معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۱۴- ۱۳:۳۴

اخبار اقتصادی اوکراین

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اوکراین در هفته دوم شهریور ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

عدم خرید ارز توسط بانک مرکزی طی سومین هفته متوالی

از روز 26 لغایت 30 اوت، بانک مرکزی اوکراین 646.3 میلیون دلار را در بازار بین‌بانکی فروخت، در حالی که خریداری ارز انجام نداده است. این داده‌ها از روی آمار بانک مرکزی اوکراین مشخص گردیده است. بر اساس این داده‌ها، از 26 تا 30 اوت، بانک مرکزی اوکراین 624.5 میلیون دلار را فروخت که 21.8 میلیون دلار بیشتر از هفته گذشته بود. با این حال، در طول هفته، بانک مرکزی هیچ ارزی نخرید. به طور کلی، از ابتدای سال، بانک مرکزی 20.3 میلیارد دلار را فروخته و 118.6 میلیون دلار را  خریده است.

سایت خبری «اکونومیچنا پراودا»

https://www.epravda.com.ua/news/2024/09/1/718742/

 

امضا قانون افزایش مالیات غیرمستقیم بر بنزین، گازوئیل و گاز خودرو توسط زلنسکی

رئیس‌جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی قانون افزایش مالیات غیرمستقیم بر مصرف بنزین، گازوئیل و گاز خودرو را از سپتامبر امضا کرد. این قانون مالیات غیرمستقیم بر بنزین را 13.6 در صد افزایش داده و از 213.5 به 242.6 یورو به ازای هر ۱۰۰۰ لیتر رسانده است. مالیات بر گازوئیل را 27.3 در صد افزایش داده و از 139.5 به 177.6 یورو به ازای هر ۱۰۰۰ لیتر رسانده است، و  همچنین مالیات بر گاز خودرو را نیز 2.8 برابر کرده و از 52 به 148 یورو به ازای هر ۱۰۰۰ لیتر رسانده است.

مجلس شورای عالی اوکراین این لایحه قانون را در روز 17 ژوئیه 2024 به تصویب رساند. در روز 21 اوت، این قانون توسط رئیس پارلمان، روسلان استفانچوک امضا شد و در همان روز برای امضا برای رئیس‌جمهور ارسال شد.

مالیات بر گازوئیل از 1 سپتامبر 2024 می‌بایست به 177.6 یورو در ازای هر ۱۰۰۰ لیتر افزایش یابد، همچنین از سال 2025 به 215.70 یورو در ازای هر 1000لیتر، از سال 2026 به 253.8 یورو به ازای هر 1000 لیتر، از سال 2027 به 291.9 یورو به ازای هر ۱۰۰۰ لیتر، و از سال 2028 به 330 یورو در ازای هر 100 لیتر افزایش یابد.

سایت خبری «اوکرایوز»

https://ukranews.com/ua/news/1030907-zelenskyj-pidpysav-zakon-pro-pidvyshhennya-aktsyziv-na-benzyn-dyzel-ta-avtogaz?utm_source=gravitec&utm_medium=push&utm_campaign=#google_vignette

 

«شاهی» به جای کوپک،پیشنهاد بانک مرکزی

بانک مرکزی اوکراین پیشنهاد داده است که سکه‌های «کوپِک» را با سکه‌های جدیدی به نام «شاه» یعنی «شاهی» جایگزین کند. یعنی سکه‌هایی که در قرون ۱۷ تا ۲۰ در برخی مناطق اوکراین استفاده می‌شد. این موضوع در اطلاعیه‌ای در سایت بانک مرکزی اوکراین اعلام شده است.

 (تعدادی بسیار اندکی اوکراینی‌ها که با زبان‌های شرقی بویژه فارسی و ترکی آشنایی ندارند عقیده ای دارند که اسم سکه «شاه» یعنی «شاهی» که در «چمهوری خلق اوکراین» دولت موقت اوکراین مستقل که پس از فروپاشی امپراتوری روسیه در سال 1917 ایجاد شده و در سال 1921 پس از تصرف قدرت توسط روس ها و کمونیست ها سقوط کرده رواج داشته، اصلیت اوکراینی دارد، در حالی که مسلما این اسم ریشه ایرانی دارد (سکه شاهی) و از طریق ترکیه عثمانی در سرزمین اوکراین رواج یافته بود).

برای این جایگزینی، لازم است تغییراتی در قوانین مربوطه اعمال شود. پس از آن، سکه‌های فرسوده ای کوپِک به تدریج با «شاه» یعنی «شاهی» جایگزین خواهند شد. رئیس بانک مرکزی اوکراین، آندره پِیشنی، اظهار داشت: «سکه‌های کوپِک و «شاه» به طور همزمان در حالت گردش خواهند بود. مردم نیازی به تعویض کوپِک با شاه نخواهند داشت». در اطلاعیه ای بانک مرکزی اوکراین آمده است که «کوپِک نماد اشغال (اوکراین توسط) مسکو» است و این یکی از دلایل جایگزینی آن با «شاه» می‌باشد. به گفته پیشنی رئیس بانک مرکزی اوکراین، «... اکنون بهترین زمان برای احیای عدالت و پاکسازی نظام پولی است تا حاکمیت پولی را از هرگونه ارتباط با مسکو پاک کنیم.»

سایت خبری «استرانا نیوز»

کانال تلگرامی مورخ و تحلیلگر سیاسی کنستانتین بوندارنکو

 https://t.me/kost1969/527

https://ctrana.news/news/471377-nbu-khochet-zamenit-nazvanie-kopejka-na-shah.html

 

اوکراین در حال آماده شدن برای فشار صندوق بین‌المللی پول در خصوص کاهش ارزش گریونا (واحد پول اوکراین) و افزایش مالیات‌ها 

بلومبرگ با استناد به منابعی خود در میان مقامات اوکراینی که خواستار ناشناس ماندن بودند، ‌نوشته است که نمایندگان صندوق بین‌المللی پول در این هفته مذاکراتی با اوکراین در مورد افزایش تأمین مالی را آغاز کرده‌اند. با توجه به نتیجه بررسی‌ها، اگر کارکنان صندوق استنباط کنند که اوکراین به اهداف برنامه دست یافته و منابع مالی کافی برای تأمین مالی دارد، این کشور ممکن است ۱.۱ میلیارد دلار را دریافت کند. بلومبرگ یادآور شد که بر اساس آخرین برآوردهای نخست‌وزیر دنیس شمیهال، اوکراین در سال آینده با کسری بودجه به مبلغ ۱۵ میلیارد دلار مواجه می‌شود که هنوز با تعهدات مالی اهداکنندگان تأمین نشده است. برای پر کردن این شکاف، صندوق بین‌المللی پول قصد دارد بانک مرکزی اوکراین را تشویق کند تا سریع‌تر ارزش گریونا (واحد پول اوکراین) را کاهش دهد و سیاست‌های پولی خود را در شرایط تورم معتدل‌تر کند. این اقدامات به منظور افزایش درآمدهای بودجه اوکراین به ارز ملی و کاهش هزینه‌های وام‌گیری برای وزارت دارایی انجام می‌شود. منابع آگاه گزارش داده‌اند که در بحث‌های  قبل از جلسات پارلمان اوکراین در این هفته، صندوق بین‌المللی پول برنامه دولت برای افزایش چند نوع مالیات را بسیار ضعیف توصیف کرد و از دولت اوکراین خواست تا امکان افزایش طیف گسترده‌تری از تعرفه‌ها را بررسی کند. یکی از پیشنهادات ممکن، افزایش مالیات بر ارزش افزوده است. این آژانس یادآور شد که روز سه‌شنبه پارلمان اوکراین نتوانست قانونی را تصویب کند که به موجب آن، مالیاتی موسوم به «مالیات جنگی» بر درآمدهای شخصی افزایش یابد که همچنین شامل اشخاص حقیقی می‌شود که در فعالیت‌های کسب و کار مشغول هستند. این موضوع نشان‌دهنده عدم محبوبیت چنین اقدامات میان اوکراینی‌هاست. علاوه بر این، اوکراین قصد دارد حمایت مالی اضافی را از محل دارایی‌های منجمد شده روسیه به مبلغ ۵۰ میلیارد دلار دریافت کند.

سایت خبری «اکونومیچنا پراودا»

https://www.epravda.com.ua/news/2024/09/3/718819/

 

تغییرات در تیم اقتصادی دولت اوکراین

 شورای عالی اوکراین تغییرات مهمی در هیئت دولت داده و چند مقام اقتصادی دولت را برکنار کرده و افراد جدیدی را به جای آن‌ها منصوب کرد.

  • روسلان استرلتس، وزیر حفاظت محیط زیست؛
  • الکساندر کامیشین، وزیر صنایع راهبردی (انتظار می‌رود او نیز در دفتر رئیس‌جمهور مشغول شود)؛
  • ویتالی کووال، رئیس بنیاد دارایی‌های دولتی.

پارلمان  همچنین افراد زیر را منصوب کرد:

  • هرمان اسِمِتَانین، رئیس سابق شرکت صنایع دفاعی «اوکروبورون‌پروم»، به عنوان وزیر صنایع راهبردی؛
  • اسویتلانا گرینچوک به عنوان وزیر حفاظت از محیط زیست؛
  • الکسی کولبا به عنوان وزیر توسعه جوامع و مناطق (که قبلا وی معاون رئیس دفتر ریاست‌جمهوری بود)؛
  • ویتالی کووال به عنوان وزیر سیاستگذاری کشاورزی.

همچنین، اولگ گولیاک، فرمانده سابق نیروهای لجستیکی نیروهای مسلح اوکراین، به عنوان سرپرست شرکت صنایع دفاعی «اوکروبورون‌پروم» به جای اسِمِتَانین منصوب شد.

سایت خبری «استرانا نیوز»

https://ctrana.news/news/471561-polnyj-spisok-ushedshikh-i-novykh-ministrov-iz-kabmina.html#google_vignette

 

افزایش ۳۸۷ میلیارد گریونا به بودجه به صورت بلاعوض 

وزارت دارایی اعلام کرد، در ماه اوت سال ۲۰۲۴، مبلغ ۳۸۷.۴ میلیارد گریونا به صندوق عمومی‌بودجه دولتی اوکراین واریز شده که از آن جمله ۲۲۸.۱ میلیارد گریونا را کمک‌های مالی بلاعوض ایالات متحده و اتحادیه اروپا تشکیل داده است. در میان وجوه قابل واریز به بودجه که توسط نهادهای مالیاتی و گمرکی کنترل می‌شود، منابع اصلی درآمد از طرق زیر به دست آمده است:

  • ۴۲.۲ میلیارد گریونا از محل مالیات بر درآمد شرکت‌ها؛
  • ۳۹.۸ میلیارد گریونا از محل مالیات بر ارزش افزوده بابت کالاهای وارد شده به خاک اوکراین؛
  • ۲۱.۷ میلیارد گریونا از محل مالیات بر ارزش افزوده بابت کالاهای تولید شده در اوکراین (۳۳.۹ میلیارد گریونا جمع‌آوری شد، ۱۲.۲ میلیارد گریونا بازپرداخت شد)؛
  • ۱۷.۵ میلیارد گریونا از محل مالیات بر درآمد افراد و از طریق جمع‌آوری مالیات نظامی؛
  • ۲۰.۰ میلیارد گریونا از محل مالیات های غیرمسنقیم بر کالاها؛
  • ۴.۶ میلیارد گریونا از محل اجاره بهای منابع طبیعی؛
  • ۴.۰ میلیارد گریونا از طریق پرداخت عوارض وارداتی و صادراتی.

علاوه بر این، در ماه اوت، ۲۲۸.۱ میلیارد گریونا کمک‌های بین‌المللی به صورت کمک های مالی بلاعوض به صندوق عمومی‌بودجه دولتی اوکراین واریز شده است.

از آن جمله، ۱۶۰.۴ میلیارد گریونا از ایالات متحده در چارچوب پروژه بانک جهانی تحت عنوان «پشتیبانی از هزینه‌های دولت برای تضمین مدیریت دولتی پایدار در اوکراین (PEACE in Ukraine) و ۶۷.۷ میلیارد گریونا به عنوان کمک از اتحادیه اروپا بوده است. این مبالغ بخشی از کمک‌های مالی کلان اتحادیه اروپا در چارچوب ابزار مالی Ukraine Facility است.

در مجموع، بر اساس نتایج اوت ۲۰۲۴، ۴۴۸.۵ میلیارد گریونا از طریق پرداخت مالیات‌ها، عوارض و دیگر پرداخت‌ها به صندوق عمومی و صندوق های ویژه بودجه دولتی اوکراین واریز شده است.

سایت خبری «اکونومیچنا پراودا».

https://www.epravda.com.ua/news/2024/09/6/718991/

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما