معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۱۴- ۰۹:۴۴

اخبار اقتصادی اوکراین

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اوکراین در هفته دوم مهر ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تعداد پارک‌های صنعتی در اوکراین در طول جنگ دو برابر شده است.

تعداد پارک‌های صنعتی ثبت‌شده در اوکراین در طول جنگ بیش از دو برابر افزایش یافته است. به گزارش «اوکراینفورم»، آرتور ملژیک، رئیس اداره پارک‌های صنعتی و حمایت از سرمایه‌گذاری وزارت اقتصاد اوکراین، این موضوع را اعلام کرد. وی گفت: «از زمان شروع جنگ، تعداد پارک‌های صنعتی در اوکراین بیش از دو برابر شده و اکنون به ۹۲ پارک رسیده است». به گفته وی، قبل از جنگ، ۵۳ پارک صنعتی در فهرست رسمی ثبت شده بود. همچنین ذکر شده است که افزایش تعداد پارک‌های صنعتی ناشی از جابجایی شرکت‌ها به دلیل جنگ بوده است.

ملژیک همچنین خاطرنشان کرد که کسب‌وکارها نه تنها شرکت‌های فعال خود را منتقل می‌کنند یا در مکان‌های جدید شرکت‌های جدیدی تأسیس می‌کنند، بلکه پارک‌های صنعتی ایجاد می‌کنند تا کسب‌وکارهای دیگر را نیز به این مناطق جذب کنند. این شکل از فعالیت کسب‌وکارها کارآمدتر و منطقی‌تر است.

سایت خبری «اکونومیچنا پراودا»

https://www.epravda.com.ua/news/2024/09/27/719889/

 

بانک مرکزی اوکراین برای سومین هفته متوالی ارز خارجی خریداری نمی‌کند.

بر اساس آمار بانک مرکزی اوکراین در طی هفته از 23 تا 27 سپتامبر، بانک مرکزی 756 میلیون و 150 هزار دلار را در بازار بین‌بانکی فروخت، در حالی که هیچ ارزی نخریده است. طبق این اطلاعات بانک، از 16 تا 20 سپتامبر، بانک مرکزی 756 میلیون و 150 هزار دلار را فروخته، که 70.25 میلیون دلار بیشتر از هفته گذشته است. در عین حال، در طول هفته، بانک مرکزی ارزی نخریده است. در مجموع، از ابتدای سال، بانک مرکزی اوکراین 23 میلیارد و 400 میلیون دلار را فروخته است، در حالی که تنها  119 میلیون و 200 هزار دلار را خریداری کرده است.

سایت خبری «اکونومیچنا پراودا»

https://www.epravda.com.ua/news/2024/09/29/719939/?utm_source=gravitec&utm_medium=push&utm_campaign=gravitec

 

کمیسیون ملی تعرفه‌ها با افزایش سقف قیمت برق موافقت کرد.

کمیسیون ملی که مقررات دولتی در حوزه انرژی و خدمات عمومی را اعمال می‌کند، افزایش سقف قیمت برق را تأیید کرد. این خبر توسط دفتر مطبوعاتی نهاد فوق اعلام شد. گفته شده است که این تصمیم «هیچ تأثیری بر سطح ثابت قیمت برق برای مردم نخواهد داشت» و  صرفا به دلیل نیاز به فراهم کردن شرایط لازم برای واردات برق از اروپا جهت پوشش احتمالی کمبود در زمستان اتخاذ شده است.

سایت خبری «استرانا نیوز».

https://ctrana.news/news/472899-nkreku-ustanovila-novye-predelnye-tseny-na-rynke-elektroenerhii.html

اوکراین واردات برق را کاهش داده است.

در سپتامبر ۲۰۲۴، اوکراین واردات برق را نسبت به آگوست ۲۰۲۴، ۷.۵ درصد کاهش داده و به ۴۳۸ هزار مگاوات‌ساعت رسانده است. این موضوع توسط نشریه تخصصی ExPro گزارش شده است. تأمین برق در تمامی مسیرها کاهش یافته است، به‌جز لهستان که در مجموع ۸۶.۱ هزار مگاوات‌ساعت برق در سپتامبر توسط این کشور برای اوکراین تأمین شده که ۷۸ درصد بیشتر از حجم‌ واردات برق از لهستان در ماه آگوست است.

بزرگترین سهم در ساختار واردات برق همچنان به مجارستان تعلق دارد (۳۵ درصد). سهم اسلواکی ۲۴.۵ درصد است. از مولداوی ۱۶.۵ هزار مگاوات‌ساعت برق وارد شده است که بخشی از این حجم، از رومانی از طریق مولداوی وارد شده است.

سایت خبری «اکونومیچنا پراودا»

https://www.epravda.com.ua/news/2024/10/1/720013/?utm_source=gravitec&utm_medium=push&utm_campaign=gravitec

اوکراین طی سه دوره سه ماهه اول سال جاری، حجم فیزیکی صادرات کالاهای خود را ۳۶.۲ درصد افزایش داده است.

از ماه ژانویه لغایت سپتامبر ۲۰۲۴، اوکراین حجم فیزیکی صادرات کالاهای خود را ۳۶.۲ درصد نسبت به دوره مشابه در سال ۲۰۲۳ افزایش داده و به 99میلیون و 300 هزار تن رسانده است. این موضوع را سرویس مطبوعاتی وزارت اقتصاد اعلام کرده است. طی سه فصل اول سال جاری، اوکراین حدود ۹۹ میلیون و 300 هزار تن محصولات را به ارزش ۲۸ میلیارد و 900 میلیون دلار صادر کرده که این مقدار نسبت به دوره مشابه سال ۲۰۲۳، ۶ درصد بیشتر است.

یولیا اسویریدنکو، معاون اول نخست‌وزیر و وزیر اقتصاد اوکراین، گفت: «پویایی صادرات در ماه سپتامبر در مقایسه با اوت سال جاری مثبت است. ما بیشترین درآمد فصلی را داشتیم  یعنی ۳ میلیارد و 200 میلیون دلار، حتی با وجود کاهش حجم فیزیکی صادرات. به عبارت دیگر، صادرات کالاها با ارزش افزوده بالا در حال افزایش است». در این دوره، به گفته تاراس کاچکا، معاون وزیر اقتصاد و نماینده تجاری اوکراین، ، رشد قابل توجه صادرات صنایع متالورژی مشاهده شده است.

صادرات نیمه‌ساخته‌های آهن به ۱.۵ میلیون تن رسیده (۶۵.۵ درصد افزایش نسبت به دوره مشابه سال گذشته را داشته است)، ورق‌های نورد شده - ۱.۱ میلیون تن (۸۶.۲ درصد افزایش یافته است)، لوله‌ها - ۳۳۸ هزار تن (۵۲.۲ درصد افزایش یافته است)، سنگ آهن - ۲۵.۲ میلیون تن (تقریباً دو برابر (۹۹.۶ درصد) افزایش یافته است)، سیمان - ۱.۳ میلیون تن (۳۱ درصد افزایش یافته است).

در صادرات، محصولات کشاورزی برتری دارد. در طی ۹ ماه گذشته، اوکراین بیشترین مقدار صادرات خود را به بازارهای خارجی داشته است: ذرت - ۲۵.۲ میلیون تن (۱۶.۲ درصد و نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایش یافته)؛ گندم - ۱۶ میلیون تن (۴۲.۴ درصد افزایش یافته است)؛ روغن آفتابگردان - ۴.۶ میلیون تن؛ کنجاله - ۳.۶ میلیون تن؛ گوشت مرغ - ۳۳۴ هزار تن به ارزش ۷۰۸ میلیون دلار؛ آب‌میوه - ۸۲ هزار تن به ارزش ۱۶۰ میلیون دلار (۶۵ درصد افزایش یافته است.)

همچنین در صنعت شیرینی‌پزی نیز رشد مشاهده شده است. در سه فصل اول سال ۲۰۲۴، صادرات بیسکویت ۲۹ درصد افزایش یافته است (۱۹۰ میلیون دلار)، شکلات ۲۹ درصد (۱۶۹ میلیون دلار) و کارامل ۲۸ درصد (۱۵۱ میلیون دلار افزایش یافته است).

معاون وزارت اقتصاد اوکراین گفته، در ماه سپتامبر، اوکراین ۲۴ هزار و ۷۰۰ تن شکر به ارزش ۱۲۷ میلیون دلار را صادر کرد. به طور کلی از ابتدای سال تاکنون، صادرات شکر به ۴۷۶ هزار تن به ارزش ۲۸۲ میلیون دلار رسیده است. رشد حجم صادرات شکر در مقایسه با دوره مشابه در سال ۲۰۲۳، ۶۰ درصد بوده است.

سایت خبری «اکونومیچنا پراودا»

https://www.epravda.com.ua/news/2024/10/1/720043/

 

درآمدهای بودجه دولتی اوکراین در ماه سپتامبر بطور چشمگیر کاهش یافته است.

در طول ماه سپتامبر، 122 میلیارد و 900 میلیون گریونا از محل مالیات‌ها، عوارض و پرداخت‌های وجوه اجباری به صندوق عمومی‌بودجه دولتی اوکراین واریز شده است. این مطلب را سرویس مطبوعاتی وزارت دارایی اعلام کرده است. به طور کلی، بر اساس نتایج سپتامبر سالجاری، 231 میلیارد و 600 میلیون گریونا از طریق اخذ مالیات‌ها، عوارض و سایر وجوه قابل پرداخت به صندوق‌های عمومی و ویژه بودجه دولتی واریز شده است.

در ماه اوت، درآمدهای بودجه دولتی به دلیل دریافت 228 میلیارد و یکصد میلیون گریونا کمک بین‌المللی به 386 میلیارد و 200 میلیون گریونا رسیده بود. همچنین گزارش شده است که پیش از این، درآمدهای بودجه دولتی به مدت شش ماه، پیاپی کاهش یافته بود. در ماه جولای تنها 120 میلیارد گریونا مالیات، عوارض و پرداخت‌های اجباری به بودجه واریز شده بود.

منابع اصلی درآمدها در ماه سپتامبر شامل موارد زیر بودند:

  • 40 میلیارد و 200 میلیون گریونا از محل مالیات بر ارزش افزوده کالاهای واردشده به قلمرو اوکراین؛
  •  22 میلیارد و 600 میلیون گریونا از محل مالیات بر ارزش افزوده بر کالاهای تولیدشده در اوکراین (36.4 میلیارد گریونا جمع‌آوری شد و 13 میلیارد و 800 میلیون گریونا بازپرداخت شده است)؛
  • 21 میلیارد و 300 گریونا از محل مالیات غیر مستقیم بر کالاهای مصرفی؛
  • 20 میلیارد و 200 میلیون گریونا از محل مالیات بر درآمد افراد و مالیات نظامی؛
  • 5 میلیارد و 600 میلیون گریونا از محل مالیات بر سود شرکت‌ها؛
  • 4 میلیارد و یکصد گریونا از محل عوارض بر واردات و صادرات؛
  • 3 میلیارد و 7 میلیون گریونا از محل اجاره بها با توجه به حق امتیاز در بهره‌برداری از منابع طبیعی.

بر اساس داده‌های اداره دولتی خزانه‌داری، در دوره ای از ژانویه لغایت سپتامبر سالجاری، 1 تریلیون و 540 میلیون گریونا به صندوق عمومی‌بودجه دولتی واریز شده است.

سایت خبری «اکونومیچنا پراودا»

https://www.epravda.com.ua/news/2024/10/3/720146/

کمیسیون امور مالی، مالیاتی و گمرکی پارلمان اوکراین از تصویب لایحه قانون افزایش تاریخی مالیات‌ها در دومین شور در پارلمان حمایت کرد.

کمیسیون امور مالی، مالیاتی و گمرکی پارلمان اوکراین از تصویب لایحه قانون افزایش تاریخی مالیات‌ها در دومین شور در پارلمان حمایت کرد. در این لایحه موارد زیر پیش‌بینی شده است:

  • افزایش عوارض نظامی از 1.5 درصد به 5 در صد؛
    • تعیین عوارض نظامی‌به میزان 1 درصد از درآمد برای پرداخت‌کنندگان مالیات ثابت گروه سوم؛
    • افزایش مالیات برای گروه‌های 1 و 2 اشخاص حقیقی کسب ‌وکار؛
    • مالیات 50 درصد بر بانک‌ها؛
    • افزایش حداقل مالیات بر زمین‌ها؛
    • مالیات 25 درصد بر سود شرکت‌های فعال در زمینه مالی؛
    • معافیت «کش‌بک» از مالیات؛
    • گزارش‌دهی ماهانه در خصوص مالیات بر درآمد افراد؛
    • افزایش مالیات بر بهره‌برداری از استخراج سنگ خرد.

بررسی این موضوع در پارلمان هفته آینده صورت خواهد گرفت و قانون مد نظر احتمالا در نیمه دوم اکتبر امضا  شود، اما بخشی از مقررات آن حتی قبل از این موعد و به صورت عطف به ماسبق از اول اکتبر اجرایی می‌شود. لازم به ذکر است دولت از افزایش مالیات بر ارزش افزوده خودداری کرده است.

سایت خبری «اکنومیچنا پراودا»

https://www.epravda.com.ua/news/2024/10/4/720174/

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما