معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۳/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۸

اخبار اقتصادی چین - هنگ کنگ

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی منطقه ویژه اداری هنگ کنگ چین در هفته سوم خرداد 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

حمایت چین از انجام اصلاحات در ساختار سازمان تجارت جهانی

وزارت بازرگانی چین این هفته اعلام کرد، این کشور از انجام اصلاحات در ساختار سازمان تجارت جهانی و دستیابی به رشد فراگیر اقتصادی حمایت خواهد کرد. این موضع گیری در آستانه دوازدهمین کنفرانس وزرای کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی (MC12) اعلام شده است. گفتنی است به دنبال فلج شدن نهاد حل و فصل اختلافات سازمان تجارت جهانی در اواخر سال 2019، گروهی از اعضا از جمله استرالیا، کانادا، چین و اتحادیه اروپا در مارس 2020 با صدور بیانیه مشترکی اعلام کردند که تصمیم به ایجاد یک ترتیبات چندجانبه تجدیدنظر داوری موقت گرفته اند.

اولین کشتی هوشمند پرورش ماهی 100 هزار تنی چین

روزنامه چاینا دیلی گزارش داد، اولین کشتی هوشمند پرورش ماهی 100 هزار تنی چین، در 20 ماه می تحویل یک شرکت صیادی در استان شاندونگ شد تا صنعت صید چین برای اولین بار به این فن آوری پیشرفته تجهیز شود. سال گذشته تولید کل شرکت های صیادی فعال در شهر کینگدائو در استان شاندونگ به 69.9 میلیارد دلار رسید که 17.1 درصد نسبت به سال پیش از آن رشد داشت و بیش از 30 درصد تولید ناخالص داخلی این شهر را تشکیل می داد.

هنگ کنگ به عنوان گرانقیمت ترین شهر جهان برای سومین سال متوالی

آمارهای موسسه ECA International که این هفته منتشر شده نشان می دهد هنگ کنگ برای سومین سال متوالی عنوان گرانقیمت ترین شهر جهان برای اتباع خارجی را حفظ کرده است. به گفته این موسسه مقررات سخت مقابله با کرونا موجب شده تا کارگران خارجی شهرهایی مانند سنگاپور و دوبی را به هنگ کنگ ترجیح بدهند. پس از هنگ کنگ شهرهای نیویورک، ژنو، لندن و توکیو در جایگاه‌های دوم تا پنجم قرار دارند. در این فهرست شهرهای شانگهای و گوانژوی چین هم در رتبه‌های هشتم و نهم قرار گرفته اند.

تلاش هنگ کنگ برای توسعه و ترویج معاملات یوانی در خارج از چین

پل چان وزیر دارایی هنگ کنگ این هفته گفت، هنگ کنگ باید به توسعه و ترویج معاملات یوانی در خارج از چین به عنوان یکی از وظایف کلیدی خود ادامه دهد. وی در یادداشتی نوشت، هنگ کنگ در حال حاضر بزرگترین قطب معاملات یوانی در خارج از چین به شمار می رود و حدود 75 درصد کل تسویه‌های یوانی در خارج از سرزمین اصلی را بر عهده دارد به نحوی که حجم یوان داد و ستد شده در هنگ کنگ سال گذشته از مرز 7 تریلیون یوان (8.2 تریلیون دلار هنگ کنگ) عبور کرد. از این جهت هنگ کنگ با دارا بودن موجودی 800 میلیارد یوانی حدود 60 درصد کل ذخایر یوانی خارج از چین را در اختیار دارد. به گفته این مقام دولتی، بانک مرکزی چین همچنین مکانیزمی دائمی را برای چاپ اسکناس های یوان در هنگ کنگ ایجاد کرده و از سال 2018 تاکنون 500 میلیارد اسکناس یوان در هنگ کنگ چاپ شده است. به گفته چان همزمان با رشد اقتصاد چین و افزایش گردش یوان در مبادلات تجاری جهان، هنگ کنگ نقش مهمتری را در افزایش گردش این ارز ملی در سطح بین المللی ایفا خواهد نمود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما