معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۰۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۲

کاهش درآمد بانک کامن ولث استرالیا

بانک کامن ولث استرالیا (CBA) به عنوان بزرگترین بانک استرالیا سود سال مالی بانک را اعلام کرد که به 9.5 میلیارد دلار کاهش یافته و 6 درصد نیز کمتر از سال مالی گذشته است. کاهش سود عمدتاً به افزایش تورم در هزینه‌های عملیاتی نسبت داده شده است.

بانک کامن ولث استرالیا[i] (CBA) به عنوان بزرگترین بانک استرالیا سود سال مالی بانک را اعلام کرد که به 9.5 میلیارد دلار کاهش یافته و 6 درصد نیز کمتر از سال مالی گذشته است. کاهش سود عمدتاً به افزایش تورم در هزینه‌های عملیاتی نسبت داده شده است. این بانک طی گزارشی عنوان داشت که کاهش حاشیه سود خالص که اساساً شکاف بین آنچه بانک برای استقراض پول می‌پردازد و نرخ های بهره ای که از وام دریافت می‌کند با شاخص 8 درصد منعکس کننده فشارهای رقابتی و افزایش هزینه‌های تورمی است. کاهش سود نتیجه کاهش حاشیه وام و سپرده ناشی از افزایش رقابت تجاری و فشارهای تورمی در هزینه‌های عملیاتی بود که تا حدی با رشد حجم و کاهش هزینه‌های کاهش ارزش وام جبران شد. در بخش های خرد، حاشیه سود در نیمه دوم به دلیل افزایش رقابت و ترکیب نامطلوب سپرده‌ها به دلیل روی آوردن مشتریان به پس‌اندازهای بازده بالاتر و سپرده‌های مدت‌دار در نیمه دوم کاهش یافته است. بنا بر شاخص های اعلامی‌بزرگ‌ترین بانک کشور، جوانان استرالیایی شش ماه گذشته را در سختی بودند چرا که برای افراد بین 25 تا 34 سال پس اندازها در سه ماهه منتهی به ژوئن 5.2 درصد کاهش یافت در حالی که برای افراد بالای 65 سال پس اندازها 7 درصد افزایش داشت. هزینه‌های عملیاتی بانک CBA به دلیل افزایش دستمزدها و هزینه‌های فناوری 3 درصد افزایش یافت و هزینه سرمایه گذاری 1 درصد افزایش یافت و به 2 میلیارد دلار رسید.

در این راستا مت کامین مدیر اجرایی CBA می‌گوید که نرخ‌های بهره بالاتر اقتصاد را کند می‌کند و البته به تدریج تورم را تعدیل می‌کند. وی می افزاید: استرالیا در موقعیت مناسبی قرار دارد، اما ریسک‌های نزولی در مورد بهره‌وری، مقرون به صرفه بودن مسکن و همچنین عدم اطمینان جهانی ادامه دارد. حدود 80 درصد از وام‌گیرندگان وام مسکن CBA از بازپرداخت برنامه‌ریزی‌شده‌شان جلوتر هستند. اما تعداد وام‌های مسکنی که بازپرداخت آنها بیش از 30 روز تأخیر دارد به 1.3 درصد افزایش یافت. وی می افزاید: مشتریانش همچنان با فشارهای هزینه زندگی و کاهش درآمد واقعی خانوارها به چالش کشیده می‌شوند. با رشد اقتصادی کندتر و تعدیل تقاضا، ترازنامه قوی بانک این امکان را می‌دهد که حمایت از مشتریان و اقتصاد گسترده‌تر با بازدهی پایدار تداوم داشته باشد.

مدیر عامل CBA که نتایج سال مالی برای 12 ماه منتهی به 30 ژوئن 2024 را ارائه داشت به فشارهایی که توسط بسیاری از استرالیایی‌ها احساس می‌شود اذعان کرد و گام‌هایی را که بانک برای حمایت فعالانه از مشتریان، از جمله کمک مالی مستقیم و سرمایه‌گذاری بیشتر در مسائل امنیتی بانک انجام داده است تشریح کرد. سرمایه گذاری بیشتر در مسائل امنیتی بالغ بر 800 میلیون دلار در 12 ماه گذشته برای مبارزه با کلاهبرداری، کلاهبرداری، سایبری و جرایم مالی منجر به کاهش 50 درصدی زیان کلاهبرداری شده است. برنامه NameCheck اولین نوآوری استرالیاست که پرداخت‌های حساب به حساب را تأیید می‌کند و از پرداخت‌های اشتباه و کلاهبرداری 410 میلیون دلاری جلوگیری کرده است. به طور جداگانه روزانه 20000 پرداخت به دلیل نگرانی در مورد مبدا یا مقصد نهایی مسدود شده و در حالی که تعداد هشدارهای ارسال شده توسط CBA در مورد پرداخت های غیرمجاز کارتی احتمالی با هدف جلوگیری از تراکنش های جعلی پنج برابر گردیده است. آقای کامین در مورد کلاهبرداری گفت که نوآوری‌های بانک CBA با کاری که دولت و کسب و کارها انجام می دهند تفاوت دارد. مردم خواهان بانکداری امن و مطمئن هستند. ما ضررهای ناشی از کلاهبرداری به مشتریان خود را بیش از 50 درصد کاهش دادیم و در حال همکاری با سایر مشاغل و دولت برای کاهش بیشتر کلاهبرداری هستیم، اما کارهای بیشتری برای انجام دادن وجود دارد. بانک‌ها، شرکت‌های مخابراتی و رسانه‌های اجتماعی باید برای جلوگیری از کلاهبرداران و ایجاد اختلال در جرایم سایبری و مالی با یکدیگر همکاری کنند. ما به هماهنگ کردن این رویکرد کمک می‌کنیم. ما همچنین فناوری و اطلاعات خود را با سایر سازمان‌ها به اشتراک می‌گذاریم.

مدیر عامل CBA همچنین اذعان داشت: بسیاری از استرالیایی‌ها همچنان با فشارهای هزینه زندگی و کاهش درآمد واقعی خانوارها به چالش کشیده می‌شوند. با رشد اقتصادی کندتر و تعدیل تقاضا، ترازنامه قوی به ما اجازه می دهد به حمایت از مشتریان و اقتصاد گسترده تر ادامه دهیم و بازدهی پایدار ارائه کنیم. از مشتریانی که دچار چالش هستند می‌توانیم به روش‌های مختلف حمایت کنیم از قبیل کمک برای کنترل بیشتر امور اقتصادی، کاهش فشار با یک برنامه بازپرداخت یا دسترسی به یک شبکه ایمن یا سرمایه در گردش برای حمایت از کسب‌وکارشان. بیش از 6 میلیون از مشتری‌های واجد شرایط بانک می‌توانند به اعتبار تا 2000 دلار بدون بهره و بدون کارمزد ماهانه دسترسی داشته باشند. قدرت ترازنامهCBA  اجازه می دهد تا به حمایت از اقتصاد گسترده تر ادامه دهد. در سال مالی گذشتهCommBank  به طور مستقیم به 120000 مشتری کمک کرد تا خانه بخرند، 50 میلیارد دلار به سازندگان خانه و بازسازی مسکن اختصاص داد و 39 میلیارد دلار به کسب و کارهای استرالیایی وام داد تا از رشد فعالیت های آنها حمایت کند.

در مورد چشم انداز آتی آقای کامین می‌گوید که نرخ های بهره بالاتر باعث کاهش سرعت رشد اقتصادی و تعدیل تدریجی تورم شده است. در عین حال اقتصاد در نتیجه کاهش بیکاری، ادامه سرمایه گذاری خصوصی و دولتی و نیز صادرات حمایتی از درآمد ملی انعطاف پذیر شده است. او افزود: استرالیا در موقعیت خوبی قرار دارد ولی خطرات نزولی در بهره‌وری، مقرون به صرفه بودن مسکن و همچنین عدم اطمینان جهانی ادامه دارد و نقش خود را در تحرک دادن به رشد اقتصادی و با وام دادن به بخش های مولد اقتصاد ایفا خواهیم کرد. همچنین به سرمایه گذاری در فرانچایز[ii] (Franchise) ادامه خواهیم داد تا هدف خود را محقق کنیم و آینده روشن تر برای همه بسازیم.

البته علیرغم سودهای پایین تر CBA هیئت مدیره قیمت سهام نهایی را به طور کامل به مبلغ 2.50 دلار برای هر سهم اعلام کرده است که نسبت به 12 ماه قبل 3 درصد افزایش یافته است و کل سال به 4.65 دلار در هر سهم رسید. یک تحلیلگر بانکی می‌گوید که نتایج مطلوب است چرا که بدهی‌های بد همچنان انعطاف پذیر بوده و بهتر از انتظارات پیگیری می‌شود. این باید زمینه را برای بازنگری‌های مثبت اجماع سود در سال مالی 2025 فراهم کند، اگرچه ما ارزیابی CBA را طولانی‌تر می‌دانیم. به طور کلی نتیجه نویدبخش برای حوزه است زیرا این دیدگاه را تقویت می‌کند که درآمدهای بانکی همچنان انعطاف پذیر و در این میان ترازنامه نیز قوی است.

[i] Commonwealth Bank

[ii] سرمایه گذاری فرانچایز یا فرانشیز (Franchise) به‌عنوان یک روش بازاریابی بین یک کسب‌وکار مستقل و یک برند مادر و مالک است که این برند مالک در ازای حق امتیاز، دانش و برند تجاری خود را در اختیار گیرندگان فرانچایز قرار می‌دهد. درواقع فرانچایز یا حق امتیاز یک روش سرمایه‌گذاری و بازاریابی است که در آن یک برند و کسب‌وکار حق امتیاز توزیع، عرضه و فروش محصول و خدمات خود را به یک متقاضی می‌فروشد و در مقابل کنترل و مدیریت کسب‌وکار آن و بخشی از سود حاصل را به‌صورت ثابت یا درصدی در اختیار می‌گیرد. این قرارداد می‌تواند شامل مدت زمان مشخص، تعداد یا مجموعه‌ای از امتیازات، میزان سود مختلف و ... باشد که برای هر برند فرانچیز متفاوت است. در این قرارداد گیرنده فرانچایز با استفاده از اعتبار و امکانات برند فرانچایز سریع‌تر می‌تواند به فروش و سوددهی برسد. امکاناتی که در اختیار گیرنده قرار می‌گیرد براساس نوع قرارداد فرانچایز می‌تواند یک یا چند مورد از انواع آموزش تخصصی، ارائه فرمول تولید محصول، دسترسی به دانش تجاری و استانداردهای برند، کاهش هزینه‌ها، استراتژی‌های بازاریابی و خدمات پشتیبانی را شامل شود. در ازای این امتیازات، برند فرانچایز نیز می‌تواند کسب‌وکار خود را گسترش داده و بازار خود را در مکان‌های مختلفی از جهان راه‌اندازی کند. بدون اینکه هزینه زیادی را برای راه‌اندازی، مدیریت و تبلیغات شعبه‌های خود در کشورهای مختلف صرف کند.  

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما