معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۲۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۴

اخبار اقتصادی استرالیا

گزیده اخبار اقتصادی استرالیا در اسفند ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

رکود جریان عزیمت گردشگران چینی به استرالیا پس از همه گیری کرونا

صنعت گردشگری ناامید کننده شده است اما گردشگران چینی امید دارند تا پایان سالجاری میلادی به استرالیا بازگردند، البته اقتصاددانان انتظار طولانی تری را پیش بینی می‌کنند. تعداد گردشگران چینی در مقایسه با قبل از همه‌گیری هنوز به حدود نصف کاهش یافته است و این یک آسیب مالی برای دفاتر توریستی است. یکی از مدیران دفاتر توریستی در استرالیا می‌گوید: من امسال انتظار بهبودی کامل را داشتم، زیرا اولین سالی است که گردشگران چینی می‌توانستند برای سال جدید چینی به خارج از کشور سفر کنند. ولی بهبودی بسیار کندتر از آنچه ما انتظار داشتیم بود. این مدیر دفتر توریستی تنها منبعی نیست که از بازگشت کند گردشگران چینی ناامید است بلکه ارقام گردشگری استرالیا هم نشان می دهد که 102000 گردشگر چینی در سپتامبر 2023 از استرالیا دیدن داشتند. 4 سال قبل از آن، این آمار و در همان ماه 688000 نفر بود. اکنون اقتصاد چین شرایط خوبی ندارد و بسیاری از مردم کشورهای سنگاپور، تایلند و مالزی را بعنوان مقاصد گردشی انتخاب می‌کنند زیرا این کشورها بدون شرایط ویزایی هستند.  اولین سالی است که چینی‌ها می‌توانند پس از همه گیری کرونا سفر کنند و لذا پروازهای کوتاه مدت را ترجیح می دهند. تحلیل داده‌ها در هفته‌های اخیر و در مقایسه با آمار سال 2019 حاکی از افزایش گردشگری 30 درصدی چین به جنوب شرق آسیا می‌باشد و سفر به هنگ کنگ، ژاپن و کره جنوبی نیز افزایش یافته است. همانطور که گردشگران چینی پول خود را به جاهای دیگری می‌برند این مدیر دفتر توریستی می‌گوید که ما هم بازار خود را متنوع کردیم و شاهد بازگشت افراد زیادی از ایالات متحده، تایوان و هنگ کنگ به استرالیا هستیم. در هر ماه حدود 170 پرواز منظم بین چین و استرالیا انجام می‌شود و  این 86 درصد از کل پروازها ماهانه در سال 2019 است. در سال 2019 گردشگران چینی 12.4 میلیون دلار در استرالیا هزینه کردند. دفاتر توریستی امیدوار هستند گردشگری تا پایان سالجاری میلادی به سطوح پیش از همه‌گیری بازگردد، ولی بر اساس ارزیابیOxford Economics  ممکن است تا سال‌های 2025 و 2026 نیز این اتفاق نیفتد. مدیر اجرایی شورای بازرگانی استرالیا و چین می‌گوید که تنش‌ها در مناسبات سیاسی دو کشور ممکن بود تا زمان سفر نخست‌وزیر آنتونی آلبانیزی به پکن در نوامبر 2023 بعنوان سفر یک مقام سطح بالای استرالیایی در 7 سال گذشته بر تعداد گردشگری نقش داشته باشد؛ ولی سمبولیسم در چین مهم است و این سفر مطمئناً نمادی از چیزهای زیادی در چین بود، از جمله اینکه همکاری مجدد با استرالیا خوب و این دیدار سیاسی مثل چراغ سبز است. مطلوبیت ثابت چشم انداز استرالیا همیشه گردشگران چینی را جذب می‌کند و صرف نظر از شرایط سیاسی، آنها برای بازگشت خیلی منتظر نخواهند ماند و تا پایان امسال تعداد گردشگران چینی افزایش خواهد یافت. (گاردین استرالیا www.theguardian.com)

بیانیه بانک مرکزی پیرامون نرخ بهره

هیات مدیره بانک مرکزی استرالیا در جلسه فوریه 2024 تصمیم گرفت تا نرخ بهره 4.35 درصد و بدون تغییر باقی بماند. کاهش تورم در سه ماهه منتهی به دسامبر 2023 ادامه یافت ولی همچنان در حد 4.1 درصد باقی ماند. تورم قیمت کالاها کمتر از پیش بینی‌های ماه نوامبر 2023 بانک مرکزی بود ولی با این حال تورم خدمات مطابق با پیش‌بینی‌های قبلی بانک مرکزی با سرعتی تدریجی کاهش یافت هر چند که همچنان بالاست. گفته می‌شود که نرخ بهره بالاتر برای ایجاد تعادل پایدارتر بین تقاضای کل و عرضه در اقتصاد عمل می‌کند. تورم همچنان بر درآمد واقعی مردم تاثیر می‌گذارد و لذا رشد مصرف خانوارها و همچنین سرمایه‌گذاری‌ها در مسکن ضعیف است. هر چند که نشانه‌های دلگرم کننده وجود دارد و چشم انداز اقتصادی نامشخص است ولی هیئت مدیره بانک مرکزی همچنان به ریسک های تورمی‌توجه زیادی دارد. پیش بینی‌های بانک مرکزی حاکی از بازگشت تورم به محدوده هدف 2 تا 3 درصدی در سال 2025 و یا اواسط سال 2026 است. در حالی که نشانه‌های مطلوبی در مورد نرخ تورم کالاها در سطح جهانی وجود دارد و نرخ تورم خدمات پایدار باقی مانده است همین شرایط می‌تواند در استرالیا نیز رخ دهد. در عین حال درصد بالایی از عدم اعتماد پیرامون چشم انداز اقتصاد چین و پیامدهای درگیری‌ها در اوکراین و نیز خاورمیانه وجود دارد. بازگشت تورم به محدوده هدف در یک بازه زمانی معقول همچنان بالاترین اولویت هیئت مدیره بانک مرکزی است. هیئت مدیره باید مطمئن شود که تورم به طور پایدار به سمت محدوده هدف حرکت می‌کند. هیئت مدیره همچنان به تحولات اقتصاد جهانی، روند تقاضای داخلی، دورنمای تورم و بازار کار توجه خواهد کرد و در عزم خود برای بازگرداندن تورم به محدوده هدف مصمم است و برای دستیابی به این نتیجه هر کاری را که لازم است انجام خواهد داد. (سایت بانک مرکزی استرالیا https://www.rba.gov.au/)

اندونزی بهترین مقصد برای مسافران استرالیایی

سازمان آمار استرالیا (ABS) برخی داده‌های مسافرتی را گردآوری کرد که طی آن برای اولین بار در50 سال اخیر و در سال 2023 اندونزی جایگزین نیوزلند به عنوان بهترین مقصد برای سفرهای کوتاه مدت خارج از کشور برای استرالیایی‌ها گردید. در سال گذشته میلادی حدود 1.37 میلیون استرالیایی به اندونزی سفر کردند این در حالیست که 1.26 میلیون استرالیایی از نیوزیلند دیدن داشتند. استرالیایی‌هایی که به اندونزی سفر ‌کردند 86 درصد برای تعطیلات و 7 درصد برای دیدار دوستان یا اقوام خود ‌رفتند. ولی افرادی که از نیوزیلند دیدن داشتند وضعیت متفاوت بود چرا که 43 درصد برای تعطیلات و 38 درصد برای دیدن دوستان یا اقوام خود ‌رفتند. نیوزیلند از زمان شروع ثبت آمار در حدود 50 سال گذشته همه ساله مقصد اصلی گردشگری استرالیایی‌ها بوده است؛ هر چند که بازگشت به سمت سطوح قبل از همه گیری کرونا در حال افزایش است ولی هنوز به اوج سال 2019 نرسیده اند. در سال گذشته میلادی نزدیک به 10 میلیون استرالیایی در مقایسه با بیش از 11 میلیون نفر در سال 2019 از یک سفر کوتاه مدت به خارج از کشور بازگشتند. در همین حال در سال 2023 کمی‌بیش از 7 میلیون گردشگر خارجی در مقایسه با 9.5 میلیون در سال 2019 یک سفر کوتاه مدت به استرالیا داشتند. در دسامبر 2023 بیشترین تعداد بازدیدکنندگان برای سفرهای کوتاه مدت در ایالت نیو ساوت ولز به مرکزیت سیدنی (351760) مشاهده شدند، در حالی که قلمرو شمالی به مرکزیت شهر داروین کمترین گردشگر (3000) را ثبت کرد. میانگین مدت اقامت در استرالیا 14 روز بود که از 18 روز در سال 2022 کمتر بود. در دسامبر 2023 تعداد 41670 دانشجوی بین المللی وارد استرالیا شد که در مقایسه با ماه مشابه سال قبل 5830 دانشجو افزایش داشت. تعداد دانشجویان ورودی در دسامبر 2023، 7.7 درصد بیشتر از سطوح قبل از کووید در دسامبر 2019 بود. تعداد ساکنان استرالیایی که به خارج از کشور سفر می‌کنند در دهه‌های اخیر به طور عمده در حال افزایش بوده است ولی با روند کلی که توسط رویدادهای تاریخی مختلف از جمله موارد زیر متاثر شده است:

  • رکود اقتصادی اوایل دهه 1990 در استرالیا
  • حملات تروریستی 11 سپتامبر سال 2001 نیویورک
  • بمب گذاری بالی در سال 2002
  • شیوع سندرم حاد تنفسی موسوم به سارس در سال 2003
  • بحران مالی جهانی در سال 2008
  • شروع همه گیری جهانی کرونا از سال 2020

کاهش قابل توجهی در اواخر مارس 2020 به دلیل تأثیر کرونا مشاهده شد ولی سفر ساکنان استرالیا در دو سال گذشته پس از برداشته شدن تدریجی محدودیت‌های مرزی از نوامبر 2021 افزایش یافته است. پنج کشور مقصد برتر در سال 2023 به ترتیب شامل اندونزی، نیوزلند، ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و ژاپن بودند. هر چند که ده سال پیش و در سال 2013 پنج کشور برتر به ترتیب شامل نیوزلند، ایالات متحده آمریکا، اندونزی، تایلند و بریتانیا بودند. در سال 2023 انگیزه اصلی سفر شهروندان استرالیا بیشتر شامل تعطیلات (57 درصد)، دیدار با دوستان و بستگان (29 درصد) همچنین کسب و کار (6 درصد) بود. (سایت سازمان آمار استرالیا www.abs.gov.au)

افزایش نرخ بیکاری استرالیا به 4.1

نرخ بیکاری استرالیا در ژانویه به بالاترین حد در دو سال گذشته رسید، زیرا کارفرمایان به سختی شغلی اضافه کردند و افراد بیشتری به دنبال کار رفتند. اداره آمار استرالیا اعلام کرد که نرخ بیکاری در ماه گذشته 4.1 درصد بود. این اولین بار در دو سال اخیر از ژانویه 2022 است که نرخ بیکاری به بالای 4 درصد می رسد. بخشی از افزایش نرخ بیکاری به این دلیل است که افراد بیشتری در ابتدای سال به دنبال کار بودند. وزیر خزانه داری در یک کنفرانس گفت که بازار کار ضعیف شده است. شرایط بازار کار بی‌ثبات شده است بطوری که بر اساس آمار تعداد مشاغل در نوامبر 2023 به 61500 افزایش یافت ولی 65200 شغل در دسامبر 2023 از دست رفت. اقتصاددانان تخمین می زنند که اقتصاد استرالیا نیاز به ایجاد حدود 30000 شغل در هر ماه دارد تا با افزایش جمعیت، نرخ بیکاری ثابت بماند. ایالت نیو ساوت ولز به مرکزیت سیدنی که حدود یک سوم اقتصاد کشور را به خود اختصاص می دهد با نرخ بیکاری 4.1 درصدی مواجه است؛ این ایالت 6 ماه پیش از نرخ بیکاری 3.4 درصدی برخوردار بود این در حالیست که همزمان در کل استرالیا نرخ بیکاری 3.7 درصدی برآورد می‌شد. (گاردین استرالیا www.theguardian.com)

چین بزرگترین شریک تجاری استرالیا

چین در زمینه کالاها و خدمات با حدود یک سوم (32.2 درصد) از کل تجارت جهانی استرالیا را در اختیار دارد. تجارت دو طرف در سال‌ مالی 21-2020 با 6.3 درصد رشد به 267 میلیارد دلار استرالیا رسید که رقم صادرات استرالیا به چین ناشی از کالاها و خدمات از جمله درآمدهای دانشجویان چینی در استرالیا 178 میلیارد دلار بوده است؛ هر چند که  صدور خدمات در نتیجه همه گیری کرونا کاهش یافت. در سال 2022 حجم تجارت دو جانبه 299 میلیارد دلار استرالیا اعلام بود. قرارداد تجارت آزاد چین و استرالیا (CHAFTA) در 20 دسامبر 2015 لازم الاجرا شد. قرارداد CHAFTA یک توافقنامه است که مزایای زیادی برای استرالیا به همراه دارد و موقعیت رقابتی استرالیا را در بازار چین تقویت و زمینه‌های رشد اقتصادی و ایجاد شغل را فراهم می‌کند. فعالیت های اقتصادی دو طرف از تعرفه‌های پایین‌تر از 90 درصد بهره می‌برند. استرالیا و چین طرف قرارداد مشارکت اقتصادی جامع منطقه ای (RCEP) نیز هستند. در سال 2021 چین ششمین سرمایه گذار خارجی مستقیم در استرالیا (با 46.3 میلیارد دلار استرالیا) بود و در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری چین در بخش‌های زیرساختی، خدمات و کشاورزی گسترش یافته است. سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی استرالیا در چین نیز در سال 2021 به 9.1 میلیارد دلار رسید. (تارنمای وزارت امور خارجه استرالیا www.dfat.gov.au)

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما