معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۲/۰۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۹

گزارش رئیس هیئت وزیران قرقیزستان از آخرین تحولات اقتصادی این کشور

عاقلبک جاپاروف، رئیس هیئت وزیران قرقیزستان، در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران در 15 فوریه سال 2022 آخرین تحولات و اخبار اقتصادی کشورش را بازگو کرد و به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ گفت.

اندازه بودجه

به گفته رئیس هیئت وزیران، اندازه درآمدها و مخارج بودجه تلفیقی قرقیزستان در سال 2021 به 311 میلیارد صوم رسید و قرار است در سال 2022 به 400 میلیارد صوم افزایش یابد. وی افزود که عملکرد اقتصاد کشورش در ماه ژانویه سال 2022 اولین گام به سوی تحقق رقم پیش‌بینی‌شده بوده است.

معدن کومتور

جاپاروف بیان کرد که مذاکرات با شرکت کانادایی سنتررا گلد (Centerra Gold) درباره ذخایر طلای معدن کومتور در حال انجام است و انتظار می‌رود تا 15 مارس به سرانجام برسد. به گفته او، پس از اتمام مذاکرات، تمام اطلاعات مربوط به کومتور به عموم مردم عرضه خواهد شد.

سنتررا گلد در سال‌های اخیر پیش‌بینی می‌کرد که دیر یا زود معدن را از دست خواهد داد و سرمایه خود را در خارج از کشور نگه می‌داشت، اما به دلیل افزایش قیمت طلا علاقه‌ای به اتمام فعالیت خود در معدن کومتور نداشت. سودآوری این معدن در سال 2021، پس از آن‌که مدیریت آن در دست این شرکت کانادایی قرار گرفت، به بیش از 326 میلیون دلار آمریکا رسید.

به گفته جاپاروف، دولت قرقیزستان قصد دارد به محض اتمام مذاکرات با سنتررا، سهام معدن کومتور را وارد بازار سهام سنگاپور یا هنگ‌کنگ کند. ارزش ذخایر طلا در معدن کومتور در حال حاضر بین 2.5 تا 3 میلیارد دلار برآورد شده است، اما دولت برنامه دارد چند معدن دیگر را به این طرح بیفزاید تا بتواند حدود 5 تا 6 میلیارد دلار سرمایه جذب کند. به بیان دیگر، این معدن نقش لوکوموتیو را برای اقتصاد کشور ایفا خواهد کرد. جاپاروف این را نیز گفت که کومتور هم‌اکنون مجبور است طلا را با تخفیف بفروشد.

راه‌اندازی هولدینگ دولتی «میراث بزرگ عشایر»

رئیس هیئت وزیران سرمایه این هولدینگ را حدود 10 تا 15 میلیارد صوم اعلام کرد و گفت حدود 20 شرکت تحت مدیریت شهروندان قرقیز در خارج از کشور قصد همکاری با این هولدینگ را دارند. او در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره امکان تداخل فعالیت شرکت «میراث بزرگ عشایر» با شرکت «قرقیز-ژئولوژی» گفت: این دو شرکت، بر خلاف ادعای برخی کارشناسان، ویژگی‌های خاص خود را دارند و صلاحیت‌ها و وظایفشان با همدیگر تداخل ندارد، قرقیز-ژئولوژی به اکتشافات زمین‌شناسی مشغول خواهد شد و از این به بعد از «میراث بزرگ عشایر» سفارش می‌گیرد و حفاری را طبق معیارهای بین‌المللی در معادنی مانند ژتیم، بالا چیچکان، کوتسای-2 و انداش آغاز می‌کند.

ریشه تورم

جاپاروف افزود که قرقیزستان 67 درصد کالای مورد نیازش را وارد می‌کند و به همین دلیل تورم در این کشور وارداتی است و در این باره نمی‌توان کاری کرد. به گفته او: «در آخرین گزارش فدرال رزرو آمریکا به تورم 7.8 درصدی اشاره شده است، در حالی که ابتدا برنامه‌ریزی شده بود که این رقم 2 درصد باشد. بر این اساس، انتظار می‌رود که قیمت‌ها در سراسر دنیا افزایش یابد. با این حال، ما باید رفاه مردم را بالا ببریم. هزینه‌های دولت را به‌شدت افزایش می‌دهیم و مزایا و مستمری‌ها را بسیار بیشتر می‌کنیم. ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا اقتصاد رشد کند.»

راهسازی

رئیس هیئت وزیران قرقیزستان از برنامه دولت بازسازی 4 برابری جاده‌ها در سال 2022 نسبت به سال 2021 خبر داد و گفت: «اصلاحات اساسی در وزارت حمل‌و‌نقل هم‌اکنون در حال انجام است. شرکت دولتی آتوژولدورو و صندوق راه ایجاد شده، هیئت وزیران بودجه لازم را به این امر اختصاص داده است و خرید 400 دستگاه تجهیزات ویژه راهسازی به زودی انجام خواهد گرفت.» به گفته جاپاروف، مذاکرات در این زمینه با کره جنوبی و روسیه در جریان است.

راه‌آهن چین–قرقیزستان–ازبکستان

جاپاروف خاطرنشان ساخت که مذاکرات درباره پروژه راه‌آهن چین-قرقیزستان-ازبکستان ادامه دارد و دولت امیدوار است این مذاکرات به‌زودی به پایان برسد. او افزود در کاشغر که در مسیر راه‌آهن قرار دارد، حجم ترانزیت کالا به‌تدریج در حال افزایش است و هر سه این کشورها به این موضوع توجه ویژه دارند.

ساخت نیروگاه اتمی

جاپاروف در این زمینه نیز به خبرنگاران گفت در حال حاضر برخی از همسایگان مانند روسیه و بلاروس نیروگاه اتمی دارند و قزاقستان و ازبکستان نیز در صدد احداث آن هستند. از همین رو، وزارت انرژی قرقیزستان هم برای ساخت نیروگاه‌ اتمی‌ کوچک توافق‌نامه‌ای با روسیه امضا کرده است. به اعتقاد وی، دانشمندان و مهندسان قرقیزستان باید در این زمینه فعالیت کنند، چرا که دیر یا زود نیروگاه‌های اتمی در سراسر جهان ساخته خواهند شد.

(برای مطالعه متن اصلی گزارش به این‌جا مراجعه کنید.)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما