معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۳/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۲

اخبار اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو، جمهوری برازاویل و جمهوری آفریقای مرکزی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو، جمهوری برازاویل و جمهوری آفریقای مرکزی در نیمه دوم خرداد ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور، به شرح ذیل اعلام می‌گردد

از 405 میلیون دلار برنامه ریزی شده برای سرمایه گذاری از منابع دولت تنها 28 میلیون دلار در پایان آوریل 2022 پرداخت شده است.

 دولت مرکزی فقط توانست مبلغ  59,331,015,094 فرانک کنگو(28 میلیون دلار آمریکا با نرخ متوسط بودجه سالانه 2085 فرانک کنگو به ازای هر دلار آمریکا) را برای سرمایه گذاری‌های عمومی از منابع خود پرداخت کند، در حالی که پیش­بینی­های خطی در پایان آوریل 2022 - 846,084,121,88  (405.7 میلیون دلار آمریکا) بود که نرخ اجرا 6.9 درصد را در نظارت بر بودجه در بخش سیاست­گذاری و برنامه ریزی بودجه نشان می دهد.

از وجوه پرداخت شده توسط دولت مرکزی برای سرمایه گذاری­های سهام در طول چهار ماه اول سال، بزرگترین اقلام هزینه­ای عبارتند از:

  • بازسازی و ترمیم جاده­ها و خطوط، پل­ها، بنادر، فرودگاه­ها و راه­آهن ( 21,144,203,525 فرانک کنگو);
  • ساخت و ساز ساختمان و سازه (18,040,942,800 فرانک کنگو);
  • دستیابی به تجهیزات کشاورزی، دامپروری و مخازن سیلو (11,647,469,052 فرانک کنگو);
  • خرید تجهیزات حمل و نقل ( 5,675,350,424فرانک کنگو).

از جمله سرفصل­هایی که طی چهار ماهه اول سال 2022 هیچ گونه پرداختی نداشته اند عبارتند از: خرید تجهیزات آموزشی، فرهنگی و ورزشی؛ خرید تجهیزات صنعتی و الکتریکی؛ خرید تجهیزات ساختمانی؛ خرید تجهیزات عکاسی، فیلم­برداری؛ دستیابی به تجهیزات نظامی؛ تملک ساختمان؛ ساخت و ساز سازه­های هیدرولیک و برق آبی؛ ساخت جاده­ها و مسیرها، پل­ها، بنادر، فرودگاه‌ها و راه آهن؛ ساخت و سازهای مختلف؛ بازسازی و تعمیر کارها و ساختمانها؛ بازسازی و تعمیر سازه­های هیدرولیک و برق آبی؛ مشارکت در شرکت­های خصوصی یا جزئی دولتی.

سرمایه­ گذاری از منابع خود دولت برای کل سال 2022، 2,538,252,365,667 فرانک کنگو (معادل 1 میلیارد و 217 میلیون دلار آمریکا) برنامه ریزی شده است.

جمهوری دموکراتیک کنگو: نوزدهمین جلسه IDAKI با موضوع چالش­ها و چشم اندازهای یک پالایشگاه در کیوو جنوبی برگزار شد.

فعالین شاغل در بخش معدن جمهوری دموکراتیک کنگو در نشست IDAKI (سرمایه گذاری‌های پایدار در کیوو) گرد هم آمدند تا چالش­ها، مسائل و چشم اندازهای تأسیس یک پالایشگاه در کیوو جنوبی را بررسی کنند.

موضوع انتخاب شده برای نوزدهمین جلسه این نشست "تأسیس یک پالایشگاه طلا در بوکاوو: مسائل، چالش ها و چشم اندازهای توسعه بخش معدن دستی در منطقه گراند کیوو" است و این نشست جهت ایجاد انگیزه­ برای حمایت از پروژه تاسیس پالایشگاه در حال انجام در کیوو جنوبی برگزار گردید.

پاسیانت کابامنگا ندومه، رئیس کمیته راهبری پروژه IDAKI به مطبوعات گفت: "موضوع مربوط به یک پروژه در حال انجام است یا به عبارتی در حال تکمیل، که پاسخی است به مشکلات کلاهبرداری، قاچاق، و به هر آنچه که ما در زمینه بخش معدن، به ویژه در بخش طلا می دانیم. ما فکر کردیم که حمایت از این ابتکار، از طریق چارچوب ارائه شده توسط پلتفرم ما، شروعی برای حمایت از تصمیم­گیرندگان در بخش معدن و همه طرف­های ذینفع به منظور ایجاد یک بسیج بزرگ وآگاهی بخش است تا بتوانیم سرمایه­گذارهای لازم برای موفقیت این پروژه جمع آوری کنیم ."

در جنوب کیوو، در نوامبر 2021 بود که آپولینایر بولیندی (Appolinaire Bulindi)، وزیر معادن وقت، آغاز کار ساخت و ساز یک کارخانه پالایشگاه طلا در این استان را اعلام کرد. ابتکاری با حمایت فعالان بخش معدن کنگو که آن را یک فرصت می‌بینند.

پاسیانت کابامنگا ندومه افزود: "این پالایشگاه در جنوب کیوو واقع شده است و یک پروژه ملی است زیرا به غیر از کیوو جنوبی، در هیچ کجای کشور نمی‌توان چنین پروژه پالایشگاه طلا را یافت که همه اتحادیه‌ها حتی اتحادیه صنعتگران از آن استقبال کنند. این واقعاً فرصتی است تا به مسائل کلاهبرداری، قاچاق پرداخته شود و رویکرد مورد نظر بیش از هر چیز در جهت صادرات طلای کنگو با برچسب کنگو و با ارزش افزوده است. ما در کنگو هستیم و می دانید که برای ما، یک پالایشگاه در کیوو جنوبی خوب است، برای ما فرصتی است که نباید آن را رها کنیم."

حمایت فلیکس تشیسکدی از ایجاد یک منطقه ویژه اقتصادی در شرق کشور

رئیس دولت، فلیکس تشیسکدی در جریان پنجاه و ششمین جلسه هیات وزیران که از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد از ایجاد یک منطقه ویژه اقتصادی در شرق جمهوری دموکراتیک کنگو حمایت کرد.

سخنگوی دولت کنگو، پاتریک مویایا اشاره کرد که مطالعاتی برای تحقق دومین منطقه ویژه اقتصادی برنامه ریزی شده است. وی تصریح کرد: این منطقه باید با استفاده از شبکه ای از شرکت های کوچک و متوسط، صنایع کوچک و متوسط فعال در بخش کشاورزی، انرژی، گردشگری و فناوری‌های نوین، فرهنگ صلح را ترویج کند. وی افزود: وزیر صنعت موظف شده است که مطالعات امکان سنجی در مکان یابی بهینه منطقه را برای ایجاد هم افزایی با هدف یکپارچگی اقتصادی جوامع محلی آغاز کند. پاتریک مویایا تاکید کرد که گزارش این مطالعات در اولین نشست شورای وزیران در سپتامبر 2022 ارائه می‌شود. سخنگوی دولت هم چنین از ایده فلیکس تشیسکدی مبنی بر بسترسازی برای شناخت اقتصادی استان‌ها از منابع بی‌شمار طبیعی، گاز، معدن، کشاورزی، توریستی و توان انسانی برای تحول آن‌ها خبر داد.

استقبال بانک جهانی از مشارکت فزاینده در DRC

7 ژوئن 2022 مدیر استراتژی و عملیات بانک جهانی برای شرق و جنوب آفریقا، هامبرتو لوپز، سفر دو روزه خود به جمهوری دموکراتیک کنگو (DRC) را به پایان رساند که طی آن او و مدیر کشوری بانک، ژان کریستف کارت با نیکلاس کزادی وزیر دارایی دیدار و از پروژه‌های در حال انجام در کینشازا بازدید کرد.

وی گفت مایلم قدردانی عمیق خود را از مشارکت و همکاری نزدیک بین وزارت دارایی و به طور کلی جمهوری کنگو، اعلام کنم و شخصاً از وزیر کزادی به خاطر تلاش هایش برای ایجاد یک برنامه محکم تشکر کنم. آقای لوپز پس از این نشست گفت: افزایش قابل توجه بودجه از سوی انجمن توسعه بین المللی (IDA) در سال های اخیر مورد توجه است. IDA کمک های بلاعوض و وام هایی با بهره صفر یا کم (به نام اعتبار) ارائه می دهد که باعث رشد اقتصادی، کاهش نابرابری و بهبود زندگی مردم در فقیرترین کشورهای جهان می‌شود. این نشست هم چنین فرصتی برای بحث در مورد این که چگونه بانک می‌تواند از DRC در تلاش هایش برای حفظ بزرگترین جنگل بارانی در قاره آفریقا – دومین جنگل بزرگ در جهان، حمایت کند. 900 میلیون دلار برای حمایت از کارآفرینی زنان و بهبود دسترسی به آب و برق در استان‌های کاسای نیز مورد بحث قرار گرفت.  آقای کرت گفت: «این عملیات افزون بر مجموعه عملیاتهایی است که بر ایجاد سرمایه انسانی و محافظت از فقیرترین خانوارها - از جمله زنان - در برابر خطرات اجتماعی-اقتصادی متمرکز است.

هیات بانک مقامات را تشویق کرد تا به تلاش های خود برای افزایش پوشش واکسیناسیون ادامه دهند و از آن‌ها برای ایجاد یک سیستم شکایات و گزارش دهی علیه آزار جنسی در مدارس - ابزاری اساسی در مبارزه با خشونت علیه دختران جوان - قدردانی کردند. هم چنین تعهد خود را به جمهوری دموکراتیک کنگو در توسعه مراحل بعدی زیرساخت های برق آبی اینگا تکرار کرد.

* انجمن بین المللی توسعه (IDA) بانک جهانی که در سال 1960 ایجاد شد، با اعطای کمک های بلاعوض و وام هایی با بهره بسیار کم یا بدون بهره به فقیرترین کشورهای کره زمین کمک می‌کند که برای پروژه‌ها و برنامه‌هایی برای تحریک رشد اقتصادی و کاهش فقر استفاده نمایند.  IDA یک کمک کننده پیشرو به 74 فقیرترین کشور جهان است که 39 مورد آن در آفریقا هستند. از سال 1960، IDA  458 میلیارد دلار به 114 کشور کمک کرده است. حجم تعهدات سالانه آن طی سه سال گذشته به طور متوسط حدود 29 میلیارد دلار بوده است که حدود 70 درصد آن به آفریقا اختصاص دارد.

خوش بینی در جامعه شرق آفریقا پس از ورود جمهوری دموکراتیک کنگو به این جامعه

آژانس ترویج و برندینگ صادرات کنیا (KEPROBA) ورود جمهوری دموکراتیک کنگو  به جامعه شرق آفریقا (EAC) را ستایش کرده و آن را به عنوان یک پیروزی برای منطقه از منظر تجاری توصیف کرده است.پیتر اوچینگ، مدیر تحقیقات و نوآوری در KEPROBA، طی یک انجمن تعامل بین صادرکنندگان و دولت در مومباسا، اشاره کرد که صادرات رشد تصاعدی را تجربه کرده است و بازارها به ویژه پس از بهبودی از کووید-19 بسیار محافظه‌کار هستند.

اوچینگ گفت: «تراز تجاری با سرعتی نجومی افزایش یافته است و برای اینکه بتوانیم بر این تراز تجاری پل بزنیم، باید اطمینان حاصل کنیم که صادرات خود را افزایش می دهیم.» در یک سال گذشته، ما از سال 2020 تا 2021 رشد 15 درصدی را تجربه کرده ایم. بازار قاره آفریقا یکپارچه است و این نزدیک ترین بازاری است که بیشتر محصولات ما را جذب می‌کند. از نساجی، محصولات دارویی گرفته تا کالاهای مصرفی. ما هم چنین می دانیم که فعالیت های ساخت و ساز در آفریقا در حال انجام است، این‌ها بازارهایی هستند که باید به آن‌ها بپردازیم.

او هم چنین خاطرنشان کرد که افزایش هزینه تولید و رقابت پذیری کنیا به شدت نگرانی اصلی دولت است. این امر به نوبه خود دولت را بر آن داشته تا با طرح‌های کاهش‌دهنده مختلفی از جمله ایجاد مناطق ویژه اقتصادی دست به کار شود تا آن‌هایی که صرفاً برای صادرات تولید می‌کنند بتوانند با کاهش الزامات مجوز و یارانه در مالیات از جمله اقدامات دیگر این کار را در یک محیط امن انجام دهند . این تضمین می‌کند که محصولات در سطح بسیار رقابتی در مقیاس جهانی عمل کنند.

معرفی جمهوری دموکراتیک کنگو (DRC) به جامعه آفریقای شرقی (EAC) یک رونق بزرگ برای منطقه است زیرا یکی از بازارهایی است که پذیرای همه محصولی است که کنیا تولید می‌کند. یکی از بزرگترین واردکنندگان محصولات دارویی، مصالح ساختمانی و اخیراً محصولات مصرفی خدمات با بانک سهام یکی از وام دهندگان پیشرو در کشور است که یکی از بزرگترین بانک های DRC را خریداری می‌کند و اکنون بازیگران کلیدی در بخش مالی در DRC هستند. برای مدت طولانی، کریدور شمالی یک مسیر ترانزیتی ترجیحی برای جمهوری دموکراتیک کنگو بوده است و آن‌ها منابع زیادی را با استفاده از کریدور شمالی و بندر مومباسا در اختیار ما قرار داده اند، بنابراین ورود آنها به EAC مژده‌هایی را به همراه دارد، زیرا اکثر محصولات ما این کار را انجام خواهند داد. دسترسی به آن بازار بر اساس ترجیحی از جمله کاهش مالیات و عوارض افزایش می یابد.

آژانس تبلیغات و برندینگ صادرات کنیا (KEPROBA) یک شرکت دولتی است که در سال 2019 در نتیجه ادغام شورای ارتقای صادرات و هیات مدیره برند کنیا ایجاد شد. این شرکت موظف به برندسازی محصولات کنیا و هم چنین ترویج صادرات کنیا به بازارهای جهانی است.

استان‌های کاسای مرکزی و شرقی – ارزیابی  ظرفیت‌های Bio Agri Business

به گفته وزارت همکاری بلژیک، کل کمک‌های توسعه عمومی اختصاص داده شده از بروکسل که به جمهوری دموکراتیک کنگو حدود 100 میلیون یورو برای سال 2022 است. این اطلاعات 7 ژوئن به مناسبت اولین سفر رسمی‌پادشاه فیلیپ به کنگو ارائه شده است.  این کمک، جمهوری دموکراتیک کنگو را به اولین کشور شریک همکاری دولتی بلژیک تبدیل می‌کند. برنامه همکاری بلژیک و کنگو عمدتاً در زمینه کشاورزی و توسعه پایدار، آموزش، بهداشت، آب و ... است.

قراردادهای همکاری نظامی در سال 2019 پس از توقف در سال 2017 از سر گرفته شد. امسال، 25 سرباز بلژیکی به اردوگاه لواما در کیندو (مانیما) اعزام شدند. منابع همکاری بلژیکی از آموزش مجدد مربیان کنگویی تیپ 31 زمینی یگان‌های واکنش سریع (URR) به ویژه تکنیک‌های جهت‌یابی، کمک‌های فوری پزشکی در زمینه و تکنیک‌های کشف و خنثی‌سازی بمب‌های دست‌ساز اطمینان می‌دهند. با این حال، روابط تجاری بین دو کشور در طول سال ها بدتر شده بود. بر اساس گزارش آژانس تجارت خارجی بلژیک، در سال 2021، کنگو تنها هفتاد و یکمین مشتری و نود و سومین تامین کننده بلژیک بود.

پیش بینی پایان کار نیروگاه برق آبی کاکوبولا قبل از پایان آوریل 2023

کار ساخت نیروگاه برق آبی کاکوبولا باید قبل از آوریل 2023 تکمیل شود. فلیکس تشیسکدی این آرزو را در روز جمعه 10 ژوئن در جلسه شورای وزیران بیان کرد. او گفت که همکاری با هند را از سر گرفته است.

بر اساس گزارش شورای وزیران، دولت هند به طور خاص تصمیم به احداث خطوط و شبکه‌های توزیع نیروگاه برق کاکوبولا در استان کویلو گرفت و فلیکس تشیسکدی از وزیر دارایی خواست تا بودجه لازم مربوط به همتای جمهوری دموکراتیک کنگو برای این پروژه و بررسی امکان اعطای کلیه تسهیلات لازم به پیمانکار هندی با تمامی خدمات خود را انجام دهد. برای رئیس دولت، شهرهای Kikwit، Gungu و Idiofa باید قبل از پایان آوریل 2023 با برق تولید شده توسط نیروگاه Kakobola تامین شوند. وزیر منابع هیدرولیک و برق در یک ماموریت رسمی در استان کویلو مسئولیت بازرسی و ارزیابی پیشرفت این کارهای راه اندازی مجدد و نظارت موثر برای تکمیل آنها در مهلت اعلام شده را بر عهده داشت

بانک جهانی - تعهد رو به رشد به جمهوری دموکراتیک کنگو

موسسه مالی بین المللی و جمهوری دموکراتیک کنگو رضایت کامل خود را از پروژه‌های در دست اجرا در کینشازا، به ویژه ساخت کارخانه تصفیه آب در آینده ابراز کرده اند. ساخت ایستگاه آب نیازمند منابع عظیم مادی برای نصب لوله‌های عظیمی است که قبل از اتصال به رودخانه کنگو از تپه‌ها عبور می‌کنند. جلسه بین مدیر استراتژی و عملیات از بانک جهانی (WB) برای شرق و جنوب آفریقا، هامبرتو لوپز و وزیر دارایی کنگو، نیکلاس کزادی، آخر هفته گذشته برگزار شد. هامبرتو لوپز دیدگاه نسبتاً مثبتی نه تنها در مورد پیشرفت ساخت و ساز تصفیه خانه، بلکه در مورد پروژه‌های دیگری که مجموعاً حدود هفت میلیارد دلار آمریکا تخمین زده می‌شود، ابراز کرد.

وی گفت مایلم قدردانی عمیق خود را از مشارکت و همکاری نزدیک بین وزارت دارایی و جمهوری دموکراتیک کنگو به طور کلی ابراز کنم و شخصاً از تلاش های وزیر کزادی برای ایجاد یک برنامه محکم که در مسیر دستیابی به 7 میلیارد دلار اعتبار و کمک مالی است، تشکر کنم..» به گفته WB، جمهوری دموکراتیک کنگو در مسیر رسیدن به 7 میلیارد دلار تا پایان این ماه قرار دارد. این افزایش قدرت با افزایش قابل توجه بودجه از سوی انجمن توسعه بین المللی در سال های اخیر توضیح داده شده است. این امر به کشور کمک های بلاعوض و وام هایی با نرخ بهره صفر یا پایین ارائه می‌کند که عموماً برای تحریک رشد اقتصادی، کاهش نابرابری‌ها و بهبود شرایط زندگی مردم در نظر گرفته شده است. در مورد چشم انداز همکاری، در حال حاضر تبادل نظر در مورد حمایت WB در تلاش های کنگو برای حفظ بزرگترین جنگل استوایی در قاره آفریقا، دومین جنگل بزرگ در جهان وجود دارد. هم چنین امضای دو موافقتنامه مالی به مبلغ 900 میلیون دلار برای حمایت از کارآفرینی زنان و بهبود دسترسی به آب و برق در استان‌های کسایی و شرق کشور ضروری است. در نهایت، بانک جهانی علاوه بر تشویق کشور به پوشش واکسیناسیون و ایجاد سیستم شکایت از آزار جنسی در مدارس، بر تعهد خود به توسعه فازهای بعدی زیرساخت‌های برق آبی «اینگا» تأکید کرد.

دولت کارهای توسعه و نوسازی را در فرودگاه Murungo در Bunia در ایتوری راه اندازی می‌کند

دولت مشتاق مدرن سازی زیرساخت های فرودگاه در سراسر جمهوری دموکراتیک کنگو است. با در نظر گرفتن این موضوع است که 3 عضو دولت، یعنی نیکلاس کزادی، وزیر دارایی، گی لواندو امبویو وزیر برنامه ریزی منطقه ای و کروبین اوکنده، وزیر حمل و نقل، کانال های ارتباطی و گشایش در راه اندازی عملیات توسعه و نوسازی فرودگاه مورنگو در شهر BUNIA، مرکز استان ITURI راه اندازی کردند به گفته دفتر وزیر دارایی، این کارها زیرساخت های دیگری از جمله باند، آسفالت و... را نیز شامل می‌شود. نوسازی فرودگاه بونیا که از بودجه خود دولت جمهوری تامین می‌شود، به گشایش استان ایتوری و به تجارت با سایر استان‌های جمهوری دموکراتیک کنگو (DRC) کمک می‌کند. وجوه مربوطه قبلاً برای بخش اول مربوط به افزایش طول باند از 1850 به 2500 متر و تعریض آن از 30 به 45 متر در دسترس قرار گرفته است. بخش دوم وجوه  مربوط به توسعه پارکینگ Aire de است که افزایش خواهد یافت. از 14000 تا 32000 مترمکعب. سومین مورد در ساخت پایانه مسافربری متشکل از ورود و خروج مجزا به مساحت 3500 متر مکعب که آمار مسافر به طور متوسط سالانه کمی‌کمتر از 25000 نفر است.  وزیر توسعه سرزمینی، گای لواندو، گفت که تحقق این پروژه ابتکار فلیکس تشیسکدی است که مشتاق کاهش ازدحام در گوشه و کنار کشور است تا بتواند تسهیل حمل و نقل مردم و کالاهای آنها را امکان پذیر کند. استان ایتوری از ماه می 2021 در محاصره نظامی قرار دارد. این مراسم با حضور ژنرال جانی لوبویا انکاشاما فرماندار نظامی و دیگر شخصیت های استان برگزار شد.

جمهوری کنگو (برازاویل) ؛

 مناطق ویژه اقتصادی – تاکید اتحادیه اروپا بر حاکمیت اقتصادی

سفیر اتحادیه اروپا (EU) در کنگو، جاکومو دورازو، در 7 ژوئن در برازاویل مورد استقبال وزیر مسئول مناطق ویژه اقتصادی، امیل اوسو به منظور عملیاتی کردن مناطق ویژه اقتصادی (SEZ) Ignié، Pointe-Noire، Oyo-Ollombo و Ouesso، مورد استقبال قرار گرفت. دو طرف در زمینه توسعه SEZ ها تبادل نظر کردند و این مسئله بررسی امکان همکاری با اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن بود. هدف جذب شرکت های کوچک و متوسط اروپایی (SMEs) به این مناطق است. برای سفیر اتحادیه اروپا، SMEها بازیگران مهمی هستند، زیرا "اقتصاد اروپا اساسا بر بنگاه‌های کوچک و متوسط استوار است". راه اندازی این شرکت ها در کنگو موضوع دیدار جاکومو دورازو و امیل اوسو بود. جاکومو دورازو گفت: ما می‌توانیم این ZES را توسعه دهیم، اما باید روی موضوع حکمرانی کار کنیم، زیرا اگر موانعی دارید، SME ها لزوماً علاقه ای به آمدن نخواهند داشت. ما باید روی حاکمیت و ZES کار کنیم. بگذارید این موضوع مشخص شود. . بدیهی است که مشکلات حاکمیت اقتصادی به عنوان یک ترمز برای سرمایه گذاری خارجی تلقی می‌شود. سفیر اتحادیه اروپا در مورد تضمین‌هایی که دولت کنگو به سرمایه گذاران ارائه می دهد، از جمله معافیت از مالیات شرکت ها به مدت ده سال، مالیات بر درآمد شخصی برای مهاجران خارجی با صفر درصد، گفت: "این یک شروع است، علاوه بر این، فضای کسب و کار و مسائل عدالت مهم است.. جاکومو دورازو با ملیت ایتالیایی، به طور متوالی در تونس، مالی، سومالی، کنیا و چاد خدمت کرده است. این مهندس کشاورزی آموزش دیده قبل از منصوب شدن به کنگو، سفیر اتحادیه اروپا در موریتانی بود.

گردشگری - UNDP تعهد خود را برای حمایت از کشور تکرار کرد

نماینده برنامه سازمان ملل متحد (UNDP) در کنگو، Maleye Diop، در 8 ژوئن در برازاویل، برنامه کاری چند ساله 2023-2022 را با وزیر گردشگری و اوقات فراغت، Destinée Hermella Doukaga امضا کرد. برونو جروایس ایباتا، مدیرکل گردشگری و مهمان‌نوازی، توضیح داد که این طرح توسط دو طرف مطابق با دستورالعمل‌های استراتژی ملی توسعه گردشگری و برنامه توسعه ملی (PND 2022-2026 تهیه شده است. این طرح با هدف ایجاد یک اقتصاد متنوع و انعطاف‌پذیر از طریق بخش‌های قابل رشد انجام می‌شود. این طرح در هفت هدف عملیاتی به مبلغ 536،596،133 FCFA تنظیم شده است و ارتقای محصولات اکوتوریسمی را از طریق سازماندهی کارگاه آگاهی و تبادل در مورد فرصت‌های توسعه اکوتوریسم فراهم می‌کند. نماینده برنامه توسعه ملل متحد، Maleye Diop، بر نقشی که دو طرف می‌توانند متقابلاً برای همراهی با تلاش های دولت ایفا کنند، تأکید کرد. به گفته وی، این واقعیت که PND 2022-2026 بر گردشگری تمرکز دارد نشان می دهد که مقامات کنگو این بخش را برای احیای اقتصاد در نظر می‌گیرند.

علاوه بر این، وی اقدامات مختلف انجام شده، به ویژه در حمایت از کاهش فقر در بخش تنوع زیستی در چهل منطقه مجاور مناطق پیرامونی که مناطق بالقوه حفاظت شده توریستی بین دو کنگو، گابن، جمهوری آفریقای مرکزی و هم چنین در منطقه هستند را یادآور شد. فلات Batéké، در Léfini.

وی گفت: UNDP به دولت اطمینان می دهد که آمادگی برای ادامه مشارکت و افتتاح یک پروژه جدید برای حمایت از وزارت در تطبیق طرح توسعه ملی دارد.

وزیر Destinée Hermella Doukaga، به نوبه خود، اشاره کرد که گردشگری کنگو به دلیل عدم سرمایه گذاری برای سال ها، هنوز نوپا است.او گفت: «ما تصمیم گرفته‌ایم اقتصاد را با هدف تنوع‌بخشی مجدد راه‌اندازی کنیم، در حالی که روی تبدیل گردشگری به یکی از موتورهای رشد حساب می‌کنیم. وی اعلام کرد که PND از نظر سرمایه گذاری برای راه اندازی گردشگری، با علم به اینکه ظرفیت دولت با توجه به منابع خود بالغ بر 218 میلیارد است، 1068 میلیارد FCFA ارائه کرده است.

مبارزه با پولشویی - کنگو به کشورهای OACPS می‌پیوندد

پنجمین نشست گروه تماس وزیران سازمان کشورهای آفریقایی، کارائیب و اقیانوس آرام (OACPS) به صورت ویدئو کنفرانس در 7 ژوئن به ریاست وزیر اقتصاد کنگو، اینگرید اولگا گیسلاین ابوکا بابکاس برگزار شد. مانند جمهوری کنگو، کشورهای عضو OACPS بر تقویت همکاری در مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم اصرار داشتند.

نشست اعضای OACPS در حاشیه یکصد و چهاردهمین نشست شورای وزیران این سازمان که از 7 تا 9 ژوئن در بروکسل بلژیک در چهارچوب مذاکرات با اتحادیه اروپا برگزار شد، افتتاح شد. در این مناسبت، وزیر اقتصاد کنگو از شرکت کنندگان خواست تا تجربیات خود را به اشتراک بگذارند و به کشورهای عضو OACPS کمک کنند تا از "لیست های خاکستری و سیاه" گروه ویژه اقدام مالی (GAFI) و اتحادیه اروپا خارج شوند. در واقع، کشورهای عضو سازمان بر روی گزارش گروه تماس موقت سفرا در مورد فعالیت های انجام شده از جولای 2021 کار کردند. آن‌ها نظرات خود را در مورد موضوع فهرست کشورهای ثالث اتحادیه اروپا در مورد مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم (ML/CFT)، فهرست حوزه‌های مالیاتی غیرهمکار اتحادیه اروپا و پیش نویس قطعنامه در مورد مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم و حاکمیت مالیاتی تبادل کردند.

این تبادل نظر به منظور ارائه راهنمایی روشن برای گروه تماس سفرا و دبیرخانه است که به طور مستمر با شرکای خود از جمله اتحادیه اروپا، FATF و سازمان همکاری اقتصادی و توسعه در مورد این موضوعات کار و تعامل دارند.

جنگل - سرعت بخشیدن به استقرار سیستم تأیید رایانه ای صحت قانونی صدور گواهی انطباق چوب

به دنبال کمیته اجرای مشترک اخیر توافقنامه مشارکت داوطلبانه (VPA) در مورد مدیریت جنگل که در 8 ژوئن در برازاویل برگزار شد، دولت و اتحادیه اروپا  بر استقرار سیستم کامپیوتری برای تأیید قانونی بودن صدور گواهی انطباق چوب (SIVL) اصرار داشتند.

نصب SIVL در سایت های ورود به سیستم بخشی از اجرای VPA است که در سال 2010 بین جمهوری کنگو و اتحادیه اروپا منعقد شد. این مشارکت در اداره جنگل و شفافیت در بخش چوب مستلزم تاییدیه چوب کنگو برای بازار اروپا است. این مکانیسم قابلیت ردیابی به منابع حاصل از قطع درختان اجازه می دهد تا به خزانه دولت به نفع مردم برسد. مزایای بسیاری که سیستم کامپیوتری از نظر شفافیت و سودآوری برای دولت نشان می دهد، برخی از شرکت های جنگلداری هنوز تمایلی به استفاده از SIVL ندارند. روزالی ماتوندو، وزیر اقتصاد جنگل، خواستار مشارکت شرکت‌های چوب‌برداری شد. "ما اراده سیاسی داریم تا تمام اطلاعات بخش جنگل ملی را در این سیستم کامپیوتری مستند کنیم. بر اساس وزارت دارایی، SILV به مدیریت بهتر جنگل ها و بهبود سهم این بخش در محصول کمک خواهد کرد. شرکت های جنگلداری باید همه چیز را انجام دهند. فرآیند VPA در مورد اعمال مقررات جنگلداری، حکومت داری و تجارت، که توسط اتحادیه اروپا تنظیم شده است، با هدف مبارزه با قطع غیرقانونی درختان و تجارت غیرقانونی چوب صورت می‌گیرد. جاکومو دورازو، سفیر اتحادیه اروپا در کنگو، با استقبال از پیشرفت های کشور در سال های اخیر، از طرف کنگو خواست تا اصلاحات، به ویژه انتشار منظم گزارش های سالانه، بهبود نقشه راه و مشارکت همه ذینفعان، به ویژه جامعه مدنی را دنبال کند.

پنجمین دوره نشست­های علوم زمین با حضور شرکت ملی نفت کنگو-برازاویل در کینشازا

در پنجمین دوره نشست­های صبحگاهی علوم زمین در کینشازا، شرکت ملی نفت کنگو (SNPC) با به اشتراک گذاشتن تجربه بیست و چهار ساله‌اش خود را به عنوان یک الگوی الهام بخش معرفی کرد.

سرافین رومالد سونو، رئیس بخش علوم زمین و بهره برداری SNPC، در جریان تمرکز بر فعالیت­های شرکت ملی نفت که ریاست هیأت آن را مسمین گاپورود، مدیر کل Sonarep یکی از شرکت­های تابعه این شرکت بر عهده داشت، توضیح داد: "در این دوره نشست­های صبحگاهی علوم زمین فعالیتهای خودمان در صنایع بالادستی و پایین دستی نفت، هم چنین مسئولیت اجتماعی شرکت (ملی نفت)، پروژه­ های آینده در بخش مسمین گاپورود گفت: «تماس‌هایی برقرار شده است تا ببینیم در چه چارچوبی می‌توانیم همکاری کنیم. انتقال انرژی؛ پروژه اکتشاف هیدروژن طبیعی در حوضه کووت (Cuvette) را ارائه کردیم."

پنجمین دوره صبح‌های علوم زمین با موضوع «اجرای طرح‌های بهره‌برداری از مواد معدنی استراتژیک برای توسعه بخش‌های هیدروکربنی، برق و آب» برگزار شد. این نشست­ها به مسمین گاپورود اجازه داد که بلوک های آزاد حوزه معدن کنگو (حوضه ساحلی و داخلی کووت) را تبلیغ کند تا علاقه شرکت­های نفتی حاضر در این جلسات را برانگیزد. ارائه ای که مخاطبان اش را که عمدتاً از دانشمندان سطح بالا تشکیل شده بودند، متقاعد کرده بود که با الگو گرفتن مدل کنگو در مدیریت هیدروکربن‌ها چیزهای زیادی می­توان به دست آورد. مسمین گاپورود گفت: "تماس‌هایی برقرار شده است تا ببینیم در چه چارچوبی می‌توانیم همکاری کنیم."

در حاشیه این همایش نمایشگاهی برگزار شد که چندین شرکت در حوزه هیدروکربن از جمله SNPC کارت ویزیت خود را برای معرفی بیشتر ارائه کردند. هیأت برازاویل با بازدید از دفتر مرکزی شرکت ملی هیدروکربن جمهوری دموکراتیک کنگو به اقامت کاری خود پایان داد. با این حال، تبادل تجربه بین طرف­های مختلف ادامه خواهد داشت.

محیط زیست: سمیناری که در مورد حفاظت و مدیریت پایدار زمین‌های خلاش برگزار شد.

وزیر محیط‌زیست، توسعه پایدار و حوضه آبی کنگو، آرلت سودان نونالت، هفته گذشته کارگاه آموزشی را برای راه‌اندازی پروژه حفاظت و مدیریت پایدار زمین‌های خلاش در کنگو افتتاح کرد.

به مدت دو روز، شرکت کنندگان در کارگاه به بررسی مسائل و چشم اندازهای راه اندازی پروژه حفاظت و مدیریت پایدار باتلاق های خلاش در کنگو پرداختند. این پروژه، که هدف آن حمایت از برنامه‌ریزی پایدار استفاده از زمین‌های خلاش است، به کنگو و همسایه‌اش، ج. د. کنگو کمک می‌کند تا اثرات تغییرات آب و هوایی را کاهش دهند. این طرح موجب حمایت جامعه مدنی و نهادهای دولتی از مدیریت یکپارچه محیط زیست درازمدت می‌شود.

 مدیر کل سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (FAO)، دکتر کو دونگیو، نماینده نهاد Yannick Ariane Rasoarimanana در کنگو، ، ابراز امیدواری کرد که این پروژه ابتکاری تامین مالی شده توسط ایکای (IKI) وزارت محیط زیست آلمان  می‌تواند سهم قابل توجهی در حفظ زمین‌های خلاش، به ویژه در چشم انداز دریاچه Lac Télé، در حوضه آبریز کنگو داشته باشد.

طبق نظر ایشان، دفتر فائو در کنگو، در حمایت از سایر فعالیت­ها این سازمان در سطح جهانی،  برای حصول نتیجه در چندین زمینه اقدام خواهد کرد. این به طور خاص شامل مداخله در اقدامات مقطعی مربوط به ایجاد و عملیاتی کردن پلتفرم‌های چند جانبه، تولید ابزارهای نقشه‌برداری در حمایت از توسعه سایت‌های آزمایشی می‌باشد که در آن فعالیت‌هایی با هدف ارتقای معیشت جامعه، حفاظت و مدیریت پایدار زمین‌های خلاش انجام می‌شود. ایشان تصریح کرد: "مطابق تجربه ما در تولید و مدیریت داده‌ها مربوط به سیستم‌های پایش جنگل‌های ملی، تاکید ویژه‌ای بر سیستم پایش زمین‌های خلاش اعمال خواهد شد. فائو در صورت لزوم تخصص و تجربه خود را در توسعه زنجیره‌های ارزش مرتبط با محصولات جنگلی غیرچوبی از جمله ماهیگیری که ابزار اصلی امرار معاش در منطقه پروژه است، به اشتراک خواهد گذاشت.."

سفیر آلمان، دکتر ولفگانگ کلاپر، به نوبه خود گفت که کشورش تعهدات زیست محیطی خود را در جمهوری کنگو با پروژه جدیدی برای حفاظت از زمین خلاش محلی و جنگل های استوایی تقویت می‌کند. حفاظت از ‌زمین‌های خلاش کنگو و ج. د. کنگو که حدود سی گیگا تن کربن را ذخیره می‌کنند و بزرگترین مجموعه زمین‌های خلاشی گرمسیری در جهان را تشکیل می‌دهند، برای جلوگیری از بحران آب‌وهوایی جاری و مبارزه با از دست دادن تنوع زیستی مهم است.

جمهوری آفریقای مرکزی

جمهوری آفریقای مرکزی: افزایش عرضه و دسترسی به خدمات برق و حمایت از سیستم بهداشتی

به منظور بهبود شرایط زندگی مردم، بانک جهانی کمک مالی 138 میلیون دلاری (با تأمین مالی 83 میلیون دلاری از IDA، کمک مالی 30 میلیون دلاری از صندوق آب و هوای سبز و 25 میلیون دلار تأمین مالی خصوصی ) برای پروژه دسترسی و تقویت بخش برق (PARSE) و 70 میلیون دلار برای پروژه تقویت سیستم سلامت (SENI PLUS) را تصویب کرد.

CAR دارای منابع انرژی کم هزینه فراوان، از جمله پتانسیل خورشیدی قابل توجه (5 کیلووات ساعت در متر مربع در روز) است، اما این منابع هنوز توسعه نیافته هستند. علاوه بر این، کووید-19 تأثیر عمیقی بر اقتصاد کشور داشته است و سال ها درگیری، همراه با فقدان خدمات ضروری برای توسعه انسانی، منجر به نتایج ضعیف سرمایه انسانی شده است." پروژه PARSE دستاوردهای PURACEL را تثبیت خواهد کرد. و پروژه‌های PASEEL با افزایش عرضه و دسترسی به خدمات برق پاک، ارائه سیستم‌های خورشیدی خارج از شبکه را برای مدارس، بیمارستان‌ها، مراکز اداری و هم چنین برای مصارف بخش کشاورزی ترویج خواهد کرد.» . "پشتیبانی از پروژه SENI PLUS ارائه خدمات بهداشتی با کیفیت را برای بیش از 40 درصد از جمعیت آفریقای مرکزی، از جمله بیش از 100,000 زن باردار و 426,125 کودک زیر 5 سال که از درمان رایگان کامل بهره مند خواهند شد، ممکن می سازد.

بخش برق با زیرساخت های ناکافی، چهارچوب سیاسی و نظارتی ضعیف و خدمات عمومی‌برای بازیابی هزینه‌های خود و در نتیجه حفظ و توسعه خدمات خود تلاش می‌کند. تنها 14.3 درصد از جمعیت آفریقای مرکزی به برق دسترسی دارند که نرخ آن از حدود 35 درصد در بانگی تا حدود 0.4 درصد در مناطق روستایی متغیر است. فقدان یک زنجیره تامین ملی کارآمد برای تحویل موثر داروها و تجهیزات پزشکی؛ و هم چنین پوشش محدود ایجاد امکانات جامعه برای ارتقای سلامت، پیشگیری و درمان بیماری در میان دورافتاده‌ترین و آسیب‌پذیرترین جمعیت‌ها از دیگر مشکلات این بحش است.

با کمک مالی انجمن توسعه بین المللی (IDA)*:

هدف پروژه تقویت و دسترسی بخش برق (PARSE)، ارتقای تولید خورشیدی و شبکه انتقال و توزیع برای ادغام انرژی‌های تجدیدپذیر و دسترسی راحت است . از جمله تامین و نصب پنج مینی شبکه به مجموع 10 مگاوات برای 20000 خانوار در شهرهای نولا، بوار، بوسمبله و بانگاسو. هم چنین در مورد تقویت شبکه انتقال، ساخت، بازسازی و اتصال 20000 خانوار در شهر بانگی و اطراف آن با افزایش ظرفیت میدان خورشیدی دانزی از 25 مگاوات به 40 مگاوات مورد بحث است. این پروژه همچنین ارائه سیستم‌های خورشیدی خارج از شبکه را به نفع خانواده‌ها، 300 مدرسه، 300 مرکز بهداشتی، حدود 100 ساختمان اداری با سیستم‌های خورشیدی را فراهم می‌کند. در نهایت، ارتقای عملکرد و تقویت ظرفیت های ENERCA و فراهم کردن فضای لازم برای واکنش سریع به بلایا یا بحران‌های بهداشتی و حفاظت از معیشت مردم را در نظر دارد.

پروژه SENI PLUS با هدف افزایش استفاده از خدمات بهداشتی ضروری با کیفیت، به ویژه برای زنان و کودکان با حمایت از بیش از 400 مرکز بهداشتی و 15 بیمارستان منطقه ای با جمعیت بیش از 2.36 میلیون نفر در استان‌های Nana-Mambéré، Mambéré -Kadeï، Sangha-Mbaéré، Ouham-Péndé، Kémo، Nana-Gribizi، Ouaka، Bamingui-Bangoran و Basse Kotto است.

سرنوشت تراکنش های mobile money در آفریقای مرکزی

کمتر از 30000 دلار قیمتی است که بیت کوین از 10 می در آن رکود داشته است. در این زمینه، آیا نظر مقامات آفریقای مرکزی هم چنان نسبت به انتخاب خود برای تبدیل بیت کوین به عنوان ارز رسمی در این کشور مساعد است ؟

قانونی شدن بیت کوین هم چنین این سوال را در مورد آینده اپراتورهای مخابراتی مانند Orange یا Telecel که در حال حاضر انحصار انتقال وجه بین کاربران را از طریق Orange Money یا Pâtâ Biani در دست دارند، ایجاد می‌کند. آیا آنها می‌توانند با صرافی ارزهای دیجیتال همزیستی کنند؟ کارین دیکامبی، مدیر منطقه آفریقایی فرانسوی زبان در بایننس،  پلتفرم معاملاتی دارایی‌های رمزنگاری شده مستقر در ایالات متحده گفت: سیستم تراکنش­ها از طریق گوشی­های همراه (mobile money) ابزار اصلی صرافی‌های محلی است، در حالی که ارزهای دیجیتال عمدتاً پرداخت‌های فرامرزی را تسهیل می‌کنند.

  • mobile money که در کشورهای آفریقایی و آسیایی بسیار توسعه یافته است، مشتریان بیشتری را به خود جذب می‌کند. اما چگونه می‌توان موفقیت آن را توضیح داد؟ عوامل زیادی در گسترش آن نقش دارند. از میان آن‌ها، سهولت استفاده درخور توجه آن است: یک تلفن ساده برای انجام تراکنش­های بانکی کافی است. در آفریقا، 30 درصد از جمعیت از سیستم بانکداری سنتی محروم هستند. بنابر mobile money به آن‌ها امکان را می دهد که این معزل را دور بزنند: 250 میلیون نفر به لطف تلفن همراه خود به خدمات پولی و بانکی دسترسی دارند!
متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما