معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۳/۰۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۲۵

مروری بر بازار اقتصادی آفریقای جنوبی

بطور کلی آفریقای جنوبی پیشرفته‌ترین، متنوع‌ترین و مولدترین اقتصاد آفریقا است. آفریقای جنوبی با داشتن یکی از پرطرفدارترین محیط‌های تجاری در این قاره، گزینه‌ای منطقی و جذاب برای شرکت‌هایی است که به دنبال ورود به بازار آفریقای جنوب صحرا هستند. این کشور حدود 60 میلیون جمعیت و 1.22 میلیون کیلومتر مربع مساحت دارد و بزرگترین تولید کننده پلاتین، وانادیوم، کروم و منگنز در جهان است.

اقتصاد آفریقای جنوبی از ثبات اقتصادی کلان نسبی برخوردار بوده، اما به دلیل همه‌گیری کووید-19 در سال 2020 با بادهای مخالف شدیدی مواجه است. اقتصاد در سال 2018 با 0.8 درصد و در سال 2019 با 0.2 درصد رشد به 350 میلیارد دلار رسید. در نتیجه، تولید ناخالص داخلی سرانه به سطح سال 2005 کاهش یافته است. نرخ تورم در این کشور پایین است و نرخ بهره در پایین‌ترین حد خود قرار دارد.

بلوغ اقتصاد آفریقای جنوبی در ترکیب بخش‌های اقتصادی زیر منعکس می‌شود:

بخش اول (شامل کشاورزی، ماهیگیری و معدن): 10 درصد

بخش دوم (ساخت و تولید، ساخت و ساز و تاسیسات): 21 درصد

بخش سوم (تجارت، حمل و نقل و خدمات): 69 درصد

بخش گردشگری ورودی خارجی که در سال 2019 به 4 درصد کاهش یافت، در مارس 2020 متوقف شد. این بخش در کنار مواد معدنی، محصولات کشاورزی و برخی بخش‌های تولیدی و فناوری پیشرفته، از درآمدهای ارزی عمده‌ای برخوردار است.

مزایا

بخش‌هایی از مناطق شهری کشور دارای زیرساخت‌های توسعه‌یافته قابل مقایسه با استانداردهای OECD هستند، اما شهرنشینی سریع منجر به تضادهای آشکار شده است. بخش خدمات رو به رشد کارفرمای اصلی است و بخش شرکتی اقتصاد به طور سنتی به خوبی مدیریت می‌شود، اگرچه با دستاوردهای بهره‌وری پایین مواجه است. بخش بانکی و خدمات مالی باثبات است. بورس ژوهانسبورگ JSE در زمره برترین بورس‌های بازارهای نوظهور در جهان قرار دارد.

توافقنامه‌های منطقه‌ای

آفریقای جنوبی به خوبی در زیرساخت‌های اقتصادی منطقه‌ای ادغام شده است که با عضویت در جامعه توسعه جنوب آفریقا SADC رسمیت یافته است. علاوه بر این، توافقنامه اتحادیه گمرکی آفریقای جنوبی SACU با بوتسوانا، نامیبیا، لسوتو و اسواتینی مبادلات تجاری را تسهیل می‌کند. آفریقای جنوبی عضو سازمان تجارت جهانی (WTO)، G20 و انجمن غیررسمی BRICS (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) از اقتصادهای نوظهور است. آفریقای جنوبی همچنین از نظر اقتصادی مهم‌ترین تصویب کننده توافق نامه تجارت آزاد قاره آفریقا ACFTA است.

توافقنامه‌های ایالات متحده

قانون رشد و فرصت آفریقا AGOA که برای یک دوره 10 ساله نهایی در سال 2016 تمدید شد، دسترسی بدون عوارض گمرکی به بازار ایالات متحده را برای اکثر کشورهای جنوب صحرای آفریقا از جمله آفریقای جنوبی فراهم می‌کند. ایالات متحده و آفریقای جنوبی یک توافقنامه چارچوب تجارت و سرمایه گذاری TIFA را در سال 2012 امضا کردند. ایالات متحده و SACU در سال 2008 یک توافقنامه همکاری تجاری، سرمایه گذاری و توسعه TIDCA منعقد کردند.

روابط تجاری

در حالی که اروپا و ژاپن پیوندهای تجاری خوبی با آفریقای جنوبی دارند، تجارت با چین از جمله در خدمات مالی به سرعت در حال رشد است. آمریکا یک شریک تجاری و فناوری حیاتی برای آفریقای جنوبی است و از نظر ارزش به عنوان سومین شریک بزرگ دوجانبه آفریقای جنوبی در تجارت دو طرفه رتبه بندی می‌شود.

مواردی که شرکت‌های صادرکننده باید مورد توجه قرار دهند:

1- شرکت‌های تازه وارد به بازار NTM باید مزیت‌های جغرافیایی، زیرساخت‌های لجستیکی، استفاده گسترده از زبان انگلیسی و فرآیندهای قانونی (به نسبت شفاف) را در نظر بگیرند. محیط کسب و کار (قوانین، تبلیغات، بازاریابی، و غیره) بطور قطع بهترین در آفریقا است.

2- آفریقای جنوبی یک مرکز رشد کسب و کار برای ایده‌های جدید به بازار است. همانطور که طبقه متوسط در آفریقا رشد می‌کند، مدل‌های کسب و کار راه اندازی شده در آفریقای جنوبی و از آفریقای جنوبی در سایر بازارهای جنوب صحرای آفریقا پذیرفته می‌شوند.

3- نفوذ شرکت‌ها و آژانس‌های آفریقای جنوبی به آفریقا، یافتن شریک مناسب برای همکاری در بازارهای سوم را به یک مدل توسعه کسب و کار کم خطر تبدیل می‌کند.

4- شرکت‌های آفریقای جنوبی پذیرای ترتیبات مختلف شراکتی هستند، از آژانس گرفته تا صدور مجوز، سرمایه گذاری مشترک JVs، ادغام، و تملک.

چالش‌های بازار

دولت

به دلیل چالش‌های چرخه‌ای، ساختاری و نظارتی/سیاستی در اقتصاد، سرمایه و هزینه‌های عملیاتی دولت به شدت از سال 2016 محدود شده است و کسری دو برابری (بودجه و خانوار) نشان می‌دهد که کاهش اقتصادی ممکن است در کوتاه مدت شتاب بگیرد. ارز رند که در حال حاضر احیا شده است، نشان‌دهنده بیش از 20 سال مازاد حساب جاری است که بر اساس صادرات قوی کالا و واردات متوسط است.

مدیریت

نگرانی‌های فزاینده‌ای در مورد مجموعه‌ای از عوامل سیاسی، اقتصادی و نظارتی وجود دارد که بر کسب و کارهای خارجی تأثیر منفی می‌گذارند. این عوامل شامل مواردی از فساد و سوء مدیریت در دولت، بیکاری قابل توجه، جنایات خشونت آمیز، زیرساخت‌های ناکافی و ارائه خدمات ضعیف دولتی به جوامع فقیر است. این‌ها توسط همه گیری کووید-19 تشدید شده است. با این حال، پیشرفت‌هایی در اصلاح شرکت‌های دولتی SOEs که به فساد و سوء مدیریت آلوده شده بودند، در حال انجام است. برنامه‌های هزینه‌های اضطراری برای مقابله با کووید-19 نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی را که پیش از این بالا بود افزایش داده و بسیاری از پروژه‌های زیرساختی توسعه‌ای بزرگ را زیر سؤال برده است.

رقابت

شرکت‌هایی که وارد بازار آفریقای جنوبی می‌شوند باید با یک بازار بالغ و رقابتی که توسط رقبای اروپایی و آسیایی به خوبی تثبیت شده است، مبارزه کنند. یک توافق تجاری بین SADC و اتحادیه اروپا به بسیاری از محصولات اروپایی امکان می‌دهد بدون عوارض گمرکی یا با نرخ‌های پایین‌تر از محصولات آمریکایی وارد آفریقای جنوبی شوند. انگلستان سال گذشته توافق مشابهی را امضا کرد که بر صادرات ایالات متحده نیز تأثیر می‌گذارد.

نرخ مبادله

نوسان نرخ مبادله دلار-راند می‌تواند برنامه ریزی را به خصوص برای شرکت‌های کوچکتر یا تازه وارد در بازار پیچیده کند. اگرچه پوشش فوروارد به آسانی در دسترس است و راند یکی از ارزهای پرمعامله در جهان است، هزینه آن منعکس کننده نرخ‌های بهره است که تمایل به بالاتر بودن نسبت به ایالات متحده و بازارهای توسعه یافته دارد.

B-BBEE 

شرکت‌هایی که به دنبال تجارت در آفریقای جنوبی هستند، باید با سیاست‌های توانمندسازی اقتصادی سیاه‌پوستان مبتنی بر گسترده B-BBEE سازگار شوند. هدف این سیاست‌ها رفع عدم تعادل اقتصادی در میان جوامع محروم (از لحاظ تاریخی) برای تسهیل دگرگونی اقتصادی-اجتماعی از طریق اعطای اولویت‌های تدارکاتی در قراردادهای دولتی (از جمله شرکت‌های دولتی)، بر اساس سطح دستاورد B-BBEE شرکت است. ترجیحات تدارکات و سایر مزایا بر اساس سطح گواهینامه B-BBEE شرکت است که از طریق امتیازات ارزیابی کارت امتیازی بر اساس مالکیت سهام، کنترل مدیریت، توسعه مهارت‌ها و توسعه اجتماعی-اقتصادی دریافت می‌کند. شرکت‌های خارجی اغلب در معیارهای توسعه مهارت‌ها و توسعه اجتماعی-اقتصادی به خوبی عمل می‌کنند. مالکیت سهام و کنترل مدیریت ممکن است چالش‌های بزرگ‌تری ایجاد کند. چند شرکت خارجی عنصر مالکیت B-BBEE را با مذاکره در مورد برنامه‌های «برابری حقوق صاحبان سهام» با وزارت تجارت، صنعت و رقابت که بر آموزش و توسعه شرکت‌های محلی تأکید می‌کنند، پرداخته‌اند.

بومی سازی

دولت آفریقای جنوبی به طور مداوم در حال تغییر الزامات بومی سازی صنعتی اجباری برای تأمین کنندگان خارجی است که اغلب این را به عنوان یک عامل هزینه و ریسک برای انجام تجارت در آفریقای جنوبی می‌دانند.

مالکیت

دولت آفریقای جنوبی به تشدید قوانین کار و مالکیت خارجی ادامه داده و بومی سازی صنعتی را اجباری کرده است. بخش‌های مورد توجه خاص شامل صنایع استخراجی، خدمات امنیتی و کشاورزی است. دولت آفریقای جنوبی یک سیاست مصادره مالکیت زمین بدون غرامت EWC را دنبال می‌کند که از نظر قانون اساسی معتبر است و امنیت غذایی را به خطر نمی‌اندازد.

نیروی کار

به دلیل وضعیت بد سیستم آموزش عمومی، علیرغم افزایش پیوسته بیکاری، یافتن نیروی کار ماهر در بسیاری از بخش‌های فنی و حرفه‌ای دشوار است. در حالی که نرخ بیکاری اسمی قبل از کووید-19 بالای 29 درصد بود، از جمله افرادی که از جستجوی شغل منصرف شده‌اند، این نرخ به بیش از 39 درصد افزایش یافته است. علاوه بر این، اچ‌آی‌وی/ایدز حدود یک نفر از هر ده آفریقای جنوبی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و پیامدهای منفی آن بر دسترسی به نیروی کار، بهره‌وری و هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی ملموس است.

خشکسالی

تا سال 2016 آفریقای جنوبی شاهد خشکسالی 104 ساله در بخش مرکزی و شمال شرقی کشور بود که به پایان رسید، اما کمبود آب همچنان یک نگرانی اصلی برای کشاورزی، تولید برق و مصرف انسانی خواهد بود. استان کیپ غربی هنوز هم کمبود آب دارد و مقامات مصرف آب را محدود می‌کنند.

فرصت‌های بازار

آفریقای جنوبی به‌عنوان پیشرفته‌ترین و گسترده‌ترین اقتصاد در این قاره، همچنان به صادرکنندگان و سرمایه‌گذاران، اقتصادی متنوع و بالغ با بخش‌های مالی و سایر خدمات اثبات‌شده و همچنین دسترسی ترجیحی به بازارهای صادراتی در اتحادیه اروپا و جامعه توسعه جنوب آفریقا SADC ارائه می‌کند.

استانداردهای تجاری به طور کلی با استانداردهای اکثر اقتصادهای توسعه یافته قابل مقایسه هستند. سرمایه گذاران دادگاه‌های محلی را منصفانه و سازگار می‌دانند و مؤسسات به خوبی توسعه یافته‌اند. به همین ترتیب، زندگی دموکراتیک با انتخابات شفاف و رقابتی به خوبی برقرار است. قدردانی از حاکمیت قانون؛ مطبوعات آزاد، و شهروندانی که به قانون اساسی و تشکیل مسالمت آمیز دولت پس از آپارتاید افتخار می‌کنند.

با وجود عدم قطعیت‌های سیاسی و فزاینده اقتصادی-اجتماعی، آفریقای جنوبی همچنان مقصدی است که تا حد زیادی برای سرمایه گذاری مساعد است. جامعه تجاری پویا به شدت بازار محور و محرک رشد اقتصادی است. آفریقای جنوبی فرصت‌های فراوانی را ارائه می‌دهد و همچنان به جذب سرمایه گذارانی که به دنبال مکانی برای دسترسی به بقیه قاره آفریقا هستند، ادامه می‌دهد. محدودیت‌های مالی رو به رشد دولت آفریقای جنوبی ممکن است اکنون آن را برای مشارکت عمومی-خصوصی PPP به منظور تضمین تداوم ارائه خدمات، سازگارتر کند. صندوق بین المللی پول وام 4.3 میلیارد دلاری به آفریقای جنوبی را تصویب کرد که ممکن است منجر به اصلاحات بازار مناسب برای تجارت و کنترل شدیدتر مخارج دولت شود.

عوامل قابل توجه برای صادرکنندگان:

* بخش‌های پیچیده مالی، حقوقی و خدمات تجاری؛

* زیرساخت‌های حمل و نقل گسترده؛

* موقعیت آفریقای جنوبی به عنوان راه ورود به دیگر کشورها و بازارهای جنوب صحرای آفریقا؛

* شهرت قوی کالاهای دارای مارک آمریکا؛

* حضور شرکت‌های قوی و توانمند آفریقای جنوبی که می‌توانند به عنوان شرکای خوبی برای تجارت و سرمایه گذاری عمل کنند؛

* به طور کلی، بهترین چشم‌انداز برای صادرات در کالاهای سرمایه‌ای است، اگرچه فرصت‌ها در طیف گسترده‌ای از محصولات مصرفی، خدمات و فرانشیز وجود دارد؛

استراتژی ورود به بازار

از آنجایی که بازار آفریقای جنوبی پیچیده است، ورود به آن باید با در نظر گرفتن عوامل زیر به خوبی برنامه ریزی شود:

* الگوی توزیع درآمد جمعیتی که در آن 10 درصد از جمعیت 45 درصد از درآمد ملی را به دست می‌آورند (ضریب جینی 0.61 است، که به معنای نزدیکتر به 1، نابرابری بیشتر است. صفر نشان می‌دهد که نابرابری وجود ندارد)؛

* ماهیت حساس به قیمت تقاضای مصرف کننده؛

* نوسان نرخ مبادله راند- دلار (نرخ در میان مدت بسیار قابل پیش بینی است، اما می‌تواند در کوتاه مدت افزایش یابد)؛

* شبکه تأمین برق نامطمئن و کم ظرفیت؛

* مسائل توزیع، با توجه به اینکه مراکز خرده فروشی بزرگ، در پنج منطقه شهری متمرکز هستند؛

* قوانین توسعه یافته حمایت از مصرف کننده و اجرای بهتر آن؛

* سوگیری محافظه کارانه بازار که تمایل دارد به تأمین کنندگان شناخته شده بچسبد و در نتیجه نیاز به توسعه پایدار بازار دارد؛

* موقعیت آفریقای جنوبی به عنوان پله‌ای برای توسعه فرصت‌های بازار در جنوب صحرای آفریقا (بازاریابی ترکیبی باید این گزینه میان مدت را پیش بینی کند)؛

* اقدامات بومی‌سازی مانند اعمال سهمیه‌ها یا افزایش تعرفه‌ها بر واردات و الزامات محتوای محلی برای اولویت‌بندی زنجیره‌های تأمین محلی؛

* ادغام پیچیده و محیط فروش شرکتی پس از اصلاحات قانون رقابت در سال 2019؛

* قوانین جدید حفظ حریم خصوصی داده‌ها مانند POPIA.

شرکا

برای صادرکنندگان تازه وارد به بازار NTM دستورالعمل‌های B-BBEE استفاده از حالت‌های ورود به بازار را با همکاری با واردکنندگان-فروشندگان محلی واجد شرایط و ارائه دهندگان خدمات تشویق می‌کنند که به عنوان پیمانکار اصلی دولت آفریقای جنوبی و بازیگران اقتصاد بزرگ عمل می‌کنند.

مکان

تأمین‌کننده خارجی NTM هنگام سرمایه‌گذاری، به دلیل عقب ماندگی در یکپارچگی منطقه‌ای، شرایط متفاوتی پیدا می‌کند که بر خدمات مالی، اسناد تجاری، و شبکه‌های حمل‌ونقل جاده‌ای تأثیر می‌گذارد و ممکن است به میزان قابل‌توجهی در معرض خطر و هزینه کسب‌وکار افزایش یابد. انتخاب یکی از سه استراتژی ورود کم خطر (نمایندگی، دفتر فروش، یا توزیع) باید در نظر گرفته شود. اگر یک NTM به دولت یا سازمان‌های دولتی می‌فروشد، هر شریک محلی باید با B-BBEE مطابقت داشته باشد و از مقررات تدارکات محلی آگاه باشد.

فضای سرمایه گذاری

موضوعات مربوط به این بخش شامل توسعه سرمایه گذاری، سیستم‌های قانونی و نظارتی، حل اختلاف، حقوق مالکیت معنوی، شفافیت، الزامات عملکرد، شرکت‌های دولتی، رفتار تجاری مسئولانه و فساد است. پرداختن به این موارد، سرمایه‌گذاری با کیفیت بالا و تحت هدایت بخش خصوصی را در زیرساخت‌ها گسترش می‌دهد، توانمندسازی اقتصادی زنان را بیشتر می‌کند و محیط کسب‌وکار سالم را برای اقتصاد دیجیتال تسهیل می‌کند.

آفریقای جنوبی دارای پیشرفته‌ترین و گسترده‌ترین اقتصاد در قاره آفریقا است. جو سرمایه گذاری توسط نهادهای باثبات، قوه قضاییه مستقل و بخش حقوقی قوی متعهد به حمایت از حاکمیت قانون، مطبوعات آزاد و گزارش‌های تحقیقی، بخش مالی و خدمات بالغ، زیرساخت‌های خوب، و شرکای باتجربه محلی تقویت شده است.

در برخورد با میراث آپارتاید، قوانین، سیاست‌ها و اصلاحات آفریقای جنوبی به دنبال ایجاد تحول اقتصادی برای افزایش مشارکت و فرصت‌ها برای آفریقای جنوبی محروم از لحاظ تاریخی است. دولت نقش خود را به عنوان محرک اصلی توسعه می‌بیند و هدفش ارتقای صنعتی شدن بیشتر است. ابتکارات دولت برای تسریع تحول شامل تشدید قوانین کار برای دستیابی به شراکت متناسب نژادی-جنسیتی در محل کار و الزامات تجویزی برای تدارکات دولتی مانند سهام عدالت برای آفریقای جنوبی و الزامات محلی سازی است.

همه‌گیری کووید-19 باعث اختلال گسترده در اقتصاد و جوامع در سراسر جهان شده است و آفریقای جنوبی نیز از این قاعده مستثنی نیست. آفریقای جنوبی با اجرای یکی از سخت‌گیرانه‌ترین مقررات قرنطینه اقتصادی و اجتماعی در جهان، اثرات بهداشتی همه‌گیری کووید-19 را بر مردمش محدود کرده است، اما هزینه‌های قابل‌توجهی برای اقتصاد آن به همراه آورد. در یک نظرسنجی در سال 2020 از بیش از 2000 کسب و کار آفریقای جنوبی که توسط اداره آمار آفریقای جنوبی StatsSA انجام شد، بیش از 8 درصد از پاسخ دهندگان به طور دائم تجارت را متوقف کردند، در حالی که بیش از 36 درصد اخراج کوتاه مدت را نشان دادند. آفریقای جنوبی نرخ رشد تولید ناخالص داخلی منفی را برای سال 2022 نشان داد.

چالش‌های دیگر عبارتند از: ایجاد اطمینان در سیاست؛ تقویت سیستم نظارتی؛ سودآور کردن شرکت‌های دولتی SOE؛ از بین بردن فساد گسترده؛ کاهش جرائم خشونت آمیز؛ مقابله با ناآرامی‌های کارگری؛ بهبود زیرساخت‌های اساسی و ارائه خدمات دولتی؛ ایجاد مشاغل بیشتر و در عین حال کاهش بیکاری و افزایش عرضه نیروی کار با مهارت مناسب.

با وجود چالش‌های ساختاری، آفریقای جنوبی همچنان مقصدی مساعد برای سرمایه گذاری است. جامعه تجاری پویا به شدت بازار محور و محرک رشد اقتصادی است. آفریقای جنوبی فرصت‌های فراوانی را ارائه می‌دهد و همچنان به جذب سرمایه‌گذارانی می‌پردازد که به دنبال مکانی به نسبت کم خطر در آفریقا هستند تا از آنجا به محتوایی دسترسی داشته باشند که سریع‌ترین بازار مصرف کننده در جهان را دارد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما