معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۴/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۴۶

آخرین گزارش وضعیت امنیت غذایی و تغذیه

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، تعداد افرادی که در سراسر جهان از گرسنگی متاثر شده‌اند در سال 2021 به 828 میلیون نفر رسید که از سال 2020 حدود 46 میلیون نفر و از زمان شیوع همه‌گیری کووید 150 میلیون نفر افزایش یافته است. شواهد تازه ای نشان می دهد که جهان در حال دور شدن از هدف خود برای پایان دادن به گرسنگی، ناامنی غذایی و سوء تغذیه در تمام اشکال آن تا سال 2030 است.

نسخه 2022 گزارش وضعیت امنیت غذایی و تغذیه در جهان به‌روزرسانی‌هایی را در مورد وضعیت امنیت غذایی و تغذیه در سراسر جهان، از جمله آخرین تخمین‌ها از هزینه و مقرون به صرفه بودن یک رژیم غذایی سالم ارائه می‌کند. این گزارش هم چنین به راه‌هایی می‌پردازد که از طریق آن‌ها دولت‌ها می‌توانند حمایت فعلی خود را از کشاورزی برای کاهش هزینه‌های رژیم‌های غذایی سالم، با توجه به منابع عمومی محدود موجود در بسیاری از نقاط جهان، تغییر دهند. 

این گزارش به طور مشترک توسط سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، صندوق بین المللی توسعه کشاورزی (IFAD)، صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف)، برنامه جهانی غذای سازمان ملل (WFP) و سازمان بهداشت جهانی (WHO) منتشر شد.

 

اعداد تصویری تلخ را ترسیم می‌کنند:

  • 828 میلیون نفر در سال 2021 تحت تاثیر گرسنگی قرار گرفتند که 46 میلیون نفر بیشتر از سال قبل و 150 میلیون نفر بیشتر از سال 2019 است.
  • پس از این که این اعداد نسبتاً بدون تغییر از سال 2015 باقی ماند، نسبت افراد مبتلا به گرسنگی در سال 2020 افزایش یافت و در سال 2021 هم چنان به افزایش خود ادامه داد و به 9.8 درصد از جمعیت جهان رسید. این در مقایسه با 8 درصد در سال 2019 و 9.3 درصد در سال 2020 است.
  • حدود 2.3 میلیارد نفر در جهان (29.3 درصد) در سال 2021 به طور متوسط یا شدید دچار ناامنی غذایی بودند - 350 میلیون بیشتر از قبل از شیوع بیماری همه گیر COVID-19. نزدیک به 924 میلیون نفر (11.7 درصد از جمعیت جهان) با ناامنی غذایی در سطوح شدید مواجه بودند که در طی دو سال 207 میلیون افزایش یافته است.
  • شکاف جنسیتی در ناامنی غذایی در سال 2021 هم چنان در حال افزایش است - 31.9 درصد از زنان در جهان در مقایسه با 27.6 درصد از مردان در ناامنی غذایی متوسط یا شدید بودند - شکاف بیش از 4 درصد در مقایسه با 3 درصد در سال 2020.
  • تقریباً 3.1 میلیارد نفر در سال 2020 قادر به پرداخت برای یک رژیم غذایی سالم نبودند که 112 میلیون نفر نسبت به سال 2019 افزایش یافته است که منعکس کننده اثرات تورم بر قیمت مواد غذایی مصرفی ناشی از تأثیرات اقتصادی همه گیر COVID-19 و اقدامات انجام شده برای مهار آن است.
  • تخمین زده می‌شود که 45 میلیون کودک زیر پنج سال از کشنده ترین شکل سوء تغذیه رنج می‌برند که خطر مرگ کودکان را تا 12 برابر افزایش می دهد. علاوه بر این، 149 میلیون کودک زیر پنج سال به دلیل کمبود مزمن مواد مغذی ضروری در رژیم غذایی خود، رشد و تکامل شان متوقف شده است، در حالی که 39 میلیون نفر اضافه وزن دارند.
  • پیشرفت هایی در زمینه تغذیه انحصاری با شیر مادر انجام شده است، به طوری که تقریباً 44 درصد از نوزادان زیر شش ماه در سراسر جهان در سال 2020 به طور انحصاری با شیر مادر تغذیه شدند. حداقل رژیم غذایی متنوعی که آن‌ها برای رشد و توسعه با پتانسیل کامل خود نیاز دارند.
  • با نگاهی به آینده، پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که نزدیک به 670 میلیون نفر (8 درصد از جمعیت جهان) هم چنان در سال 2030 با گرسنگی روبرو خواهند بود - حتی اگر بهبود اقتصاد جهانی در نظر گرفته شود. این رقم مشابه سال 2015 است، زمانی که هدف پایان دادن به گرسنگی، ناامنی غذایی و سوءتغذیه تا پایان این دهه تحت برنامه 2030 برای توسعه پایدار آغاز شد.
  • همانطور که این گزارش منتشر می‌شود، جنگ جاری در اوکراین که شامل دو تن از بزرگترین تولیدکنندگان جهانی غلات اصلی، دانه‌های روغنی و کود می‌شود، زنجیره تامین بین المللی را مختل کرده و قیمت غلات، کود، انرژی و هم چنین محصولات آماده را بالا می‌برد. این امر در حالی رخ می دهد که زنجیره‌های تامین در حال حاضر تحت تأثیر رویدادهای شدید آب و هوایی مکرر، به ویژه در کشورهای کم درآمد قرار گرفته اند و پیامدهای بالقوه نگران کننده ای برای امنیت غذایی و تغذیه جهانی دارد.

 

رؤسای پنج آژانس سازمان ملل متحد  در پیشگفتار گزارش امسال نوشتند: «این گزارش مکرراً تشدید این محرک‌های اصلی ناامنی غذایی و سوءتغذیه را نشان می‌دهد: درگیری‌ها، تغییرات آب و هوایی و شوک‌های اقتصادی، همراه با نابرابری‌های فزاینده». موضوع مورد بحث این نیست که آیا مصیبت ها ادامه خواهند داشت یا خیر، بلکه این است که چگونه باید اقدامات جسورانه تری برای ایجاد انعطاف پذیری در برابر شوک های آینده انجام داد.

 

تغییر هدف سیاست های کشاورزی

این گزارش اشاره می‌کند که حمایت جهانی از بخش غذا و کشاورزی به طور متوسط بین سال های 2013 و 2018 تقریباً 630 میلیارد دلار در سال بوده است. با این حال، نه تنها بسیاری از این حمایت ها بازار را مخدوش می‌کند، بلکه به بسیاری از کشاورزان نمی رسد، به محیط زیست آسیب می رساند و تولید غذاهای مغذی را که یک رژیم غذایی سالم را تشکیل می دهند، ترویج نمی‌کند. این تا حدی به این دلیل است که یارانه‌ها اغلب تولید غذاهای اصلی، لبنیات و سایر مواد غذایی با منبع حیوانی را هدف قرار می دهند، به ویژه در کشورهای با درآمد بالا و متوسط. برنج، شکر و انواع گوشت ها در سراسر جهان مورد حمایت ترین اقلام غذایی هستند، در حالی که میوه‌ها و سبزیجات به ویژه در برخی از کشورهای کم درآمد نسبتاً کمتر مورد حمایت قرار می‌گیرند.

با توجه به تهدیدات رکود جهانی و پیامدهایی که این امر بر درآمدها و هزینه‌های عمومی دارد، راهی برای حمایت از بهبود اقتصادی شامل استفاده مجدد از حمایت های غذایی و کشاورزی برای هدف قرار دادن غذاهای مغذی است که در آن مصرف سرانه هنوز با سطوح توصیه شده رژیم های غذایی سالم مطابقت ندارد.

شواهد نشان می‌دهد که اگر دولت‌ها منابعی را که استفاده می‌کنند برای ایجاد انگیزه در تولید، عرضه و مصرف غذاهای مغذی استفاده کنند، به کاهش هزینه، مقرون‌به‌صرفه‌تر و عادلانه‌تر کردن رژیم‌های غذایی سالم برای همه کمک خواهند کرد.

در نهایت، این گزارش هم چنین اشاره می‌کند که دولت‌ها می‌توانند کارهای بیشتری برای کاهش موانع تجاری برای غذاهای مغذی مانند میوه‌ها، سبزیجات و حبوبات انجام دهند.

 

نظرات روسای 5 پنج آژانس سازمان ملل متحد

  • کیو دونگیو، مدیر کل فائو: "کشورهای کم درآمد، که در آن‌ها کشاورزی کلید اقتصاد، مشاغل و معیشت روستایی است، منابع عمومی‌کمی‌برای استفاده مجدد دارند. فائو متعهد به ادامه همکاری با این کشورها برای کشف فرصت ها و خدمات عمومی‌برای همه بازیگران در سراسر سیستم های کشاورزی برای افزایش این منابع است..
  • گیلبرت اف. هونگبو، رئیس IFAD: این ارقام ناامید کننده برای بشریت هستند. ما هم چنان از هدف خود برای پایان دادن به گرسنگی تا سال 2030 دور می‌شویم. اثرات موج دار بحران جهانی غذا به احتمال زیاد نتیجه را دوباره در سال آینده بدتر خواهد کرد. ما به رویکرد شدیدتر برای پایان دادن به گرسنگی نیاز داریم و IFAD آماده است تا سهم خود را با افزایش عملیات و تاثیر خود انجام دهد. ما مشتاقانه منتظر حمایت همه هستیم.
  • کاترین راسل، مدیر اجرایی یونیسف: میزان بی‌سابقه بحران سوء تغذیه نیازمند پاسخی بی‌سابقه است. ما باید تلاش‌های خود را دو برابر کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که آسیب‌پذیرترین کودکان به رژیم‌های غذایی مغذی، ایمن و مقرون به صرفه و خدماتی برای پیشگیری اولیه، تشخیص و درمان سوء تغذیه دسترسی دارند . با توجه به این که زندگی و آینده کودکان زیادی در خطر است، اکنون زمان آن است که جاه طلبی خود را برای تغذیه کودکان افزایش دهیم. ما زمانی برای تلف کردن نداریم.
  • دیوید بیزلی، مدیر اجرایی WFP: خطر واقعی وجود دارد که این اعداد در ماه‌های آینده حتی بیشتر شوند. افزایش قیمت جهانی در مواد غذایی، سوخت و کودهای شیمیایی که در نتیجه بحران اوکراین شاهد آن هستیم، کشورها را به سمت اطراف سوق می دهد. نتیجه آن بی‌ثباتی جهانی، گرسنگی و مهاجرت دسته جمعی در مقیاسی بی‌سابقه خواهد بود. ما باید امروز برای جلوگیری از این فاجعه در انتظار، اقدام کنیم.»
  • تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت: سالانه 11 میلیون نفر به دلیل رژیم های غذایی ناسالم جان خود را از دست می دهند. افزایش قیمت مواد غذایی به معنای بدتر شدن این وضعیت است. سازمان جهانی بهداشت از تلاش های کشورها برای بهبود سیستم های غذایی از طریق وضع مالیات بر غذاهای ناسالم و یارانه دادن به گزینه‌های سالم، حمایت می‌کند. ما باید برای دستیابی به اهداف تغذیه جهانی 2030، مبارزه با گرسنگی و سوءتغذیه و اطمینان از اینکه غذا منبع سلامتی برای همه است، همکاری کنیم.

 

https://www.fao.org/documents/card/en/c/cc0639en

https://www.un.org/africarenewal/magazine/november-december-2020/global-hunger-numbers-rose-many-828-million-2021

(SOFI)The 2022 edition of The State of Food Security and Nutrition in the World

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما