معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۰۷- ۱۴:۳۴

اخبار اقتصادی اوکراین

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اوکراین در هفته اول شهریور ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

 

اوکراین صادرات برق به خارج از کشور را از سر می‌گیرد

از روز یکشنبه، ۲۵ اوت، اوکراین صادرات برق را از سر می‌گیرد. انرژی تولید شده توسط نیروگاه‌های اوکراینی به کشورهای مجاور صادر خواهد شد. البته، استفاده از برق برای اوکراینی‌ها محدود نخواهد شد.

این موضوع در بیانیه‌ای دفتر مطبوعاتی شرکت «اوکر انرگو» اعلام شده است. در اوکراین، دمای هوا کمی‌کاهش یافته و به همین دلیل مصرف انرژی نیز به طور چشمگیری کاهش یافته است. علاوه بر این، یک واحد از نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین تعمیر شده است. شرکت «اوکر انرگو» اعلام کرده است که در سیستم انرژی اوکراین در ساعات روز مازاد ظرفیت به وجود آمده است زمانی که نیروگاه‌های خورشیدی به طور فعال کار می‌کنند.  به گفته کارشناسان، مازاد ظرفیت به همان اندازه ای که کمبود ظرفیت برای سیستم انرژی زیان‌آور است، مضر است. سیستم باید متعادل باشد. به عبارت دیگر، حجم مصرف باید با حجم تولید برق برابر شود. در این شرایط، دو گزینه وجود دارد: یا کارکرد نیروگاه‌های خورشیدی باید محدود شود، یا باید مازاد تولید برق را که در طول روز ایجاد می‌شود، به دیگر کشورها صادر کرد.

سایت خبری «فاکتس توده ای»

https://facts.today.ua/ukrayina-vidnovlyuye-prodazh-elektroenergiyi-za-kordon/?

utm_source=gravitec&utm_medium=push&utm_campaign=/

 

بانک مرکزی اوکراین برای دومین هفته متوالی ارز خریداری نمی‌کند.

از تاریخ 19 لغایت 23 اوت، بانک مرکزی اوکراین در بازار بین‌بانکی 624.5 میلیون دلار را فروخت و در عین حال ارز خریداری نکرد. این موضوع از روی آمار بانک مرکزی اوکراین مشخص شده است. در مجموع از ابتدای سال، بانک مرکزی 19.64 میلیارد دلار را فروخته است، در حالی که تنها 118.6 میلیون دلار خریداری کرده است.

 

سایت خبری «اکونومیچنا پراودا»

https://www.epravda.com.ua/news/2024/08/24/718434/

بانک مرکزی اوکراین نرخ گریونا را تقویت کرد: دلار و یورو ارزان‌تر شده است

در تاریخ ۲۸ اوت، نرخ رسمی دلار توسط بانک مرکزی اوکراین ۵ کوپک کاهش یافته و نرخ یورو ۸ کوپک ارزان‌تر شده است. این اطلاعات در سایت وزارت دارایی اوکراین minfin.com.ua  درج شده است.

نرخ رسمی دلار ۴۱.۳۰ گریونا تعیین شده و نرخ یورو ۴۶.۱۰ گریونا (در تاریخ ۲۷ اوت نرخ دلار ۴۱.۳۵ گریونا و یورو ۴۵.۱۸ گریونا بود.)

نرخ‌های متوسط ارز در صرافی‌های بانک‌ها به شرح زیر است:

 

دلار آمریکا: ۴۱.۱۱ - ۴۱.۶۰ گریونا (نرخ در ۲۷ اوت: ۴۱.۲۰ - ۴۱.۶۰ گریونا)

یورو: ۴۵.۸۵ - ۴۶.۴۰ گریونا (نرخ در ۲۷ اوت: ۴۵.۸۰ - ۴۶.۴۵ گریونا)

سایت خبری «اکونومیچنا پراودا»

https://www.epravda.com.ua/news/2024/08/28/718570/

بانک مرکزی اوکراین: محدودیت‌ها برای انتقال‌ وجوه اشخاص حقیقی از اکتبر اعمال خواهد شد

از 1 اکتبر 2024، بانک ملی اوکراین به مدت شش ماه محدودیت مربوط به انتقال وجوه اشخاص حقیقی «از یک کارت به کارت دیگری» به مبلغ 150 هزار گریونا در ماه (به جای 100 هزار گریونا که قبلا اعلام شده بود) را اعمال می‌کند.این موضوع را دفتر مطبوعاتی بانک مرکزی اوکراین اعلام کرده است. لازم به ذکر است که این محدودیت تنها برای انتقال‌ وجوه از تمامی حساب‌های مشتری، که در یک بانک افتتاح شده باشند، به حساب‌های سایر افراد حقیقی اعمال می‌شود. در عین حال، این محدودیت برای حساب‌های افرادی که کمک های مالی داوطلبانه برای ارتش و جنگ زدگان ارائه می دهند و افرادی که درآمد ماهانه آنها از منابعی تأیید شده بیشتر از مبلغ تعیین شده باشد، اعمال نمی‌شود. همچنین، این محدودیت شامل انتقال وجوه بین حساب‌های شخصی یک مشتری که در یک بانک باز شده‌باشند و وجوه اشخاص حقوقی نمی‌شود. عملیات با شناسه بانکی بین‌المللی (IBAN) نیز محدود نخواهد شد. به گفته بانک مرکزی اوکراین، 98 درصد از مشتریان بانک هر ماه وجوهی را انتقال می‌دهند که از این مقدار بیشتر نیست، بنابراین، محدودیت‌های تعیین‌شده به هیچ وجه بر فعالیت‌های مالی آنها تأثیر نخواهد گذاشت.

سایت خبری «اکونومیچنا پراودا»

https://www.epravda.com.ua/news/2024/08/27/718530/

بانک زمین اولین مزایده‌هادر زمینه اجاره زمین‌های کشاورزی دولتی در اوکراین را اعلام کرد.

شرکت «بانک زمین دولتی» در تاریخ 30 اوت از طریق سیستم Prozorro.Sales اولین 16 مزایده و مناقصه در زمینه اجاره زمین‌های کشاورزی دولتی را اعلام کرد. این خبر توسط ویتالی کووال، رئیس بنیاد دارایی‌های دولتی اوکراین اعلام شد.این مزایده‌ها و مناقصه‌ها شامل زمین‌هایی به مساحت کل 1075 هکتار است که در استان وینیتسا واقع می‌باشد. طبق اعلامیه فوق، بنیاد دارایی‌های دولتی اوکراین قصد دارد تا پایان سال، تقریباً 100 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی دولتی را در 20 منطقه اوکراین به حراج بگذارد. مساحت قطعات زمین مد نظر از 1 تا 4000 هکتار است. هر قطعه زمین به صورت جداگانه در مزایده و مناقصه مجازی قرار می‌گیرد. قیمت پایه در مزایده 12 درصد ارزش عادی زمین است. برنده مزایده حق اجاره برای مدت زمان تا 14 سال برای کشت و کار یک‌ساله یا تا 25 سال برای کشت‌های چندساله را به دست خواهد آورد، به شرطی که از قبل بهای اجاره سالیانه را پرداخت کند.

بنیاد فوق انتظار دارد از طریق اجاره اولین 100,000 هکتار حدود 1 میلیارد گریونا دریافت کند و پس از واگذاری تمامی 800,000 هکتار زمین دولتی، این مبلغ ممکن است به 8 میلیارد گریونا افزایش یابد.

سایت خبری «اکونومیچنا پراودا»

https://www.epravda.com.ua/news/2024/08/24/718434/

 

 

 

 

 

 

 

 

                    

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما