معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۸/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۶۹

اخبار اقتصادی هلند

گزیده اخبار اقتصادی مندرج در رسانه‌های هلند در آبان 1401 به شرح زیر ارائه می‌گردد:

چین از بزرگترین شرکای وارداتی هلند در جهان

هلند در سال 2021 در مجموع  527 میلیارد یورو واردات داشته است. با بررسی روند تجارت کالای هلند با کشورهای جهان می‌توان دریافت بخش بزرگی از این واردات توسط چهار کشور آلمان، چین، بلژیک، ایالات متحده و بریتانیا صورت گرفته است. همانطور که در نمودار زیر مشخص است، چین دومین شریک تجاری وارداتی هلند می‌باشد. میزان واردات هلند از چین در سال 2019 و قبل از همه گیری کرونا 43 میلیارد یورو بود. این رقم در اوج کرونا به 44.9 میلیارد یورو افزایش پیدا کرد و در سال 2021 نیز روند افزایشی ادامه پیدا کرده و به 53.6 میلیارد یورو رسیده است. به عبارت دیگر واردات کالاهای هلندی از چین در سال 2021 بیش از یک پنجم نسبت به سال قبل افزایش یافته است. ضمن اینکه چین تنها شریک تجاری هلند بوده است که روند صادرات آن به هلند در 2021 و در  اوج کرونا (رنگ آبی پررنگ یا ردیف میانی) کاهش نیافته است.

با بررسی ترکیب کالایی واردات، می‌توان دریافت که بخش های مخابراتی و ارتباطات راه دور، ساخت و ساز، خرده فروشی و بخش مالی به شدت به محصولات چینی وابسته هستند. تقاضای محصولات فن آوری چینی شامل انواع رایانه‌ها (بیش از 1.5 میلیارد یورو) ، تلفن (نزدیک به 900 میلیون یورو) ، محصولات نیمه تمام و مواد اولیه برای رایانه (حدود 590 میلیون یورو)، و ترانسفورماتورها و مبدل های الکتریکی (300 میلیون یورو)، به طور فزاینده ای افزایش یافته است. در حال حاضر 26 درصد بازار تجهیزات ارتباطی هلند برای واردات کالاهایش به چین وابسته است. این در حالی است شش سال پیش از ان یعنی در سال 2015، این میزان وابستگی 14 درصد بوده است. خدمات فناوری اطلاعات هلند نیز بیش از 20 درصد نیازهای وارداتی اش را از چین دریافت می‌کند.

البته در خصوص رقم کلی واردات هلند از چین نکته قابل توجهی که وجود دارد اینست که دو سوم کالاهای وارداتی هلند از چین بلافاصله بدون افزودن ارزش صنعتی هلندی مجددا صادر می‌شود. این بدان معناست که حدود 20 میلیارد به بازار هلند می رسد (که یک چهارم آن نیز پس از فرآوری صادر می‌شود). آنچه باقی می ماند صادرات خالص چین به هلند است که در سال 2021 به بیش از 15 میلیارد یورو رسید.

مرکز آمار هلند: تورم به 14.3 درصد کاهش یافته است

بر اساس روش محاسبه اداره مرکزی آمار (CBS)، تورم در هلند به صورت سالانه اندکی کاهش یافت و از 14.5 درصد در ماه سپتامبر به 14.3 درصد در اکتبر رسید.دتحولات قیمت انرژی در ماه گذشته اثر کاهنده ای بر تورم داشت، در حالی که قیمت مواد غذایی همچنان افزایش داشته است. روش محاسبه هلند متفاوت با روش هماهنگ اروپایی است که در آن تورم 16.8 درصد اعلام شده بود. آمار خود هلند شامل هزینه‌های مسکن، مانند اجاره بها و چیزهای دیگر است که روش اروپایی این را در نظر نمی‌گیرد. روش اروپایی برای سهولت در مقایسه تورم کشورهای مختلف طراحی شده است.

تنظیم  طرح حمایت از انرژی برای شرکت های کوچک و متوسط

کابینه در حال تنظیم طرحی برای جبران هزینه‌های بالای انرژی شرکت‌های کوچک و متوسط (SMEs) است. بر اساس این طرح تجدید نظر شده، اگر حداقل 7 درصد از گردش مالی آنها صرف انرژی شود، مشاغل واجد شرایط برخورداری از برنامه حمایتی تعدیل هزینه‌های انرژی شرکت ها (TEK)  هستند. این قبلا 12.5 درصد بود. تخمین زده می‌شود که حدود 41,000 شرکت انرژی بر از آوریل 2023 واجد شرایط این طرح خواهند بود. حداکثر 160,000 یورو برای هر شرکت در دسترس است. میکی آدریانسنز وزیر امور اقتصادی در نامه ای به مجلس نمایندگان هزینه کل این طرح را در حال حاضر 1.65 میلیارد یورو برآورد کرد.

کوچک شدن اقتصاد هلند در سه ماهه سوم

اقتصاد هلند در سه ماهه سوم نسبت به سه ماهه دوم 0.2 درصد آب رفته است. اداره مرکزی آمار (CBS) گزارش داد که اقتصاد همچنان در مقایسه با سه ماهه سوم سال 2021 3.1 درصد رشد داشته است. سرمایه گذاری‌های کمتر در مسکن و زیرساخت ها عامل اصلی انقباض سه ماهه بود.  پیتر هاین فن مولیگن، اقتصاددان ارشد اداره آمار، با توجه به عملکرد اوایل سال جاری، این میزان کاهش را نگران کننده نمی داند. در سه ماهه دوم، اقتصاد همچنان 2.4 درصد نسبت به سه ماه اول رشد داشته است.

تعداد نیاز به نیروی کار در سه ماهه سوم 17000 نفر کاهش یافت، در حالی که میانگین تعداد بیکاران تا 45000 افزایش یافت. به ازای هر 100 بیکار، اکنون 121 شغل خالی وجود دارد که نسبت به نسبت رکورد 100:143 در سه ماهه دوم کاهش یافته است.

جزئیات 7.5 میلیارد یورو سرمایه گذاری زیرساختار دسترسی‌ها در مناطق مسکونی

کابینه جزئیات سرمایه گذاری زیرساختی برنامه ریزی شده 7.5 میلیارد یورویی را به منظور تسهیل دسترسی به مناطق مسکونی جدید برای دوره تا سال 2030 اعلام کرده است.

وزیر مسکن هوگو دو یونگ و مارک هاربرز وزیر زیرساخت جزئیات نحوه تخصیص بودجه را پس از مشورت با استان‌ها و شهرداری‌ها که خود نیز متعهد به کمک های مالی قابل توجه هستند، اعلام کرده اند.

این مبلغ عمدتاً برای حمل و نقل عمومی (4 میلیارد یورو) و تا حدی کمتر به زیرساخت های خودرو (2.7 میلیارد) و دوچرخه (780 میلیون) اختصاص می یابد. این سرمایه گذاری باید با ساخت 400 هزار خانه جدید در طول سال ها تا سال 2030 همراه باشد.

کابینه هزینه تحقیق و توسعه 3 درصد از تولید ناخالص داخلی را هدف قرار می دهد

طبق یک سند چشم انداز در مورد نوآوری که به مجلس نمایندگان هلند ارائه شده است، کابینه می خواهد مخارج عمومی و خصوصی هلند در تحقیق و توسعه (R&D) را به 3 درصد از تولید ناخالص داخلی برساند.

در حال حاضر، هزینه هلند برای تحقیق و توسعه توسط شرکت ها و مقامات دولتی 2.3 درصد از تولید ناخالص داخلی است. میکی آدریانسنس، وزیر امور اقتصادی بدون نام بردن از سال خاصی، گفت که این رقم باید «در عرض چند سال» به 3 درصد برسد.

کابینه به همکاری بین شرکت‌ها، مؤسسات دانش و دولت (مقامات) از طریق به اصطلاح بخش‌های برتر مأموریت محور و سیاست‌های نوآوری ادامه خواهد داد. تمرکز آن بر پایداری (انتقال انرژی و اقتصاد دایره‌ای)، دیجیتالی‌سازی و فناوری‌های کلیدی است. به عنوان فوتونیک و هوش مصنوعی."

مراقبت‌های بهداشتی، کشاورزی/آب/غذا و امنیت نیز همچنان مورد توجه قرار خواهند گرفت. اما باید انتخاب‌های متمرکزتری در این موضوعات انجام شود تا نوآوری منجر به کاربردهای بیشتر در محصولات و خدمات شود.

آمار ۱۶.۸ درصدی تورم در هلند در ماه اکتبر

مرکز آمار هلند (CBS) اعلام کرد، تورم سالانه در هلند در ماه اکتبر 16.8 درصد بود که اندکی نسبت به ماه سپتامبر که 17.1 درصد بود کاهش داشت، اما همچنان بسیار بالاتر از انتظارات است. بر اساس این گزارش، تورم به دلیل افزایش هزینه‌های انرژی و مواد غذایی، همچنان بسیار بالا است. 

هلند پیشتاز افزایش ورشکستگی در سال 2023 خواهد بود

شرکت بیمه آلیانز  پیش بینی می‌کند که تعداد ورشکستگی‌ها در هلند در سال آینده 58 درصد افزایش یابد. این بیشتر از هر 44 کشور دیگری است که مورد بررسی قرار گرفته است. یوهان گیرمز، مدیر ریسک آلیانز ترید برای بنلوکس می‌گوید: "هلند به عنوان یک اقتصاد صادرات باز، همیشه نسبت به تحولات بین المللی فوق العاده حساس است. رکود در اقتصاد ضربه سنگینی را در اینجا وارد می‌کند."

سقف گذاری هزینه انرژی  فقط در سال 2023، نه 2024

سیگرید کاخ وزیر دارایی در گفتگو با آر تی ال نیوز گفت  سقف عمومی قیمت انرژی تنها در سال 2023 اعمال خواهد شد و دیگر در سال 2024 اعمال نخواهد شد. تا آخر ۲۰۲۳ هزینه گاز و برق  برای همه تا سقفی محدود بوده و فقط برای استفاده بالاتر از حد متوسط، مصرف کنندگان قیمت بازار را پرداخت می‌کنند و دولت تفاوت بین سقف قیمتی و قیمت بازار راپرداخت می‌کند اگر قیمت انرژی در سال 2024 همچنان بسیار بالا باشد، جبران خسارت همچنان ارائه خواهد شد. اما این محدود به گروه‌های کم درآمد خواهد بود. برای سال 2023، کابینه یک طرح را برای همه انتخاب کرده است، زیرا ساده تر است و می‌تواند سریعتر اجرا شود. برای سال 2024، وزیر وقت بیشتری دارد تا تنها برای «گروه‌های آسیب‌پذیر» اقدام کند. در ماه نوامبر و دسامبر امسال هر خانوار 190 یورو در ماه به عنوان یک اقدام پل دریافت می‌کند. همچنین از 1 آوریل 2023 از مشاغل کوچک انرژی بر حمایت می‌شود. اگر هزینه انرژی آنها حداقل 12.5 درصد از فروش باشد، تا حداکثر160 هزار یورو دریافت خواهند کرد.

کمک ۱۸۵ میلیون یورویی کمیسیون اروپا به هلند

کمیسیون اروپا تایید کرد که یک کمک مالی ۱۸۵ میلیون یورویی در اختیار هلند قرار بگیرد. این بودجه به صورت یارانه به شرکت هایی تعلق میگیرد که از برگزیت آسیب دیده اند. مثلاً شرکت های صادرات و واردات که دچار قوانین سخت‌گیرانه گمرکی شده‌اند مبلغ های بین ۱۰ تا ۴۰ هزار یورو دریافت می‌کنند

ایالات متحده و هلند در حال مذاکره برای جلوگیری از صادرات بیشتر ASML به چین

خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد که ایالات متحده فشارها را بر هلند برای گسترش ممنوعیت صادرات تجهیزات شرکت ASML (تولیدکننده دستگاه‌های EUV برای ساخت پیشرفته ترین تراشه‌های کامپیوتری) به چین افزایش می دهد. در این گزارش آمده است که نمایندگان ارشد دولت ایالات متحده قرار است در ماه جاری برای گفتگو در این مورد به هلند سفر کنند. پیشتر شرکت مذکور که در فلدهوون واقع است هرگونه تایید اسناد صادرات از سوی وزارت امور خارجه در لاهه و دریافت  مجوز فروش پیشرفته‌ترین سیستم‌های EUV (اشعه ماوراء بنفش فرین) خود را به چین انکار کرده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما