معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۱/۱۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۹۸

چشم انداز مقررات جدید رمز ارزها در استرالیا

طبق اعلام دولت استرالیا (سایت وزارت خزانه داری استرالیا 8 دسامبر 2021)، وزارت خزانه داری این کشور در سال 2022 یک رژیم نظارتی جدید برای مبادلات رمز ارزها ایجاد خواهد کرد. در قوانین آتی سازمان‌های غیرمتمرکز خودمختار یا "DAO" مشمول قانون خواهند شد. منظور از این سازمان‌ها، سیستم های رایانه ای است که همه این فرآیندها در آن به صورت پیش فرض به صورت کد نوشته شده است. ایده چنین مدل مدیریتی از زمانی که بیت کوین برای خلاص شدن از واسطه‌ها در تراکنش های مالی ایجاد شد، در جامعه ارز دیجیتال گسترش یافته است.

پیشینه رمز ارزها در استرالیا

طبق گزارش اس بی اس (مورخ 9 دسامبر 2021)، استرالیایی‌ها به طور فزاینده‌ای به ارزهای دیجیتال رو می‌آورند. اما آنها معمولا بدون آگاهی کافی از خطرات موجود این کار را انجام می دهند و این در حالی رخ می دهد که کلاهبرداران نیز اغلب سعی می‌کنند مردم را فریب دهند تا در فرصت های جعلی برای خرید رمز ارزها سرمایه‌گذاری کنند.

دکتر آدام استین (Adam Steen) استاد در حوزه Practise در واحد حسابداری دانشگاه دیکین در ملبورن است. او می‌گوید ارزهای دیجیتال هیچ ارزش واقعی دیگری جز تصورات مردم ندارند. به گفته دکتر استین، ارز دیجیتال به عنوان یک فرصت سرمایه گذاری خلاقانه و منحصر به فرد شروع شد، و سپس مانند هر گرایش دیگری در بین مردم محبوبیت پیدا کرد.

از آنجایی که ارز دیجیتال هیچ نهاد تنظیم کننده ای ندارد، بسیاری از سرمایه گذاران مبالغ هنگفتی را به دلیل کلاهبرداری از دست داده اند. همچنین، این شکل از ارز نامشهود و غیرقابل دسترسی است که فضایی را برای کلاهبرداری‌های سایبری و طرح‌های متقلبانه باز می‌کند. در سال ۲۰۱۷ یک ارز دیجیتال ادعا شده تحت عنوان Plus Gold Union Coin (PGUC) در استرالیا راه اندازی شد و علاقه زیادی را در میان جوامع مهاجر به خود جلب کرد.این ارز دیجیتال ادعا می‌کرد که در چند سال با سرمایه گذاری اولیه به ارزش ۷۵۰۰ دلار در هر توکن، سود بسیار زیادی بالغ بر ۲۰۰ هزار دلار را به ارمغان می آورد. و به نظر می رسد که مبلغ سرمایه گذاری انجام شده در مقایسه با سودی که فرد کسب خواهد کرد، اندک به نظر می رسید.  مروجین این ارز جوامع را هدف قرار دادند و به زودی به منبعی قابل اعتماد تبدیل شدند. کسانی که علاقه مند به دانستن بیشتر در مورد توکن و عملکرد آن بودند، به رویدادهای بزرگ و مناسب در شهرهای مختلف در سراسر کشور دعوت شدند. برنامه‌های مروجین این ایده در رویدادهای مجلل بسیار پیچیده بود تا سرمایه گذاران بالقوه را جذب کنند و اجازه ندهند تا شرکت کنندگان بخواهند محل را بدون ثبت نام در این برنامه ترک کنند.

جان دو (John Doe) که نامش برای محافظت از هویت او تغییر کرده است، می‌گوید که در سال ۲۰۱۷ از طریق دوستانش با Plus Gold Union Coin آشنا شده است.آقای دو می‌گوید که کل این طرح در خلال یک کمپین بازاریابی بسیار پیچیده معرفی شد. روش کار آنها در بسیاری از افراد در جوامع گوناگون تأثیرگذار بوده است.اما در دسامبر ۲۰۱۷  قیمت ارز دیجیتال PGUC سقوط کرد و سرمایه‌گذاران گمان کردند که از آنها کلاهبرداری شده است.

اغلب آژانس‌های کلاهبرداری تمایل دارند آسیب‌پذیرترین افراد را هدف قرار دهند، و درک اینکه چرا جوامع مهاجر در سراسر جهان به راحتی مورد کلاهبرداری قرار می‌گیرند، آسان است. در این میان، موانع زبانی یکی از عوامل مهمی است که جوامع مهاجر را قربانی چنین کلاهبرداری‌هایی می‌کند.اینکه طعمه این کلاهبرداری‌های فیشینگ شدن آسان است و حتی بزرگترین شرکت‌ها در استرالیا نیز برخی اوقات طعمه کلاهبردارانی می‌شوند که به نظر قانونی می‌رسند.

توصیه‌های دانشگاه ملبورن به استرالیایی‌ها

بهتر است از باز کردن ایمیل‌های ناشناس و ناخواسته خودداری کنید و به تماس‌ها و توصیه‌های سرمایه‌گذاری که تأیید نشده‌اند، حتی اگر از طرف شخصی که می‌شناسید، پاسخ ندهید.چند نکته که می‌تواند به شما در انتخاب سرمایه گذاری مناسب کمک کند عبارتند از: دریافت مشاوره از افرادی که واجد شرایط و با تجربه هستند صرف نظر از اینکه به کدام جامعه تعلق دارید، و مشورت با مشاوران مالی، وکلا و حسابداران در سراسر استرالیا. اگر فردی به شما وعده بازدهی هنگفت در قالب ارزهای رمزنگاری شده را می‌دهد، این امر می‌تواند نشانه‌ای از این باشد که آنها سعی دارند از شما کلاهبرداری کنند.

رژیم نظارتی جدید مبادلات رمز ارز در استرالیا

اوایل سال آینده، وزارت خزانه داری فرآیند بررسی در مورد چارچوب جدید مجوز مبادلات را برای بخش کریپتو استرالیا، که در حال حاضر غیرقانونی است و میلیاردها دلار (از گردش مالی 2 تریلیون دلاری رمز ارزها در سطح جهان) را به خود اختصاص داده را شروع خواهد کرد.  طبق اعلام دولت استرالیا (سایت وزارت خزانه داری استرالیا 8 دسامبر 2021)، وزارت خزانه داری یک رژیم نظارتی جدید برای مبادلات ایجاد خواهد کرد که هدف آن شفاف سازی نحوه نگهداری و محافظت از دارایی‌ها در استرالیا است و احتمالا هزینه‌های جدیدی را به همراه خواهد داشت. به گفته متخصصین خزانه داری استرالیا، این تدابیر برای کسب‌وکارها، این اصلاحات ابهامی را که می‌تواند در مورد رفتار نظارتی و مالیاتی دارایی‌های کریپتو و روش‌های پرداخت جدید وجود داشته باشد، برطرف می‌کند. با انجام این تدابیر، اعتماد بیشتر مصرف کننده جلب و نوآوری‌های بیشتری را ممکن می سازد. برای مصرف‌کنندگان، این تغییرات یک چارچوب نظارتی ایجاد می‌کند تا زمینه استفاده رو به رشد آن‌ها از دارایی‌های کریپتو را فراهم کند و نحوه برخورد با روش‌های پرداخت جدید را روشن کند.

احتمالا مقررات جدید بخشی از سرمایه‌های استرالیایی‌ها را از این بازار خارج خواهد کرد. در حال حاضر 28.8% از استرالیایی‌ها دارایی‌هایی مرتبط با رمزارزها دارند و حضور بانوان در این بازار از سال گذشته تاکنون دو برابر شده است. بیت کوین محبوب ترین رمزارز در استرالیا و پس از آن به ترتیب اتریوم، ریپل، کاردانو و دوج کوین قرار دارند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما