معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۹/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۸۸

اخبار اقتصادی اتریش

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اتریش در هفته سوم آذر 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌ گردد:
  • استفاده از سوخت کروزین از جایگاه تولید داخلی در هواپیمایی اتریش

کوریه: در سال 2022، خطوط هواپیمایی اتریش برای اولین بار با نفت سفید تولید شده توسط OMV در اتریش سوخت گیری خواهد کرد. در گام نخست،  1500 تن "سوخت هوانوردی پایدار"  SAF خریداری شده مورد استفاده قرار خواهد گرفت. اگرچه این مقدار کمتر از یک هزارم نیاز سالانه AUA است، اما همچنان انتشار استفاده از همین میزان سوخت پایدار، مقادیر زیادی از تولید گازهای گلخانه ای را کاهش خواهد داد.SAF در پالایشگاه اشوچات با فرآوری روغن آشپزی مستعمل اتریشی در فرآیندی ویژه  تولید می‌شود و از طریق خط لوله مستقیم به فرودگاه وین پمپ می‌شود. SAF انتشار CO2 را بیش از 80 درصد در مقایسه با نفت سفید معمولی کاهش می دهد و هیچ زیرساخت جدیدی برای تولید آن نیاز نیست.

  • استفعا وزیر دارایی : گرنوت بلومل نیز استعفا داد

پرسه: گرنوت بلومل وزیر دارایی از حزب مردم، استعفای خود را به دلایل شخصی و تمرکز بر خانواده اش اعلام کرد. حزب مردم، امروز جمعه 3 دسامبر، جانشین وی آقای ماگنوس برونر، از حزب مردم را معرفی نمود. وی تا پیش از نیز در کابینه وزیر محیط زیست خانم گوسلر، فعالیت می‌کرده است و تحصیل کرده رشته حقوق می‌باشد.

  • کاهش تولید ناخالص داخلی در قرنطینه سراسری چهارم کمتر از قرنطینه سوم

وینرتسایتونگ: عملکرد اقتصادی اتریش در آخرین قرنطینه سراسری نسبت به قرنطینه سوم در سال گذشته و همزمان با سال نو میلادی، کاهش کمتری داشته است. بر اساس گزارش موسسه پژوهش های اقتصادی اتریش، در آغاز چهارمین قرنطینه سراسری  فعالیت اقتصادی امسال 5.7 درصد کمتر از سطح پیش از بحران در سال 2019 بوده و از این رو 2 . 1 درصد بهتر از شرایط در مدت زمان یکسان در سال گذشته. در مقایسه با هفته نخست ماه دسامبر سال 2020، تولید ناخالص داخلی امسال  با توجه به بهبود شرایط اقتصادی در پاییز 2021، کاهش کمتری داشته است. گفته می‌شود در شرایط فعلی با سویه جدید کرونا در اتریش، ادامه محدودیت های سراسری تا پس از سال نو میلادی نیز ادامه داشته باشد. 

  • نخستین تراکنش یورو دیجیتالی در اروپا

کرونه: نخستین تراکنش فرامرمزی یورو دیجیتالی در اروپا بین دو بانک سوئیسی و یک بانک فرانسوی با موفقیت انجام شد. بر اساس گزارش روزنامه کرونه، این تراکنش که از فناوری بلاک چین استفاده می نماید، توانست برای نخستین بار مسیر امن بانکی برای تراکنش های بانکی میان چند بانک را فراهم نماید. بانک مرکزی اروپا همچنین به دنبال این خبر اعلام کرده است که هرچند تا عمومی‌شدن و بهره برداری کامل از این طرح، زمان بیشتری نیاز است، اما این آزمایش نشان داد که اروپا می‌تواند خارج از مسیرهای شناخته شده بانکی نیز با تمرکز بر یورو دیجیتالی ، به صورت کاملا امن، مبالغی را واریز نماید. 

  • 42 درصد شرکت های اروپایی از فناوری رایانش ابری „Cloud“ استفاده می نمایند

یوروستات:  به گزارش یوروستات، در سال 2021، 42 درصد شرکت های اروپایی از خدمات رایانش ابری به ویژه برای فروش محصولات خود استفاده کرده اند. این میزان نسبت به سال 2020 که 36 درصد شرکت را شامل بوده است 6 درصد افزایش داشته است.  همچنین بر اساس این گزارش در سال 2020، 98 درصد کارمندان شرکت های اروپایی، در فعالیت های روزانه خود از خدمات رایانش ابری بهره برده اند.  در میان کشورهای اروپایی، سوئد با 75 درصد بیشترین میزان استفاده از این فناوری و بلغارستان کمترین استفاده را دارد و اتریش نیز با 39 درصد کمی از میانگین اتحادیه اروپایی در بهره برداری از این فناوری عقب تر می‌باشد. 

  • یک پنجم خودروهای تازه پلاک شده در اتریش برقی می‌باشند

کوریه : در نوامبر 17519 خودرو در اتریش شماره گذاری شده اند. این تعداد به معنای کاهش 6 . 12 درصدی نسبت به سال 2020 می‌باشد. در این میان نسبت خودروهای تماما برقی به 20 درصد مجموع خودروها رسیده است.  به طور کلی، سهم خودروهای با موتور جایگزین (هیبریدهای بنزینی . دیزلی) 1 . 43 درصد و پس از آن  خودروهای بنزینی  با 4 . 32 درصد و موتورهای دیزلی 5 . 24 درصد بوده است.  از ابتدای سال 2021 تاکنون 222 هزار و 155 خودرو جدید در اتریش شماره گذاری شده اند. به گزارش مرکزآمار این میزان  3 . 1  درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل می‌باشد. 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما