معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۴/۲۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۴۰

بازتاب رسانه‌ای سفر هیات تجاری ایران به صربستان

هیات دولتی-تجاری جمهوری اسلامی ایران به ریاست علیرضا پیمان‌پاک معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران به دعوت استوان نیکچویچ قائم‌مقام وزارت تجارت، گردشگری و ارتباطات جمهوری صربستان طی روزهای 20 تا 22 تیر ماه 1401 از این کشور دیدار کرد. این هیات که بخش تجاری آن متشکل از مقامات اتاق بازرگانی، صنایع و معادن کشورمان و جمعی از تجار و صاحبان صنایع بود، در همایش تجاری مشترکی که در اتاق بازرگانی صربستان برگزار شد، شرکت کرد.آقای پیمان‌پاک پس از این نشست ملاقات‌های جداگانه‌ای با وزیر خارجه، قائم‌مقام وزارت تجارت، گردشگری‌ و ارتباطات، قائم‌مقام وزارت کشاورزی، جنگلداری و مدیریت آب، وزیر دارایی و وزیر صنعت و معدن صربستان انجام داد. رسانه‌های صربستان گزارش‌های سفر هیات ایران را منتشر کرده‌اند که در ادامه، این گزارش‌ها ارائه می‌گردد.

کنفرانسی در اتاق بازرگانی صربستان در رابطه با همکاری شرکت‌های ایرانی و صربی

https://www.blic.rs/biznis/saradnja-iranskih-i-srpskih-kompanija-u-ponedeljak-konferencija-u-pks/cvczqm5

منبع: خبرگزاری تانیوگ 08/07/2022

در چارچوب سفر هیات اقتصادی ایران به صربستان که طی روزهای 10 تا 14 ژوئیه ادامه دارد، کنفرانس فرصت‌های همکاری و مذاکرات دوجانبه شرکت‌های ایرانی و صربستان در اتاق بازرگانی صربستان برگزار می‌شود.

بنا به اعلام اتاق بازرگانی صربستان، نمایندگانی از وزارت تجارت، گردشگری و مخابرات، وزارت امور خارجه، اتاق بازرگانی، سازمان توسعه تجارت ایران و سفارت‌های دو کشور در این کنفرانس سخنرانی خواهند کرد.

بر اساس اطلاعات اعلام شده توسط سازمان آمار صربستان، حجم مبادلات تجارت خارجی با ایران در سال گذشته بالغ بر 50.8 میلیون دلار بوده که نسبت به سال 2020 که تنها در سطح 23.6 میلیون دلار بوده است، 115.2 درصد افزایش داشته است.

صادرات صربستان به ایران در سال 2021 تنها سه میلیون دلار بوده و واردات نسبت به سال قبل187.9 درصد افزایش یافته است.

 

بازرگانان صربستان و ایران برای مشاغل بیشتر و روابط مستحکم‌تر

https://pks.rs/vesti/privrednici-srbije-i-irana-za-vise-poslova-i-cvrsce-veze-6780

منبع: پایگاه اینترنتی اتاق بازرگانی صربستان – 11/07/2022

در جریان نشست تجاری که  در اتاق بازرگانی صربستان با حضور بیش از 80 نفر از تجار و صاحبان صنایع و نمایندگان اتحادیه‌های تجاری ایران و صربستان برگزار گردید تاکید شد، بخش‌های اقتصادی صربستان و ایران می‌توانند با موفقیت با یکدیگر همکاری داشته و روابط اقتصادی را تقریباً در همه زمینه‌ها، از صنایع غذایی، بخش انرژی، گردشگری و بهداشت و درمان گرفته تا ارتباطات و فناوری‌های جدید به طور قابل توجهی بالاتر ببرند.

نمایندگان بخش خصوصی و دولت‌های دو کشور بر این نظرند که روابط عالی سیاسی چراغ سبزی برای همکاری‌های اقتصادی بهتر بوده، با توجه به اینکه سطح روابط تجاری و اقتصادی بسیار پایین‌تر از توانمندی‌های واقعی دو کشور است و در عین حال فعالیت مشترک بنگاه‌های تجاری و اقتصادی نقش کلیدی در تقویت روابط اقتصادی داشته  و در این راستا نقش‌ اتاق‌های بازرگانی اهمیت خاصی دارد و این اتاق‌های بطور کامل برای بررسی پیشنهادات و ابتکارات مشخص بخش تجاری آمادگی دارند.  

میخایلو وسوویچ، معاون و مدیر بخش تحلیل‌های استراتژیک و بین‌المللی‌سازی اتاق بازرگانی صربستان گفت: اقتصاد ما برای تجارت جدید با شرکای ایرانی آمادگی دارد. به گفته وی، روابط سیاسی خوب و تجربیات مثبت در تجارت، انگیزه‌ای قوی برای گشایش برگ جدیدی در همکاری‌های اقتصادی ما است.

وی تاکید می‌کند، تعداد زیادی از بازرگانان صرب که قبلاً با ایران در حال فعالیت‌های اقتصادی هستند، خواهان بهبود و یافتن کانال‌های ارتباطی و کاری جدید هستند که به توسعه اقتصادی هر دو کشور به ویژه در شرایط بحرانی کنونی کمک زیادی خواهد کرد.

وسوویچ گفت: نماد این نشست این بوده که راه‌های متعددی برای تقویت همکاری بین صربستان و ایران وجود دارد، زیرا ما در زمان خاصی زندگی می‌کنیم که اقتصاد باید به چالش‌هایی که معمول نیست پاسخ دهد.

علیرضا پیمان پاک، مدیرعامل سازمان توسعه تجارت ایران گفت، تعداد زیاد شرکت‌کنندگان در مجمع تجاری نشان‌دهنده عزم دو کشور برای همکاری بیشتر با یکدیگر و استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود است. وی تاکید کرد، اقتصاد غرب بالکان و خاورمیانه بسیار پویا است و برای تقویت ثبات کشورهای این مناطق خوب است که با هم متحد شوند. وی خاطرنشان می‌کند، کشورش اگرچه تحت تحریم است، اما در زمینه همکاری‌های تجاری خارجی نتایج قابل توجهی بدست آورده و سطح مبادلات تجاری خارجی ایران به حدود 120 میلیارد دلار می‌رسد.

استوان نیکچویچ، قائم‌مقام وزارت تجارت، گردشگری و ارتباطات اعلام کرد، پس از تشکیل دولت صربستان، رئیس طرف صرب کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی میان صربستان و ایران منصوب می‌شود و نشست بعدی این کمیسیون در تهران برگزار خواهد شد.

یاگودا لازارویچ، دستیار وزیر امور خارجه صربستان برای دیپلماسی اقتصادی می‌گوید، دیپلماسی تابعی از اقتصاد است و وظیفه آن حمایت و کمک به شرکت‌ها برای حضور در بازارهای جدید است.

رشید حسن پوربایی، سفیر ایران در صربستان بر حمایت آشکار از همکاری‌های اقتصادی بیشتر و غلبه بر همه موانع در تجارت شرکت‌ها تاکید کرد. در این مجمع، پتانسیل‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری صربستان و ایران معرفی شد و گفتگوهای دوجانبه بین تجار برگزار گردید. بر اساس آمار اعلام شده از سوی سازمان آمار صربستان، در سال گذشته مجموع مبادلات تجاری خارجی بین صربستان و ایران بالغ بر 50.8میلیون دلار بوده که نسبت به سال 2020 افزایش 115.2 درصدی داشته است.

اقتصاد ایران

ویژگی اقتصاد ایران بخش قدرتمند نفت و بخش کشاورزی کمتر توسعه یافته و نیز بخش خدمات است. در مورد بخش تولید، مهمترین عرصه‌ها خودروسازی، ساخت و ساز، صنعت نساجی و بخش فناوری اطلاعات است. ایران دومین کشور جهان از نظر ذخایر گاز طبیعی بوده و جزو چهار کشور اول جهان بوده که دارای بیشترین ذخایر نفتی هستند. پس از نفت و مشتقات نفتی که حدود 80 درصد صادرات این کشور را تشکیل می‌دهد، صنعت خودرو نیز بخش مهمی از اقتصاد است. این کشور با حدود 80 میلیون نفر از صادرکنندگان قابل توجه محصولات شیمیایی و پتروشیمی، میوه‌جات و فرش است. در تولید زعفران و پسته در جهان رتبه اول و در تولید خرما رتبه دوم را دارد. این کشور پنجمین تولیدکننده سیمان و هشتمین تولیدکننده آهن در جهان است.

این کشور جزو ده کشور با بیشترین منابع معدنی جهان است. حدود 6000 معدن در ایران فعال است. این کشور دارای بزرگترین ذخایر روی در جهان است و از نظر تولید مس در رتبه دوم قرار دارد و دارای ذخایر قابل توجه آهن، سرب، کروم، منیزیم، زغال سنگ و طلا می‌باشد.

سرمایه گذاری در آموزش و پرورش

ایران کشوری است که در آموزش و علم و همچنین توسعه جدید‌ترین فناوری‌ها سرمایه‌گذاری زیادی انجام می‌دهد. این کشور در زمینه فناوری نانو رتبه دوازدهم را دارد، یکی از ده کشوری است که در تولید سلول‌های بنیادی برتر است. دانشمندان ایرانی در سال 2009 اولین شبیه سازی یک حیوان را در موسسه رویان اصفهان انجام دادند. ایران همچنین دهمین قدرت فضایی جهان است.

لینک‌های سایر رسانه‌ها:

https://www.rts.rs/page/stories/sr/story/13/ekonomija/4883229/srbija-iran-privreda.html

https://www.radiostoplus.com/pks-privrede-srbije-i-irana-mogu-uspesno-da-saradjuju-i-ekonomske-veze-podignu-na-znatno-veci-nivo/

https://www.ekapija.com/news/3765419/pks-privrede-srbije-i-irana-mogu-uspesno-da-saradjuju-i-ucvrste-poslovne

https://www.slobodnaevropa.org/a/iran-i-srbija-ja%c4%8daju-privrednu-saradnju/31938364.html

https://naslovi.net/2022-07-11/beta/pks-privrede-srbije-i-irana-mogu-uspesno-da-saradjuju-i-ekonomske-veze-podignu-na-znatno-veci-nivo/31042522

https://biznis.rs/vesti/srbija-i-iran-mogu-da-budu-cvrsce-ekonomski-povezani/

 

3- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران با وزیر دارایی صربستان دیدار کرد

https://www.mfin.gov.rs/sr/aktivnosti-1/ministar-sinia-mali-razgovarao-sa-zamenikom-ministra-irana-alirezom-pejmanpakom-1

منبع: پایگاه اینترنتی وزارت دارایی صربستان – 13/07/2022

علیرضا پیمان‌پاک معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران با سینیشا مالی وزیر دارایی صربستان دیدار و در رابطه با همکاری‌های اقتصادی دو کشور با تاکید بر بخش تجاری گفتگو کرد.

مالی ابتدا میهمان خود را با دستاوردهای خوب صربستان طی دو سال گذشته و در زمان بحران همه‌گیر شیوع ویروس کرونا، آشنا کرد. به گفته وی،‌ صربستان طی دو سال گذشته بطور تجمیعی بالاترین نرخ رشد اقتصادی را در سطح اروپا داشته و نرخ بیکاری در کشور کمتر از دو سال پیش می‌باشد. در عین حال بدهی عمومی‌کشور در سطح 52.4 درصد بوده که بسیار پایین‌تر از سقف تعیین‌شده بر اساس اسناد ماستریخت (60 درصد) می‌باشد. وی افزود، صربستان طی سال گذشته میلادی 3.9 میلیارد یورو سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی را جذب کرده که این میزان بیش از سال 2019 که در کشور بالاترین سطح سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی ثبت شده، می‌باشد.

طرفین توافق کردند که روابط خوب دوجانبه مبنای واقعی همکاری‌های اقتصادی نزدیک‌تر است. معاون وزیر ایران خاطرنشان کرد: از این نظر همکاری تجار صربستان و ایران حائز اهمیت بوده و کارگروهی متشکل از دو اتاق بازرگانی و کمیته مشترک همکاری تشکیل خواهد شد.

مالی و پیمان‌پاک توافق کردند که ایجاد مساعدترین شرایط برای همکاری مشترک مهم است تا بازرگانان به همکاری با یکدیگر علاقمند شوند. پتانسیل همکاری نزدیکتر دو کشور در زمینه گردشگری، پژوهش، علم و فناوری نیز وجود دارد. علیرضا پیمان‌پاک با تاکید بر اینکه از سرمایه‌گذاران ایرانی برای حضور در صربستان دعوت خواهد شد، گفت: طرف ایرانی برای سرمایه‌گذاری مشترک نیز آمادگی دارد.

لینک‌های سایر رسانه‌ها:

https://www.alo.rs/vesti/politika/650796/sinisa-mali-sastanak-iran/vest

https://rtv.rs/sr_lat/ekonomija/aktuelno/mali-i-pejmanpak-za-vecu-ekonomsku-saradnju-srbije-i-irana_1357394.html

https://biznis.rs/vesti/mali-i-zamenik-ministra-industrije-irana-o-privrednoj-saradnji-dve-zemlje/

https://www.b92.net/biz/vesti/srbija/ministar-sinisa-mali-razgovarao-sa-zamenikom-ministra-industrije-irana-alirezom-pejmanpakom-2184591

4- دیدار معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران با وزیر معدن و انرژی صربستان

https://www.mre.gov.rs/lat/aktuelnosti/saopstenja/mihajloviceva-i-pejmanpak-o-unapredjenuja-saradnje-srbije-i-irana-u-oblasti-rudarstva-i-oie

منبع: پایگاه اینترنتی وزارت معدن و انرژی صربستان – 13/07/2022

علیرضا پیمان‌پاک معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت  ایران  با خانم زورانا میخایلوویچ معاون نخست‌وزیر و وزیر معدن و انرژی صربستان دیدار و در مورد روابط دوجانبه، زمینه‌های بهبود همکاری در بخش انرژی و معدن، امنیت تامین انرژی، پروژه‌های مشترک در بخش معدن و توسعه بهره‌برداری از منابع انرژی قابل بازیافت گفتگو کرد.

خانم میخایلوویچ در این دیدار گفت: خوشحالم از اینکه با توجه به دوستی کشورهای ایران و صربستان و همکاری آنها در نهادهای بین‌المللی، امروز می‌توانیم در مورد همکاری‌های دوجانبه گفتگو کنیم.

با توجه به این که در شرایط بحرانی شدید انرژی و اقتصادی قرار داریم، اگر همکاری ما به اجرای پروژه‌های مشخصی در بخش انرژی و معدن منتهی شود، برای هر دو کشور بسیار خوب خواهد بود، و این بخش با توجه به منابع طبیعی عظیم ایران، مناسب‌ترین حوزه برای افزایش اثربخش همکاری‌های دوجانبه خواهد بود، به ویژه زمانی که صحبت از منابع معدنی حیاتی است که جهان امروز و طی دهه‌های آینده به آن نیاز شدید خواهد داشت.  علاوه بر بخش معدن، باید در توسعه و ساخت ظرفیت‌هایی که از منابع قابل بازیافت برای تولید انرژی استفاده می‌کنند، همکاری کنیم. دراین راستا، وزارت معدن و انرژی تمام تلاش خود را برای اطمینان از همکاری نزدیک‌تر بین شرکت‌های صرب و ایرانی انجام خواهد داد، زیرا ما می‌خواهیم روابط قوی‌تری بین وزارت معدن و انرژی صربستان و وزارت‌های مشابه ایران و همچنین بین کارشناسان دو کشور برقرار کنیم، زیرا این امر تبادل تجارب و امکان انجام پروژه‌های جدید را فراهم می‌آورد.

 در این دیدار علاوه بر همکاری در بخش نفت، گاز و معدن، تبادل دانش و فناوری، سرمایه‌گذاری‌ها و پروژه‌های مشترک بالقوه، اهمیت همکاری‌های ویژه در حوزه منابع انرژی قابل بازیافت به ویژه مورد تاکید قرار گرفت. 

پیمان‌پاک طی سخنان خود گفت: بخش معدن و انرژی فرصت‌های زیادی را برای همکاری نزدیک‌تر در بخش‌های معدن، گاز، نفت و برق فراهم می‌آورد. پتانسیل‌های زیادی وجود دارد و ما صربستان را یکی از مهم‌ترین کشورهای اروپا می‌دانیم که باید با آن پروژه‌های مشترک را به ویژه در زمینه معدن توسعه دهیم، زیرا بخش مهمی از اقتصاد ما را تشکیل داده و یکی از عواملی است که بر اقتصاد ما تاثیر گذاشته است و در این زمینه در منطقه خود نقش رهبری را داریم. ما به طور خاص به همکاری در زمینه منابع انرژی قابل بازیافت علاقمندیم، زیرا می‌دانیم که صربستان نیز می‌خواهد پروژه‌های مربوط به تولید انرژی سبز را توسعه دهد. ما یک زنجیره تولید کامل از سیلیسیوم گرفته تا تولید سلول‌ها و پنل‌ها و نیروگاه‌های خورشیدی را در کشور تولید می‌کنیم و مایلیم در ساخت نیروگاه‌های خورشیدی بزرگ در صربستان مشارکت کنیم.

لینک‌های سایر رسانه‌ها:

https://rs.n1info.com/biznis/mihajlovic-sa-iranskom-delegacijom-o-unapredjenju-ekonomske-saradnje/

https://nova.rs/vesti/biznis/mihajlovic-sa-iranskom-delegacijom-o-unapredjenju-ekonomske-saradnje/

https://www.danas.rs/vesti/ekonomija/mihajlovic-sa-pejmanpakom-o-saradnji-srbije-i-irana/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما