معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۲۱- ۱۰:۳۵

اخبار اقتصادی اوکراین

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اوکراین در هفته سوم مهر ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش نقش زنان  در بخش حمل و نقل اکراین

در بخش حمل و نقل و لجستیک در اوکراین، به دلیل بسیج نیرو، کمبود راننده به 25 درصد از نیاز کشور رسیده است، و در بخش مسافربری شهری، کمبود رانندگان حداکثر 30 درصد می‌باشد.این مطلب را سرگی درکاچ، معاون وزیر توسعه جوامع، مناطق و زیرساخت‌های اوکراین، اعلام کرد. وی گفت: «25 درصد (کمبود رانندگان کامیون‌ها) یک رقم اولیه است که ما از حمل‌ونقل‌کنندگان و شرکت‌های لجستیکی جمع‌آوری کرده‌ایم. در برخی شرکت‌ها این رقم حتی به بیش از 50 درصد می‌رسد، و این موضوع مربوط به بسیج نیروها است. از نظر تعداد افراد این رقم به حدود 30 هزار نفر راننده می رسد که بخش حمل و نقل به آن نیاز دارد». در حوزه مسافربری، به گفته او، حدود 30 درصد کمبود راننده وجود دارد. یعنی تقریباً 6 هزار نفر از مجموع 14 هزار راننده حرفه ای مورد نیاز کشور. به گفته درکاچ، شرکت‌های حمل و نقل، زنان علاقه‌مند به کار به عنوان راننده کامیون‌ را آموزش می‌دهند. همچنین، وزارتخانه یاد شده و بنیاد توسعه نهادی با حمایت USAID پروژه‌ای برای آموزش زنان به عنوان رانندگان کامیون را اجرا می‌کنند. تاکنون 100 شرکت‌کننده از میان بیش از هزار نفر که فرم‌ها را پر کرده‌اند، انتخاب شده‌اند. این پروژه از حمایت 25 کارفرمای بزرگ اوکراینی برخوردار است که آماده بکار گیری زنان هستند – از جمله شرکت های پستی «اوکرپُشتا»، «نووا پُشتا»، فروشگاه‌های زنجیره ای Metro Cash&Carry، Novus، Fozzy و ...

سایت خبری «اکنومیچنا پراودا»

https://www.epravda.com.ua/news/2024/10/4/720173/


بانک مرکزی اوکراین برای چهارمین هفته متوالی ارز خریداری نمی‌کند.

از تاریخ 30 سپتامبر لغایت 4 اکتبر، بانک مرکزی اوکراین در بازار بین‌بانکی 721 میلیون و 150 هزار دلار را فروخت، در حالی که هیچ ارزی خریداری نکرد. این موضوع از روی آمار بانک مرکزی اوکراین قابل تشخیص است. طبق این آمار، از 30 سپتامبر لغایت 4 اکتبر، بانک مرکزی 721 میلیون و 150 هزار دلار را فروخته است که 35 میلیون دلار کمتر از هفته گذشته است. در عین حال، در طول این هفته بانک مرکزی هیچ ارزی خریداری نکرده است. به طور کلی، از ابتدای سال تاکنون، بانک مرکزی 24 میلیارد و 100 میلیون دلار را فروخته و  119 میلیون و 200 هزار دلار را خریداری کرده است.

سایت خبری «اکونومیچنا پراودا»

https://www.epravda.com.ua/news/2024/10/6/720223/

 

وزارت دارایی از فروش اوراق قرضه، ۳۰ میلیارد گریونا جذب کرد.

در تاریخ ۸ اکتبر ۲۰۲۴، وزارت دارایی اوکراین اوراق قرضه‌ای به ارزش نزدیک به 30 میلیارد و 200 میلیون گریونا را به فروش رسانده است. این خبر توسط دفتر مطبوعاتی وزارت دارایی اعلام شده است. وزارت دارایی اوکراین در حراج‌هایی که در روز 8 اکتبر برگزار شده، میزان فروش اوراق قرضه گریون را به ۲۴.۰۸ میلیارد و 80 میلیون گریونا افزایش داد، در حالی که هفته قبل این میزان معادل 124 میلیارد و 140 میلیون گریونا بود، و همچنین ۱۵۰ میلیون دلار دیگر از طریق حراج ارزی جذب کرده است. اوراق قرضه دولتی به دلار با نرخ ۴.۶۵ درصد و سررسید یک‌ساله به میزان ۱۵۰ میلیون دلار به فروش رسیده است.

سایت خبری «اکونومیچنا پراودا»

https://www.epravda.com.ua/news/2024/10/8/720337/

موضع مجارستان در قبال وام ۳۵ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا به اوکراین

مجارستان تأیید کرده است که تصویب وام ۳۵ میلیارد یورویی برای حمایت از اقتصاد اوکراین را تا زمان انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ۵ نوامبر به تأخیر خواهد انداخت. این خبر توسط نشریه Euronews گزارش شده است. این وام قرار بود از محل سود دارایی‌های مسدودشده بانک مرکزی روسیه پرداخت شده و به‌تدریج به اوکراین ارائه شود، بدون اینکه به بودجه‌های اتحادیه اروپا فشار وارد شود. سایر متحدان از گروه هفت (G7) نیز باید سهم خود را بپردازند تا مجموع مبلغ به ۴۵ میلیارد یورو برسد.

سایت خبری «اکونومیچنا پراودا».

https://www.epravda.com.ua/news/2024/10/8/720325

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما