معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۷/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۹۸

اخبار اقتصادی ژاپن

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ژاپن در هفته چهارم مهر ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کیشیدا در مصاحبه با ان‌اچ‌کی وعده رسیدگی سریع به افزایش هزینه برق داد

 کیشیدا فومیو، نخست وزیر ژاپن، در مصاحبه‌ای با ان‌اچ‌کی گفته است که به سرعت برای کاهش فشار ناشی از افزایش هزینه برق بر مردم اقدام خواهد کرد. این مصاحبه اختصاصی از آغاز نشست مجلس برای بحث‌های همه جانبه در مورد اقتصاد، دیپلماسی و بسیاری از موضوع‌های دیگر  انجام شد.

کیشیدا گفت که قبوض برق ممکن است در بهار آینده ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش یابد. یارانه برای کاهش فشار بر خانوارها و مشاغل یکی از پایه‌های بسته اقتصادی است که دولت وی قرار است در این ماه تدوین کند.

کیشیدا اشاره کرد که پرداخت یارانه‌ها ممکن است از ژانویه آینده آغاز شود.او گفت که می‌خواهد سیستمی ایجاد کند که همه متوجه شوند که چقدر از افزایش هزینه برق جلوگیری شده و پیش از افزایش بیشتر قیمت‌ها، آن را راه‌اندازی کند.

کیشیدا درباره افزایش قیمت مواد غذایی گفت که امیدوار است محصولات کشاورزی، کود و خوراک دام داخلی را ترویج دهد. وی افزود که کمک‌های مالی تازه‌ای برای حمایت از کاشت گندم، سویا و محصولات کشاورزی ارائه خواهد شد.

کیشیدا در مورد کاهش شدید ارزش ین گفت که تغییرات سریع در نرخ ارز که شامل سفارش‌های سوداگرانه است، مورد پسند نیست و ممکن است نیاز به واکنش مناسب داشته باشد. وی افزود که هماهنگی بین المللی عامل مهم دیگری است.

 بانک ژاپن(بانک مرکزی) سیاست تسهیل پولی خود را ادامه می‌دهد

 رئیس بانک ژاپن می‌گوید این بانک سیاست تسهیل پولی فوق آسان خود را برای حمایت از اقتصاد کشور و تشویق به افزایش دستمزدها حفظ خواهد کرد. کورودا هاروهیکو در سمیناری در واشنگتن صحبت کرد. مقام‌های مالی بانک‌های مرکزی و سازمان‌های بین‌المللی در این سمینار حضور داشتند.کورودا گفت از این رو که احتمال دارد نرخ تورم مربوط به شاخص بهای مصرف کننده ژاپن در سال مالی آینده به زیر ۲ درصد افت کند، بانک مرکزی ژاپن به سیاست تسهیل پولی خود ادامه خواهد داد. او افزود افزایش اخیر قیمت‌ها در ژاپن موقتی خواهد بود زیرا عمدتا ناشی از افزایش هزینه‌های انرژی بوده است. کورودا تاکید کرد وضعیت اقتصاد ژاپن با کشورهای غربی که برای افزایش نرخ‌های بهره با عجله اقدام کرده‌اند، فرق دارد.

او گفت اقتصاد اروپا به سطوح بالاتر از قبل از همه گیری جهانی ویروس کرونا رسیده است. او اشاره کرد اقتصاد ژاپن به چنین سطحی نرسیده است. کورودا همچنین یادآور شد ژاپن هنوز شاهد چرخه مثبت اقتصاد همراه با افزایش دستمزدها نیست.

 رئیس بانک ژاپن:‌ افزایش نرخ بهره در این زمان مناسب نیست

 رهبران ژاپن اینک شاهد فشاری هستند که باعث شده ارزش پول این کشور به سطحی سقوط کند که در دهه‌های گذشته دیده نشده بود. در معاملات روز جمعه در بازار نیویورک، ارزش ین در برابر دلار به ۱۴۸ ین کاهش یافت. یک روز پیش از آن، ارزش ین به پایین‌ترین سطح خود در ۳۲ سال گذشته رسید و ۱۴۷ ین به ازاری هر دلار شد.

تازه‌ترین ارقام خرده فروشی که از آمریکا به دست رسید بر فشارها بر ین افزود. هزینه کرد مصرف کنندگان آمریکایی در ماه سپتامبر نیز بالا بود و نسبت به ماه پیش کمی تغییر کرده بود. مقام‌های فدرال رزرو آمریکا سعی کرده‌اند با افزایش نرخ‌های بهره، تورم را مهار کنند . میزان بالای هزینه‌ها این نگرانی را ایجاد می‌کند که بانک مرکزی آمریکا به افزایش‌ نرخ بهره ادامه خواهد داد.

با این حال، کورودا هاروهیکو، رئیس بانک ژاپن گفت که سرعت بهبود اقتصاد ژاپن در مقایسه با کشورهایی مانند ایالات متحده کند است. او معتقد است در حال حاضر افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی ژاپن «ضروری یا مناسب» نیست.

کورودا گفت که مصرف کنندگان شروع به هزینه کرد بیشتری کرده‌اند و سران تجاری دوباره در شرکت های خود سرمایه گذاری می‌کنند. بنابراین او می‌خواهد با حفظ یک سیاست پولی سست، از سیاست‌های تشدیدی که در ایالات متحده دیده می‌شود جلوگیری کند.

 حضور گردشگران خارجی در ژاپن با بازگشایی مرزها

مردم ژاپن برای نخستین بار از زمان شروع شیوع جهانی ویروس کرونا و با تسهیل کنترل‌های مرزی مربوط به کوید از هفته پیش، شاهد حضور گردشگران خارجی در مراکز خرید و مراکز تفریحی هستند. در منطقه آکیهابارا در توکیو که به دلیل وجود فروشگاه‌های لوازم الکترونیکی و محصولات فرهنگی مرتبط با مانگا شناخته شده است، گردشگران با سودی که کاهش ارزش ین برایشان به همراه داشته از خرید کردن لذت می‌برند.

مردی اهل فیلیپین گفت قیمت دو کیف در اینجا معادل قیمت یک کیف در کشور خودش است. یک زن آمریکایی گفت «الان خرید راحت‌تر هم شده چون ارزش دلار در مقابل ین بالاتر رفته است.»یک مهمانسرا در مرکز توکیو نیز بار دیگر محبوبیت خود در بین گردشگران را بازمی‌یابد. مردی از کانادا که قرار است برای یک ماه در کیوتو و اوساکا اقامت داشته باشد گفت «متوجه شدم که ین ارزانتر شده، بنابراین همه چی در اینجا ارزانتر تمام می‌شود و این سفرکردن را راحت‌تر می‌کند.»گردانده این مهمانسرا در نظر دارد کارکنان بیشتری استخدام کند زیرا تعداد رزروهای هتل رو به افزایش است.

کیدانرن: ین احتمالا از این هم ضعیف‌تر می‌شود

 رئیس بزرگترین لابی تجاری ژاپن، بعد از اینکه ین ژاپن به سطح ۱۴۸ در مقابل دلار آمریکا رسید، می‌گوید پول رایج ژاپن ممکن است بیش از این ارزش خود را از دست دهد. توکورا ماساکازو از فدراسیون تجاری ژاپن، کیدانرن، به خبرنگاران گفت که آمریکا هر کاری که می‌تواند را انجام می‌دهد تا اقتصاد پررونق خود را آهسته کند. او گفت با در نظر گرفتن این پیش‌زمینه، سوداگران بر روی شکاف رو به گسترش نرخ بهره بین ژاپن و آمریکا حساب باز کرده‌اند. توکورا گفت بانک ژاپن ممکن است بتواند نرخ‌های بهره را به میزان کمی تغییر دهد اما نه به اندازه‌ای که سوداگران را راضی کند. او اضافه کرد که تلاش برای کنترل نرخ تبادلات ارز از طریق کارهایی مانند تنظیم نرخ بهره «واقع گرایانه»‌ نیست. او گفت که ژاپن می‌تواند با کارهایی مانند جلب گردشگران خارجی بیشتر از ین ضعیف شده بهره‌بردای کنند.

 نمایشگاه تجاری CEATEC نمایی از سبک زندگی آینده را ارائه می‌دهد

 یکی از بزرگترین نمایشگاه‌های تجاری آسیا افتتاح شد. بازدید‌کنندگان در اولین نمایشگاه حضوری CEATEC ظرف سه سال گذشته از تجهیزات و خدماتی که برای سبک زندگی آینده ایجاد شده بازدید کردند. حدود ۵۶۰ شرکت و سازمان از ژاپن و مکانهای دیگر در این رویداد در استان چیبا شرکت دارند.شرکت شارپ در حال نمایش یک سامانه کنترل سلامت است. هنگامیکه بر روی آن می‌ایستید، فشار خون و میزان ضربان قلب‌تان در عرض چند ثانیه نمایش داده می‌شود.

خودروی مفهومی‌شرکت میتسوبیشی الکتریک از دوربین‌های مادون قرمز و حسگرهایی استفاده می‌کند تا شرایط بدن مسافرانش را کنترل کند.هنگامیکه رانندگان خوابشان می‌گیرد این خودرو آن را تشخیص می‌ٔدهد. اگر کودک خردسالی در خودرو جا بماند، این سامانه به اعضای خانواده‌اش بر روی تلفن‌های همراهشان هشدار می‌فرستد. این سامانه همچنین می‌تواند آژیری را به صدا درآورد تا از رهگذران تقاضای کمک کند.

یک بخش از محل این نمایشگاه به ترویج متاورس یا ابر واقعیت مجازی اختصاص دارد. بازدیدکنندگان می‌توانند یک اتاق جلسه مجازی را تجربه کرده یا هنر سقف یک ساختمان تاریخی را مشاهده کنند. این نمایشگاه تا روز جمله باز است.

پول رایج ژاپن به حدود ۱۵۰ ین به ازای یک دلار آمریکا نزدیک شد

ین، پول رایج ژاپن، مقابل دلار آمریکا در سطوحی ارزش خود را از دست می‌دهد که طی دهه‌ها دیده نشده و دولت یک بار دیگر موضع خود در قبال این موضوع را مورد تأکید قرار داد.

ین در سطح بین ۱۴۸ و ۱۴۹ معامله شد. این میزان به سطح ۱۵۰ ین نزدیک می‌شود که تحلیلگران می‌گویند از لحاظ روانی با اهمیت است و ممکن است باعث شود مقام‌‌های ژاپنی بار دیگر در بازار ارز دخالت کنند.

سوزوکی شون‌ایچی، وزیر دارایی ژاپن، گفت نوسانات زیاد در ارزش ین که از سوی سوداگران ایجاد شده قابل قبول نیست.او گفت از نزدیک تحولات بازار را زیر نظر خواهد گرفت و اقدام‌های محکمی در برابر تغییرات بیش از اندازه اتخاذ خواهد کرد.

برخی از بازیگران بازار مشکوک هستند که تزریق اخیر وجوه به بازار نشاندهنده دخالت نامحسوس دولت در هفته گذشته است.هنگامیکه این سوال از سوزوکی پرسیده شد، او پاسخ واضحی به این پرسش نداد.

سوزوکی گفت: «عموما، دولت ممکن است دخالتی که در بازار ارز انجام می‌دهد را اعلام کند یا ممکن است اصلا آن را برای عموم آشکار نکند. من نمی‌توانم در این مورد اظهار نظر کنم.»

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما