معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۶/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۷

اخبار اقتصادی اروگوئه و پاراگوئه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اروگوئه و پاراگوئه در هفته دوم شهریورماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گرد

برپایی نخستین نشست شورای تجارت و سرمایه گذاری آمریکا و پاراگوئه (پورتال وزارت روابط خارجی پاراگوئه)

مارک ولز دستیار معاون وزیر خارجه آمریکا در امور نیمکره غربی و رائول سیلوئرو جانشین وزیر خارجه پاراگوئه در دیدار با یکدیگر در آسانسیون، برگزاری نخستین نشست شورای تجارت و سرمایه گذاری در چارچوب "توافق جامع تجارت و سرمایه گذاری (TIFA)" در ماه سپتامبر سال جاری را در راستای همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور مهم ارزیابی کردند. طرفین سطح عالی روابط دوجانبه میان آمریکا و پاراگوئه در زمینه‌های مختلف اعم از دموکراسی، حاکمیت قانون و حقوق بشر را مورد تاکید قرار دادند. در نشست مذکور همچنین علاقه مندی طرف پاراگوئه ای برای دریافت سریع مجوزهای لازم جهت صادرات گوشت گاوی به بازار آمریکا مورد تاکید قرار گرفت.

نظرسنجی: مخالفت 49 درصد مردم اروگوئه با لایحه اصلاحات بیمه تأمین اجتماعی (روزنامه ال اوبزروادور- اروگوئه)

تازه ترین نظرسنجی مرکز آماری سیفرا در اروگوئه نشان داد که 49 درصد مردم این کشور مخالف لایحه اصلاحات بیمه تأمین اجتماعی از جمله افزایش سن بازنشستگی هستند. 30 درصد شرکت کنندگان در نظرسنجی در عین حال موافق اصلاحات مذکور بوده و 21 درصد نیز از ابراز عقیده امتناع ورزیدند. بررسی آمارها نشان می دهد که بیشتر مخالفت ها با اصلاحات تأمین اجتماعی در میان افراد 30 تا 44 ساله می‌باشد، به طوری که 55 درصد از افراد در رده سنی مذکور مخالف لایحه یاد شده هستند.

تاکید موخیکا رئیس جمهور اسبق اروگوئه بر انعقاد توافق تجارت آزاد با چین (روزنامه ال اوبزروادور- اروگوئه)

خوسه موخیکا رئیس جمهور اسبق اروگوئه درباره اقدامات و تلاش های کنونی دولت لاکاژه پو برای انعقاد توافق تجارت آزاد با چین یادآور شد که وی خود پیشتر از مرحوم تاباره واسکز رئیس جمهور سابق خواسته بود که هرچه زودتر نسبت به انعقاد توافق با چین اقدامات لازم را انجام دهد. موخیکا توضیح داد: با کلیات انعقاد توافق با چین موافقم اما هم اکنون باید پذیرفت که هر چیزی را نیز نمی‌توان امضا کرد و باید مورد بررسی قرار گیرد. موخیکا به علاوه ضمن تاکید بر سیاست نزدیکی اروگوئه با همسایگانش خاطرنشان کرد: نمی‌توانیم این واقعیت را نادیده بگیریم که چین اصلی ترین متقاضی (محصولات منطقه است) و ایده آل خواهد بود چنانچه در درازمدت توافقی جامع تر با آن کشور به امضا برسد. وی درباره این موضوع که سایر اعضای مرکوسور به توافق احتمالی اروگوئه و چین به چشم خوبی نمی نگرند گفت: می دانم که منافع مهمی در کار است و این موضوع را نباید تنها از لحاظ ایدئولوژیکی نگریست. باید دست به کار شد و بردبار بود. موخیکا در ادامه اظهاراتش خاطرنشان کرد: اروپا که جایگزینی دیگر (برای اروگوئه) به حساب می آید هم اکنون درب هایش را به روی ما بسته است و متاسفانه برغم 20 سال مذاکره عملاً هیچ چیز عایدمان نشده است.

گشایش بازار عربستان سعودی به روی محصولات لبنی اروگوئه (روزنامه ال پائیس- اروگوئه)

ایگناسیو بوففو معاون وزیر دامداری، کشاورزی و شیلات اروگوئه از گشایش بازار لبنی عربستان سعودی به روی محصولات تولیدی اروگوئه خبر داد و گفت: صادرات لبنیات به عربستان می‌تواند فرصت خوبی برای اروگوئه جهت تولید محصولاتی با ارزش افزوده بیشتر باشد. اعلام خبر مذکور در جریان مراسم معرفی دستاوردهای اروگوئه در عرصه صنایع لبنی با حضور فرناندو ماتتوس وزیر کشاورزی، خوآن دانیل واگو رئیس موسسه ملی شیر (ایناله) و سایر مسئولان استانی از سالتو، پایساندو، سوریانو و فلوریدا انجام گرفت. در رویداد مذکور اعلام شد که ظرفیت بازار لبنی عربستان در سال 2020 برای اروگوئه حدود 4.8 میلیون دلار ارزش گذاری شده و این بازار از سال 2021 تا 2026 قابلیت رشدی به میزان 4.7 درصد را خواهد داشت. رئیس ایناله در اظهاراتی خاطرنشان کرد: گشایش هر بازاری برای صنایع لبنی اروگوئه بخصوص بازار کشورهای عربی- که دارای قدرت خرید بالایی هستند- از اهمیت زیادی برای این کشور برخوردار است. شایان ذکر است، عربستان سعودی خود از تولیدکنندگان محصولات لبنی است، اما این کشور تنها 72 درصد از مایحتاج خود را تولید و مابقی را از کشورهای دیگر وارد می‌کند.

بازدید روسای جمهور پاراگوئه و برزیل از پل ارتباطی دو کشور بر روی رودخانه پارانا (پورتال وزارت روابط خارجی پاراگوئه)

ماریو عبدو بنیتس رئیس جمهور پاراگوئه و همتای برزیلی اش جئیر بولسونارو مشترکاً از پروژه احداث "پل همبستگی" بر روی رودخانه پارانا که دو کشور را به یکدیگر پیوند می دهد، بازدید کردند. پروژه مذکور به ارزش 84 میلیون دلار از سوی شرکت دو ملیتی ایتایپو (نیروگاه برق-آبی مشترک پاراگوئه و برزیل) تأمین مالی شده است. پیشرفت پروژه بیش از نود درصد برآورده شده و انتظار می رود تا نوامبر سال 2022 به اتمام برسد. احداث پل همبستگی 57 سال بعد از ایجاد نخستین پل ارتباطی دو کشور- موسوم به "پل دوستی" انجام گرفته و می‌تواند باعث تقویت بیشتر مراودات و همکاری‌های دو کشور شود.

افزایش 29 درصدی صادرات اروگوئه در اوت 2022 (منبع: روزنامه ال پائیس- اروگوئه)

به گزارش موسسه توسعه تجارت و سرمایه گذاری اروگوئه ( موسوم به اروگوئه 21) ثبت سفارش برای صادرات با احتساب مناطق آزاد تجاری اروگوئه در اوت سال جاری در مقایسه با اوت سال 2021 به میزان 29 درصد رشد داشت و به 1231 میلیون دلار بالغ شد. فروش قابل ملاحظه سویا از جمله عوامل موثر در رشد صادراتی ماه اوت بودند. بر اساس این گزارش، صادرات اروگوئه در هشت ماه ابتدای سال جاری در مجموع 9406 میلیون دلار به ثبت رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به میزان 35 درصد افزایش یافت. چین در ماه اوت سال جاری نخستین شریک تجاری اروگوئه بود و صادرات به آن کشور به 230 میلیون دلار بالغ شد. اگرچه فروش گوشت گاوی و محصولات گوشتی به آن ابرقدرت آسیایی در ماه اوت سال جاری به طور متوسط حدود 30 درصد کاهش نشان داد، اما این کاهش با افزایش فروش سویا و محصولات لبنی به آن کشور جبران شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما