معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۶/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۸

اخبار اقتصادی هلند

گزیده اخبار اقتصادی مندرج در رسانه‌های هلند در شهریور 1401 به شرح زیر ارائه می‌گردد:

سخنان پادشاه هلند در روز بودجه

سومین سه شنبه ماه سپتامبر به عنوان روز پرنس و روز بودجه نامیده می‌شود که در این روز ویلم الکساندر پادشاه هلند پس از انجام مراسم تشریفاتی سخنرانی کرده و بودجه و برنامه‌های اقتصادی سال آینده  مشخص می‌شود ضمن اینکه فعالیت مجدد پارلمان نیز آغاز می‌شود.  پادشاه هلند در این روز در جمع نمایندگان پارلمان و سنا سخنرانی کرد. بخش های سخنرانی او که به حوزه اقتصادی مربوط بود به این شرح می‌باشد:

جنگ اوکراین بر معیشت و اقتصاد مردم تاثیر مخربی گذاشته است. قیمت گاز و برق و مواد غذایی افزایش چشمگیری داشته و پیامدهای آن بر خانوارها وکسب و کارها کاملا آشکار است. مشکلات مالی منجر به افزایش بدهی‌ها و رشکستگی و سایر مسائل اقتصادی شده است.

در مقابله با این شرایط، دولت یک بسته نجات بی سابقه را در نظر گرفته که 18 میلیارد یورو می‌باشد. هدف اولیه از این بسته نجات کمک به قدرت خرید خانواده‌های کم در آمد و متوسط است.

کاهش مالیات بر سوخت و انرژی همچنان دنبال خواهد شد. همچنین اعطای مزایان مراقبت بهداشتی و کمک هزینه‌های دانش آموزی در این برنامه پیش بینی شده است. افزایش 10 درصدی دستمزدها هم می‌تواند کمکی برای جبران بخشی از این فشارها باشد.

مساله نیتروژن و کاهش آن بسیار اهمیت دارد. در عین حال این موضوع برای کشاورزان مشکلاتی را ایجاد کرده است که دولتن تمام راه حل های این مساله را در حال بررسی دارد. اما ما راهی جز کاهش 50 درصدی نیتروژن نداریم. سعی می‌کنیم دغدغه‌های کشاورزان را در نظر بگیریم.

در حوزه انرژی، هدف هلند رفع وابستگی به انرژی فسیلی روسیه تا پایان 2022 است. برای رسیدن به هدف بلند مدت کاهش آلاینده‌های دی اکسید کربن تا 60 درصد در سال 2030، نیازمند اقدام از هم اکنون است.

در حوزه مسکن، هلند با کمبود مسکن مواجه است. ساخت 900 هزار واحد مسکونی تا پایان 2030 هدف گذاری شده است.

 بر مبنای این بودجه قدرت خرید در سال آینده 3.9 درصد افزایش می یابد.  دولت 17.2 میلیارد یورو برای این بسته قدرت خرید در سال آینده اختصاص داده است.

مالیات بر درآمد سال آینده کاهش می یابد.  علاوه بر این، معافیت مالیاتی فرد شاغل (تخفیف مالیات بر درآمد برای افراد شاغل) افزایش می یابد.  برای این موضوع، کابینه به طور ساختاری 500 میلیون یورو در نظر گرفته است.  با این اقدامات افراد شاغل مالیات کمتری پرداخت کرده و درامد بیشتری خواهند داشت

در موضوع انرژی، بودجه سال آینده دولت نرخ انرژی را از اول ژانویه ثابت نگاه می‌دارد تا قابل پرداخت برای همه شهروندان باشد همچنین افرادی که درآمد کمتری دارند مجددا از طریق شهرداری‌ها سوبسید کمکی تا سقف ۱۴۰۰ یورو دریافت خواهند کرد

رونمایی از بودجه 2023 هلند

مهمترین موارد برنامه‌ها وسیاست های دولت و همچنین بودجه سال آینده هلند به این شرح می‌باشد:

کابینه اقدامات بیشتری را برای کاهش انتشار CO2 انجام می دهد. علاوه بر این، هدف از انتشار خالص گازهای گلخانه ای صفر تا سال 2050 را در قانون آب و هوا گنجانده است.

در خصوص کاهش تولید کربن نیز طرح هایی که مورد نظر است به این شرح می‌باشد:  تمام خودروهای اجاره ای تجاری باید از سال 2025 برقی باشند. همچنین، صنعت ملزم به استفاده از تاسیسات الکتریکی خواهد بود. و تا سال 2040، دولت از شرکت‌های انرژی می‌خواهد که تنها از وسایل تولید برق استفاده کنند که دی اکسید کربنی  آزاد نشود. بخش ساخت و ساز ملزم به استفاده از مواد کم کربن و مالیات بر پلاستیک برای مصرف کنندگان و مشاغل خواهد بود و دولت قصد دارد تا اوایل سال 2023 تصمیم نهایی را در مورد این برنامه‌ها اتخاذ کند.

دولت متعهد به کاهش انتشار خالص گازهای گلخانه ای تا سال 2050 است. این موضوع در قانون آب و هوا گنجانده می‌شود. قرار است سال آینده 6.7 میلیارد یورو برای سیاست های آب و هوایی هزینه شود و بیشتر پول یعنی تقریباً 3 میلیارد یورو صرف یارانه برای تولید انرژی‌های تجدیدپذیر خواهد شد. تنها 24 میلیون یورو برای طرح های انرژی هسته ای در نظر گرفته شده است.

طبق بودجه 2023،  هزینه اضافی انرژی پایدار (ODE) لغو می‌شود. این مالیات بر قبوض انرژی است که عواید آن مستقیماً به طرح یارانه فناوری‌های پایدار باز می‌گردد. به جای آن یک نوع مالیات بر انرژی بر برق و گاز برای مصرف کنندگان و مشاغل خواهد آمد. همچنین، نرخ مالیات گاز  افزایش داده شده و نرخ هزینه برق کاهش می یابد. البته اینکه این نرخ‌ها چقدر تغییر یابد، هنوز تصمیم‌گیری نشده است و این تدابیر در ماه‌های آتی تکمیل شده و تصمیم نهایی در بهار 2023 گرفته خواهد شد.

در بودجه سال آینده، حدود 233 میلیون یورو برای ایجاد زیرساخت برای تولید هیدروژن در نظر گرفته شده است. در نهایت، اپراتور شبکه تامین انرژی Stedin یک تزریق سرمایه 500 میلیون یورویی برای تطبیق شبکه‌های برق خود برای تامین انرژی بیشتر خورشیدی و بادی دریافت خواهد کرد..

حداقل دستمزد 10 درصد افزایش می یابد،  مالیات بر انرژی کاهش می یابد،  کمک هزینه خدمات درمانی به حداکثر 412 یورو افزایش می یابد. کمک هزینه مسکن بالا می رود، بودجه کودک افزایش می یابد،  مالیات بر نیروی کار کاهش می یابد: نرخ در دسته اول برای درآمدهای تا سقف 70 هزار یورو کاهش می یابد.، کمک هزینه معاف از مالیات به مبلغ 57 هزار یورو تعیین شده است که حدود 50 هزار  یورو بود. به این ترتیب پس انداز های کوچک در امان می مانند،  اعتبار مالیاتی فرد شاغل، مزیت مالیاتی افراد شاغل، افزایش می یابد،  کمک هزینه تحصیلی برای دانشجویان مقیم خارج از خانه افزایش می یابد،  تخفیف مالیات غیر مستقیم بر بنزین و گازوئیل حداقل تا 1 ژوئیه 2023 باقی خواهد ماند،  نرخ مالیات شرکت ها از 15 درصد به 19 درصد خواهد رسید،  مالیات پس انداز، سهام و خانه دوم از 31 درصد به 34 درصد افزایش می یابد،  مالیاتی که شرکت های انرژی می‌پردازند و مالیات معادن، افزایش می یابد،  

جایگاه هلند در گزارش سالانه شاخص آزادی اقتصلادی در جهان 

براساس گزارش سالانه شاخص آزادی اقتصادی در جهان که از سوی موسسه فریزر در سپتامبر 2022 منتشر شده است، وضعیت هریک از کشورها و شاخص های کلان اقتصادی آنها مورد بررسی قرار گرفته است. در نگاه کلی هلند در بین 20 کشور نخست قرار دارد.

کارفرمایان: آسیب دائمی‌به اقتصاد در صورت عدم حمایت انرژی

 NIS News : سازمان کارفرمایان اعلام کرد تعداد فزاینده ای از شرکت های انرژی بر با قیمت های بالای گاز فعلی نمی‌توانند ادامه بدهند. در حال حاضر سرمایه گذاری در صنایع شیمیایی تقریباً وجود ندارد. در ماه جولای گذشته، بانک مرکزی هلند  با اتخاذ سیاست  حمایتی از شرکت‌های انرژی بر مخالفت کرد و استدلال کرد که آنها باید به هر حال به خاطر انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را تطبیق دهند. این درحالی است که  برای رسیدن آنها به فناوری سبز هنوز سالها باقی مانده است.

بخش بزرگی از موزه‌ها در وضعیت قرمز

در هلند نسبت به سال 2020 ( 13.2 میلیون نفر) افراد کمتری در سال گذشته به موزه‌ها رفتند (11.8 میلیون بازدیدکننده) و نمایشگاه‌های جدید کمتری افتتاح می‌شوند که به معنی ورود افراد کمتر است.  این درحالی است که هزینه‌های انرژی همچنان در حال افزایش است. در سال 2019، قبل از شیوع همه‌گیری کرونا، 32.6 میلیون نفر به موزه‌ها رفتند. 43 درصد از موزه‌ها در حال حاضر در وضعیت قرمز قرار دارند، با وجود کاهش قابل توجه در دوران کرونا، آنها قادر به تکمیل بودجه نیستند.

توقف حرکت قطارها در هفته گذشته و هفته جاری به دلیل اعتصابات منطقه ای

در کنار توقف حرکت قطارها در جمعه گذشته ، اعتصاب در فرودگاه اسخیپول باعث سرگردانی مسافران از جمله گروهی که از صدا و سیما آمده بودند شد. اتحادیه‌ها در نظر دارند برای جمعه آینده، 16 سپتامبر، یک روز اعتصاب سراسری برگزار کنند که طی آن اتوبوس های بین شهری و قطارهای منطقه ای دیگر در هیچ کجا تردد نخواهند کرد. شرکت راه‌آهن پیشنهاد افزایش دستمزد 5 درصدی (که از اول جولای می‌بایست محاسبه و پرداخت شود) و به دنبال آن افزایش 2.5 درصدی در سال 2023 و پرداخت یکباره 650 یورویی را ارائه کرد.

افزایش عوارض مسافرت های هوایی به 30 یورو از ژانویه سال جدید

 عوارض قبلی 7.9 یورو بود. انتظار می‌رود درآمد حاصل از این مالیات به میلیون‌ها یورو برسد که برای پرداخت هزینه‌های کاهش اثرات هوانوردی بر محیط زندگی مردم استفاده می‌شود.

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما