معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۱/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۶۱

اخبار اقتصادی ژاپن

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ژاپن در هفته اول فروردین 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ژاپن با هدف افزایش فعالیت های اقتصادی وضعیت نیمه اضطراری کرونا را لغو کرد

دولت ژاپن پس از لغو وضعیت اضطراری همه استان‌های کشور قصد دارد محدودیت های مرتبط با کرونا را بتدریج کاهش داده و فعالیت های اجتماعی و اقتصادی را رونق بخشد. وضعیت نیمه اضطراری که در ۱۸ استان از ۴۷ استان کشور از جمله توکیو، اوساکا و کیوتو اعمال می‌شد برداشته شد. این اولین بار ظرف بیش از دو ماه است که هیچ استانی تحت وضعیت نیمه اضطراری قرار ندارد. در شرایط نیمه اضطراری استانداری‌ها اجازه دارند از بارها و رستوران‌ها بخواهند زودتر کار خود را تعطیل کنند.

مقام های دولت قصد دارند شبکه بهداشت کشور، میزان داروی موجود و ظرفیت آزمایش گیری را حفظ و تقویت کند تا بتواند از افزایش مجدد تعداد مبتلایان جلوگیری کند.همزمان هدف مقامات این است که مردم بتوانند تا جای ممکن به روند عادی زندگی بازگردند. آنها قصد دارند ارائه گواهی واکسیناسیون برای ورود به غذاخوری‌ها، رویدادها و برای مسافرت را ترویج کنند. مقامات دولت همچنین تصمیم دارند برای افرادی که در تماس نزدیک با فرد مبتلا باشند ممنوعیت رفتن به سرکار، البته با توجه به شرایط هر ناحیه، اعمال نشود.

کمک ژاپن به هند برای استفاده از آمونیاک به جای زغال سنگ در تولید برق

مهندسان ژاپنی در حال نظارت بر پروژه ای هستند که به گفته آنها می‌تواند به هند کمک کند تا اتکای خود به انرژی با منبع زغال سنگ را کاهش دهد. آنها قصد دارند به همتایان خود در بخش خصوصی انرژی بیاموزند که در عوض چگونه از آمونیاک سازگار با محیط زیست استفاده کنند. کارشناسان شرکت سازنده ماشین آلات ژاپنی IHI و یک شرکت دیگر به شرکت برق «آدانی پاور» هند کمک می‌کنند تا این فناوری را در یکی از نیروگاه‌های حرارتی خود بکار بگیرد. آنها برای این طرح از دولت ژاپن حمایت مالی دریافت خواهند کرد.

هند در حال حاضر تقریباً سه چهارم برق خود را از زغال سنگ که کربن زیادی دارد تامین می‌کند. اما آمونیاک هنگام سوختن هیچ گاز گلخانه ای منتشر نمی‌کند.هدف این پروژه این است که انتشار کربن هند از تولید برق را از سال ۲۰۲۴ به میزان ۲۰ درصد کاهش دهد و در نهایت بطور کامل به انرژی مبتنی بر آمونیاک روی آورد.

رشد شاخص نیککی ۲۲۵ به بالای ۲۸۰۰۰ واحد

به دنبال افزایش شدید بازار سهام نیویورک طی شب وقت ژاپن، شاخص بازار سهام توکیو بیش از ۸۰۰ واحد افزایش یافت. این اولین بار در بیش از دو ماه گذشته است که شاخص میانگین نیککی به سطح ۲۸۰۰۰ واحد رسیده است. نگرانی سرمایه گذاران نسبت به چشم انداز اقتصادی ایالات متحده تا حدودی کاهش یافته است.

این شاخص روز چهارشنبه 23 مارس در سطح ۲۸۰۴۰ واحد بسته شد. این رقم نسبت به پایان معاملات روز سه شنبه سه درصد افزایش داشته است. تحلیلگران می‌گویند معامله گران در طیف وسیعی از بخش ها از جمله سهام مرتبط با صادرات سفارش خرید گذاشتند. این به این دلیل بود که ارزش ین در برابر دلار به پایین ترین سطح طی شش سال اخیر رسید.

به گفته تحلیلگران، سرمایه گذاران معتقدند که بانک مرکزی ایالات متحده با افزایش بیشتر نرخ بهره، تورم این کشور که بالاترین رقم در ۴۰ سال گذشته است، را مهار خواهد کرد. درآمد بهتر از حد انتظار خرده فروشان آمریکایی با وجود قیمت های بالای کالاها عامل دیگری بود.افزایش شاخص نیککی ۲۲۵ برای هفت روز معاملاتی متوالی ادامه داشته است. این شاخص در این مدت ۱۱ درصد رشد داشته است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما