معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۵/۲۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۵

تاثیر کاهش قیمت فلزات پایه بر اقتصاد جهانی

قیمت فلزات کلیدی برای چندین صنعت مانند فولاد، مس یا آلومینیوم روند نزولی دارد. اخیراً قیمت مس و فولاد کاهش قابل توجهی داشته است و به پایین ترین سطح خود از فوریه 2021 رسیده است. سه ماهه دوم سال 2022 شاهد کاهش 20 درصدی قیمت مس نسبت به سه ماهه اول سال 2022 بود.

کارشناسان کوفاس Cofasمعتقدند که کاهش قیمت فلزات پایه چه تاثیری بر صنایع مختلف دارد و این در میان مدت و بلندمدت چه معنایی برای اقتصاد جهانی دارد.به گفته کارشناسان کوفاس، فشار بر قیمت فلزات احتمالا ادامه خواهد داشت. دلیل آن این است که صنعت فلزکاری بسیار انرژی بر است، بنابراین فشارهای تورمی‌بر نهاده‌های انرژی مانند نفت و گاز مستقیماً آن را تهدید می‌کند. به گفته کارشناسان، اثرات عملیات نرم‌تر در طول زنجیره ارزش و چشم‌انداز ضعیف رشد تولید ناخالص داخلی جهانی، فشار نزولی بر قیمت فلزات وارد می‌کند. آنها معتقدند که در کوتاه مدت، قیمت های بالای انرژی و تقاضای پایین جهانی برای محصولات صنعتی احتمالاً منجر به کاهش تولید فلزات خواهد شد.

کارشناسان Cofas پیش بینی می‌کنند که تغییر فعلی در بازار فلزات منعکس کننده چشم انداز غم انگیز اقتصاد جهانی آینده است که در بسیاری از بخش ها قابل مشاهده است. بخش‌های اصلی مشتری فلزات مانند ساخت و ساز و خودرو به وضوح با مشکل مواجه هستند و طبق ارزیابی بخش Cofas توسط کارشناسان در همه مناطق به عنوان بخش های «پرخطر» رتبه‌بندی می‌شوند. تولیدکنندگان خودرو در حال کاهش حجم تولید خود (متأثر از تورم ورودی و به طور کلی پویایی تقاضای پایین تر) هستند و ساخت و ساز به ویژه از افزایش نرخ بهره که توسط بانک های مرکزی اقتصادهای بزرگ مانند فدرال رزرو ایالات متحده یا بانک مرکزی اروپا انجام می‌شود، به شدت آسیب می‌بیند.

سیمون لاکوم، اقتصاددان در کوفاس می‌گوید: "چالش های مختلفی در ارتباط با بخش متالورژی وجود دارد. از یک سو، استخراج فلزات جهانی شامل فرآیندهای بسیار آلاینده است. در این راستا، چین در حال برنامه ریزی برای کاهش تولید فولاد خود برای انجام تعهدات اقلیمی خود است."

در میان مدت، در چشم انداز شش ماهه، پیش بینی ضعیف کارشناسان برای رشد اقتصادی چین همچنان بر فعالیت های بخش فلزات و قیمت ها در آینده تاثیر می‌گذارد که حاکی از ادامه روند نزولی است. کوفاس پیش بینی می‌کند رشد تولید ناخالص داخلی چین در سال 2022 کمتر از 4 درصد باشد (8.1 درصد در سال 2021).

به گفته کارشناسان Cofas، قرنطینه طولانی تر در چین بر ظرفیت تولید این کشور تأثیر می‌گذارد. چین اولین تولید کننده فولاد در جهان است، اما چندین شوک کوتاه در سال 2021 نشان داد که وضعیت اقتصادی این کشور تا چه حد از نظر بخش ساخت و ساز و در نتیجه از نظر تقاضای فولاد ناپایدار است. تولید فولاد چین بیش از 50 درصد از کل تولید جهانی را تشکیل می دهد. در واقع، چین از طریق ساخت و ساز و صنعت نیز یکی از مصرف کنندگان عمده فلزات است. کاهش سرعت فعالیت‌های ساخت‌وساز در این کشور، همراه با بدتر شدن فضای کسب‌وکار در زیربخش املاک، به‌ویژه از نظر اعتماد، تأثیر زیادی بر تقاضای جهانی برای فلزات مانند مس دارد.

"مقررات زیست محیطی بر بخش هایی مانند خودرو تاثیر می‌گذارد و منجر به تغییر مدل بخش فلزات می‌شود. فلزات همچنین در قلب پروژه‌های انتقال انرژی (پنل های خورشیدی برای وسایل نقلیه الکتریکی، توربین‌های بادی و غیره) و کالاها قرار دارند. برای مثال، فلزات تولید شده بر پایه چوب، از نظر مصرف‌کنندگان پایدارتر و جایگزینی برای پلاستیک‌ها (مبلمان، تجهیزات، بسته‌بندی و غیره) هستند که ممکن است منجر به تقاضای بیشتر شود. باید دید که چگونه موارد فوق بر بخش و قیمت ها در آینده تأثیر خواهد گذاشت."

 

منبع: https://money.bg/economics/klyuchovi-metali-za-nyakolko-industrii-zapochnaha-da-poevtinyavat-kakvo-oznachava-tova-za-ikonomikata.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما