معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

اصلاحات اقتصادی پیشنهادی برای دولت جدید یونان

رئیس بانک مرکزی یونان ارزیابی نمود اگر چه یونان وارد فصل جدیدی شده و اقتصاد این کشور بهبود قابل توجهی از نظر تولید ناخالص داخلی و میزان بدهی به ثبت رسانده است، اما کسری‌های گوناگون، عمدتا در جبهه موقعیت رقابتی، همچنان به قوت خود باقی است.

آینده مشترک انرژی در اروپا

در اجلاس اخیر کشورهای بالکان غربی که در چارچوب فرایند برلین برگزار شد، اتحادیه اروپا متعهد گردید کمکی به ارزش یک میلیارد یورو به این منطقه اختصاص دهد. ماهنامه کرد دیپلماتیک صربستان مصاحبه‌ای با دوبراوکا جدوویچ، وزیر معدن و انرژی صربستان در خصوص این موضوع انجام داده است تا اهمیت این بیانیه برای بخش انرژی صربستان و همچنین آیندۀ مشترک انرژی صربستان و اتحادیه اروپا را بررسی نماید.بخش هایی از این مصاحبه یه شرح زیر ارائه می گردد.

معاون بانک ملی بلغارستان: بانک‌های مرکزی، سال گذشته با ادعای موقتی بودن تورم اشتباه کردند

«یکی از مهمترین دلایلی که بانک مرکزی اروپا در مقابله با تورم با تاخیر عمل نموده است، بدهی بیش از حد برخی دولت‌های منطقه یورو است»

وزیر ساخت و ساز، حمل و نقل و زیرساخت جمهوری صربستان: ابتکار «بالکان باز»، هم فرصت و هم وظیفه ما است.

تومیسلاو مومیروویچ، وزیر ساخت و ساز، حمل و نقل و زیرساخت جمهوری صربستان در مصاحبه با ماهنامه «کرد دیپلماتیک» صربستان ضمن برشمردن عملکرد و برنامه‌های این کشور در حوزه زیرساخت و حمل و نقل، ابتکار «بالکان باز» و فرصت‌های حاصل از آن برای کشورهای منطقه در حوزه زیرساخت و حمل و نقل را به شرح زیر تشریح نمود.

سال‌های افزایش تورم، در انتظار همه است

مجله دیپلماتیک CORD، طی گفتگویی با دکتر جورجه جوکیچ[1] استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه بلگراد، به بررسی وضعیت کنونی اقتصاد در سطح نظام بین الملل، اتحادیه اروپا، و نیز تاثیر جنگ اوکراین بر اقتصاد کشورها و اقتصاد جمهوری صربستان پرداخته است. مطلب پیش رو، اقتباس شده از گزارش منتشرشده در مجله دیپلماتیک CORD از مصاحبه دکتر جورجه جوکیچ استاد اقتصاد دانشگاه بلگراد تحت عنوان "سال‌های افزایش تورم، در انتظار همه است"[2] ، می‌باشد.

وضعیت صنعت برق صربستان

گزارش پیش رو برگرفته از مصاحبه آقای ولادیمیر مارکوویچ مدیر اجرایی توسعه پروژه‌های استراتژیک در صنایع برق صربستان (EPS) با ماهنامه دیپلماسی و تجارت صربستان می‌باشد. وی در این مصاحبه آخرین وضعیت صنعت برق در صربستان، بحران انرژی در اروپا و افزایش قیمت انرژی و نحوه عملکرد صربستان در این شرایط را تبیین کرده است.

افزایش سودآوری اقتصاد صربستان در سال 2021

گزارش پیش رو برگرفته از مصاحبه آقای میلان لوچیچ (Milan Lučić) مدیر آژانس ثبت شرکت‌های صربستان (SBRA) با ماهنامه دیپلماسی و تجارت این کشور است که تحت عنوان "سیستم‌های بزرگ بیشترین حجم فعالیت تجاری را دارند" به چاپ رسیده است. میلان لوچیچ در مصاحبه خود پیرامون آخرین روندها در اقتصاد صربستان و نوآوری‌های آژانسی که در رأس آن قرار دارد، به ارائه نقطه‌نظرات خود پرداخته است.

اقدامات آژانس فرانسوی توسعه (AFD) در بالکان غربی و صربستان

گزارش پیش رو برگردان بخش هایی از مصاحبه منتشر شده در ماهنامه دیپلماسی و تجارت صربستان با آقای دومینیک هاوتبرگ مدیر دفتر منطقه‌ای بالکان غربی آژانس فرانسوی توسعه (AFD) تحت عنوان "توسعه اقدامات آژانس فرانسوی توسعه (AFD) در بالکان غربی و صربستان" می‌باشد. [1]

دیدگاه های صربستان به مقوله انرژی

گزارش پیش رو، اقتباس شده از مصاحبه خانم زورانا میخایلوویچ(Zorana Mihajlović) وزیر معدن و انرژی صربستان با مجله کرد دیپلماتیک (CORD) تحت عنوان "سال تعیین کننده در وضعیت انتقال انرژی صربستان" می‌باشد. وی در این گفتگو که در شماره جدید مجله دیپلماتیک CORD (دسامبر 2021) منتشر گردیده، به بیان نقطه‌نظرات خود پیرامون مسائل مرتبط با انرژی و امنیت انرژی، سرمایه‌گذاری خارجی، جایگاه صربستان، و سایر موضوعات مرتبط در این زمینه پرداخته است. وی معتقد است که این کشور بر بحران انرژی فعلی غلبه خواهد کرد و در زمستان امسال منابع انرژی و سوخت کافی برای شهروندان و اقتصاد خواهد داشت.

ایجاد تنوع اقتصادی در مونته نگرو

مطلب پیش رو، گزارشی از مصاحبه یاکوف میلاتوویچ وزیر توسعه اقتصادی مونته‌نگرو در خصوص ضرورت ایجاد تنوع اقتصادی در مونته نگرو می‌باشد که در 6 دسامبر 2021 در مجله دیپلماتیک CorD منتشر گردیده است.