معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۱/۰۲- ۰۷:۰۰ - مشاهده: ۹۴۶

اقدامات آژانس فرانسوی توسعه (AFD) در بالکان غربی و صربستان

گزارش پیش رو برگردان بخش هایی از مصاحبه منتشر شده در ماهنامه دیپلماسی و تجارت صربستان با آقای دومینیک هاوتبرگ مدیر دفتر منطقه‌ای بالکان غربی آژانس فرانسوی توسعه (AFD) تحت عنوان "توسعه اقدامات آژانس فرانسوی توسعه (AFD) در بالکان غربی و صربستان" می‌باشد. [1]

     دومینیک هاوتبرگ[2]، مدیر دفتر منطقه‌ای بالکان غربی آژانس فرانسوی توسعه (AFD)[3]، در گفتگویی با مجله دیپلماتیک دیپلماسی  و تجارت، Diplomacy & Commerc،  مطالب ذیل را مطرح نموده است:

- ما امروز فعالانه کار می‌کنیم تا فعالیت‌های خود را در سایر کشورهای بالکان غربی در سال 2022 گسترش دهیم.

- افتتاح دفتر منطقه‌ای جدید آژانس فرانسوی توسعه (AFD) در بلگراد در سپتامبر 2019، نشان‌دهنده اهمیتی است که فرانسه نسبت به منطقه بالکان غربی و حمایت از مسیر آن به سمت الحاق به اتحادیه اروپا قائل است.

- آژانس فرانسوی توسعه، یک مؤسسه مالی عمومی است که مسئول اجرای سیاست توسعه و همبستگی بین‌المللی دولت فرانسه در راستای اهداف توسعه پایدار (SDGs) در دستور کار 2030 سازمان ملل می‌باشد.

- تعهدات ما در بالکان غربی با مسیرهای توسعه «کم کربن» کشورهای منطقه مطابقت دارد و در‌عین‌حال، به انعطاف‌پذیری اقتصادی- اجتماعی جمعیت‌ها و سرزمین‌ها کمک می‌کند.

- اقدامات انجام شده توسط تیم آژانس فرانسوی توسعه، امکان تعهد نزدیک به 450 میلیون یورویی را ابتدا در آلبانی در سال 2019، سپس در مونته‌نگرو در سال 2020 و در نهایت در صربستان در سال 2021 در بخش‌های کلیدی حمل و نقل و جابجایی، بهره‌وری انرژی، تغییرات آب و هوایی و اخیراً زباله‌های جامد، چه در سطح ملی و چه محلی فراهم نموده است.

-بخش زباله در واقع به عنوان چالش اصلی زیست‌محیطی برای الحاق صربستان به اتحادیه اروپا شناخته شده است:

- به تازگی در 17 دسامبر 2021 سومین تعهد مالی خود را در صربستان به ارزش مجموعا 150 میلیون یورو با مقامات صربستان به امضاء رساندیم. این وام نتیجه همکاری سه جانبه قوی بین مقامات صربستان، بانک اروپایی بازسازی و توسعه (EBRD)[4] و آژانس فرانسوی توسعه (AFD) است، و هدف آن راه‌اندازی یک برنامه ملی چندساله مدیریت پسماند جامد است. این برنامه تمام مراحل مدیریت پسماند، از جمع‌آوری تا بازیافت و بازیابی، از جمله تفکیک را در نظر می‌گیرد.

- پس از افتتاح دفتر ، فعالیت‌های خود را با همکاری نزدیک با دولت صربستان و همچنین با مشورت سایر اهداءکنندگان درگیر در این کشور مانند بانک جهانی، بانک اروپایی بازسازی و توسعه، یا KfW، همتای آلمانی‌مان توسعه دادیم. این رویکرد مشارکتی که برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد، به ما اجازه می‌دهد تا بلندپروازی‌های شرکای خود را با هم بالا ببریم.

- افتتاح دفتر آژانس فرانسوی توسعه در صربستان، ابزاری مضاعف برای تقویت روابط سیاسی و اقتصادی با فرانسه می‌باشد.

- روابط دوجانبه ما قدیمی، غنی از تاریخ و همبستگی است، اما در دهه 2000 دوره منفعلانه‌ای را تجربه کرد. در سال‌های اخیر، جلسات سیاسی چندین برابر شده است که در ژوئیه 2019 با سفر رئیس‌جمهور امانوئل ماکرون و به دنبال آن چندین سفر اخیر رئیس‌جمهور ووچیچ به پاریس به اوج خود رسید.

- افتتاح این دفتر، تنها چند هفته پس از سفر ریاست جمهوری، تجدید تعامل فرانسه در صربستان را تحقق بخشید. صربستان کشوری با پتانسیل اقتصادی بالا، منابع انسانی واجد شرایط، و سرمایه بزرگ صنعتی و تجاری است.

- مأموریت ما در بالکان غربی به‌ویژه به سمت حمایت از جابجایی قوانین مشترک، از طریق تأمین مالی پروژه‌های پایدار و نوآورانه، همگرایی قوی زیست‌محیطی و اجتماعی است. برای انجام این کار، ما به طیف گسترده‌ای از ابزارها، از جمله وام‌های سرمایه‌گذاری، مانند برنامه ملی زباله جامد در صربستان (75 میلیون یورو)، وام‌های بودجه‌ای برای حمایت از اصلاحات سیاست عمومی، مانند برنامه شهرها و آب و هوا در صربستان(50 میلیون یورو) ، خطوط اعتباری با مؤسسات مالی مانند خط اعتباری با IDF در مونته‌نگرو (50 میلیون یورو)، یا حمایت از سازمان‌های غیر دولتی متکی هستیم.

- علاوه بر دو کمک مالی امضاء شده، ما همچنین از پروژه‌های منطقه‌ای، مانند پروژه انکوباتور برای توسعه شبکه‌ای از بازیگران با حرفه اجتماعی قوی، پروژه RISE (مرکز رشد منطقه‌ای برای کارآفرینان اجتماعی) به نفع سازمان‌های غیردولتی حمایت می‌کنیم.

- با بسیج بسته‌های کمک مالی بزرگ در حمایت از پروژه‌هایمان، راه‌حل‌های کارشناسی ارائه می‌کنیم، مانند قرارداد کمک‌های فنی 500 هزار یورویی که برای حمایت از تغیرات آب و هوایی در صربستان حمایت می‌شود.

- گروه آژانس فرانسوی توسعه، همچنین دارای دو شرکت تابعه است که اولین آنها «Proparco» است که از بخش خصوصی پشتیبانی می‌کند. در این زمینه است که AFD از نوسازی فرودگاه بلگراد، بهره‌وری انرژی برای شرکت‌های کوچک و متوسط صربستان و پروژه‌های توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در مونته‌نگرو حمایت می‌نماید. دومین شرکت، «Expertise France»، از طریق کارشناسان بین‌المللی از مقامات حمایت می‌کند.

- امروزه صربستان کشوری با پتانسیل اقتصادی بالا، منابع انسانی واجد شرایط، سرمایه بزرگ صنعتی و تجاری است. اما چالش‌هایی به ویژه در زمینه زیرساخت‌ها و محیط زیست نیز دارد که باید بر آن‌ها غلبه نمود. آنها به تعهد حرفه‌ای ما در اینجا، به اقدامات گروه AFD و فرانسه، در کنار مقامات، جامعه مدنی و شرکت‌ها، بازیگران اصلی صربستان در آینده، معنا می‌بخشند.

[1] http://www.diplomacyandcommerce.rs/dominique-hautbergue-director-of-the-western-balkans-regional-office-of-the-agence-francaise-de-developpement-afd-the-opening-of-a-new-afd-regional-office-in-belgrade/

[2] Dominique Hautbergue

[3] Agence Française de Développement (AFD)

[4] European Bank for Reconstruction and Development

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما