معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۷/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۸۵

اخبار اقتصادی بلاروس

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی بلاروس در هفته دوم مهر ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

انتصاب وزیر جدید صنایع

روگوژنیک الکساندر نیکلایویچ به عنوان وزیر صنایع بلاروس منصوب شد.

https://www.belta.by/president/view/novyj-ministr-pomoschnik-prezidenta-i-obnovlenie-mestnoj-vertikali-podrobnosti-kadrovogo-dnja-u-527000-2022/

سهام 15 شرکت ملی می‌شود

طبق مصوبه شماره 660 شورای وزیران جمهوری مورخ 4 اکتبر 2022 منتشر شده در پرتال حقوقی ملی، دولت بلاروس در سال 2022 سهام 15 شرکت را ملی خواهد کرد. ضمیمه سند شامل 15 شرکت بلاروسی از جمله "آمکادور"، "کرامین"، مرغداری بارانویچی ، "بل اینوست بانک"، "بلشینا"، " کارخانه شیشه گرودنا، کارخانه سیمان بلاروس، کارخانه لبنیات پروژانی و غیره است.علاوه بر این، طبق این مصوبه، سهام تعدادی از شرکت های سهامی متعلق به جمهوری بلاروس و تحت مدیریت ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی هستند شامل"بل اگرو پروم بانک"، "بل ونش اکونوم بانک"، "پریوربانک" و غیره به کمیته دولتی اموال منتقل می‌شود.

https://sputnik.by/20221007/aktsii-15-predpriyatiy-pereydut-v-sobstvennost-gosudarstva-1067680188.html

لوکاشنکو دستور مهار تورم را صادر کرد. در سال 2023 تورم نباید بیش از 7-8٪ باشد

الکساندر لوکاشنکو در جریان دیدار با نمایندگاه بخش اقتصادی دولت دستور داد تا در سال آینده  تورم به عدد تک رقمی‌بازگردد و از 7-8% بیشتر نباشد. الکساندر لوکاشنکو گفت: "من انتظار دارم پیشنهادات موثری از سوی دولت و بانک ملی برای مهار رشد قیمت ها ارائه شود. وظیفه شما این است که تا سال آینده به نرخ تورم 7-8٪ برگردیم". در عین حال عوامل عینی نیز بر افزایش قیمت ها تأثیرگذار است. رئیس جمهور خاطرنشان کرد که به دلیل اعمال تحریم ها از سوی کشورهای غربی، روش و راه‌های معمول تجارت مختل شده است. در نتیجه، رکوردهای منفی تورم در سراسر جهان دیده می‌شود. لوکاشنکو افزود: " افزایش قیمت ها و تورم اختراع بلاروس نیست. کل جهان درگیر این تورم است. افزایش قیمت مواد غذایی در ایالات متحده به بیشترین میزان از سال 1979 رسیده است. اتحادیه اروپا رکورد منفی نرخ یورو  (از اول ژانویه 1999) را شکسته است. در استونی، تورم سالانه بیش از 25٪ است، در لتونی و لیتوانی تورم بالای 20٪. است و این فقط آغاز راه است".

https://www.belta.by/president/view/lukashenko-postavil-zadachu-obuzdat-infljatsiju-ne-bolee-7-8-v-2023-godu-527627-2022

کارخانه خودروسازی مینسک 500 دستگاه اتوبوس مسافربری به ارمنستان صادر می‌کند

 سرویس مطبوعاتی کارخانه ماز اعلام کرد، این کارخانه قراردادی را برای صادرات 500 دستگاه خودرو از وسایل نقلیه مسافربری به ارمنستان به مبلغ 73 میلیون دلار امضا کرده است. امضای این توافقنامه در سفارت بلاروس در ارمنستان با حضور الکساندر کانیوک سفیر فوق العاده و تام الاختیار بلاروس در ارمنستان و ایگور نازاروک معاون وزیر امور خارجه انجام شد. تجهیزات مسافری مونتاژ شده در ارمنستان برای تحویل به کشورهای ثالث در نظر گرفته شده است.

https://www.belta.by/economics/view/minskij-avtozavod-postavit-500-mashinokomplektov-passazhirskoj-tehniki-v-armeniju-527026-2022/

گالوفچنکو – حجم مبادلات تجاری بلاروس با روسیه در سال 2022 به 45 میلیارد دلار خواهد رسید

به گزارش اسپوتنیک، رومان گالوفچنکو، نخست وزیر بلاروس در جریان یک سفر کاری به اورشا گفت تا پایان سال 2022، تجارت با روسیه به رکورد 45 میلیارد دلار خواهد رسید. به گفته وی، رشد محموله‌ها به بازار روسیه طبیعی است، زیرا این بازار بسیار بزرگ بوده و با خروج شرکت های غربی، زمینه‌هایی در آنجا پیدا شده است. ما باید این جاهای خالی را پر کنیم، باید با حداکثر حجم کالا وارد آنجا شویم. به همین دلیل در ماه ژوئیه به حداکثر صادرات کالا به بازار روسیه در سال های اخیر و حتی  دهه‌های اخیر رسیدیم.

https://sputnik.by/20220930/tovarooborot-s-rossiey-v-2022-godu-sostavit-45-milliardov-dollarov---golovchenko-1067432819.html

روسیه برای جایگزینی واردات به بلاروس وام 1.5 میلیارد دلاری اختصاص می دهد 

الکسی اورچوک معاون نخست وزیر روسیه در دومین مجمع اقتصادی خزر در مسکو گفت که روسیه تصمیم خود را برای اعطای وام 1.5 میلیارد دلاری به بلاروس برای جایگزینی واردات تایید کرده است. الکسی اورچوک گفت: همه تصمیمات گرفته شده است. در آینده نزدیک اسناد امضا خواهد شد. 1.5 میلیارد دلار برای پروژه‌هایی که مربوط به جایگزینی واردات و توسعه صنایع مربوطه  به بلاروس اعطا خواهد شد. پس از این پیشتر الکساندر لوکاشنکو گفته بود که مینسک پروژه‌های مشترکی را به طرف روسی پیشنهاد داده است که جایگزین واردات از غرب شد. به گفته وی، روسیه با اختصاص وام 1.5 میلیارد دلاری به بلاروس برای این اهداف موافقت کرده است.

https://sputnik.by/20221006/rossiya-vydelit-belarusi-kredit-na-15-mlrd-dlya-importozamescheniya--overchuk-1067625679.html

بانک توسعه اوراسیا تا سال 2026 به میزان  1.5 میلیارد دلار در اقتصاد بلاروس سرمایه گذاری خواهد کرد

5 اکتبر، نیکولای پودگوزوف، رئیس هیئت مدیره بانک توسعه اوراسیا گفت که بانک توسعه اوراسیا تا سال 2026 1.5 میلیارد دلار در اقتصاد بلاروس سرمایه گذاری خواهد کرد. روز چهارشنبه (5 اکتبر) در مینسک، نیکولای پودگوزوف با رومن گولوفچنکو، نخست وزیر بلاروس، دیدار کرد و در جریان این جلسه مسائل همکاری اقتصادی مورد بحث قرار گرفت. نیکولای پودگوزوف گفت: "استراتژی پنج ساله که ما آن را تصویب کرده ایم، شامل سرمایه گذاری به میزان 1.5 میلیارد دلار برای تا سال 2026 در اقتصاد جمهوری بلاروس است". نیکولای پودگوزوف همچنین خاطرنشان کرد که این بانک به این استراتژی پایبند بوده و قصد دارد آن را به طور کامل اجرا کند. به گفته نیکولای پودگوزوف، این بانک بیشترین توجه را به سهامدار بلاروسی خود دارد. به نوبه خود، گولوفچنکو تأکید کرد که توافقات قبلی بین جمهوری بلاروس و بانک محقق شده ، بنابراین اکنون باید دوباره در مورد افزایش حجم سرمایه گذاری از طرف بانک توسعه اوراسیا در اقتصاد صحبت کنیم. گولوفچنکو تاکید کرد: "ما آماده ارائه پروژه‌های منتخب ویژه برای تامین مالی به بانک هستیم. من مطمئن هستم که آنها توجه شما را جلب خواهند کرد".

https://sputnik.by/20221005/eabr-do-2026-goda-investiruet-v-ekonomiku-belarusi-15-mlrd-1067610485.html

آرژانتین علاقه مند به واردات کودها ، تجهیزات و ماشین آلات بلاروسی است

5 اکتبر، در مسکو در دیدار دیمیتری کروتوی، سفیر بلاروس در روسیه و ادواردو آنتونیو زواین، سفیر آرژانتین در روسیه و بلاروس اعلام شد که آرژانتین علاقه مند به واردات کودها، تجهیزات و ماشین آلات بلاروسی می‌باشد. تبادل نظر در مورد طیف وسیعی از مسائل در دستور کار دوجانبه صورت گرفت. طرف آرژانتینی علاقه خود را به تجهیزات مختلف بلاروسی، تبادل تجربه و فناوری در صنایع لبنی و واردات کودهای بلاروسی ابراز کرد. سفیر بلاروس پیشنهاد کرد در آرژانتین واحدهای مونتاژ تجهیزات بلاروسی از جمله تجهیزات کشاورزی و مسافربری، ایجاد شود. وی به ابزارهای مالی موجود در بلاروس برای حمایت از صادرات، مانند جذب منابع اعتباری بلاروس و تجهیزات لیزینگ که تضمین امتیازات و ترجیحات واقعی برای شرکای آرژانتینی است، اشاره کرد.

https://www.belta.by/economics/view/argentina-zainteresovana-v-postavkah-belorusskih-udobrenij-i-tehniki-527547-2022/

بلاروس برای انتقال کالا از طریق روسیه امتیازاتی را دریافت کرد

رومن گولوفچنکو، نخست وزیر بلاروس پس از دیدار با همتای روس خود میخائیل میشوستین، گفت که بلاروس امتیازاتی برای ترانزیت کالاهای خود از طریق زیرساخت های روسیه دریافت کرده است.

https://sputnik.by/20221003/belarus-poluchila-lgoty-na-perevalku-gruzov-cherez-rossiyu-1067524980.html

کنگره اتاق بازرگانی و صنایع بلاروس در تاریخ 5 اکتبر برگزار می‌شود

دوازدهمین کنگره اتاق بازرگانی و صنایع بلاروس در 5 اکتبر برگزار خواهد شد.135  شرکت و سازمان از تمامی مناطق کشور به عنوان نمایندگان بخش اقتصادی در این رویداد شرکت می‌کنند. علاوه بر این  نمایندگان وزارت مقررات ضد انحصار و تجارت، وزارت امور خارجه، وزارت صنایع، وزارت اقتصاد، بزرگترین شرکت های صنعت داخلی، شرکت ها در حوزه خدمات، آموزش، ساختارهای بانکی، اتحادیه‌های تجاری و نمایندگان بخش های کسب و کارهای کوچک نیز در این کنگره حضور دارند. در طول این کنگره، نتایج فعالیت‌های اتاق بازرگانی و صنایع بلاروس در دوره زمانی اکتبر 2019 تا سپتامبر 2022 و همچنین زمینه‌ها و چشم اندازهای امیدوارکننده برای فعالیت اتاق در سه سال آینده اعلام خواهد شد.

https://www.belta.by/economics/view/sjezd-belorusskoj-torgovo-promyshlennoj-palaty-sostoitsja-5-oktjabrja-527112-2022/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما