معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۰/۱۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۸۰

اقدام بانک کامن ولث استرالیا در استفاده از رمزارزها

بانک کامنولث، به عنوان یک بانک خصوصی که دولت استرالیا نیز در آن سهامدار است یکی از چهار بانک بزرگ استرالیا با شعب بین المللی است که اخیرا تصمیم گرفته سازو کار لازم برای استفاده از رمزارزها را برای مشتریان خود ایجاد کند. علت ورد این بانک به عرصه ارزهای دیجیتال ، استقبال از فرصت ها و تعریف رمزارزها در سیستم بانکداری عنوان شده است. کامنولث با این اقدام به دنبال ایجاد یک پلتفرم ابتکاری جدید در سطح جهان است.

کلیات

 بانک کامن‌ولث Commonwealth Bank of Australia  مشهور به کام‌بانک،  یک شرکت خدمات مالی و بانکداری استرالیایی است. این بانک بزرگترین بانک این کشور و بزرگترین شرکت استرالیایی، بر پایه میزان دارایی‌ها، شناخته می‌شود. این نهاد مالی، در ماه دسامبر سال ۱۹۱۱ توسط دولت استرالیا تأسیس شد و در سال ۱۹۹۶ خصوصی اعلام شد. این بانک در حال حاضر دارای عملیات در ایالات متحده آمریکا، نیوزیلند، بریتانیا و آسیا می‌باشد. شعبه مرکزی این بانک در شهر سیدنی، استرالیا قرار دارد و سهام آن در بازار بورس اوراق بهادار استرالیا معامله می‌شود، کامان‌ولت همچنین از نظر میزان ارزش بازار سرمایه، بزرگترین شرکت عضو بورس استرالیا می‌باشد.

این بانک روابط عمیقی با سازمان‌های بزرگ خصوصی و دولتی برقرار می‌کند و راه‌حل‌های سفارشی که نیازهای پیچیده آنها را برآورده می‌کند، در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. این کار از طریق طیف کاملی از قابلیت‌های بازارهای مالی، راه‌حل‌های افزایش سرمایه، خدمات بانکداری معاملات و محصولات و خدمات مدیریت ریسک ارائه می‌شود.

بانک کامن‌ولث CBA در وب گاه خود اعلام کرد که در همکاری راهبردی با رهبران جهانی ارزهای دیجیتال جمنای [1]وچین انالیسیس[2] استفاده از رمزارزها را در اختیار مشتریان خود قرار می دهد. این سرویس بانکی توسط جمنای، شرکت داده پردازی و تنظیم گری مبادلات رمز‌ارز، روی اپلیکیشن این بانک طراحی شده است. این سرویس به مشتریان امکان می‌دهد که به دارایی‌های رمزارزی شامل بیت‌کوین، اتریوم، بیت‌کوین‌کش و لایت‌کوین دسترسی داشته باشند. [3]

زمان اجرای طرح:

این طرح به صورت آزمایشی در ماه دسامبر 2021 برای مشتریان خاص اجرا شد و  قرار است از سال آینده نیز در اختیار تعداد بیشتری از مشتریان این بانک قرار بگیرد. این اقدام همزمان با بررسی لایحه استفاده از رمزارزها در استرالیاست که در پارلمان ملی این کشور در نیمه اول 2022 به رای گذاشته خواهد شد.

علت ورود کامنولث بانک به ارزهای دیجیتال:

استقبال از فرصت ها:مت کامین، مدیر ارشد اجرایی بانک کامن‌ولث در وب سایت این بانک می‌گوید: ظهور و رشد تقاضا برای ارزهای دیجیتال، چالش‌ها و فرصت‌هایی برای بخش خدمات مالی ایجاد کرده و موجب ظهور تعداد قابل توجهی از فعالان و مدل‌های کسب‌وکار خلاقانه در این حوزه شده است.  ما باور داریم که می‌توانیم نقش مهمی در بازار رمزارزها ایفا کنیم و ضمن پاسخگویی به نیازهای رو به رشد مشتریان، امنیت و اطمینان و قابلیت‌های گسترده را در یک پلتفرم معاملاتی رمزارزها به ارمغان بیاوریم.

تعریف رمزارزها در سیستم بانکداری: در وب سایت کامنولث بانک آمده است: مشتریان در مورد برخی از خدمات رمزنگاری موجود در بازار امروز ابراز نگرانی کرده‌اند، از جمله ضرر ناشی از ورود صرافی‌های ثالث، خطر تقلب و عدم اعتماد به برخی از ارائه‌دهندگان جدید. به همین دلیل است که ما این را فرصتی برای ارائه تجربه ای مطمئن برای مشتریان خود می‌بینیم. ما همچنان متعهد به طراحی مجدد بانکداری هستیم و به ارائه عملکردهای بیشتر به برنامه بانک کامنولث از جمله سرمایه گذاری و خرید ادامه خواهیم داد.

دیدگاه شرکای راهبردی کامنولث در اجرای این طرح

ایجاد پلتفرم ابتکاری جدید در سطح جهان: اظهارات دیو ابنر، رییس جهانی توسعه کسب‌وکار جمنای هدف گذاری و دلیل ورود به این طرح را نشان می دهد. وی معتقد است: این همکاری، استاندارد جدیدی برای بانک‌ها و پلتفرم‌های مالی استرالیا فراهم خواهد کرد. ما مفتخریم که خدمات مبادله و نگهداری را به CBA ارائه می‌کنیم، زیرا آنها شروع به باز کردن دسترسی به سرمایه گذاری‌های ارز دیجیتال برای بسیاری از استرالیایی‌ها می‌کنند. رشد تصاعدی دارایی‌های دیجیتال در سطح بین‌المللی، همراه با امنیت سازمانی و رویکرد نظارتی فعال جمنای، این مشارکت را به ایجاد استاندارد جدیدی برای بانک‌ها و پلتفرم‌های مالی در استرالیا و سراسر جهان تبدیل می‌کند.

کنترل سازمان‌های امنیتی و کامپلاینس: بانک کامنولث به عنوان بخشی از رویکرد خود، با چین انالیسیس، که یک رهبر جهانی در داده‌های بلاک چین و تجزیه و تحلیل است وارد همکاری شده است. شرکت چین انالیسیس در گذشته، به واحدهای انطباق مالی (کامپلاینس)،  نظارت و کاهش خطر جرم و جنایت از طریق مبادلات دارایی‌های کریپتو، همکاری  و کمک کرده است. در این زمینه مایکل گرونگر، مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران چین انالیسیس، گفت: موسسات مالی مانند بانک کامنولث نقش مهمی در رشد پذیرش ارزهای دیجیتال ایمن دارند. ما خوشحالیم که بخشی از این اتحاد مهم با کامنولث و شریکمان جمنای هستیم تا نقشی پیشگام در ایجاد اعتماد به ارزهای دیجیتال در بازار استرالیا ایفا کنیم.

[1]  Gemini  یک تنظیم کننده و تسهیل کننده خدمات صرافی،  مدیریت سرمایه و ارز دیجیتال است و خرید بیت کوین، اتر و سایر ارزهای دیجیتال را ساده و امن می‌کند.

[2]  Chainalysis یک شرکت داده پردازی و نرم افزاری آمریکایی فعال در زمینه رمز ارزها است. مرکز این شرکت در نیویورک می‌باشد.

[3] https://www.commbank.com.au/articles/newsroom/2021/11/CBA-to-offer-crypto-services.html

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما