معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۵/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۹۸

انرژی بادی در اروپا

در سال های اخیر، مزارع بادی در بسیاری از مناطق جهان - در خشکی، در امتداد سواحل، در دریاها و اقیانوس ها - به بخشی تغییر ناپذیر از چشم انداز تبدیل شده اند. سهم کل نیروی بادی در برق مصرفی در اروپا تا 13 آگوست 9.3 درصد بود. به گفته WindEurope، انجمنی که استفاده از انرژی باد در قاره کهن را ترویج می‌کند، این میزان معادل 643 گیگاوات ساعت (Gwh) برق تجدیدپذیر است.

اسپانیا (28.9 درصد)، پرتغال (16.2 درصد)، آلمان (11.9 درصد) و اتریش (11.2 درصد) بیشترین سهم انرژی بادی مورد استفاده در اروپا را دارند. اگرچه پیش از این بلغارستان در بین 20 کشور دارای بیشترین سهم انرژی بادی در کل انرژی قرار نداشت، اما در اوایل آگوست در این رتبه بندی جایگاهی پیدا کرد - به عنوان مثال، تا 10 آگوست، بلغارستان با 7.2 %  در جایگاه شانزدهم قرار داشت. به گزارش "ویند اروپا"، انرژی باد در بلغارستان به طور کامل توسط نیروگاه‌های بادی که در خشکی ساخته می‌شوند، تولید می‌شود.

مزارع بادی فراساحلی جدید در اروپا

مزارع بادی خشکی اکثریت برق تولیدی بادی را تولید می‌کنند، اما سهم مزارع بادی فراساحلی در اروپا به تدریج در حال افزایش است.

Wind Europe یادآوری می‌کند که در نیمه اول سال جاری، 10 توربین بادی به سیستم انرژی ایتالیا اضافه شد. آنها بخشی از یک مزرعه بادی فراساحلی با ظرفیت نصب شده 30 مگاوات (MW) هستند که در دریای مدیترانه در نزدیکی بندر شهر تارانتو در جنوب ایتالیا ساخته شده است. این نیروگاه می‌تواند بیش از 58000 مگاوات ساعت (MWh) برق تجدیدپذیر تولید کند که مصرف سالانه 60000 نفر را تضمین می‌کند.

شرکت "رنکسیا" (Renexia) که کارخانه دریایی نزدیک تارانتو را مدیریت می‌کند، همچنین در حال برنامه ریزی برای ساخت یک مزرعه بادی بزرگ شناور در دریا در نزدیکی جزیره سیسیل است. وب سایت پروژه Med Wind گفت که این شامل 190 توربین شناور خواهد بود و انتظار می رود تا 9000 گیگاوات ساعت (Gwh) برق تجدیدپذیر در سال تولید کند.

در فرانسه، ساخت یک مزرعه بادی بزرگ فراساحلی که در مجموع 80 توربین در آن نصب خواهد شد در مرحله پیشرفته است. این شهر در کنار بندر سنت نازیر، در مصب رودخانه Loire، نزدیک به اقیانوس اطلس واقع شده است. مزرعه بادی که اولین مگاوات ساعت برق تجدیدپذیر خود را در اوایل ژوئن تولید کرد، مجموعا ظرفیت نصب شده 480 مگاوات (MW) خواهد داشت. به گزارش وب سایت شرکت کانادایی «انبریج»، پارک بادی فراساحلی در نزدیکی سنت نزایر می‌تواند برق 400000 خانوار را تامین کند.  غول انرژی فرانسوی  (EDF) و شرکت سرمایه گذاری کانادایی  (CPP Investments) که یکی از شرکت های تابعه صندوق بازنشستگی Canada Pension Plan (CPP) است نیز در آن مشارکت دارند.

بر اساس داده‌های "Wind Europe" در نیمه اول سال در اروپا، کار بر روی ساخت 7 مزرعه بادی فراساحلی در حال انجام است. اثبات اهمیت روزافزون آنها برای سیستم انرژی اروپا دو پروژه است که در مراحل اولیه اجرا هستند.

یک مزرعه بادی فراساحلی می‌تواند انرژی تجدیدپذیر را برای بیش از یک سوم خانواده‌ها در ولز فراهم کند

یک مزرعه بادی جدید فراساحلی می‌تواند انرژی تجدیدپذیر را برای بیش از یک سوم خانوارها در ولز فراهم کند. این چیزی است که نویسندگان این پروژه می‌گویند.

مزرعه بادی که هنوز در مرحله برنامه ریزی است تا 50 توربین خواهد داشت. این می‌تواند حدود 500000 خانوار از 1.38 میلیون خانوار در ولز را با انرژی‌های تجدیدپذیر تامین کند.

شرکت انرژی آلمانی RWE Renewables اعلام کرد در صورت ساخت، مزرعه بادی فراساحلی Awel y Mor می‌تواند به مبارزه با تغییرات آب و هوایی و کاهش وابستگی بریتانیا به واردات انرژی کمک کند.

مزرعه بادی می‌تواند به کاهش قیمت انرژی کمک کند و به دولت منطقه ای ولز کمک کند تا به هدف خود برای سهم 70 درصدی انرژی‌های تجدیدپذیر در ترکیب انرژی تا سال 2030 دست یابد.

با این حال، مخالفان این پروژه ادعا می‌کنند که توربین‌های بادی، که قرار است در بیش از 10 کیلومتری ساحل شمالی ولز ساخته شوند، به تنوع زیستی دریایی آسیب می‌رسانند. آنها همچنین بر این باورند که این تسهیلات گردشگری در منطقه را با مشکل مواجه می‌کند، زیرا منظره‌های منطقه کوهستانی و پارک ملی اسنودونیا و همچنین سایر مناطق حفاظت‌شده در این منطقه را «تخریب» می‌کند.

در میان انتقاداتی که در پاییز گذشته در یک رایزنی عمومی در مورد این پروژه مطرح شد، شرکت انرژی Er Ve E اعلام کرد که در حال کاهش تعداد توربین‌های بادی است که قصد دارد احداث کند.

تمسین رو، مسئول اجرای پروژه در Er Ve گفت: در صورت تصویب این پروژه، همانطور که در حال حاضر در مراحل اولیه اجرا قرار دارد، می‌تواند تا 500000 خانوار را با انرژی سبز، پاک و تجدیدپذیر تامین کند.

به گفته رو، به مدت سه سال این شرکت مطالعاتی را در مورد اکولوژی بستر دریا که در آن پارک فراساحلی در نظر گرفته شده است، و همچنین جمعیت پرندگان در این منطقه انجام داده است زیرا توربین‌های بادی بزرگ‌تری برای نصب پیشنهاد شده است که به ارتفاع 332 متر می رسد.

انتظار می رود "آویل و مور" 1100 مگاوات انرژی تولید کند. این نیروگاه در غرب مزرعه بادی فراساحلی Gwynt y Mor قرار خواهد گرفت که در حال حاضر در حال بهره برداری است. وب سایت پروژه awelymor.cymru اعلام کرد که "Awely Mor" در زمینی به وسعت 88 کیلومتر مربع در دریای ایرلند و در فاصله تقریباً 10.5 کیلومتری از ساحل شمال ولز ساخته خواهد شد.

یک مزرعه بادی فراساحلی نیروگاه عظیم هیدروژنی را تامین می‌کند

این شرکت ماه گذشته در وب سایت خود اعلام کرد، غول انرژی شل، یک کارخانه عظیم برای تولید هیدروژن به دست آمده از منابع تجدیدپذیر خواهد ساخت.

این تاسیسات در منطقه بندر روتردام هلند ساخته خواهد شد. برنامه ریزی شده است که روزانه تا 60000 کیلوگرم هیدروژن به دست آمده از منابع تجدیدپذیر تولید شود. این نیرو توسط یک مزرعه بادی فراساحلی تامین می‌شود که بخشی از آن متعلق به شل است.

این شرکت انرژی در بیانیه ای اعلام کرد: «این بزرگترین کارخانه اروپا برای تولید هیدروژن به دست آمده از منابع تجدیدپذیر در سال 2025 خواهد بود».

هیدروژن "سبز" با الکترولیز آب با استفاده از انرژی به دست آمده از منابع تجدید پذیر تولید می‌شود.

 

منبع: https://www.bta.bg/bg/news/economy/306207-tova-li-e-energiynoto-badeshte-na-evropa-

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما