معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۲/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۹۶

اخبار اقتصادی سوئیس

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سوئیس در هفته دوم اردیبهشت ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

احداث پایانه گاز مایع برای سوئیس

ذخیره سازی باید امکان بی نیاز شدن از گاز پوتین را فراهم کند

نویسنده: Philipp Felber-Eisele

این روزها به دلیل جنگ در اوکراین، طرح های سوئیس برای احداث ترمینال گاز مایع در منطقه بازل بیشتر مطرح است. در منطقه صنعتی Schweizerhalle که در حومه بازل قرار دارد، تأسیسات تولیدی صنعت این شهر در کنار یکدیگر ردیف شده اند. Clariant، Novartis، Syngenta: همه آنها در منطقه ای شعبه دارند که احتمالاً شناخته شده ترین منطقه صنعتی سوئیس است. این منطقه زمانی به لطف نمک فراوانش مورد توجه قرار گرفت. اما در آینده، Schweizerhalle می‌تواند به یک قطعه حیاتی در منطقه پازل برای تامین انرژی سوئیس تبدیل شود و در نتیجه اهمیت بیشتری پیدا کند.

تامین کنندگان گاز در حال حاضر به شدت برای خرید گاز کافی برای زمستان آینده تلاش می‌کنند. از آنجایی که سوئیس و اتحادیه اروپا تا حد زیادی به گاز روسیه وابسته هستند، به دنبال جایگزینی برای آن می‌باشند. اما این اتفاق چگونه قرار است بیفتد؟ یک رویکرد واردات گاز مایع از آمریکا، قطر یا مصر است.چون سوئیس به این سرعت از نیاز به گاز مستقل نمی‌شود. بسیاری از خانوارها هنوز با گاز خانه خود را گرم می‌کنند و صنعت نیز به این منبع انرژی وابسته است.

اینجاست که Schweizerhalle مورد توجه قرار می‌گیرد. شرکت Gasverbund Mittelland AG (GVM) ده سال است برای یک قطعه زمین در شهرداری منطقه Muttenz، نه چندان دور از راین، اجاره می‌پردازد. در ابتدا، GVM می خواست آنجا یک پایانه گاز مایع بسازد که بتوان از سراسر جهان گاز مایع دریافت و ذخیره کرد. این تنها پایانه ذخیره سازی در سوئیس خواهد بود.

قطار به عنوان جایگزینی برای کشتی

در حال حاضر 40 پایانه در اروپا وجود دارد که در سراسر قاره پراکنده شده اند. کشتی‌های اقیانوس پیما، گاز مایع را به این مکانها می آورند، سپس این گاز مایع دوباره به حالت گازی تبدیل شده و وارد خطوط لوله می‌شود.

با ایجاد بحث هایی در مورد چگونگی مستقل شدن از گاز روسیه، انگیزه برای احیای طرح های گذشته سوئیس افزایش یافته است. GVM نیاز تامین کنندگان گاز محلی در شمال غربی سوئیس و در سراسر میتلند را تامین می‌کند. بنابراین GVM از بازل از طریق Olten تا Neuenburg یا Thun حدود 30 درصد از گاز طبیعی مورد نیاز سوئیس را پوشش می دهد. بر این اساس، GVM برای تامین گاز در سوئیس اهمیت دارد. رولف سامر، رئیس GVM، می‌گوید: «اگر پروژه‌ای مانند این به ما استقلال بیشتری بدهد، به نفع کل سوئیس نیز خواهد بود.»

مکان Schweizerhalle عمداً انتخاب شد. کشتی‌هایی که گاز مایع را از بندر روتردام از رود راین به سوئیس می آورند، می‌توانند در آنجا پهلو بگیرند. سامر می‌گوید: «افزودن قطار اضافی بسیار مهم و در محل قابل انجام است - این امر استقلال خاص آبراه را تضمین می‌کند.» زیرا مدیریت مسیر طولانی روتردام تا بازل به دلیل شرایط جوی همیشه آسان نیست. در حال حاضر سطح آب پایین است. به همین دلیل کشتی‌ها نمی‌توانند به طور کامل بارگیری شوند - که هزینه‌ها را افزایش می دهد.

هدف از این طرح، که حدود چهار سال پیش متوقف شد، استفاده از گاز مایع برای کاهش قیمت ها در زمان اوج مصرف بود. بنابراین اگر قیمت بازار بسیار بالا بود، GVM می‌توانست از گاز موجود در انبار خود استفاده کند. اما با توجه به قیمت پایین گاز در آن زمان، این پروژه سودآور نبود.

اما اکنون وضعیت کاملاً متفاوت است. سامر می‌گوید: «از نقطه‌نظر تأمین انرژی، باید دوباره به این طرح‌ها نگاهی دقیق بیندازید. یک چیز واضح است: «اکنون به ظرفیت بیشتری از آنچه نیاز داریم که در آن زمان برنامه ریزی شده بود - که با توجه به بافت منطقه ممکن است. علاوه بر این، میتوان بیوگاز مایع یا گاز مصنوعی را در خارج از کشور ذخیره کرد.

وقتی گاز کمیاب است، از روغن گرمایش استفاده می‌شود

اما مسئولان GVM به احداث فقط یک پایانه برای گاز مایع فکر نمی‌کنند. در شرایط امروز باید از این هم فراتر رفت. سامر می‌گوید: «ما همچنین پروژه‌های مفهومی دقیقی داریم که می‌توانیم تأسیسات ذخیره‌سازی گاز را در چاله‌های شن بلااستفاده بسازیم. گاز را می‌توان در تابستان با قیمت های پایین تری خرید و به صورت مایع در آنجا ذخیره کرد و در صورت لزوم، در زمستان دوباره آن را به انبار بازگرداند.»

تنها  GVM نیست که به احداث این نوع تأسیسات ذخیره سازی گاز فکر می‌کند. گازنات، یک تامین کننده گاز در غرب سوئیس، در حال برنامه ریزی برای ساخت تاسیسات ذخیره سازی گاز در کوه‌های آلپ به ارزش 400 میلیون فرانک سوئیس است. از آنجاییکه در حال حاضر، چنین کمپهایی در سوئیس وجود ندارد، دولت فدرال اکنون در تلاش برای مقابله با آن است. صدور یک بیانیه مشترک همراه با سایر کشورهای اروپایی در مورد ذخیره سازی گاز باید موجب اصلاح این وضعیت شود.

در صورت کمبود گاز، ابتدا از روغن گرمایش استفاده می‌شود که ذخیره اجباری دارد و برخی از نیروگاه‌ها که معمولاً امروزه با گاز کار می‌کنند، می‌توانند با آن کار کنند. این اقدام باید مصرف گاز را در مواقع اضطراری کاهش دهد. علاوه بر این، تامین کنندگان سوئیسی در تاسیسات ذخیره سازی گاز در فرانسه همکاری دارند.

از نظر استقلال انرژی، این شرایط ایده آلی نیست. اما تا به حال هیچ کس به این موضوع فکر نکرده است، زیرا گاز همیشه در دسترس بوده است.

با جنگ در اوکراین، این موضوع اهمیت پیدا کرده است و اگر سوئیس واقعاً بخواهد نیروگاه‌های گازسوز برای تولید برق در مواقع اضطراری بسازد، انگیزه برای ساخت بازی‌های شبیه سازی به منظور ذخیره سازی گاز و منابع جدید آن افزایش خواهد یافت.

ناظر مالی سوئیس: جنگ اوکراین تهدیدی برای بانک های کشور نیست

ناظر بازار مالی سوئیس FINMA می‌گوید تهاجم روسیه به اوکراین تهدیدی در مقیاس وسیع برای روابط تجاری شرکت های مالی سوئیسی با روسیه نیست.اوربان انگهرن، مدیر اجرایی FINMA گفت که به طور کلی، اثرات فوری ریسک‌ها برای مرکز مالی قابل مدیریت بود و روابط تجاری شرکت‌های سوئیسی با روسیه «بی‌اهمیت» نبود.

با این حال، انگهرن در یک کنفرانس مطبوعاتی اظهار داشت که جنگ در اوکراین «خطرات متعددی برای بخش مالی سوئیس و خطرات تشدیدکننده‌ای برای مؤسسات خصوصی دارد».انگهرن که در ماه نوامبر پست خود را در FINMA بر عهده گرفت، گفت که این سازمان دیده بان به نظارت بر وضعیت ادامه می دهد تا ببیند آیا جنگ بر بازارهای مالی تأثیر می‌گذارد یا خیر.

به گفته مارلین آمستاد، رئیس FINMA، موسسات مالی سوئیس به طور کلی باثبات هستند. این نهاد ناظر برای اعمال قانون بازار مالی در سال گذشته 650 تحقیق انجام داد و 20 پرونده اجرایی را به نتیجه رساند. همچنین این سازمان اعلام کرد که با موارد پیچیده پولشویی و همچنین نواقص موجود در ماهیت شرکتی برخورد کرده است.

تجارت گاز روسیه ممنوع نخواهد شد

پس از گفتگوهای انجام شده با ایگنازیو کاسیس، وزیر امور خارجه، درباره سیاست تحریمی سوئیس علیه روسیه، کمیته روابط خارجی شورای ملی (APK-N) مستقیما علیه اصلاحات صحبت کرد و طرح توقف تجارت گاز روسیه با شکست مواجه شد. این کمیسیون با 13 رای موافق در مقابل 12 رای مخالف، ممنوعیت تجارت فیزیکی و ترانزیت گاز، نفت و زغال سنگ توسط شرکت‌هایی را رد کرد که اکثریت آنها متعلق به فدراسیون روسیه هستند یا افرادی که روابط تجاری نزدیک با کرملین دارند.

افزایش قیمت مسکن در سه ماهه اول ادامه داشت

ارزیابی گروه رایفیزن سوئیس نشان می دهد افزایش قیمت مسکن در سه ماهه اول سال 2022 ادامه یافت. این امر به ویژه برای خانه‌های تک خانوار مصداق داشت که باید هزینه بیشتری می‌پرداختند. محبوبیت خانه‌ها در مناطق توریستی نیز افزایش یافت.

بر اساس بیانیه این گروه، قیمت خانه‌های تک خانواری نسبت به سه ماهه قبل 1.2 درصد افزایش یافت که در مقایسه با سه ماهه اول سال 2021، میزان 9.5 درصد بیشتر بود. قیمت کاندومینیوم‌ها نیز 0.2 درصد نسبت به فصل گذشته و 6.6 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت.

قیمت خانه‌های مستقل به ویژه در منطقه دریاچه ژنو 15.3 درصد و در شرق سوئیس ( 12.5+ درصد) افزایش یافت. این افزایش در برن (4.0+ درصد) و غرب سوئیس (5.9+ درصد) بسیار کمتر بود.

فروش آلومینیوم در سوئیس در سال 2021 دوباره افزایش خواهد یافت

صنعت آلومینیوم سوئیس در سال گذشته بیشتر از سال 2020 فروش داشت. دفترهای سفارش به خوبی تکمیل شده اند با این حال، این صنعت نگران تنگناهای تحویل، هزینه‌های بالای تولید و نوسان شدید قیمت فلزات است. به گزارش انجمن آلومینیوم سوئیس alu.ch ، در سال 2021 تقریباً 215000 تن آلومینیوم در کارخانه‌های محلی فرآوری شد. این رقم حدود 25000 تن بیشتر از سال قبل است که سال گذشته تحت تاثیر بحران کرونا بیشتر آسیب دید.

بر اساس این گزارش، با رونق اقتصادی، سفارشات بیشتری از همه حوزه‌های کاربردی دریافت شد. با توجه به افزایش شدید قیمت فلزات و وقفه در تحویل، حتی در برخی مواقع صنعت ساختمان "خریدهای واقعا وحشتناک" انجام داد داد. با این حال، سفارشات دریافتی از صنعت خودرو در طول سال در سطح پایینی باقی ماند که انجمن خودروسازان علت آن را کمبود چیپ ها و توقف تولید می داند.

چشم انداز نامشخص

در مجموع وضعیت سفارش در سال جاری نیز خوب است. گفته می‌شود که تقاضا به ویژه در صنعت بسته بندی، حمل و نقل و ساخت و ساز زیاد است. انتظار می رود این صنعت در کل سال با "کاهش جزئی اما در سطح خوب" مواجه شود.

رولاند هورزر، رئیس انجمن آلومینیوم سوئیس، معتقد است که اختلال در زنجیره تامین و نوسان شدید قیمت انرژی و فلزات همچنان باعث ایجاد مشکلات برای صنعت می‌شود. حتی او طی بیانیه ای درباره "طوفان هزینه‌های فزاینده" هشدار داد و اظهار داشت، با توجه به افزایش قیمت ها، یافتن "راه حل های منصفانه و اقتصادی" اهمیت بالایی دارد. با این حال، هیچ وابستگی به تامین آلومینیوم از روسیه وجود ندارد. بر اساس این گزارش، میزان واردات از روسیه در این زمینه «کمتر از 2 درصد» بوده است.

قرنطینه در چین بر شرکت های سوئیسی نیز تأثیر می‌گذارد

اقدامات مرتبط با کرونا در شانگهای و دیگر شهرها، عواقب جدی برای جمعیت و اقتصاد دارد. مقامات چین، محدودیت های کرونایی در شانگهای را برای مدت نامعلومی تمدید کرده اند. بزرگترین شهر چین با 26 میلیون نفر جمعیت از روز یکشنبه قرنطینه شده است. بسیاری از شهرهای دیگر نیز تحت تأثیر اقدامات کرونا قرار دارند.

به گفته اتاق بازرگانی Swissscham شانگهای، تعطیلی اخیر در شانگهای و دو شهر دیگر نشان دهنده یک چالش بزرگ برای شرکت های سوئیسی است. طبق یک نظرسنجی که به طور مشترک با سرکنسولگری سوئیس بین 29 مارس و 4 آوریل انجام شد، تقریباً همه شرکت‌های سوئیسی مورد بررسی انتظار فروش کمتری را در نتیجه قرنطینه دارند. 86 درصد از شرکت‌ها انتظار دارند سود سالانه را از دست بدهند.

بر اساس یک نظرسنجی مشابه از شرکت‌های آمریکایی، 60 درصد از آنها، از جمله تولیدکننده خودروهای الکتریکی تسلا، مجبور شده‌اند تولید خود را در چین محدود کنند.یک سوم از شرکت های آلمانی مورد بررسی گزارش کردند که صادرات کالا به اروپا به شدت آسیب دیده است. همانطور که موسسه اقتصاد جهانی کیل دیروز گزارش داد، در حال حاضر ارسال حدود 12 درصد از کل کالاهای ارسال شده در سراسر جهان متوقف شده است. این امر موجب تاخیرهای قابل توجه در تحویل و افزایش قیمت ها برای مصرف کنندگان نهایی در اروپا وجود خواهد شد.

Emmi  ارسال مواد خوراکی به روسیه را متوقف کرد

کارخانه لبنیات سوئیسی Emmi  دیگر به روسیه پنیر نمی دهد. طبق بیانیه ای که در وب سایت این کارخانه منتشر شده است، این شرکت قبلاً از 24 مارس این اقدام را آغاز کرده است. به گفته Emmi ، دلیل این تصمیم تشدید جنگ در اوکراین است که "با وضوح کامل" محکوم است.

پیش از این بحران، Emmi هر سال محموله‌هایی از پنیر سوئیسی به ارزش «چندین میلیون فرانک» از طریق چندین صادرکننده به روسیه تحویل می داد. تجارت با روسیه 0.1 درصد از کل فروش Emmi  در سال 2021 را به خود اختصاص داد. همچنین به گفته رئیس این شرکت، Emmi در روسیه استخدام کارمند نخواهد داشت.

سوئیس طرح کاهش ضایعات غذایی در سراسر کشور را تصویب کرد

دولت طرحی اجرا کرده است که میزان ضایعات مواد غذایی را تا سال 2030 در مقایسه با سال 2017 به نصف می رساند. به گفته وزارت محیط زیست کشور، از رستوران داران، صاحبان صنایع فرآوری مواد غذایی و سازمان‌های کشاورزی خواسته شده است تا در مورد مجموعه‌ای از اقدامات داوطلبانه به توافق برسند که میزان مواد غذایی دور ریخته شده را کاهش می دهد.این طرح شامل افزایش ماندگاری محصولات، بهبود بسته بندی و همچنین برنامه ریزی بهتر برای کشت و افزایش کمک های غذایی به سازمان‌های بهزیستی است.

دولت قرار است این طرح را در سال 2025 دوباره ارزیابی کند تا ببیند آیا اقدامات بیشتری برای رسیدن به هدف کاهش دورریز مواد غذایی تا سال 2030 لازم است یا خیر. بر اساس بیانیه وزارت محیط زیست، نزدیک به یک سوم مواد غذایی تولید شده برای مصرف کنندگان هدر می رود یا به صورت غیرضروری دور ریخته می‌شود. این معادل حدود 330 کیلوگرم زباله در سال است. این بیانیه می افزاید ضایعات مواد غذایی نه تنها باعث آلودگی محیط زیست، بلکه پیامدهای اقتصادی می‌شود.این در حالیست که به گفته دولت، برنامه‌های موجود تاثیر اندکی بر این موضوع داشته اند.

صنعت نساجی با هزینه‌های بالا دست و پنجه نرم می‌کند

پس از یک سال پرفراز و نشیب، صنعت نساجی سوئیس سال جدید را با خوش بینی محتاطانه آغاز کرد. اما جنگ اوکراین می‌تواند این صنعت را دچار مشکل کند. افزایش هزینه‌های انرژی، مواد خام، مواد شیمیایی و حمل و نقل همچنان ادامه دارد و در برخی موارد - به ویژه در حوزه انرژی - بدتر شده است. البته این واقعیت که روسیه و اوکراین تا حد زیادی به عنوان بازارهای صادراتی حذف شده اند، پیامد کمی‌برای این صنعت دارد زیرا این کشورها تنها نقشی حاشیه ای در کل صنعت نساجی سوئیس دارند.

از کل تجارت نساجی سوئیس، تنها 0.6 درصد به اوکراین و 0.15 درصد به روسیه اختصاص دارد. در سال 2021، سوئیس منسوجاتی به ارزش 12 میلیون فرانک به اوکراین و 4 میلیون فرانک به روسیه صادر کرد. این موضوع دو کشور را در جایگاه 27 و 51 در بازارهای صادراتی نساجی سوئیس قرار می دهد.

اما تحریم ها مشکل ساز هستند. قیمت نخ پنبه و پلی استر از ابتدای سال تاکنون حدود 10 درصد افزایش یافته است. ارسال یک کانتینر از چین به اروپا اکنون 10 برابر گران‌تر از قبل از کرونا است و به دلیل قرنطینه فعلی در شانگهای، انتظار تاخیر در تحویل وجود دارد. حمله روسیه به اوکراین افزایش هزینه‌های انرژی را تشدید کرده است. یک کیلووات ساعت گاز طبیعی امروز حدود 30 درصد گرانتر نسبت به ابتدای سال است.

برای پیش بینی آینده نزدیک صنعت نساجی سوئیس، واضح است که خیلی چیزها به این بستگی دارد که شرکای تجاری اتحادیه اروپا، که مشتری دو سوم صادرات نساجی سوئیس هستند، چگونه با این تحولات کنار می آیند و اینکه چگونه شرایط جنگ به چه سمت و سویی خواهد رفت.

قیمت های تولیدکننده و واردات در ماه مارس هم به شدت افزایش یافت

در ماه مارس، افزایش قیمت برای شرکت ها بازهم شتاب گرفت. در مقایسه با مارس 2021، قیمت تولید و واردات 6.1 درصد افزایش داشته و به ویژه روغنهای معدنی به طور قابل توجهی گران تر شدند.

اداره آمار فدرال (BFS) روز پنجشنبه اعلام کرد، در مقایسه با ماه فوریه، قیمت تولیدکننده و واردات PPI با 0.8 درصد افزایش به 107.0 واحد در ماه مارس رسید. این بدان معناست که تورم نسبت به ماه فوریه بیشتر است. به طور سالانه نیز افزایش قیمت تولیدکننده در بهمن ماه تا حدودی کمتر و 5.8 درصد بوده است.

در حالی که شاخص بهای تولیدکننده در ماه مارس نسبت به مدت مشابه سال قبل 4.1 درصد افزایش داشت، افزایش سالانه قیمت واردات در همین زمان 10.2 درصد بود. علاوه بر نفت خام و گاز طبیعی و فرآورده‌های روغنی معدنی، فلزات و محصولات فلزی نیمه تمام نیز گران شدند. همچنین قیمت واردات مواد غذایی، خودرو و قطعات خودرو، منسوجات، کالاهای چرمی و کالاهای مسافرتی نیز افزایش یافت. از سوی دیگر قیمت محصولات تخصصی داروسازی و کامپیوتر کاهش یافت.

پس از بازگشت روند قیمت به محدوده مثبت در بهار گذشته، حدود یک سال است که PPI روند صعودی واضحی را نشان می‌دهد. میانگین افزایش سالانه قیمت تولید و واردات در سال 2021 همچنان به طور متوسط 2.7 درصد بوده است. در سال 2020، این میزان به طور متوسط 3.0- درصد بود در حالیکه سال گذشته، این میزان 1.9- درصد را نشان می داد. PPI یک شاخص پیشرو در تحول قیمت های مصرف کننده است، زیرا هزینه‌های تولید معمولاً در قیمت نهایی مصرف کننده نمود پیدا می‌کند. با این حال، نوسانات آن به طور قابل توجهی بالاتر است و به دلیل وابستگی زیاد به مواد خام، بسیار آسیب پذیرست.

رئیس بانک ملی سوئیس تورم را موقتی می داند

رئیس بانک ملی سوئیس (SNB) افزایش فعلی تورم را یک پدیده موقتی می داند. توماس جردن در رویدادی در واشنگتن گفت، با این حال، بانک مرکزی وضعیت را از نزدیک زیر نظر خواهد داشت.

وی، بر اساس گزارشی از رویترز، گفت: شخصاً معتقدم بخش قابل توجهی از تورم امروز موقتی است. او اذعان کرد که با این حال، "خطر نسبتا بزرگی" وجود دارد که بخشی از این تورم موقت، منجر به تورم دائمی‌شود که بر همه کالاها و خدمات تاثیر می‌گذارد.

در صورت تثبیت تورم بالا، بانک‌های مرکزی باید سیاست‌های پولی خود را تعدیل کنند تا ثبات قیمتها تضمین شود.جردن گفت SNB ترجیح می دهد تورم را با نرخ بهره مدیریت کند. با این حال، SNB در صورتی که ببیند نرخ ارز بیش از حد تقویت شده است، به مداخله در بازار ارز ادامه می دهد. اما هیچ سقفی برای نرخ ارز تعیین نشده است.

به گفته جردن، نرخ بهره بالاتر در سایر کشورها به SNB نیز کمک کرده و به آن آزادی عمل بیشتری برای تعیین نرخ های بهره می دهد. «به محض تغییر وضعیت، ما خوشحال می‌شویم که به اجرای سنتی‌تر سیاست پولی باز گردیم که دیگر مداخله ارزی به اندازه امروز اهمیت ندارد.»

در حالی که بانک‌های مرکزی ایالات متحده و بریتانیا شروع به افزایش نرخ‌های بهره خود کرده‌اند، SNB تاکنون نرخ بهره اصلی را بدون تغییر در منفی 0.75 درصد باقی گذاشته است. در ماه مارس، تورم سالانه در سوئیس به 2.4 درصد رسید که بالاترین سطح از سال 2008 است.

نستله قیمت ها را باز هم افزایش می دهد

هزینه کسب و کار روز به روز گران تر می‌شود. اما به نظر نمی رسد هیچ صنعتی به اندازه صنعت مواد غذایی فشار این گرانی را احساس کند. هزینه‌های انرژی، حمل و نقل و مواد خام مانند قهوه افزایش یافته است. جنگ در اوکراین هم این مشکل را تشدید کرده است، به خصوص که این کشور تامین کننده عمده گندم، روغن آفتابگردان و سایر مواد غذایی اصلی است.

در نستله نیز تقریباً همه چیز در حال حاضر به تورم در هزینه‌ها ارتباط دارد. با این حال، ارقام فروش سه ماهه اول نشان می دهد که بزرگترین شرکت مواد غذایی جهان از قدرت قیمت گذاری قابل توجهی برخوردار است. این شرکت که در سه ماه آخر سال گذشته، قیمتهایش را 3.1 درصد افزایش داده بود، در سه ماهه اول سال جاری هم مجددا قیمت هایش را 5.2 درصد افزایش داد. این قدرتی چشمگیر است زیرا با وجود چنین افزایش قیمتی، فروش حجمی نستله همچنان بالاست. افزایش قیمت دلیلی کافی نبود تا مصرف کنندگان به سمت محصولات رقیب ارزان تر روی آورند. بر همین اساس، فروش محصولات ارگانیک با 7.6 درصد افزایش به 22.2 میلیارد فرانک فرانک رسید که این به وضوح فراتر از انتظار است.

هیچ نشانه ای از پایان افزایش قیمتی وجود ندارد که نستله توانست در همه مناطق به جز چین اعمال کند. مارک اشنایدر، مدیرعامل شرکت، به افزایش مداوم هزینه‌ها اشاره می‌کند که موجب خواهند شد اصلاح مجدد قیمتها در سال 2022 اجتناب ناپذیر باشد. اما از نظر وی شانس خوبی وجود دارد که این اصلاح قیمتها هم مانع از رشد فروش نشوند. ارزش یک مجموعه بزرگ با محصولات متنوع، ممتاز و جذاب و برندهای تثبیت شده به ویژه در زمان‌های سخت قابل ارزیابی است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما