معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۲/۱۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۵

"لزوم توسعه منابع معدنی و تقویت تولید فلزاتی همچون مس و نیکل طبق نظر مراکز تحقیقاتی زیمبابوه"

مرکز تحقیقاتی بین المللی وود مکنزی (WOOD MACKENZIE) که داده‌ها و بینش‌های تحلیلی درباره صنعت منابع به محققان و کارشناسان حوزه معدن و انرژی ارائه می‌نماید اعلام داشت توسعه و افزایش تولید مواد معدنی و فلزات مس و نیکل کلید توسعه و پیشرفت در آینده خواهد بود و از آنجایی که بطور کلی استخراج معدن و تولید منجر به افزایش تقاضای نیروی کار می‌گردد، جهت افزایش عرضه تولید فلزاتی مانند مس و نیکل نیروی کار ماهر مورد نیاز خواهد بود.

در همین رابطه اندرو میچل، مدیر تحقیقات (نیکل) و نیک پیکنز، مدیر تحقیقات (مس) اخیراً در گزارشی عنوان داشتند که هر دو سنگ معدنی مذکور دارای خواصی خاص هستند که به آنها نقش منحصر بفردی برای حرکت بسوی زندگی بهتر و آینده‌ای سبزتر می‌دهد.

این در حالی است که برای کاربرد صنعت الکتریسیته، تقاضاها جهت استفاده بطور پیوسته به رشد خود ادامه خواهد داد و برای وسایل نقلیه و نیز ذخیره انرژی باعث افزایش روز افزون تقاضای بلند مدت خواهد شد و با داشتن ذخائر مس و نیکل، تولید تجهیزات مربوطه و انتقال انرژی پاک برای کشورهایی از جمله زیمبابوه یک موهبت خواهد بود. یادآوری می‌گردد که زیمبابوه آخرین بار در حدود دو دهه پیش مس تولید کرد و اکنون برنامه‌هایی برای احیاء مجدد معادن مس خود دارد.

 زیمبابوه، برنامه توسعه معدن مس چینهویی را با هدف عملیاتی کردن شش پروژه مس تا دو سال دیگر در دستور کار خود دارد. این شش پروژه شامل تصفیه مجدد زباله و نخاله‌های مس معادن مهنگورا و آلاسیکا می‌شود و در عین حال از سوی دولت این کشور برنامه ریزی شده که معادن آنگورا در چینهویی و شاهوروک در هورنگوه بازگشایی گردند.

در خصوص مطالعاتی که توسط کارشناسان و محققان انرژی انجام شده، اعلام گردید که این دو فلز (مس و نیکل) برای انتقال انرژی برق و توسعه بخش‌های مذکور و نیز بررسی چگونگی ساز و کارهای توسعه صنعت جهت تولید و عرضه این فلزات اهمیت فراوانی دارد. همچنین استفاده از نیکل برای فولاد ضد زنگ کاربرد اصلی داشته و موتور روند رشد تقاضای مواد معدنی در دو دهه آینده جهت ساخت باتری‌های ذخیره الکتریکی از اهمیت به سزایی برخوردار می‌باشد.

این در حالی است که در سال 2021 تنها هفت درصد تقاضای بازار برای مصرف این مواد در باتری‌های مذکور بوده است که پیش بینی گردیده تقاضای بازار این عناصر تا سال 2040 به بیش از چهل درصد برسد که این امر باعث می‌شود حجم تقاضای مواد معدنی دو برابر شده و نزدیک به شش میلیون تن در سال برسد.

محققان همچنین اظهار داشتند تقاضا برای فلز نیکل جهت مصرف در انواع باتری‌های ذخیره از شش ماه گذشته تاکنون افزایش یافته است و تخمین زده‌اند که تقاضا برای آن همچنان روبه افزایش باشد.

این تقاضاها به دلایل عواملی همچون اهمیت فزاینده ذخیره انرژی برای استفاده گسترده از انرژی‌های تجدید پذیر و نیز استفاده این مواد معدنی در ساخت خودروهای الکتریکی و نیز کاهش یا محدود نمودن بودجه‌های نیروگاه‌های فسیلی و ذغال سنگی توسط مؤسسات مالی شرکتها و سازمانها عنوان گردیده است.

 از سوی دیگر طبق تاکید کارشناسان، توسعه و ذخیره و انتقال انرژی الکتریکی که یکی از انرژی‌های پاک محسوب می‌گردد جهت جلوگیری از انتشار کربن و اثرات تغییرات آب و هوایی می‌تواند تقاضای گسترده‌ای برای فلزات معدنی مس و نیکل ایجاد نماید.

کارشناسان، تصریح کردند جایگزینی انرژی‌های جدید که در آن نیاز به فلزات معدنی مذکور می‌باشد مستلزم افزایش هشت تا ده برابری سرمایه گذاری‌های لازم در حوزه‌های انرژی‌های تجدید پذیر می‌باشد که در نتیجه تولید آن منجر به افزایش تقاضای اینگونه فلزات در آینده می‌گردد.

کارشناسان، همچنین عنوان کردند بطور مثال یک باتری ذخیره الکتریکی معمولی به حدود هشت کیلوگرم لیتیوم، سی و پنج کیلوگرم نیکل، بیست کیلوگرم منگنز و چهارده کیلوگرم عنصر کبالت نیاز دارد. این در حالی است که برای تولید ایستگاههای شارژ باتری‌های ذخیره‌ای نیز به مقادیر قابل توجهی فلز مس نیاز می‌باشد و همینطور برای تولید پنل های خورشیدی مقادیر زیادی فلزات مس، سیلیکون، نقره و روی مورد نیاز خواهد بود.

طبق گفته شرکت تحقیقاتی وود مکنزی با توجه به اینکه بیش از 1.8 میلیون تن نیکل بین سالهای 2011 تا 2024 عرضه خواهد گردید به نظر می‌رسد پیش بینی تولید به میزان دو میلیون تن نیکل جهت عرضه برای سالهای 2026 تا 2038 مورد نیاز باشد.

شایان ذکر است کارشناسان انتظار دارند به میزان چهل درصد افزایش تقاضای آینده فلزات مذکور برای کاربردهای الکتریکی و فن آوریهای سبز از جمله ساخت خودروهای برقی، توربین‌های الکتریکی مولد انرژی و نیز تولید پنل های خورشیدی حاصل شود و تاکید دارند که به استناد داده‌های آماری و سنجشی، کربن حاصل از تولیدات مس و نیکل به لحاظ زیست محیطی تنها یک چهارم فلزی مانند آلومینیم است که مورد تائید سازمانهای بین المللی ذیربط می‌باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما