معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۶/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۷۷

نشست وزرای کشورهای عضو گروه 20 در اندونزی

در راستای برگزاری نشست سران گروه 20 درشهربالی اندونزی، این شهر در روز های گذشته میزبان سه نشست مهم وزرای انرژی، اقتصاد دیجیتال و محیط زیست بود.

دو ماه مانده به برگزاری نشست سران گروه 20 درشهربالی اندونزی، این شهر طی روزهای اخیر میزبان هیئت های عالیرتبه از بخش های مختلف گروه 20 بود. نشست های تخصی از سطح کارشناسان تا سطح وزرا درشهرهای مختلف اندونزی خصوصا بالی و جاکارتا در راستای آماده نمودن محورهای مورد گفتگو و توافقات برای طرح در نشست سران در روزهای 15 و 16 نوامبر برگزارمی‌شود.

درهمین راستا هفته قبل شهر بالی میزبان سه نشست مهم وزرای انرژی، اقتصاد دیجیتال و محیط زیست بود. نشست اول مربوط به وزیران انرژی گروه 20 بود. در این نشست علاوه بر وزرای انرژی اعضای گروه 20، همچنین هیئت هایی از برخی دیگر از کشورهای مدعو و نمایندگانی از سازمان‌های مختلف بین المللی حضور داشتند. دراین نشست، وزرای انرژی G20 بر اهمیت تسریع انتقال به انرژی پایدار و تقویت انعطاف‌پذیری انرژی با توجه به نیاز به ایجاد یک سیستم انرژی جهانی انعطاف‌پذیرتر تاکید کرد. این نشست به ویژه برچالش های انتقال انرژی کشورهای مجمع الجزایری و کشورهای جزیره ای کوچک در حال توسعه [1]  به ویژه در اقیانوس آرام متمرکز بود.

 آریفین طریف، وزیر انرژی و منابع معدنی اندونزی طی سخنانی براهمیت گذار به انرژی پایداربرای ارتقای رشد اقتصادی و انعطاف پذیری تاکید نمود. در پایان، وزرای انرژی G20 با پیمان بالی در مورد اصول تسریع انتقال انرژی پاک، پایدار، عادلانه، مقرون به صرفه و فراگیر موافقت کردند. علاوه بر این، اندونزی همچنین نقشه راه تحت عنوان"سندانتقال انرژی بالی"  را بعنوان ابتکاری برای اطمینان از تداوم دستور کار جهانی در تقویت همکاری بین المللی درمعماری انرژی تهیه نمود. این سند همچنین اقدامات داوطلبانه و چند ساله را برای ماندن در مسیر دستیابی به اهداف توسعه پایدار[2] (SDGs) تعیین می‌کند و مسیرهایی را به سمت انتشار کربن خالص صفر(خنثی بودن کربن) در راستای شرایط محلی تعیین می‌کند.

همچنین نشست وزیران دیجیتال گروه 20 برای اقتصاد دیجیتال دومین نشست درهفته قبل بود که درشهربالی برگزار شد. در این نشست وزرای دیجیتال از اعضای G20، کشورهای دعوت شده، سازمان‌های بین المللی، دانشگاه‌ها وبخش خصوصی حضور داشتند.

نشست وزرای دیجیتال G20 برای اقتصاد دیجیتال، که موضوع دیجیتالی شدن و تأثیر بین بخشی آن برجهان را مورد بحث قرار داد، با هدف دستیابی به اجماع در مورد اکوسیستم دیجیتالی شدن دراقتصاد بود. این نشست همچنین بستری برای تبادل اطلاعات و تجربیات مرتبط با بهترین شیوه‌ها در حوزه دیجیتالی شدن و چالش های آن بود. در این نشست ، اندونزی بعنوان رئیس گروه در سالجاری و میزبان نشست سه اولویت را در زمینه اقتصاد دیجیتال مطرح نمود: 1 – هماهنگی و همگرایی بیشتر اتصال پس از همه گیری کووید 2-سواد و مهارت های دیجیتال 3 - جریان آزاد و ایمن برون مرزی داده‌ها. در پایان این نشست، وزیران G20 برای اقتصاد دیجیتال به توافقی برای تکمیل بیانیه پایانی نشست سران  G20 درماه نوامبردر بالی دست یافت.

سومین نشست درهفته قبل دربالی مربوط به نشست وزرای محیط زیست گروه 20 بود که  پس از دو روز بحث و مذاکره بدون بیانیه مشترک برای نشست سران رهبران اواخر سال به پایان رسید. آقای  سیتی نوربایا وزیر محیط زیست و جنگلداری اندونزی بعنوان رئیس گروه اندونزی در این نشست گفت که برخی کشورها در مورد متن پیشنهادی سند توافق نکرده اند و بر اساس تصمیم ریاست نشست مقرر شد رئیس جلسه به جای بیانیه مشترک، خلاصه ای از بحثها را به اجلاس سران ارائه نماید. وی اضافه کرد که در این فرآیند، بحث در مورد تعهدات برای منافع هر کشور عضو کاملاً چالش‌ برانگیز بوده است. تعهدات مورد بحث در این نشست شامل تلاش برای کاهش تأثیر تغییرات آب و هوایی، از بین رفتن تنوع زیستی و آسیب زمین و همچنین تلاش برای کاهش آلودگی و آسیب های زیست محیطی بود. کارگروه وزرای محیط زیست G20 در ماه‌های مارس و ژوئن پیش نویس مقدماتی بیانیه موضوع  محیط زیست و تغییرات آب و هوایی را ارائه کرده بود وانتظار می رفت این بیانیه در نشست وزراء نهایی شود و به اندونزی کمک کند تا به اهداف ریاست برگروه در پیشبرد معماری بهداشت جهانی، پیشبرد تحول دیجیتال و تسهیل انتقال انرژی پاک دست یابد.

در همین راستا مدیر کل کنترل تغییرات آب و هوای وزارتخانه مذکور نیز گفت که خلاصه این متن شامل 50 پاراگراف از تعهداتی است که 20 کشور به طور کلی با آنها موافقت کرده اند، از جمله تقویت تعهدات در مورد پایداری محیط زیست و آب و هوا. وی اضافه کرد که 20 کشورهر کدام شرایط، قوانین و سیاست خاص خود را دارند که در اسناد عباراتی وارد شده است که برخی کشورها آن را قبول ندارند. در این نشست هفده وزیر از جمله جان کری فرستاده ویژه ریاست جمهوری آمریکا در امور آب و هوا، الوک شارما وزیر آب و هوای بریتانیا و مقامات هند، استرالیا، ایتالیا، برزیل، ژاپن و کره جنوبی حضور داشتند. به عنوان رئیس گروه 20، اندونزی برای اولین بار نمایندگان اتحادیه آفریقا را به مذاکرات دعوت کرد که وزیر محیط زیست اندونزی در این خصوص گفت ،صدای همه کشورها، صرف نظر از ثروت و اندازه آنها، باید شنیده شود.

قرار است نتایج  تمامی نشست های وزرای گروه 20 در حوزه‌های مختلف درنشست سران گروه در روزهای 15 و16 نوامبر2022 در بالی ارائه شود. سلسله نشست های سطح بالا از اول دسامبر 2021، زمانی که اندونزی ریاست گروه 20 را از ایتالیا  تحویل گرفت ، آغاز شد و در اجلاس سران گروه 20 بالی به اوج خود می رسد. هفدهمین اجلاس سران G20 در مورد اقداماتی برای تضمین احیای اقتصاد جهانی بحث و تبادل نظرخواهد شد. لازم بذکر است که اندونزی تا 30 نوامبر 2022 ریاست گروه 20 را برعهده دارد و پس از آن در1 دسامبر 2022 ریاست گروه را به هند واگذار خواهد کرد. اندونزی خود تا پایان دوره ریاست هند یکی از اعضای ترویکا  گروه خواهد بود.

نشست وزیران دیجیتال در بالی تحت ریاست اندونزی، ششمین نشست از این قبیل در چارچوب G20 می‌باشد. اولین نشست در زمان ریاست چین در سال 2016 و سپس بترتیب در آلمان(2017) ، آرژانتین(2018) ، ژاپن(2019) ، عربستان سعودی(2020- بعلت همه گیری بصورت مجازی برگزارشد ) ، ایتالیا( 2021) و اکنون درسالجاری (2022) دراندونزی برگزار شد. این نشست بخشی ازمجموعه ای ازفعالیت های ریاست اندونزی برG20 است که با شعار" با هم بهبود یابیم ، باهم قویتر پیشرفت کنیم " شروع شد وتمرکز آن برسه موضوع اصلی شامل: الف - معماری بهداشت جهانی ب-  تحول دیجیتال ج - انتقال انرژی  می‌باشد.

همچنین روزهای 30-29 آگوست 2022 ( 8-7 شهریور 1401) نیز شهربالی میزبان نشست روسای هیئت عالی حسابرسی گروه20 بود که بنا به پیشنهاد هیئت عالی حسابرسی اندونزی ( BPK ) منجر به تشکیل نهادی تحت عنوان " موسسه عالی حسابرسی  گروه بیست (SAI20) [3]" گردید. این نشست، نقش موسسه عالی حسابرسی گروه 20 را درمقابله با چالشهای جهانی بویژه با تمرکز بر دو اولویت مورد بحث قرار داد: اول ،  بهبود اقتصادی و دوم ، دستیابی به اهداف توسعه پایدار.

[1] - Small Island Developing States (SIDS).

[2] - Sustainable Development Goals (SDGs).

[3]-Supreme Audit Institution (SAI20).

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما