معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۱/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۷

افزایش سودآوری اقتصاد صربستان در سال 2021

گزارش پیش رو برگرفته از مصاحبه آقای میلان لوچیچ (Milan Lučić) مدیر آژانس ثبت شرکت‌های صربستان (SBRA) با ماهنامه دیپلماسی و تجارت این کشور است که تحت عنوان "سیستم‌های بزرگ بیشترین حجم فعالیت تجاری را دارند" به چاپ رسیده است. میلان لوچیچ در مصاحبه خود پیرامون آخرین روندها در اقتصاد صربستان و نوآوری‌های آژانسی که در رأس آن قرار دارد، به ارائه نقطه‌نظرات خود پرداخته است.

سال گذشته، که در آن همه‌گیری ویروس کرونا به طور قابل توجهی ریسک‌های تجاری را افزایش داد، اقتصاد صربستان موفق شد رشد در سودآوری و اشتغال و همچنین افزایش ظرفیت مالی را ثبت نماید.

میلان لوچیچ با استناد به گزارش آژانس ثبت شرکت‌های صربستان (SBRA)، اقتصاد صربستان را علیرغم شرایط خاص حاکم بر کشورها به دلیل همه‌گیری، موفق و سودآور ارزیابی نموده و خاطرنشان کرده است:

"سال گذشته، که در آن همه‌گیری ویروس کرونا به طور قابل توجهی ریسک تجاری را افزایش داد، اقتصاد صربستان موفق شد رشد در سودآوری و اشتغال و همچنین افزایش ظرفیت مالی را ثبت نماید. سود کل شرکت‌ها بالغ بر 433.5 میلیارد دینار بوده و سودآوری نسبت به سال قبل یک پنجم (20.7 درصد) بیشتر است. حجم کل فعالیت‌های تجاری در سطح سال 2019 باقی ماند، به این معنی که شرکت‌ها در مجموع 12066 میلیارد دینار درآمد ایجاد کردند. علاوه بر این، تعداد کارمندان 43600 نفر افزایش یافته است که تعداد کل شاغلان در بخش تجارت را به 1218000 نفر می‌رساند. دولت ما از طریق اقدامات سیاست اقتصادی خود که به موقع و کافی بود، از کسب‌وکارها حمایت نمود، که به کشور کمک کرد تا با پیامدهای اولیه همه‌گیری COVID-19 با موفقیت روبرو شود..."

"افزایش سودآوری اقتصاد صربستان با افزایش نرخ بازده تکمیل شد، بنابراین نرخ بازده حقوق صاحبان سهام 6.8٪، بازده کل سرمایه 3.0٪، نرخ سود عملیاتی 5.7٪ و سود خالص 3.8٪ بود."

 وی در ادامه می‌افزاید:"ظرفیت‌های مالی اقتصاد نیز در سال گذشته افزایش یافته است. بنگاه‌ها برای غلبه بر مشکلات کسب و کار، بیشتر وام گرفتند و مشکل حفظ نقدینگی که در سال‌های گذشته وجود داشت، در سال گذشته اندکی برطرف شد. بخش‌های خرده‌فروشی و پردازش از بهترین نتایج برخوردارند."

«میلان لوچیچ» تاکید می‌کند که‌ از 100 شرکت با بیشترین درآمد عملیاتی، 98 شرکت بزرگ هستند که 98.9 درصد از درآمد 100 شرکت مذکور را به خود اختصاص داده‌اند:

"از نظر سودآوری بالا، بخش‌های ساخت‌وساز و ICT حرف اول را می‌زند. سیستم‌های بزرگ، مولدهای اصلی سود هستند و بیشترین رشد سود و سودآوری بالا توسط شرکت‌های کوچک و متوسط به دست آمد. پس از زیان سال 2019، در سال گذشته، شرکت‌های دولتی نتایج تجاری مثبتی را ثبت نمودند. عدم تعادل مالی موجود در اقتصاد در طول سال 2020 تا حدودی کاهش یافت. شرکت‌ها سرمایه خالص در گردش منفی 407 میلیارد دینار را گزارش کردند و میزان وجوهی که برای تأمین مالی دارایی‌های ثابت از منابع بلندمدت نداشتند، 5.2 درصد کمتر از سال قبل بود. در عین‌حال، آن‌ها فاقد سرمایه بلندمدت به مبلغ 2.713 میلیارد دینار برای تأمین مالی پایدار کل حجم کسب و کار بودند."

«لوچیچ» در ادامه تاکید می‌کند که بخش عمده‌فروشی و خرده‌فروشی نیز به میزان قابل‌توجهی، 322 میلیارد دینار، دو برابر نسبت به سال گذشته، خالص سرمایه در گردش مثبت را به ثبت رساندند؛ و تشریح می‌کند که شرکت‌های حمل‌و‌نقل، ذخیره‌سازی و برق، گاز، بخار و تهویه مطبوع بیشترین عدم تعادل مالی را ثبت نمودند.

"شرکت‌های متوسط، 276 میلیارد دینار خالص سرمایه در گردش مثبت داشته‌اند که سالانه 2.7 برابر افزایش داشته است؛ و شرکت‌های کوچک با 13.9 درصد افزایش 249 میلیارد دینار خالص سرمایه در گردش مثبت داشته‌اند. شرکت های خرد و بزرگ به اندازه کافی دارایی‌های ثابت خود را تامین مالی نکردند."

او با اشاره به جایگاه شرکت‌ها و سیستم‌های بزرگ در رشد و توسعه افتصاد صربستان می‌گوید، از 100 شرکت با بیشترین درآمد عملیاتی، 98 شرکت بزرگ هستند:

"سیستم‌های بزرگ بیشترین حجم فعالیت تجاری را داشتند. از 100 شرکت با بیشترین درآمد عملیاتی، 98 شرکت بزرگ هستند که 98.9 درصد از درآمد 100 شرکت مذکور را به خود اختصاص داده‌اند. علاوه بر این، از 100 شرکت با بالاترین درآمد عملیاتی در سال 2020، 86 شرکت در بین 100 شرکت برتر سال گذشته قرار داشتند. این واقعیت که آن‌ها بیش از یک چهارم (27.9٪) درآمد عملیاتی کل اقتصاد را تولید کردند، نشان‌دهنده تأثیر قابل توجهی است که 100 شرکت برتر با بالاترین درآمد عملیاتی بر کل اقتصاد داخلی دارند. علاوه بر این، میانگین سهم آن‌ها در عملکرد مالی پایه اقتصاد 24.4 درصد است و 24.4 درصد از کل کارگران بخش تجاری را به کار گرفته‌اند."

لوچیچ همچنین تاکید می‌کند که از نظر حجم بالای فعالیت تجاری، همانند سال‌های گذشته، بخش عمده‌فروشی و خرده فروشی و صنعت تبدیل، پیشتاز هستند: "شرکت‌های این بخش‌ها در بین 100 شرکت برتر با بیشترین درآمد عملیاتی قرار دارند که بیشترین تعداد آن‌ها (به ترتیب 36 و 37) به 100 شرکت برتر رسیده است. از نظر درآمد، سهام آنها به ترتیب 32.2 و 26.8 درصد است. بخش بزرگی از فعالیت‌های تجاری توسط شش شرکت از بخش تامین برق و گاز ایجاد شد که 16.1 درصد از درآمد عملیاتی 100 شرکت برتر را ایجاد کرد."

"از صد شرکتی که بیشترین درآمد عملیاتی را داشتند، مانند سال گذشته، هفت شرکت سهامی عام هستند که 15.5 درصد از درآمد این 100 شرکت را به خود اختصاص داده‌اند و در مجموع 50611 کارگر مشغول به کار هستند. شرکت‌هایی که در سال گذشته بیشترین درآمد کسب‌وکار را به دست آوردند بر فعالیت‌های تجاری در کشور غالب هستند. چهار شرکت رتبه‌بندی شده اول مانند سال گذشته هستند، در حالی که شرکت‌های پنجم و ششم سال گذشته اکنون جای خود را تغییر داده‌اند."

 وی در ادامه با تشریح تدوین و پیاده‌سازی الگوی جدید گزارش مالی، خاطرنشان می‌سازد:

"با پیروی از مقررات حسابداری، اکنون در حال پیاده‌سازی مدل جدیدی از گزارشگری مالی هستیم. آخرین مهلت ارائه صور‌ت‌های مالی عادی سالانه 31 مارس است، در حالی که اسناد جانبی باید توسط حسابرسان تا 30 ژوئن در مورد صورت‌های مالی عادی سالانه و تا 31 جولای برای صورت‌های مالی سالانه تلفیقی ارائه گردد. برای دسته‌های خاصی از واحدهای متعهد، دامنه گزارش‌گری مالی، هم از نظر اشکال مورد استفاده در تهیه صورت‌های مالی عادی سالانه، و هم از نظر حجم اسناد، تغییر کرده است. "

راه اندازی اپلیکیشن الکترونیکی ثبت حق‌الوکاله و نرم افزار جدید ثبت‌نام مناقصه‌گران، بخش دیگری از اقدامات آژانس ثبت شرکت‌های صربستان است که توسط لوچیچ اعلام گردید:

"برای ایجاد امکان گردآوری و ارسال الکترونیکی صورت‌های مالی طبق قوانین جدید، آژانس ثبت شرکت‌های صربستان (SBRA)، در حال توسعه یک سیستم اطلاعاتی جدید برای دریافت، پردازش و افشای عمومی صورت‌های مالی است که از اول فوریه در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت. دستورالعمل‌های فنی و ویدئویی برای کاربران در وب سایت www.apr.gov.rs منتشر شده است. مرکز اطلاعات و میز خدمات آژانس ثبت شرکت‌های صربستان (SBRA) نیز از طریق تلفن و ایمیل از مشتری پشتیبانی می‌کند. پس از پردازش اسناد، آژانس، صورت‌های مالی را به صورت آنلاین منتشر می‌کند و از شفافیت کامل گزارشگری مالی اطمینان می‌یابد."

وی در بخش پایانی گفتگوی خود با این ماهنامه، با تاکید بر لزوم ثبت الکترونیکی به عنوان کارآمدترین روش، خاطرنشان می‌سازد:

"هدف نهایی ما ثبت الکترونیکی به عنوان کارآمدترین راه ثبت نام است. پس از راه‌اندازی سرویس مربوط به ارائه صورت‌های مالی به صورت الکترونیکی در هفت سال پیش، کسب‌و‌کارها شروع به استفاده از امضای الکترونیکی واجد شرایط در تعداد زیادی به عنوان پیش‌نیاز برای استفاده از خدمات مشابه ارائه شده توسط SBRA نمودند. پس از آن، ثبت مرکزی رویه‌های یکپارچه صدور الکترونیکی پروانه‌های ساختمانی، خدمات الکترونیکی برای ادغام الکترونیکی صاحبان سهام و شرکت‌های با مسئولیت محدود، ثبت آنلاین قراردادهای لیزینگ مالی و غیره را راه‌اندازی نمودیم. اصلاحات قانون شرکت‌ها در سال جاری، امکان ثبت الکترونیکی کلیه اَشکال قانونی باقی‌مانده شرکت‌ها، و ثبت تغییرات را فراهم می‌آورد، در حالی که از اواسط سال 2023، ثبت شرکت‌ها فقط به صورت الکترونیکی امکان‌پذیر خواهد بود."

در بخش پایانی، پیرامون طرح‌ها و برنامه‌های آتی آژانس ثبت شرکت‌های صربستان (SBRA) می‌افزاید:

"مایلم راه‌اندازی یک برنامه الکترونیکی برای ثبت حق تعهد و نرم افزار جدید برای ثبت‌نام مناقصه‌گران را اعلام کنم که می‌تواند اخذ مدارک مورد نیاز برای شرکت در مراحل تدارکات عمومی را تسهیل نماید. امسال به هماهنگی ارائه‌دهندگان خدمات حسابداری با مقررات حسابداری اختصاص خواهد یافت که آن‌ها را ملزم به ثبت‌نام در ثبت آژانس می‌کند. اواخر امسال، ثبت موسسات فرهنگی را راه‌اندازی خواهیم کرد. همچنین، ما همچنان به مشارکت در تحویل برون مرزی داده از طریق پورتال وبسایت منطقه‌ای به نام تبادل اطلاعات تجاری و مالی جنوب شرقی اروپا یا به اختصار BIFIDEX ادامه می‌دهیم. علاوه بر این، ما قصد داریم یک پورتال جدید تحویل داده آژانس ثبت شرکت‌های صربستان (SBRA) را راه‌اندازی نمائیم".

منبع:

http://www.diplomacyandcommerce.rs/milan-lucic-director-of-the-serbian-business-registers-agency-sbra-large-systems-have-the-largest-volume-of-business-activity/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما