معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۳۱- ۱۳:۱۲ - مشاهده: ۷۵

اخبار اقتصادی استرالیا

گزیده اخبار اقتصادی استرالیا در شهریور ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تحلیل روند اقتصادی کشور توسط سازمان آمار استرالیا؛

بر اساس آمار منتشر شده توسط سازمان آمار استرالیا (ABS) اقتصاد این کشور یک دوره از رشد ضعیف را تجربه کرد و نرخ رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه منتهی به ماه ژوئن 2024 برابر با 0.2 درصد و نرخ رشد سالانه آن 1.5 درصد را ثبت نمود. این رشد ضعیف از سال مالی ۱۹۹۱-۱۹۹۲ بدون احتساب دوره کووید 19بی سابقه بوده است. رئیس حساب های ملی  ABSگفت: تولید ناخالص داخلی سرانه برای ششمین سه ماهه متوالی کاهش یافت و 0.4 درصد کاهش یافت. هزینه‌های دولت 1.4 درصد افزایش یافت و هزینه‌های غیردفاعی کشور باعث رشد این سه ماهه شد و برای هفتمین سه ماهه رشد متوالی کرد. این افزایش به دلیل تداوم کمک به برنامه‌های اجتماعی در خدمات بهداشتی بود. مخارج دولتی و ایالتی نیز با افزایش هزینه‌های کارکنان رشد کرد. مخارج خانوارها 0.2 درصد کاهش یافته و 0.1 درصد از رشد تولید ناخالص داخلی کاسته شد. سرمایه گذاری برای سومین سه ماهه متوالی با 0.1 درصد روند کاهشی داشت و در بخش خصوصی، ماشین آلات و تجهیزات جدید 1.6 درصد کاهش یافت که ناشی از کاهش سرمایه گذاری کشاورزی و خرده فروشی بود. البته این روند تا حدی با هزینه‌های انتقال مالکیت جبران شد که با فعالیت صعودی در بازار املاک 3.9 درصد افزایش یافت. صادرات خدمات در سه ماهه منتهی به ژوئن پس از کاهش در دو فصل قبل، 5.6 درصد افزایش یافت و این امر به دلیل مسافرت مرتبط با خدمات آموزش به ویژه ناشی از افزایش متوسط هزینه‌ها بود. تولید ناخالص داخلی واقعی و اسمی هر دو در سه ماهه منتهی به ژوئن 0.2 درصد افزایش یافت. کاهش 3.0 درصدی قیمت های صادرات ناشی از قیمت کالاهای عمده به ویژه زغال سنگ و سنگ آهن اتفاق افتاد و در حالی که قیمت های واردات ثابت بود. این دومین سه ماهه متوالی بود که قیمت های صادراتی به دلیل کاهش قیمت کالاها کاهش یافت و باز هم موجب کاهش سود محصولات معدنی شد. رشد قیمت های داخلی به دلیل تداوم افزایش در خدمات و ساخت و ساز بوده است. نسبت پس انداز خانوارها در سه ماهه منتهی به ژوئن بدون تغییر 0.6 درصد بود. درآمد ناخالص قابل تصرف 0.9 درصد افزایش یافت و از افزایش 0.7 درصدی مخارج اسمی خانوارها پیشی گرفت. رشد اقتصادی به ازای هر نفر هم برای ششمین دوره متوالی با کاهش همراه بوده و تا 0.4 درصد افت داشت.

تارنمای سازمان آمار استرالیا www.abs.gov.au

پرواز ترکیش ایرلاینز به سیدنی از دسامبر 2024؛

ترکیش ایرلاینز یکی از بزرگترین خطوط هوایی جهان به زودی با سیدنی مسیر پروازی برقرار می‌کند و انتظار می رود پیش از فصل تعطیلات دسامبر 2024 قیمت های پرواز هوایی به اروپا، خاورمیانه و آفریقا را کاهش دهد. ترکیش ایرلاینز چهار پرواز هفتگی را به سیدنی از طریق کوالالامپور در ماه دسامبر سالجاری و پیش از شروع پروازهای مستقیم بین استانبول و سیدنی در سال 2026 آغاز خواهد کرد. پرواز شرکت ترکیش ایرلاینز را  A350S از ملبورن تا سنگاپور انجام می دهد. استانبول یکی از بزرگترین مراکز فرودگاهی است و ترکیش ایرلاینز بیش از هر ایرلاین دیگر در سطح جهان به 110 مقصد اروپایی خدمات پروازی دارد. رئیس فرودگاه سیدنی گفت که ورود شرکت هواپیمایی ترکیش نشان می‌دهد که این فرودگاه می‌تواند به خطوط هوایی خارجی بیشتر با وجود محدودیت‌ ها و مشکلات مسیرهای داخلی اجازه پرواز دهد. این مسئول فرودگاهی افزود: هشت خط هوایی جدید را در دو سال گذشته معرفی کردیم و با خطوط هوایی بین‌المللی دیگر در مذاکره هستیم. در اوج تعطیلات دسامبر سال گذشته حدود 2.6 میلیون نفر از طریق فرودگاه سیدنی تردد کردند که افزایش 500 هزار مسافر نسبت به سال قبل از همه گیری را نشان می دهد. ترکیش ایرلاینز در سال 2023 یکی از بزرگترین سفارش‌های هواپیما در جهان را به ایرباس ارائه کرد. این شرکت در انتظار تحویل 220 فروند شامل 150 فروند A321neo و 70 فروند A350 است و امکان خرید 135 فروند دیگر را نیز دارد. انتظار می رود ترکیش ایرلاینز با 15 فروند هواپیمای A350-1000 در مسیر سیدنی به استانبول پرواز کند. دولت استرالیا در پایان سال گذشته حق آزادی پنجم پرواز را برای ترکیه صادر کرد. این مجوز به ترکیش ایرلاینز این امکان را می دهد که هر هفته تا 35 پرواز به استرالیا داشته باشد و در خاورمیانه یا آسیای جنوب شرقی توقف کند.

رسانه سیدنی مورنینگ هرالد SMH

راه اندازی خطوط هوایی چین جنوبی به آدلاید استرالیا؛

یک شرکت هواپیمایی چینی به تازگی پروازهای مستقیم جدیدی را اعلام کرده است که چین را به یکی از شهرهای مهم استرالیا متصل می‌کند. خطوط هوایی China Southern یکی از سه شرکت بزرگ هواپیمایی کشور چین، پایتخت ایالت استرالیای جنوبی را با استان گوانگژو در سواحل جنوبی چین از 12 دسامبر با سه پرواز در هفته با ۷۹۸ صندلی و روزهای چهارشنبه، جمعه و یکشنبه مرتبط خواهد کرد. این پروازها با هواپیماهای بوئینگ ۷۸۷ انجام خواهند شد. شرکت چینی این مسیر را از دسامبر 2016 آغاز کرد ولی در مارس 2020 به دلیل پیامدهای کووید 19 آن را متوقف کرد. دولت استرالیای جنوبی تخمین می زند که این پروازها سالانه بیش از 69 میلیون دلار در فعالیت های اقتصادی ایالتی ایجاد درآمد با بیش از 255 شغل مرتبط با گردشگری کند. در سال 2019 حدود 66000 گردشگر از چین به استرالیای جنوبی رفتند که حدود 384 میلیون دلار به اقتصاد این ایالت کمک کرد. نخست‌وزیر استرالیای جنوبی گفت: این یک موفقیت بزرگ برای بخش‌های گردشگری و تجاری است که سالانه میلیون‌ها دلار به این ایالت تزریق می‌شود. ایجاد ظرفیت خطوط هوایی برای دولت یک اولویت بوده است زیرا ما در تلاش هستیم گردشگران بین‌المللی را در ایالت استرالیای جنوبی که نه تنها برای تعطیلات به اینجا می آیند بلکه کسانی که آماده سرمایه‌گذاری در تجارت، آموزش و صادرات هستند، داشته باشیم. مدیرChina Southern Airlines  در منطقه استرالیا و نیوزلند گفت این شرکت مشتاق تقویت همکاری با بخش‌های مختلف در استرالیای جنوبی و آوردن مسافران بیشتری از چین و سراسر جهان به استرالیای جنوبی است. چین یک مقصد کلیدی برای صادرات استرالیای جنوبی است و وزیر بازرگانی ایالت استرالیای جنوبی گفت که این پروازها فرصت های حمل و نقل هوایی را برای مشاغل کشاورزی این ایالت باز می‌کند. او گفت: رکورد 4.23 میلیارد دلاری صادرات ایالت استرالیای جنوبی به چین سکوی بزرگی است که حمل و نقل هوایی مستقیم ممکن می‌سازد.

رسانه استرالیاییNews

توافقنامه تجارت آزاد جدید استرالیا با امارات؛

وزیر تجارت استرالیا در کانبرا اعلام کرد که این اولین توافق تجاری در خاورمیانه است و باعث حذف تعرفه‌ها برای بیش از 99 درصد از محصولات استرالیایی می‌گردد که وارد امارات می‌شوند. وی گفت: امارات نه تنها بزرگترین شریک تجاری و سرمایه گذاری ما در خاورمیانه است، بلکه همواره یکی از مهمترین شرکای استراتژیک، دیپلماتیک و دفاعی ما در منطقه است. آقای فارل افزود که این قرارداد باعث باز شدن سرمایه گذاری از سوی صندوق دارایی 1.7 تریلیون دلاری امارات متحده عربی در بخش معادن استرالیا، کاهش هزینه‌های ساختمانی برای مشاغل استرالیا تا حدود 40 میلیون دلار در سال و گسترش دسترسی به بازار برای طیف وسیعی از مشاغل استرالیایی خواهد شد. او گفت: این یک معامله بسیار خوب برای کشاورزان و تولیدکنندگان استرالیایی از جمله تولیدکنندگان گوشت گاو و گوسفند با صرفه جویی در تعرفه 50 میلیون دلاری در هر سال برای صادرات مواد غذایی و کشاورزی ماست. امارات متحده عربی دارای بزرگترین صندوق های ثروت دولتی در جهان است و این توافق تجاری سرمایه گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر را تسهیل می‌کند.

رسانه استرالیایی  News

سخنان اقتصادی وزیر خارجه و تجارت استرالیا در انجمن Asia Summit؛

خانم پنی وانگ گفت که امروز می خواهم از فرصت  استفاده کرده و در مورد برخی از راه‌هایی که آسیا برای استرالیا اهمیت دارد صحبت کنم؛ از مسائلی که ما چه می خواهیم و چگونه آنها را محقق بکنیم.

به عنوان یک قدرت مهم و نه یک ابرقدرت، اقتصاد استرالیا مبتنی بر تجارت است و در پی جهانی صلح‌آمیز، با ثبات، مرفه و با تاکید بر احترام به امور حاکمیتی هستیم.

ابتکارات دولت به گونه ای طراحی شده است که کسب و کار استرالیایی در بازارهای جدید مستقر شوند؛ کسب و کار هوشمند باید از فرصت هایی که از طریق این استراتژی ایجاد کردیم استفاده کند.

امیدوارم رسانه‌های استرالیا نحوه مشارکت خود را از طریق گزارش‌دهی از آسیای جنوب شرقی در نظر بگیرند؛ کسب و کار استرالیایی از دیدگاه یک روزنامه اقتصادی سود می‌برد.

پیرامون مبادلات تجاری آسیای جنوب شرقی ما ماموریت های تجاری را در سنگاپور، مالزی، فیلیپین، تایلند، اندونزی و ویتنام انجام داده ایم که در چند ماه آینده تعداد بیشتری از آنها در راه است و ما دسترسی به ویزا را برای بازرگانان آسیای جنوب شرقی بهبود بخشیده ایم.

در سال 2022 مجموع تولید ناخالص داخلی جنوب شرقی آسیا حدود 5.2 تریلیون دلار استرالیا و بزرگتر از اقتصادهای بریتانیا، فرانسه و کانادا بود. پیش بینی می‌شود تا سال 2040 آسیای جنوب شرقی چهارمین اقتصاد بزرگ جهان پس از ایالات متحده، چین و هند باشد.

اندونزی به عنوان یک قدرت بزرگ و در حال رشد در منطقه و فراتر از منطقه است. این کشور بعنوان بزرگترین کشور مسلمان پیش بینی می‌شود طی پانزده سال آینده که به پنجمین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شود. یک اندونزی موفق و متعهد برای ما مفید است.

ما در توافقنامه‌های تجارت آزاد خود در سراسر منطقه پایه ریزی خوبی داریم اما تجارت و سرمایه گذاری استرالیا آهنگ رشد خود را حفظ نکرده است و ما باید این روند را تغییر دهیم.

بین سال های 2001 تا 2021 نرخ رشد سالانه در منطقه آسیای جنوب شرقی به طور متوسط 8.5 درصد بوده ولی تجارت ما به طور متوسط 5.5 درصد در سال رشد داشته است؛ بنابراین تجارت بین ما همگام با رشد نبوده و به اندازه کافی برای حداکثر سودهی تنوع نداشته است.

سهم آسه آن از سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی استرالیا از 6.3 درصد در سال 2017 به 2.9 درصد در سال 2022 کاهش یافت. ولی سهم آسیای جنوب شرقی از سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در جهان طی دو دهه گذشته از 3.6 درصد به 6.9 درصد افزایش یافته است.

بین سال‌های 2016 تا 2020 سرمایه‌گذاری ایالات متحده و چین در آسیای جنوب شرقی دو برابر ولی برای کانادا چهار برابر شد.

صندوق تسهیلات مالی سرمایه گذاری 2 میلیارد دلاری آسیای جنوب شرقی در حال راه اندازی است و استرالیا در حال توسعه پروژه‌هایی برای تقویت سرمایه گذاری استرالیا در جنوب شرقی آسیا به ویژه در انتقال انرژی پاک و توسعه زیرساخت هاست.

ما مراکز تجاری جدید در جاکارتا، سنگاپور و هوشی مینه و دفاتری در هانوی، بانکوک، کوالالامپور، مانیل، پنوم پن و بندر سری بگاوان ایجاد کرده‌ایم تا سرمایه‌گذاران استرالیایی را با فرصت‌های موجود در منطقه ارتباط دهیم.

در سه ماهه منتهی به ژوئن 157 شرکت و موسسه استرالیایی را برای برنامه‌های منطقه و فرصت‌های سرمایه‌گذاری درگیر کردیم و بزرگترین هیئت سرمایه‌گذار استرالیایی را به سنگاپور و ویتنام اعزام داشتیم.

زمینه‌های جدیدی را در جاکارتا و هوشی مینه فراهم کرده ایم تا به استارت آپ های استرالیایی بیشتری کمک کنند و از سنگاپور وارد بازارهای جدید در منطقه شویم.

پیشرفت‌های بزرگ در توسعه و فناوری، تأثیرات نامتوازن در جهان دارد و مزایای مدرنیزه شدن با تهدیدهایی برای دموکراسی از طریق اطلاعات نادرست، مداخله، حملات سایبری و استفاده بی رویه از هوش مصنوعی همراه است. مقررات، قوانین و هنجارها همگام با پیشرفت های فناوری نیستند.

برآوردن نیازهای اساسی غذا و انرژی بسیاری از مردم جهان در حال حاضر بعنوان یک چالش هر روز سخت تر شده و افراد بیشتری آواره و گرسنه می‌شوند.

تارنمای انجمن asia-summit https://asiasociety.org/australia

افزایش 2.3 درصدی جمعیت استرالیا؛

بر اساس آخرین آمار سازمان آمار استرالیا (ABS)  جمعیت این کشور از 27 میلیون نفر می‌گذرد. بر اساس این گزارش که اخیرا منتشر شد جمعیت استرالیا در مارس 2024 با 2.3 درصد افزایش به 27.1 میلیون نفر رسید. مدیر بخش امور جمعیتی  ABSگفت: جمعیت استرالیا در 31 مارس 2024 بیش از 27.1 میلیون نفر بود که نسبت به سال گذشته 615،300 نفر افزایش یافته است. مهاجرت خارجی باعث رشد 83 درصدی جمعیت گردیده است. مهاجرت سالانه کشور در سال منتهی به مارس 2024 حدود 509800 نفر بوده و از اوج 559900 نفر در سپتامبر 2023 کمتر است. ایالت استرالیای غربی سریعترین رشد جمعیت را داشته و در 12 ماه منتهی به مارس 2023 به حدود 3.1 درصد رسیده است. ایالت ویکتوریا 2.7 درصد رشد و ایالت کوئینزلند 2.5 درصد رشد داشتند. ایالت تاسمانی با 0.4 درصد کمترین رشد جمعیت را تجربه کرد.

تارنمای سازمان آمار استرالیا www.abs.gov.au

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما