معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۴/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۴

اخبار اقتصادی آلبانی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی آلبانی در هفته سوم تیرماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کشف ذخایر قابل توجه نفت و گاز در آلبانی توسط شرکت شل: ادی راما نخست وزیر آلبانی طی سفر به هلند با مارک روته همتای هلندی خود دیدار و گفتگو کرد. ادی راما نخست وزیر در دیدار با تعدادی از کارآفرینان و نمایندگان شرکتهای هلندی، از آنها برای سرمایه گذاری در آلبانی دعوت کرد. وی گفت شرکت چندملیتی شل بعنوان یکی از بزرگترین شرکت های نفتی جهان در حال اکتشاف منابع طبیعی در امتداد سواحل آلبانی است و یک کشف بسیار مهم انجام داده است. وی افزود شرکت مزبور ارقامی را در اختیار عموم قرار نداده و گفت :" آنها در حال حاضر تمایلی به صحبت در مورد اعداد و ارقام ندارند، اما قرائن نشان می‌دهد که ممکن است در مرحله یک اکتشاف بسیار مهم در زمینه گاز و نفت باشیم که نه تنها آینده کشور ما را به شدت تحت تأثیر قرار خواهد داد، بلکه شرایط در این زمینه به طور قطع در آینده انرژی اروپا نقش ایفا خواهد کرد".

شروع بکار بندر جدید دورس در سال 2025: مدیر عامل شرکت مهندسی Royal Haskoning هلند جزئیات بیشتری در خصوص احداث بندر جدید دورس در محل جدید آن در Porto Romano و اتصال آن به پریشتینا کوزوو را اعلام کرد.بر اساس داده‌های این شرکت، اتصال دورس به پریشتینا از طریق بندری تاثیر مثبتی را در کل منطقه بالکان داشته و ظرفیتهای توسعه ای عظیمی را از نظر اجتماعی و محیط زیستی بوجود خواهد آورد. بر پایه این طرح امکانات حمل و نقلی بندر فعلی دورس به محل جدیدی به نام  Porto Romano در 9 کیلومتری آن منتقل خواهد شد و این بندر جدید از آخرین فنآوری‌های جدید و سبز بهره مند خواهد شد. همچنین ردی باشا مدیر عامل شرکت Abkon آلبانی( شرکت همتای هلندی در این طرح) در این خصوص اعلام داشت پیش بینی می‌شود فعالیتهای بندر جدید از سال 2025 شروع شود.

آلبانی، پائین ترین سطح درآمد در منطقه اروپا: بر اساس اعلام سازمان آمار اروپا ( Eurostat) متوسط درآمد قابل تصرف هر آلبانیایی در سال 2020 مقدار 4385 pps (معیاراستاندارد قدرت خرید) می‌باشد که پائین ترین مقدار در منطقه اروپا محسوب می‌شود.

فروش اوراق قرضه دولتی آلبانی: وزارت امور اقتصادی و دارایی آلبانی اعلام کرد که به زودی اوراق قرضه آلبانی به ارزش 7 میلیارد لک (59.2 میلیون یورو) را در دو حراج جداگانه بفروش می رساند. سررسید شش میلیارد لک اوراق خزانه آلبانی در 6 جولای 2023 عنوان شده و سررسید یک میلیارد لک دیگر نیز 6 اکتبر 2022 تعیین شده است و همچنین مقدار 247 میلیون لک نیز قرار است به ذخایر بانک مرکزی افزوده شود.

افزایش مجدد نرخ بهره بانکی در آلبانی: بنا به اعلام بانک مرکزی آلبانی، قرار است نرخ بهره بانکی 0.25 درصد مجدداً افزایش یابد. بانک مرکزی آلبانی برای مهار افزایش قیمتها و کنترل تورم برای بار دوم در ماه‌های اخیر نرخ بهره را افزایش خواهد داد و نرخ بهره از نیم درصد در سال گذشته به 1.25% در سالجاری افزایش می یابد.

در حال حاضر شورای عالی نظارت بانک مرکزی تجزیه و تحلیل خود را در خصوص تاثیرات جنگ اوکراین بر اقتصاد ملی ارائه کرده و عمدتاً تورم فعلی کشور را مرتبط به واردات گران‌قیمت کالاهای خارجی دانسته و با اتخاذ سیاستهای پولی متناسب به دنبال کنترل اوضاع اقتصادی و تورم در کشور می‌باشد.

در همین راستا شورای نظارت بر امور بانکی با در نظر گرفتن هدف خود مبنی بر ثبات قیمت ها، تصمیم گرفت به افزایش 0.25 درصد نرخ سود پایه از 1.0 درصد به 1.25 درصد، 0.35 درصد نرخ بهره وام روز شمار از 1.9٪ به 2.25٪ و نیز  0.15 درصد نرخ سود سپرده روز شمار از 0.1 درصد به 0.25 درصد اقدام کند.

شایان ذکر است در ماه آوریل، آلبانی نرخ تورم 6.2% و در ماه مه تورم 6.7% و در ماه ژوئن 7.4% را ثبت کرده است که بالاترین مقدار در 20 سال اخیر می‌باشد.

افزایش نرخ تورم آلبانی در ماه ژوئن: بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی سازمان آمار آلبانی، نرخ تورم در این کشور از 6.7% در ماه مه به 7.4% در ماه ژوئن افزایش یافته است که از سال 2002 بالاترین مقدار تاکنون بوده است.

گروه حمل ونقل و سوخت با 26.9% و گروه مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیر الکلی با 12.6% بیشترین تاثیرگذاری بر نرخ تورم ماه ژوئن را داشته است. قیمتهای کالاهایی مانند نان و غلات، پنیر، تخم مرغ و سبزیجات در ماه مذکور 19.1% رشد داشته است.

تصویب فروش آلفابانک آلبانی به OTP : بانک مرکزی آلبانی در جلسه شورای نظارتی خود موضوع فروش نهایی آلفا بانک آلبانی به گروه بانکی مجاری OTP را به تصویب رساند. با انتقال سهم این بانک به این گروه که فرآیند آن از سال 2018 شروع شده بود، در حال حاضر تعداد بانکهای موجود آلبانی از 12 به 11 بانک کاهش یافته است.

با خریدن سهام آلفا بانک آلبانی، در حال حاضر سهم گروه OTP در بازار بانکی آلبانی به 11 % رسیده و مقام پنجم را از نظر حجم سرمایه بعد از بانکهایBKT, Credins, Raiffeisen و Intesa san Paelo  بدست آورده است. لازم بذکر است گروه بانکی یونانی آلفا بانک در دسامبر 2021 با فروش 100% از سهام خود به گروه بانکی مجاری OTP به ارزش 55 میلیون یورو موافقت کرده بود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما