با توجه به آن که مصرف‌کنندگان به دلیل بالا رفتن قیمت‌ها مصرف را کاهش داده‌اند، سرعت رشد هزینه‌کرد کندشده است. اقتصاد ژاپن با مشکلات بسیاری از جمله کاهش سریع ارزش ین، تورم و کندی اقتصاد کشورهای دیگر روبرو شده است.

تعداد پروازهای بین‌ المللی فرودگاه ‌های ژاپن بیش از ۳ برابر شد

تعداد پروازهای بین ‌المللی به مقصد یا از مبدا فرودگاه ‌های ژاپن در آغاز فصل زمستان نسبت به دوره مشابه در سال گذشته بیش از ۳ برابر شده و ناشی از کاهش محدودیت‌ های کرونایی بوده است.وزارت ترابری ژاپن می‌گوید طبق برنامه، قرار بود طی هفته اول فصل زمستان  ۱۹۲۰ پرواز رفت و برگشت بین ‌المللی در فرودگاه ‌های ژاپن انجام شوند. این تعداد، ۲ / ۳ برابر تعداد پروازها برای دوره مشابه در سال گذشته است.

تعداد پروازهای شرکت های هواپیمایی ژاپن حدودا ۲ برابر شد و پروازهای شرکت های هواپیمایی‌ کره جنوبی و تایوان حدود ۲۰ برابر تعداد سال گذشته بود. مقام‌ های مربوطه این افزایش را به لغو محدودیت ‌های مرزی کرونایی نسبت می‌دهند.

وضعیت پروازها بین ژاپن و چین هنوز به طور کامل به حال قبل باز نگشته است زیرا پکن هنوز کنترل های مرزی سختگیرانه‌ای را اعمال می‌کند. این یکی از دلایلی است که تعداد کل پروازهای بین ‌المللی از فرودگاه ‌های ژاپن هنوز ۳۷ درصد سطوح قبل از همه‌گیری کرونا است.

راه ­اندازی خط پرواز بالی- ژاپن

شرکت هواپیمایی گارودا (هواپیمایی ملی اندونزی) خط پرواز از جزیره ­ی بالی به فرودگاه‌هانه­دا در ژاپن را راه ­اندازی کرد. با توجه به این موضوع، پیش­ بینی می­شود تعداد گردشگران  ورودی به دو کشور افزایش یابد. نظر به برگزاری اجلاس سران گروه 20 در اندونزی، این کشور قصد دارد پیش از برگزاری اجلاس فوق، برنامه ­ی گردشگری خود را توسعه دهد.

  دیدار نخست ­وزیرژاپن و رئیس شرکت تویوتا

تویودا، رئیس شرکت خودروسازی تویوتا و توکورا، رئیس کیدانرن، با کیشیدا، نخست­ وزیر دیدار کردند. در این دیدار راجع به تلاش­های صنعت خودروسازی برای کربن­ زدایی و افزایش دستمزدها تبادل نظر شده است.

ژاپن جزئیات مداخله ۲۰ میلیارد دلاری ماه سپتامبر در بازار ارز را منتشر کرد

وزارت دارایی ژاپن جزئیات مداخلات بی‌سابقه اخیر در بازار ارز توسط دولت و بانک مرکزی را منتشر کرده است. این وزارتخانه مدارک روزانه برای دوره ژوئیه تا سپتامبر را منتشر کرد که نشان می‌دهد تمام خریدها در یک روز اتفاق افتاده است.

دولت و بانک مرکزی در ۲۲ سپتامبر در تلاش برای تقویت ارز ژاپن نزدیک به ۲۰ میلیارد دلار فروخته و در ازای آن بیش از۸۳ / ۲ تریلیون ین خریدند.بلافاصله پس از این اقدام، ارزش ین ژاپن در برابر دلار بطور آنی بیش از پنج ین افزایش یافت. اما ارزش ین به سرعت شروع به کاهش کرد، به همین دلیل دولت و بانک مرکزی ژاپن دوباره در ۲۱ اکتبر در ساعات معاملات نیویورک اقدام مشابهی انجام دادند.

این وزارتخانه می‌گوید ذخایر ارز خارجی ژاپن در پایان اکتبر کمتر از ۲ / ۱ تریلیون دلار بود. این دارایی‌ها به عنوان وجوهی برای مداخله در بازار ارز عمل می‌کنند.

با وجود افزایش دستمزدها در ژاپن، درآمد واقعی به دلیل تورم برای ششمین ماه متوالی کاهش داشت

دستمزد کارکنان در ژاپن بار دیگر در ماه سپتامبر افزایش یافت اما این افزایش همپای تورم بوده است. آمار اولیه وزارت کار نشان می‌دهد که میانگین دستمزدها شامل حقوق پایه و اضافه ‌کاری در ماه سپتامبر ۲۷۵ هزار و ۷۸۷ ین حدود ۱۹۰۰ دلار بود.

میانگین ینی دستمزدهای ماه سپتامبر نسبت به سال قبل ۱ / ۲ درصد بیشتر بود و برای نهمین ماه متوالی افزایش داشت.این بررسی‌ ماهیانه در مورد بیش از ۳۰ هزار شرکت در سراسر کشور انجام شده که حداقل دارای پنج کارکن هستند. نرخ افزایش دستمزد کارکنان تمام وقت، به استثنای کارکنان پاره وقت، ۴ / ۲ درصد بیشتر بود.حق‌الزحمه اضافه‌کاری و سایر موارد ۷ / ۶ درصد افزایش یافت.

با این حال کارمندان ممکن است که از این افزایش احساس انتفاع نکنند زیرا میانگین واقعی دستمزدها در ماه سپتامبر با درنظرگرفتن میزان تورم، نسبت به سال قبل ۳ / ۱ درصد کاهش داشته و برای ششمین ماه متوالی کمتر بوده است.

کاهش مازاد حساب جاری ژاپن در بازه آوریل تا سپتامبر به دلیل افزایش بهای واردات

مازاد حساب جاری ژاپن در دوره آوریل تا سپتامبر حدود ۸ / ۴ تریلیون ین یا تقریبا ۳۳ میلیارد دلار بود.داده‌های منتشرشده توسط وزارت دارایی ژاپن در روز چهارشنبه نشان می‌دهد که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته نزدیک به ۹ / ۶ تریلیون ین یا حدود ۴۷ میلیارد دلار کاهش یافته است.

حساب جاری معیاری از تجارت و سرمایه‌گذاری ژاپن با سایر نقاط جهان است.افزایش شدید قیمت نفت خام و سایر انرژی‌ها و همچنین تضعیف شدید ارزش ین، ارزش واردات را افزایش داد.

ژاپن از کربن زدایی آسه‌آن حمایت می‌کند

کیشیدا فومیو، نخست وزیر ژاپن عزم خود برای کمک به کسب و کارها در کشورهای عضو آسه‌آن جهت تامین بودجه مورد نیاز برای دستیابی به کربن صفر را ابراز داشته‌است.

کیشیدا یک پیام ویدئویی به کنفرانس رهبران اقتصادی مجمع کشورهای جنوب شرق آسیا در کامبوج ارسال کرد. او به حمایت ژاپن برای گسترش «چارچوب مالی گذار» جهت کمک به کربن زدایی اشاره کرد. کیشیدا گفت انتظار می رود که تا سال ۲۰۵۰ اقتصاد آسه‌آن ۷ / ۲ برابر رشد کند.

او همچنین گفت در حالی که اتخاذ اقدامات برای مقابله با تغییرات اقلیمی یک چالش بزرگ است، تامین انرژی و زیرساخت‌ها برای رشد مورد نیاز است.کیشیدا گفت ایده پیگیری رشد هم زمان با کاهش انتشار دی اکسید کربن تا آنجا که امکان دارد مهم است. او افزود ژاپن همراه با اعضای آسه‌آن با این چالش روبه‌رو است.

 تویوتا فروش خودروهای برقی در تایلند را آغاز می‌کند

شرکت تویوتا موتور، خودروساز ژاپنی اعلام کرده است که فروش یک مدل خودروی برقی را در تایلند آغاز خواهد کرد. این کشور واقع در جنوب شرق آسیا یک بازار مهم برای تویوتا‌ محسوب می‌شود.

تویوتا در رویدادی در بانکوک گفت که این خودروهای شاسی بلند در ژاپن تولید خواهند شد.قیمت این خودرو با احتساب یارانه‌ای که دولت تایلند برای ترویح خودروهای برقی در نظر گرفته کمی‌بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار بات، حدود ۵۰ هزار دلار خواهد بود.

تویوتا این خوروی برقی را در مسیری که ۳۰ سانتیمتر آب گرفته بود راند تا نشان دهد که خودروی مناسبی برای تایلند است زیر به دلیل بارندگی‌های شدید در این کشور جاده‌ها غالبا دچار آب گرفتگی می‌شوند.

تویوتا همچنین تولید خودروهای برقی در تایلند، که سهمی سی ‌درصدی در بازار این کشور دارد، را هم بررسی می‌کند.البته تویوتو با رقابت شرکت‌های چینی هم روبروست. BYD ، شرکت چینی پیشتاز تولید کننده خودروهای برقی قبلا اعلام کرده که قصد دارد کارخانه جدیدی در تایلند افتتاح کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما