معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۱/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۳

اخبار اقتصادی قرقیزستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قرقیزستان در نیمه دوم بهمن ماه 1400 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده است به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کاهش شتاب سقوط سرمایه‌گذاری در قرقیزستان

به گزارش خبرگزاری تازابک، بانک توسعه اوراسیا در گزارش اقتصاد کلان خود اعلام کرد که در پایان سال 2021 از شتاب سقوط سرمایه‌گذاری در قرقیزستان کاسته شد و حجم سرمایه‌گذاری در سرمایه ثابت به 0.8 درصد کاهش یافت. سرمایه‌گذاری در پروژه‌های توسعه زیرساختی بخش‌های انرژی و مدیریت آب تمرکز شده است و تأمین مالی آن از محل وام‌ها و کمک‌های مالی مؤسسات بین‌المللی توسعه صورت می‌گیرد. به گفته این بانک، بنا بر پیش‌بینی‌ها در نیمه اول سال 2022 سرمایه‌گذاری‌ها توسط بخش دولتی صورت خواهد گرفت.

تا پایان سال 2022 تورم قرقیزستان به هدف نزدیک خواهد شد

خبرگزاری تازابک به نقل از بانک توسعه اوراسیا گزارش داد که نرخ تورم قرقیزستان در نوامبر تا دسامبر 2021 از 12.3 به 11.2 درصد کاهش یافت. در این گزارش آمده است: «همان‌طور که انتظار می‌رفت، رشد قیمت مواد غذایی به دلیل خروج ارقام سال گذشته از محاسبه، کاهش می‌یابد.» به گفته تحلیلگران، افزایش بهای تمام‌شده محصولات و خدمات غیرغذایی در ماه‌های اخیر از تداوم مشکلات زنجیره حمل‌ونقل و لجستیک، افزایش قیمت جهانی نفت و افزایش تعرفه خدمات سرچشمه می‌گیرد.»

انتظار می‌رود تورم در سال 2022 به دلیل اثرات پایه آماری نوسان داشته باشد. به گفته بانک توسعه اوراسیا، تا پایان سال 2022 با کاهش فشار خارجی قیمت‌ها می‌توان انتظار کاهش تدریجی نرخ تورم به سمت هدف بانک ملی قرقیزستان را داشت.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما