معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۲۱- ۱۲:۵۳

اخبار اقتصادی اوکراین

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی اوکراین در هفتۀ سوم شهریور 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

فروش ارز توسط بانک مرکزی اوکراین

آمار منتشر شده توسط بانک مرکزی اوکراین نشان می‌دهد از روز 2 لغایت 6 سپتامبر، بانک مرکزی این کشور، 782 میلیون دلار در بازار ارز فروخته است که 136 میلیون دلار بیشتر از هفته پیش‌تر بود. همزمان، طی این هفته، بانک مرکزی ۶۰۰ هزار دلار را خریداری کرده است. به طور کلی، از ابتدای سال تاکنون، بانک مرکزی 21 میلیارد دلار را فروخته است، در حالی که تنها 119 میلیون دلار را خریداری کرده است.

https://www.epravda.com.ua/news/2024/09/7/719048/?utm_source=gravitec&utm_medium=push&utm_campaign=gravitec

افزایش ذخایر ارزی بین‌المللی اوکراین در ماه اوت

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط سرویس مطبوعاتی بانک مرکزی اوکراین، قبل از آغاز سپتامبر 2024، ذخایر ارزی بین‌المللی اوکراین به 42.3 میلیارد دلار رسیده است؛ در ماه اوت این ذخایر 13.7 درصد افزایش یافته‌است. این افزایش ذخایر به دلیل دریافت کمک‌های بین‌المللی صورت گرفته است که از میزان فروش ارز توسط بانک مرکزی و پرداخت‌ بدهی ارزی بیشتر بوده است. در ماه اوت 2024، مبلغ 8.46 میلیارد دلار به ذخایر اضافه شده، که عمده‌ترین ارقان آن شامل 4.5 میلیارد دلار از سوی اتحادیه اروپا تحت برنامه Ukraine Facility و 3.8 میلیارد دلار از سوی بانک جهانی بوده است. همچنین، در ماه اوت، بانک مرکزی اوکراین مبلغ 2.6 میلیارد دلار را در بازار ارز فروخت و تنها 300 هزار دلار را برای تخصیص به ذخایر خریداری کرد، که منجر به فروش خالص 2.6 میلیارد دلاری شد. این میزان در مقایسه با ماه ژوئیه، 18.4 درصد کاهش یافته است. سطح فعلی ذخایر این امکان را به اوکراین می‌دهد تا نیازهای وارداتی خود را برای مدت 4 الی 5 ماه پوشش دهد.

https://www.epravda.com.ua/news/2024/09/6/719041/

افزایش تقاضا برای خودروهای برقی

در ماه اوت سال جاری، 6445 دستگاه خودروی برقی به ناوگان خودرویی اوکراین اضافه شده که نسبت به ماه اوت سال 2022، حدود 68 درصد بیشتر است. این خبر را شرکت «اوکراوتوپروم» گزارش داده است. سهم خودروهای جدید در فهرست ثبت خودروهای برقی، مانند سال گذشته، 18 در صد بوده است. بخش عمده‌ای از خودروهای برقی ثبت شده در این ماه شامل خودروهای سواری بوده است. از ابتدای سال جاری، بیش از 35 هزار دستگاه خودرو برقی در اوکراین ثبت شده است که از این جمله، 20 درصد خودروهای جدید و 80 درصد خودروهای دست دوم هستند.

https://www.epravda.com.ua/news/2024/09/10/719124

سیاست بانک مرکزی اوکراین در خصوص نرخ تورم

شورای بانک مرکزی اوکراین اصول و مقررات سیاست های پولی و اعتباری را تصویب کرده است که هدف آن کاهش نرخ تورم به 5 درصد در سه سال آینده است. این خبر را سرویس مطبوعاتی بانک مرکزی اوکراین اعلام کرده است. بانک مرکزی گزارش کرده که این رویکرد با روش قبلی هدف‌گذاری تورم که پیش از آغاز جنگ به کار گرفته می‌شد، متفاوت است. در آن زمان، دوره بازگشت تورم بین 9 تا 18 ماه بود. اکنون بانک مرکزی از یک رویکرد انعطاف‌پذیرتر استفاده می‌کند و هنگامی‌که اقتصاد به ثبات برسد، به روش قبلی بازخواهد گشت. بانک مرکزی اوکراین به کار بر روی افزایش مجاری کانال‌های انتقال پولی برای تقویت نقش نرخ بهره به‌عنوان ابزاری برای سیاست پولی ادامه خواهد داد. به این منظور، بانک مرکزی کاهش ابهامات اقتصادی، تقویت اعتماد به گریونا (واحد پول اوکراین) و کاهش تدریجی محدودیت‌های ارزی را در دستور کار خود قرار خواهد داد. این بانک همچنین به رعایت نرخ ارز شناور انعطاف‌پذیر ادامه خواهد داد تا زمانی که به طور کامل به نرخ ارز شناور بازگردد، و نرخ بهره بالا را برای سپرده‌های گریونا حفظ خواهد کرد تا از درآمد مردم در برابر تورم محافظت کند.

https://www.epravda.com.ua/news/2024/09/12/719268

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما