سرمایه گذاری اندونزی برای خودکفایی در تولید قیر تا سال 2024
اندونزی یکی از کشورهای دارنده ذخایر نفت و گاز میباشد اما 95 درصد نیاز به قیر خود را از طریق واردات تامین میکند. با این حال رئیس جمهور این کشور اعلام نمود که تا دو سال دیگر واردات قیر متوقف و این کالای مورد نیاز با سرمایه گذاری در داخل خصوصا در جزیره بوتون تامین شود.
اندونزی بعنوان یکی از کشورهای نوظهور و دارنده رتبه شانزدهم اقتصاد جهانی طی یک دهه گذشته میانگین رشد 5 درصدی را ثبت نمود. اگر چه طی دو سال همه گیری کووید-19 موجب شد اقتصاد اندونزی همچون سایر کشورها تحت تاثیر قرار بگیرد و رشد منفی را ثبت نماید ولی در سال 2021مجددا روند بهبود خود را شروع نمود بطوریکه برای سالجاری 2022 رشد بین 4.5 تا 5 درصد پیش بینی شده است . از سوی دیگر اندونزی طبق برآوردها قرار است تا سال 2045 به رتبه چهارم اقتصاد جهانی صعود کند. بر این اساس سرمایه گذاری در زیرساخت ها برای اندونزی بسیار حیاتی و موتور محرکه رشد اقتصادی این کشور محسوب میشود. اگر ساخت پایتخت جدید اندونزی ( بنام نوسانترا ) را که از چند ماه قبل شروع شده است به این طرح ها اضافه کنیم ، مطمئنا سرمایه گذاریهای کلانی را نیاز خواهد داشت. یکی از مهمترین بخش های مهم در این روند ایجاد جادههای مواصلاتی و ابنیه میباشد که نیاز وافر به مصالحی همچون سیمان ، قیر ، فولاد و ... دارد که در هر سه مورد فوق اندونزی وابسته به واردات خارجی میباشد.
اندونزی یکی از کشورهای دارنده ذخایر نفت و گاز میباشد ولی تولید کم این نفت و گاز این کشور را شدیدا به واردات وابسته نموده است. در این بین قیر نیز بعنوان یکی از کالاهای مورد نیاز اندونزی میباشد که 95 % آن وارد میشود. چنین وابستگی شدید موجب شد تا آقای جوکووی رئیس جمهور این کشور در مراسم افتتاح نشست سرمایه گذاران BNI 2022 داخلی و خارجی اعلام نماید که تا دو سال دیگر واردات قیر متوقف و این کالای مورد نیاز با سرمایه گذاری در داخل خصوصا در جزیره بوتون تامین شود. وی در ادامه اظهار داشت : "گفتم تا جزیره بوتون در سواحل جنوبی سولاوسی با سرمایه گذاری میتواند تامین کننده قیر مورد نیاز کشور باشد و این جزیره دارای 662 میلیون تن ذخایر قیر است که برای تامین نیاز اندونزی تا 120 سال کافی است. "وی اضافه کرد ، در گذشته قیر در بوتون فرآوری میشد اما متوقف شد، میگویند قیر وارداتی ارزانتر است، بنابراین اتفاقی که امروز می افتد این است که 95 % قیر ما وارداتی است."
همچنین، در همین زمینه یک مقام عالی رتبه اندونزیایی گفت، اندونزی فرصت های سرمایه گذاری در تولید قیر به ارزش 1.3 میلیارد دلار را فراهم میکند زیرا کشورهای آسیای جنوب شرقی قصد دارند واردات مواد جاده ای را در دو سال آینده متوقف کنند. آقای بهلیل لاهادالیا، وزیر سرمایه گذاری و رئیس هیئت هماهنگی سرمایه گذاری این کشور نیز گفت: " چندین سرمایه گذار از اروپا و اندونزی علاقه مند به ساخت صنعت قیر و آسفالت در بوتون هستند. بر اساس برآوردههای بعمل آمده جزیره بوتون سالانه حدود 100,000تن قیر تولید میکندکه هنوز با هدف گذاری تولید سالانه 5 میلیون تنی توسط دولت فاصله زیادی دارد. اما ما به زودی صنعت قیر و آسفالت بوتون را گسترش خواهیم داد. برخی سرمایه گذاران شروع به ورود کرده اند."وی گفت که یک مرکز تولید با ظرفیت تولید 500,000 تن قیر در سال نیازمند سرمایه گذاری در حدود 2.5-3 تریلیون روپیه (162-195 میلیون دلار) است. لذا دستیابی به تنها نیمی از هدف دولت به معنای فرصت سرمایه گذاری اضافی در حدود 15 تا 20 تریلیون روپیه است.
اندونزی در سال 2019 حدود 1.3 میلیون تن قیر استفاده کرد که بیشتر آن از قیر مشتق شده از نفت بوده است که پسماند پالایشگاه نفت میباشد. در آن سال قیر نفتی را به ارزش 550 میلیون دلار وارد کرد و به پنجمین واردکننده بزرگ این کالا در جهان تبدیل شد.
شرکت نفت اندونزی(پرتامینا) به عنوان تنها تولید کننده قیر در اندونزی با ظرفیت تولید به 600,000 تن در سال دارای شبکه توزیع گسترده با توزیع کنندگان محلی در تمام مناطق اندونزی میباشد. این شرکت بر بازاریابی محصولات قیر برای کاربردهای راه سازی تمرکز دارد. محصول تولیدی این شرکت برای پاسخگویی به نیازها و شرایط آب و هوای گرمسیری اندونزی طراحی شده است و بیشترین مصرف این محصول توسط وزارت فواید عمومی و مسکن کشور در ساخت در ساخت جادههای کشور جذب میشود .