معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۱/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۵۰

بازگشایی مدارس اوگاندا پس از دو سال

با آغاز شیوع ویروس کووید ۱۹، یکی از اقداماتی که دولت اوگاندا صورت داد بستنِ مدارس در همهٔ پایه‌ها بود.

اوگاندا در مارس ۲۰۲۰، یعنی اندکی پس از تأیید نخستین مورد ویروس کرونا در قارهٔ آفریقا، مدارس را برای بیش از ۱۵ میلیون دانش‌آموز بست تا از شیوع هرچه بیشترِ این ویروس و بیماری جلوگیری کند. البته برخی از کلاس‌ها در فوریهٔ ۲۰۲۱ باز شدند اما در ماه ژوئنِ همان سال دوباره قرنطینهٔ کامل حکمفرما شد. اکنون پس از ثبت رکورد طولانی‌ترین تعطیلی در جهان، مدارس این کشور آفریقایی بازگشایی شدند، اما شمار کودکان و نوجوانانی که به محیط آموزشی برگشته‌اند بسیار کمتر از پیش است. همین موضوع نگرانی‌هایی را در میان دست‌اندرکاران آموزش برانگیخته است.

همه‌گیری کرونا و تعطیلی طولانی‌مدت مدارس سبکِ زندگی بسیاری را تغییر داده است. اکنون بسیاری از پدر و مادرها نیازمند پول برای خرید وسایل آموزشی‌اند. برخی از دانش‌آموزانِ سابق اکنون پدر یا مادر شده‌اند! برخی دیگر سرپرست خانوار شده‌اند زیرا پدر و مادر خود را از دست داده‌اند و چاره‌ای دیگر ندارند.

علاوه بر این، بیشترِ مدارسِ دولتی — که اکثریت کودکان اوگاندایی را پوشش می‌دهند — توان ارائـهٔ آموزش از راه دور طی دورهٔ تعطیلی نداشتند. برخی از منتقدان بر این باورند که دولت آقای موسونی کار چندانی برای حمایت از «آموزش در خانه» نکرد. شایان ذکر است که وزیر آموزشِ اوگاندا همسر رئیس‌جمهور می‌باشد.

البته باید دید همین بازگشایی مدارس چقدر دوام خواهد آورد چرا که در روزهای منتهی به نگارش این گزارش (نیمهٔ دوم دی ماه ۱۴۰۰) و در پی تأیید سویهٔ اُمیکرون در اوگاندا، روند افزایش موارد ابتلا به کرونا شدت یافته است، در حالی که در ماه دسامبر آمار ابتلا کمتر بود. طبق اعلام وزارت بهداشتِ اوگاندا، هم‌اکنون شمار موارد ابتلا به کرونا به حدود ۱۵۵ هزار نفر رسیده و شمار تلفات بیش از ۳٬۳۰۰ نفر بوده است. رئیس‌جمهور نیز در سخنرانی هفتهٔ گذشته هشدار داد که اگر ٪۵۰ از ظرفیتِ بخش مراقبت‌های ویژه در بیمارستان‌ها پُر شود، احتمال وضع قرنطینهٔ جدید وجود دارد.

مقامات اوگاندا با امید به بازگشت بی‌دردسر دانش‌آموزان به مدارس لزوم آزمایش کرونا برای آنها را لغو کردند؛ همچنین برنامهٔ درسی فشرده و کوتاهی را تنظیم نموده‌اند تا همهٔ دانش‌آموزان به‌آسانی به پایهٔ بالاتر بروند!

در پایان، به این نکته اشاره می‌شود که اوگاندا برای بازگشایی مدارس، از کمک‌های خارجی نیز بهره‌مند شده است. برای نمونه، یونیسف و دولت‌های بریتانیا و ایرلند با همکاری یکدیگر برنامه‌ای برای شناسایی و درمان کووید‑۱۹ و بهبود سلامت روانِ دانش‌آموزان و آموزگاران در ۴۰ هزار مدرسه تنظیم کرده‌اند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما