معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۰/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۴۴

اخبار اقتصادی اتریش

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اتریش در هفته اول دی ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌ گردد:

حجم عظیم عسل ارائه شده در فروشگاه‌های اتریشی وارداتی است.

پرسه : به گفته اتاق کشاورزی استان اشتایرمارک اتریش، در حدود 70 درصد از عسل ارائه شده در فروشگاه‌های اتریشی وارداتی می‌باشند و نسبت به این آمار هشدار داده است. از این رو رئیس اتاق کشاورزی اشتایرمارک درخواست اصلاحیه قانونی برای ذکر کشور مبدا تولید عسل در سوپرمارکت های اتریشی کرده است تا مصرف کنندگان امکان انتخاب عسل داخلی و خارجی را داشته باشند. آقای بروگنر در این خصوص افزود:  "به طور شگفت انگیزی انواع بسیاری از عسل ها در قفسه‌های سوپرمارکت ها وجود دارد. دقیقا 68.8 درصد از عسل ها از کشورهای خارجی و 90 درصد آنها عسل های مخلوط هستند." به عنوان مثال، عسل های مخلوط ار کشورهای رومانی، اروگوئه، برزیل و آرژانتین وارد می‌شوند و با عسل های داخلی مخلوط می‌گردند.

کاهش 50 درصدی اقامت های شبانه در هتل های اروپایی در سال 2020

یوروستات: در سال 2020، گردشگران در اروپا در  حدود 272 میلیون شب اقامت را در اقامتگاه‌های اجاره ای کوتاه مدت در اتحادیه اروپا سپری کرده که از طریق Airbnb، Booking، Expedia Group یا Tripadvisor رزرو شده بودند. این آمار نشان دهنده کاهش حدود 47 درصدی اقامت های شبانه در مقایسه با سال 2019 می‌باشد. در اتریش میزان کاهش اقامت های شبانه طبق آمار یوروستات تا 78 درصد کمتر نسبت به دوران پیش از کرونا بوده است.

افزایش مجدد تورم در ماه نوامبر تا 3. 4 درصد

استاندارد: به دنبال افزایش قیمت سوخت و انرژی، قیمت کالاهای مصرفی در اتریش با تورمی 3 /4 درصدی روبر شده است. آخرین بار نرخ تورم در سال 1992 میلادی با چنین شتابی در حال افزایش بوده است. همچنین شایان ذکر است که تورم در حوزه یورو نیز با شیب زیادی در حال افزایش است. این نرخ تورم، به طور میانگین سبب افزایش 6 . 1 درصدی قیمت مواد غذایی نیز شده است.

توبیاس توماس، مدیر کل مرکز آمار اتریش، روز جمعه 17  دسامبر گفت: «افزایش قیمت سوخت و انرژی تورم را در نوامبر 2021 به بالاترین سطح در تقریباً 30 سال اخیر رسانده است  و تورم بیش از دو برابر محاسبه هدف بانک مرکزی اروپا می‌باشد.  

 رئیس فدراسیون صنایع اتریش: افزایش قیمت انرژی واحد های صنعتی را تهدید می نماید.

خبرگزاری رادیو و تلویزیون اتریش: گئورگ نیل، رئیس فدراسیون صنایع اتریش ، نگرانی خود را نسبت افزایش شدید قیمت برق و گاز  در اتریش اعلام کرد و امروز در مصاحبه ای با "Oberösterreichische Nachrichten" گفت: اتریش دارای شرکت هایی است که نیاز مبرم به انرژی دارند و افزایش سریع قیمت برق "یک تهدید جدی برای صنعت" به شمار می آید و برای کمک به شرکت ها، باید "یک صندوق کمکی کوتاه مدت برای افزایش نقدینگی شرکت ها برای پرداخت هزینه‌های انرژی، مشابه صندوق احیاء کرونا به وجود آید." علاوه بر این، نسبت به مالیات ها و هزینه‌های انرژی می‌بایست تجدید نظر صورت گیرد. آقای نیل پیشنهاد کرد که هزینه‌های خاص انرژی مانند مالیات بر برق و هزینه‌های برق سبز را می‌توان به حالت تعلیق درآورد یا به شرکت ها بازپرداخت کرد. علاوه بر این، باید به دنبال بازار یکپارچه برق در اروپا بود.

42 درصد شرکت های اروپایی از فناوری رایانش ابری „Cloud“ استفاده می نمایند

یوروستات: به گزارش یوروستات، در سال 2021، 42 درصد شرکت های اروپایی از خدمات رایانش ابری به ویژه برای فروش محصولات خود استفاده کرده اند. این میزان نسبت به سال 2020 که 36 درصد شرکت را شامل بوده است 6 درصد افزایش داشته است.  همچنین بر اساس این گزارش در سال 2020، 98 درصد کارمندان شرکت های اروپایی، در فعالیت های روزانه خود از خدمات رایانش ابری بهره برده اند.  در میان کشورهای اروپایی، سوئد با 75 درصد بیشترین میزان استفاده از این فناوری و بلغارستان کمترین استفاده را دارد و اتریش نیز با 39 درصد کمی از میانگین اتحادیه اروپایی در بهره برداری از این فناوری عقب تر می‌باشد. 

 یک پنجم خودروهای تازه پلاک شده در اتریش برقی می‌باشند.

کوریه: در نوامبر 17519 خودرو در اتریش شماره گذاری شده اند. این تعداد به معنای کاهش 6 / 12 درصدی نسبت به سال 2020 می‌باشد و در این میان نسبت خودروهای تماما برقی به 20 درصد مجموع خودروها رسیده است.  به طور کلی، سهم خودروهای با موتور جایگزین (هیبریدهای بنزینی / دیزلی) 1 / 43 درصد و پس از آن  خودروهای بنزینی  با 4 / 32 درصد و موتورهای دیزلی 5 / 24 درصد بوده است.  از ابتدای سال 2021 تاکنون 222 هزار و 155 خودرو جدید در اتریش شماره گذاری شده اند. به گزارش مرکزآمار این میزان  3 / 1  درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل می‌باشد. 

 تورم در اتریش همچنان فراتر از میانگین مدنظر بانک مرکزی اروپا

پرسه: بانک مرکزی اتریش در گزارش امروز خود از مقایسه آمار منتشره از سوی بانک مرکزی اروپا با آمار در دسترس برای سال 2021 در اتریش اعلام کرد که تورم در این کشور پس از سال 2022 همچنان بالاتر شاخص تورم تعیین شده برنامه ریزی شده توسط بانک مرکزی اروپا یعنی  2 درصد می‌باشد. آقای هولتزمان، رئیس بانک مرکزی اتریش در این خصوص گفت:  تفاوت در روند کنترل تورم توسط کشورها، سبب اختلاف نظر در شورای حکام بانک مرکزی اروپا شده است. با این وجود گزارش یاد شده  رشد اقتصادی بسیار قوی تر از حد انتظار را برای سال 2022 انتظار دارد. به طور خاص، پیش بینی می‌شود اقتصاد داخلی امسال 4.9 درصد و در سال آینده 4.3 درصد رشد کند. بنابراین، بانک مرکزی نسبت به Wifo، IHS یا OECD که در چند روز گذشته پیش‌بینی‌هایی را ارائه کرده‌اند و مقادیری بین 7 / 3 تا 3 / 4  درصد را ارائه کرده‌اند، نسبت به امسال بسیار خوی بین می‌باشد .

 ارزیابی مثبت سازمان OECD از عملکرد اقتصادی اتریش

  استاندارد: هرچند ارزیابی  OECD در کل از عملکرد اقتصادی اتریش در سال گذشته مثبت بوده است با این وجود این سازمان پیشنهادات بسیاری را برای بهبود شرایط و توسعه زیرساخت های فرسوده در اتریش وهمچنین بهبود نظام سلامت و کاری این کشور  در گزارش 20 دسامبر خود اعلام نموده است. گزارش سالانه  این سازمان به ضعف های ساختاری بسیاری در نظام اجتماعی و بهداشتی اتریش علیرغم نرخ پایین بیکاری نسبت به دیگر کشورهای اروپایی و عضو این سازمان اشاره نموده است.

اقتصاد اتریش تا پاییز امسال تنها در یک  مرحله بهبود شرایط اقتصادی را از آغاز همه گیری کرونا تجربه نمود و از آغاز بحران تا امروز با بحران اقتصادی، بیکاری و کمبود بودجه روبرو است. با این وجود در پایان سه ماهه سوم سال 2021، عملکرد کلی اقتصادی کشور به سطح قبل از بحران بازگشته وتنها کمی عقب تر از دانمارک و بهتر از آلمان است اما تقریباً با کشورهای عضو OECD برابری می‌کند. این کزارش 131 صفحه ای امروز در جریان دیدار رئیس این سازمان با وزیر امور خارجه الکساندر شالنبرگ و وزیر اقتصاد مارگارت شرامبوک تحویل داده شد. همچنین قرار است ملاقاتی با رئیس جمهور فان در بلن درروزهای آتی برگزار شود.

 برگزاری مجمع جهانی اقتصادی داووس به تابستان موکول شد

خبرگزاری رادیو و تلویزیون اتریش مجمع جهانی اقتصاد در داووس به دلیل گسترش سویه اومیکرون از ژانویه 2022 به اوایل تابستان 2022 موکول می‌شود. برگزار کنندگان اعلام کرده اند که  شرایط همه گیری برگزاری این نشست را با چالش های اساسی روبرو ساخته است و از این رو تا مدتی می‌بایست برگزاری آن را به تعویق انداخت.

 اتریش در رده سوم میان کشورهای اروپایی در خصوص تعداد اتومبیل های برقی

پرسه: براساس گزارش تحلیلی موسسه VCÖ ، پس از سوئد و هلند، نسبت به تعداد خودروهای برقی پلاک شده یا وارد شده، اتریش سومین سهم خودروهای الکترونیکی را در بین ثبت نام های جدید در اتحادیه اروپا دارد. تاکنون  پیشتاز در اروپا کشور نروژ با 60 درصد مجموع خودروهای پلاک شده در سال گذشته بوده است. مصرف کل انرژی خودروهای برقی در اتریش به ازای هر کیلومتر خودرو به طور متوسط 42 درصد کمتر از خودروهای با موتورهای احتراق داخلی است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما