معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۷/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۱

اخبار اقتصادی اوکراین

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اوکراین در هفته چهارم مهر ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

درآمد اوکراین از محل صادرات برق 4.9 میلیارد گریونا اعلام شد

شرکت ملی تولید و انرژی برق اوکراین «اوکرانرگو» اعلام داشت که در چارچوب مزایده‌های انجام شده، و با استفاده از شبکه‌های برق میان اوکراین و کشورهای اروپایی، از طریق خطوط برق در محورهای اسلواکی و رومانی از تاریخ 30 ژوئن سال جاری تا تاریخ 9 اکتبر به ارزش بیش از 4.9 میلیارد گریونا برق صادر کرده است. این شرکت تصریح کرد که در این مدت 50212 مگاوات برق صادر کرده است.

واردات اوکراین در 9 ماه نخست سال جاری : 39.2 میلیارد دلار

سازمان مطبوعاتی سازمان دولتی گمرک اوکراین اعلام داشت که در 9 ماه نخست سال جاری به ارزش 39.2 میلیارد دلار کالا به اوکراین وارد و33.1 میلیارد دلار از اوکراین صادر شده است. بدین ترتیب حجم تجارت خارجی اوکراین در دوره زمانی ژانویه – سپتامبر سال جاری برابر 72.3میلیارد دلار بوده است. بیشترین واردات به ارزش 5.8 میلیارد دلار از چین صورت گرفته است. همچنین از لهستان و آلمان به ترتیب 3.8 و 3.3 میلیارد دلار واردات انجام شده است. بیشترین حجم صادرات از اوکراین به کشورهای لهستان، رومانی و ترکیه به ترتیب به ارزش 5.1، 2.6 و 2.2 میلیارد دلار صورت گرفته است.

 

هیات صندوق بین المللی پول در اوکراین کار خود را در وین آغاز کرد.

هیات صندوق بین المللی پول در امور اوکراین کار خود را در وین آغاز نمود. بانک مرکزی اوکراین اعلام داشت که نمایندگان این بانک به همکرای آندری پیشنیی رئیس بانک در جلسات کاری با کارشناسان صندوق بین المللی پول شرکت خاهند کرد. بررسی و پیش بینی کلان مالی، مشخصات و پارامترهای بودجه دولتی سال آینده و منابع پوشش کسری بودجه مسائل مورد گفتگو و بررسی خواهند بود. بانک مرکزی اوکراین اعلام داشت: ما مصمم هستیم تا فعالانه با کارشناسان صندوق کار کنیم و نتایج مفیدی از این ماموریت کسب کنیم. نتایج این جلسات مبنای لازم برای تنظیم برنامه همکاری کامل خواهد بود. هیات مذکور تا تاریخ 20 اکتبر به کار خود ادامه خواهد داد.

بانک مرکزی نرخ بهره محاسباتی را در سطح 25 درصد تمدید کرد

بانک مرکزی اوکراین نرخ بهره محاسباتی را در سطح 25 درصد حفظ کرد. لازم به ذکر است که این شاخص در ماه ژوئن نیز در همین سطح حفظ شده بود. سرویس مطبوعاتی بانک مرکزی اوکراین اعلام داشت: هیات مدیره بانک مرکزی تصمیم به حفظ نرخ بهره محاسباتی در سطح 25 درصد در سال گرفت که با شرایط کنونی  برای حفظ ثبات نرخ ارز و مدیریت پروسه‌های تورمی‌کافی می‌باشد. این بانک تاکید کرده است که زمینه مهم برای عملکرد پایدار اقتصاد در شرایط جنگ، افزایش همکاری‌ها با شرکای بین المللی می‌باشد.کمک های مالی بین المللی و از سر گیری صادرات به افزایش درآمدهای ارزی در اوکراین کمک کرده است. از آغاز جنگ، حجم کمک های مالی به 23 میلیارد دلار رسیده است که بخش بزرگی از آن در چارچوب کمک های مالی هدفمند در ماه‌های اخیر ارائه شده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما