معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۲/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۶۵
تعداد بازدید:165 15 اردیبهشت 1401 - 08:00
بین امیدواری و نگرانی

گزارش سالانه در باره اقتصاد ایالت برمن(2021)

اقتصاد برمن همچنان نگران تأثیرات همه‌گیری کرونا بوده و برای پیامدهای قابل توجه حمله روسیه به اوکراین آماده می‌شود. در پایان سال 2021، هنوز به نظر می رسید که همه گیری کرونا بزرگترین چالش برای اقتصاد برمن است. افزایش قیمت انرژی و مواد خام، اختلال در زنجیره تامین و کمبود فزاینده نیروی متخصص از موانع عمده اقتصادی بودند. با این وجود، در سال گذشته حداقل در برخی حوزه‌ها نشانه‌هایی از بهبود جزئی اقتصاد وجود داشت. در همین حال، گزارش سالانه 2021 اتاق بازرگانی برمن که در 1 مارس 2022 توسط ادوارد دوبرز-آلبرشت، رئیس و دکتر ماتیاس فونگر، مدیر اجرایی ارشد اتاق ارائه شد، امیدوارکننده بود.

 جنگ در اوکراین: پیامدهای جدی

اما اکنون جنگ در اوکراین نیز اضافه شده است. دوبرز- آلبرشت می‌گوید: «پیامدهای اقتصادی آن هنوز به ‌طور کامل قابل پیش‌بینی نیست،» اما: «پیامدهای ناشی از تحریم‌ اختلال در زنجیره تأمین و یا تعطیلی تأسیسات تولید، منجر به مشکلاتی در تامین انرژی خواهد شد.» حدود 130 شرکت مستقر در برمن دارای روابط تجاری منظم با روسیه بوده و 36 شرکت نیز شرکت تابعه یا شعبه در روسیه دارند. ارزش کالاهای صادراتی برمن به روسیه بالغ بر350 میلیون یورو است. رئیس اتاق بازرگانی برمن افزود: "در صادرات، تعطیلی‌هایی وجود خواهد داشت." اما پیامدهای جدی آن در واردات محسوس تر خواهد بود. به ویژه واردات مواد اولیه مانند زغال سنگ، گاز و نفت با حجم بیش از یک میلیارد یورو در سال تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

با این وجود، دوبرز-آلبرشت با بیان اینکه «تهاجم روسیه به اوکراین غیرمسئولانه است و آشکارا حقوق بین الملل را نقض می‌کند»، تصریح کرد: «ما با مردم اوکراین اعلام همبستگی می‌کنیم. اما باید به این مساله واقف باشیم که تحریم‌ها به کسانی که تحریم‌ها را اعمال می‌کنند نیز ضربه می‌زند. ما در آلمان نیز از پیامدهای تحریم ها در امان نخواهیم بود، اما چنین اقدامی را صحیح می‌دانیم.»

این در حالی است که سال گذشته اقتصاد ایالت برمن، پس از رکود ناشی از کرونا در سال 2020، تا حدودی بهبود یافته بود. در نیمه اول سال، تولید ناخالص داخلی حقیقی در برمن نسبت به مدت مشابه سال گذشته 1.2 درصد افزایش یافت. بدین ترتیب، پویایی اقتصادی در ایالت برمن به طور قابل توجهی کمتر از میانگین ملی (9/2 + درصد) بود. رئیس اتاق در ادامه اظهار داشت: "افزایش شدید تعداد مبتلایان در نیمه دوم سال 2021 و محدودیت های مرتبط با آن به ویژه برای حوزه‌هایی مانند صنعت هتلداری، رستوران داری، بخش هایی از تجارت خرده فروشی و همچنین صنعت گردشگری و رویداد که قبلاً هم به شدت آسیب دیده بودند، همچنان منجر به مشکلات بزرگی برای بسیاری از شرکت ها شده بود."

موانع اقتصادی، بازار کار قوی

دکتر ماتیاس فونگر، مدیر اجرایی ارشد اتاق بازرگانی برمن، علاوه بر کمبود نیروی کار متخصص، تداوم مشکلات انتقال کالا و افزایش شدید قیمت‌ها را بزرگترین مانع رونق اقتصادی در سال 2022 برشمرد. از سوی دیگر، بازار کار برمن طی همه‌گیری کرونا به شکل مسرت‌بخشی قوی بوده است. پس از کاهش اندک اشتغال در سال 2020، تعداد مشاغل مشمول حق بیمه تامین اجتماعی تا پایان ماه ژوئن سال 2021 ، 1.2 درصد افزایش یافت. سطح اشتغال حتی 0.7 درصد بالاتر از سطح پیش از کرونا بود. فونگر افزود: «این ارقام نشان می‌دهد که کمک‌های اقتصادی و همچنین تمهیدات حمایتی دولت برای فراهم کردن امکان کار کردن با ساعات کار کمتر (به جای بیکاری) در دوران همه‌گیری تا چه اندازه مؤثر بوده است». اما اکنون مهم است که هر چه سریع‌تر به حالت عادی برگردیم. برنامه‌های محرک اقتصادی دولت نباید به ابزاری دائمی تبدیل شود.»

 

 

منبع :

  • مجله wirtschaft in Bremen und Bremerhaven، آوریل 2022، ص 8 - 9

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما