معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۱/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۹

اخبار اقتصادی آلبانی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی آلبانی در هفته چهارم فروردین ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

گزارش دیوان محاسبات آلبانی در سال 2021 : طبق گزارش دیوان محاسبات آلبانی به پارلمان، 616 میلیون یورو به بودجه کشور در سال 2021 آسیب وارد شده است. بیشترین این آسیب به میزان 458 میلیون یورو در جهت مصارف غیرضروری و کم شدن درآمدهای کشور و 158 میلیون یورو بعنوان صدمه کامل اقتصادی به بودجه کشور تلقی می‌شود. مهمترین تاثیرات منفی این صدمه اقتصادی به بخش سرمایه گذاری کشور وارد شده که نتیجه آن کم شدن درآمدهای کشور در سال 2021 می‌باشد.

آخرین آمار جمعیت آلبانی در سال 2022 : بر پایه اطلاعات ارائه شده از سازمان آمار آلبانی، جمعیت کشور در اول ژانویه 2022، 2،793،592 نفر اعلام بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل 1.3% کاهش یافت. برای اولین بار در سال 2022  تعداد فوتی‌ها در کشور 3296 نفر بیشتر از متولدین و باعث کاهش طبیعی جمعیت کشور شده است.

همچنین در سال 2021 تعداد 9،195 نفر مهاجر به جمعیت کشور افزوده شده و در مقابل 42،048 نفر از شهروندان آلبانی به خارج از کشور مهاجرت کرده اند.

افزایش شکاف طبقاتی در آلبانی : آمارهای رسمی نشان می دهد که تعداد 109،192 نفر از شهروندان آلبانی دارای دارایی بالغ بر 6،460 میلیون دلار می‌باشند که 6.6% از پس اندازهای بانک ها را تشکیل می دهند. این افراد در سال 2021 نسبت به سال گذشته 600 میلیون دلار پولدارتر شده اند. آمارها گویای افزایش تعداد افراد با دارایی بیش از 25 هزار دلار می‌باشد.

در حال حاضر پس اندازهای کوچک از 4.8% و پس اندازهای بزرگ از 10.4 % رشد برخوردار شده اند. مجموع سپرده‌های بانکی افراد بالغ بر 12.86 میلیارد دلار شده که نسبت به سال قبل 4.5درصد رشد داشته است. آمارهای فوق الذکر نشان از افزایش فاصله طبقاتی در آلبانی در سال 2021 است.

پرداخت بیشتر در صورت مصرف بالای 700 کیلو وات برق : خانم بلاکو وزیر زیرساختار و انرژی آلبانی گفت : خانوارهایی که مصرف برق آنها بیش از 700 کیلو وات در ماه باشد، در آینده باید هزینه بالاتری را در صورتحساب های برق خود پرداخت کنند. وی افزود این مبنا برای خانواده‌های آلبانی مناسب است و دولت همچنین به دنبال حمایت از مشاغل کوچک بوده و قیمت برق مصرفی آنها 9.5 لک در هر کیلو وات خواهد بود، در حالیکه قیمت هر کیلووات برق در بازار آزاد 33 لک است.

دولت آلبانی همچنین تفاوت افزایش قیمت در بخش حمل ونقل عمومی را جبران خواهد کرد و قیمت سوخت گازوئیل برای خودروهای عمومی‌به ازای هر لیتر 100 لک(قیمت جایگاه 233 لک) محاسبه خواهد شد.

شناسایی میکروب سالمونلا در محصولات Kinder در آلبانی : موسسه ملی غذای آلبانی ( AFA) وجود میکرب خطرناک سالمونلا در برخی از محصولات وارداتی از شرکت Kinder را مورد تائید قرار داد. بر پایه این مستندات و همچنین اعلام رسمی‌شرکت تولید کننده شکلات Kinder مبنی بر آلوده بودن برخی از اقلام این محصولات در کشورهای جهان، دولت آلبانی ورود کلیه محصولات آلوده این شرکت را در مرزهای خود را ممنوع نمود.

 شرکت تولید کننده شکلات Kinder شعبه انگلستان مبادرت به صادرات این محصولات به آلبانی نموده و در حال حاضر برخی از این محصولات شکلاتی ( کالای تخم مرغ شانسی Kinder با تاریخ اعتبار 11 جولای تا 7 اکتبر 2022) در حال جمع آوری از بازار آلبانی است. 

توقف موقت صادرات مواد غذایی کوزوو به آلبانی : روز گذشته دولت کوزوو بر اساس تصمیم موقت صادرات برخی از محصولات غذایی خود به کشورهای منطقه و فراتر از آن را ممنوع ساخت.

بر پایه آمارهای رسمی منتشره از سوی سازمان آمار آلبانی، این کشور 2.4% از محصولات غذایی خود را از طریق کوزوو تامین می‌کند. در سال 2021، آلبانی 130 میلیارد لک ( 1.06 میلیارد یورو ) مواد غذایی و آشامیدنی وارد کرده است و سهم کوزوو با حدود 3 میلیارد لک ( حدود 2.5 میلیون یورو)، حدود 2.4% از کل برآورد می‌شود.

شایان ذکر است با توجه به تداوم بحران جنگ در اوکراین و افزایش قیمت و کمیابی مواد غذایی در جهان، دولت کوزوو تصمیم گرفته است بطور موقت صادرات محصولات غذایی خود را به سایر کشورها متوقف کند.

حضور فعال مجارستان در شبکه‌های مخابراتی آلبانی : مجارستان از طریق شرکت مخابراتی 4iG بعنوان سهام دار عمده در دو شرکت مخابراتی آلبانی  (AlBtelecom)و (One )، حضور فعال در بازار مخابراتی آلبانی خواهد داشت.

بر پایه بیانیه صادر شده از سوی شرکت 4iG، خرید سهام شرکتهای مخابراتی مذکور به پایان رسیده و عملاً شرکت مجاری مبادرت با افزایش سرمایه خود در آلبانی نموده است. در حال حاضر شرکت 4iG دارای 80.3 % سهام شرکت   (AlBtelecom)و 99.8% سهام (One ) است. در ماه آگوست سال گذشته شرکت 4iG در توافق با دولت مجارستان با شرکت Antenna مجارستان ادغام شده است.

حجم پایین تجارت بین آلبانی و آلمان : بر اساس آمارهای سازمان آمار آلبانی، گرچه آلمان بعنوان بزرگترین اقتصاد در اروپا محسوب می‌شود و هر ساله به ارقام صادرات و واردات دو کشور افزوده می‌شود، لیکن حجم مبادلات تجاری آلبانی و آلمان هنوز پائین می‌باشد. از سوی دیگر آلمان بعنوان یکی از بزرگترین سرمایه گذاران مستقیم خارجی در جهان می‌باشد، اما حجم سرمایه گذاری این کشور نیز در آلبانی کم می‌باشد.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی بانک مرکزی در سال گذشته، حجم سرمایه گذاری آلمان در آلبانی حدود 44 میلیون دلار بوده که پائین تر از آمار سرمایه گذاری کشورهای هلند، ایتالیا، ترکیه، فرانسه، اتریش و سوئیس بوده است.

حجم مبادلات تجاری آلبانی در سال 2021 با آلمان حدود 517 میلیون یورو بود که 385 میلیون یورو حجم صادرات آلمان به این کشور است.

بانک جهانی : رشد اقتصادی آلبانی کمتر از پیش بینی‌های اولیه خواهد بود:  بانک جهانی در تازه ترین گزارش خود در رابطه با رشد اقتصادی در منطقه اروپای مرکزی و آسیا، در ارزیابی رشد اقتصادی آلبانی در سال 2022 تجدید نظر و آن را 3،2% ( 0،6% کاهش نسبت به قبل) اعلام کرده است. همچنین پیش بینی شده است که رشد اقتصادی در سال 2023 به میزان 3،4% باشد که نسبت به گزارش قبلی 0،3% کمتر است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما