معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۷/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۶۸

اخبار اقتصادی هلند

گزیده اخبار اقتصادی مندرج در رسانه‌های هلند در مهر 1401 به شرح زیر ارائه می‌گردد:

بررسی وضعیت تورم در ماه سپتامبر

دفتر مرکزی آمار هلند، نرخ  تورم سپتامبر2022 این کشور را براساس شاخص قیمت مصرف کننده و مقایسه با سپتامبر سال گذشته برابر با 17.1 درصد اعلام کرد. هزینه‌های انرژی شامل گاز و برق و گرمایشی همچنان بیشترین سهم را در افزایش تورم هلند به خود اختصاص داده است. میانگین منطقه یورو در ماه سپتامبر 10 درصد بود. فقط کشورهای بالتیک وضعیت بدتری نسبت به   هلند داشته اند.

قیمت انرژی و سوخت در سپتامبر نسبت به سال گذشته 113 درصد افزایش یافت که بر قیمت ها در کل اقتصاد تأثیر می‌گذارد. بر اساس تحقیقات بانک مرکزی هلند (DNB) اکنون به ندرت محصولی ارزان‌تر از سپتامبر 2021 می‌توان یافت و قیمت ها از هر سه مورد یکی افزایش دو رقمی داشته است.

دولت هلند برای جبران فشارهای وارد شده بر مردم، در 20 سپتامبر، یک بسته حمایتی 18 میلیاردیورویی را ارائه کرده که هدف اولیه آن خانوارهای با درآمد کم و متوسط هستند. با اینحال، میزان تورم و افزایش قیمت ها بسیار بیشتر از این تجویزها و بسته‌ها است و نمی‌تواند کاملا جبران شود.

در این بسته برای مصرف تا 1200 متر مکعب گاز و 2400 کیلووات ساعت برای برق، تعرفه به سطح قیمت های بازار که قبل از حمله روسیه به اوکراین مشاهده می‌شد کاهش می یابد. برای مصرف بالاتر از آن، قیمت فعلی بازار اعمال خواهد شد.

دولت سقف برق برای برخورداری از تعرفه پایین را به شدت افزایش داد

NIS - کابینه سقف مصرف برق با تعرفه پایین را افزایش می دهد. استفاده ای که مصرف کنندگان بالاتر از آن قیمت های مبتنی بر بازار را پرداخت می‌کنند افزایش می یابد و حداکثر تعرفه ای که تا آن حد می‌پردازند کاهش می یابد. در 20 سپتامبر، کابینه اعلام کرد که مصرف کنندگان برای استفاده حداکثر 2400 کیلووات ساعت برق از نوامبر تخفیف دریافت خواهند کرد. این سقف اکنون به 2900 کیلووات ساعت افزایش می یابد. همچنین حداکثر تعرفه ای که مصرف کنندگان برای 2900 کیلووات ساعت می‌پردازند از 70 سنت به 40 سنت کاهش می یابد.

کابینه در مورد تغییرات تعرفه گاز تصمیم گرفته است، حداکثر نرخ از 1.50 یورو در هر متر مکعب به 1.45 یورو کاهش می یابد. سقف مصرف در 1200 مترمکعب باقی خواهد ماند. بیش از 1200 مترمکعب گاز و 2900 کیلووات ساعت برق، مصرف کنندگان همچنان بهای آزاد و تصاعدی را پرداخت خواهند کرد.

 خطوط هوایی کی ال ام ممکن است مجبور شود 30 مقصد را کاهش دهد

لاهه - شرکت هواپیمایی KLM نگران است که در نتیجه برنامه‌های کابینه برای کاهش جابجایی پروازها در فرودگاه اسخیپول آمستردام، حدود 30 مقصد را کاهش دهد. اکثر این مقاصد اروپایی هستند.

این اولین بار است که این شرکت هواپیمایی جزئیاتی از پیامدهای احتمالی کوچک شدن برنامه ریزی شده فرودگاه ملی ارائه می دهد. KLM در فصل زمستان آینده به 160 مقصد پرواز می‌کند. حذف 30 مورد از این موارد باعث کاهش تقریباً 20 درصدی می‌شود.

کابینه پیشتر اعلام کرده بود که قصد دارد تعداد جابجایی‌های پرواز در Schiphol را از 500,000 به 440,000 در سال تا پایان سال آینده برای مدت حداقل پنج سال کاهش دهد. هدف دولت از این طریق کاهش آلودگی و انتشار گازهای گلخانه ای است. KLM به شدت با این طرح ها مخالف است. این اقدام  بر KLM تأثیر می‌گذارد، زیرا 50 درصد از مسافران را با استفاده از Schiphol پرواز می دهد. این شرکت هواپیمایی سناریویی را ترسیم کرده است که در آن باید پروازهای خود را به 25 مقصد اروپایی از جمله استانبول، کیف و بلگراد کاهش دهد. در خارج از اروپا، پنج مقصد از جمله بوستون، تایپه و اوزاکا حذف خواهند شد.

به گفته KLM، طرح کابینه به فضای تجاری هلند آسیب می رساند. شرکت‌های بزرگ خارجی مانند سامسونگ و مایکروسافت و موسساتی مانند آژانس دارویی اروپا تا حدودی به دلیل دسترسی خوب بین‌المللی آن از طریق هوایی در هلند مستقر شده‌اند.

NS News- هلند و آلمان در حال افزایش همکاری خود در زمینه انرژی و آب و هوا هستند.

هلند در طرح دولتی-خصوصی آلمان H2Global که هدف آن ترویج تولید، واردات و استفاده از هیدروژن سبز است، شرکت خواهد کرد. این یکی از نتایج دیدار اولاف شولتز صدراعظم و مارک روته نخست وزیر در برلین است که با حضور تعدادی از وزرا همراهی می‌شود.

پس از آن، سران دو دولت بر منافع مشترک دو کشور در زمینه انرژی و اقلیم تاکید کردند. روته گفت: «تغییراتی که ما با آن روبرو هستیم بسیار زیاد است. ما در حال ساختن یک اقتصاد جدید هستیم. همکاری با آلمان قبلا خوب بود، اما در سال گذشته تقویت شده است.

طرح H2Global در ژوئن گذشته با 900 میلیون یورو بودجه دولتی از آلمان راه اندازی شد. میزان کمک مالی هلند هنوز اعلام نشده است. روزنامه فایناشال داخبلاد اعلام کرد که مارک روته نیز صدها میلیون یورو تعهد کرده است.

تولید محلی هیدروژن در اروپا با تلاش های مشترک برای افزایش تولید انرژی بادی در دریای شمال همراه است. آلمان و هلند به همراه دانمارک و بلژیک قصد دارند نیروگاه‌های بادی هیبریدی دور از ساحل متصل به شبکه‌های برق بسازند.

لازم به ذکر است مارک روت»، نخست وزیر هلند در برلین گفت، اوضاع انرژی و قیمت‌های برق باعث نگرانی زیادی برای همه در هلند شده است. روته در پستی در توئیتر نوشت: «اوضاع انرژی و قیمت‌ها نگرانی شدیدی را برای همه در هلند به وجود آورده است. بنا براین خوب است که امروز به همراه یک هیات دولتی در برلین هستیم تا بر سر این موضوع با دولت اولاف شولتز صدر اعظم آلمان بحث و گفتگو کنیم. مسائل آب‌وهوا و انرژی حوزه‌های کلیدی هستند که ما بر سر آنها با یکدیگر همکاری نزدیک داریم.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما