معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۳/۲۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۶

رشد قیمت تولید در بلغارستان

موسسه ملی آمار بلغارستان گزارش داد که افزایش سالانه قیمت تولید در این کشور طی ماه گذشته 40.2 درصد بود. رشد قیمت در تولید و توزیع برق و گاز در فروردین ماه عامل اصلی افزایش شاخص کل بهای تولیدکننده بود که با رشد سالانه 40.2 درصدی به رکورد جدیدی رسید.

در مقایسه، در ماه مارس این افزایش 36.1٪ به صورت سالانه و در فوریه - 32.3٪ بود که در ماه‌های اخیر به طور پیوسته افزایش یافته است. داده‌های موسسه ملی آمار بلغارستان NSI نشان می دهد که در ماه گذشته افزایش قیمت ها نسبت به سال قبل در تولید و توزیع برق، حرارت و گاز به میزان 93.7 درصد، در بخش تولید 24.9 درصد و در بخش صنعت معدن 22.2 درصد افزایش یافته است.

در صنعت تولید افزایش قابل توجهی به صورت سالانه گزارش شده است: تولید مواد شیمیایی - 34.4٪، ساخت فلزات اساسی - 30.9٪، ساخت چوب و محصولات چوب و چوب پنبه، به جز مبلمان - 29.8٪. ، تولید کاغذ، مقوا و محصولات کاغذ و مقوا - 27.1٪، ساخت محصولات فلزی ساخته شده، به جز ماشین آلات و تجهیزات - 23.4٪، ساخت محصولات غذایی - 22.3٪.

تغییر ماهانه

شاخص کل بهای تولیدکننده در فروردین ماه نسبت به اسفندماه 3.3 درصد افزایش داشته است. NSI  افزایش ماهانه در صنعت معدن و استخراج معادن - 6.4٪، در تولید و توزیع برق، حرارت و گاز - 5.2٪ و در بخش تولید - 2.3٪ ثبت کرده است.

آمارها نشان می‌دهد که قیمت‌های تولیدکننده بالاتر در صنعت تولید، به‌طوری‌که در تولید محصولات غذایی 5.3 درصد، در تولید فلزات اساسی - 5 درصد، در فرآوری چرم، تولید محصولات چرمی‌بدون مو - 4.7 درصد و در تولید کاغذ، مقوا و مقالات کاغذ و مقوا - 3.1٪ است.

 

شاخص های قیمت تولید کننده در بازار داخلی

شاخص بهای تولیدکننده در بازار داخلی ماه گذشته نسبت به مارس 4.1 درصد افزایش داشته است. افزایش تولید و توزیع برق، و گاز - 5.7٪، در صنعت معدن - 4.6٪ و در بخش تولید - 2.7٪ افزایش یافت.

افزایش بیشتر قیمت تولید کننده در صنعت تولید در موارد زیر گزارش شده است: تولید فلزات اساسی - 7.2٪، تولید کاغذ، مقوا و محصولات کاغذ و مقوا - 4.2٪، تولید محصولات غذایی - 4٪. کاهش در تولید وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیمه تریلر - 0.2٪ مشاهده شد.

شاخص بهای تولیدکننده در بازار داخلی در فروردین ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل 49.8 درصد افزایش یافت. افزایش قیمت در تولید و توزیع برق، حرارت و گاز به میزان 90.5 درصد، در بخش تولید 28.1 درصد و در بخش معدن و معدن 23 درصد افزایش یافت.

در مقایسه با آوریل 2021، افزایش قابل توجهی در قیمت ها در صنعت تولید گزارش شده است: ساخت مواد شیمیایی - 51.8٪، ساخت فلزات اساسی - 45.9٪، ساخت چوب و محصولات چوب و چوب پنبه، به جز مبلمان - توسط. 41.4 درصد

شاخص های قیمت تولید کننده در بازارهای بین المللی

شاخص بهای تولیدکننده در بازارهای بین‌المللی در ماه آوریل نسبت به ماه مارس 1.9 درصد افزایش داشته و رشد سالانه 25.8 درصد بوده است.

 

منبع: https://www.investor.bg/ikonomika-i-politika/332/a/rystyt-na-proizvodstvenite-ceni-u-nas-postavia-novi-rekordi-prez-april-353121/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما