معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۰/۰۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۳۷

میانگین درآمد کارکنان بخش دولتی و خصوصی در بلغارستان

مطلب زیر برگردان مقاله ای است که سایت اقتصادی بلغارستان در مورد وضعیت درآمد کارکنان بخش دولتی و خصوصی را در دوره اپیدمی سال 2020 مورد تحلیل قرار داده است.

درآمد حقوق کارمندان در بلغارستان در سال 2020 در مجموع، به کمی‌بیش از 36 میلیارد لو ( واحد پول بلغارستان ВGN ) خواهد رسید که بین 2,165,000 کارمند با میانگین حقوق سالانه 16,642 ВGN یا 1,387 ВGN در ماه توزیع می‌شود. درآمد ناخالص دستمزد علی‌رغم همه‌گیری و از دست دادن مشاغل افزایش یافت، که با رشد قابل توجه متوسط دستمزد (+ 9.4٪) تحریک شد و کاهش تعداد کارمندان (-6.8٪) را جبران کرد.

جالب توجه است که تأثیر این همه گیری تقریباً به طور کامل در بخش خصوصی با کاهش 155 هزار کارمند نمایان است، در حالی که در بخش دولتی تعداد کارمندان تقریباً بدون تغییر باقی مانده است. درآمد ناخالص کارکنان بخش دولتی نزدیک به 920 میلیون ВGN افزایش یافت که عمدتاً در نتیجه رشد آموزش، مراقبت های بهداشتی و مدیریت دولتی بود.

علیرغم تأثیر شدیدتر این همه گیری بر درآمدهای بخش واقعی، اقتصاد خصوصی همچنان به تسلط خود ادامه می دهد و نزدیک به 75 درصد از کل درآمدهای دستمزد ناخالص کشور را تشکیل می دهد. با این حال، داده‌ها  اجازه می دهد تا به جزئیات بیشتری از درآمد ناخالص تولید شده توسط هر بخش بپردازیم. صنعت تولید، علیرغم تأثیر منفی همه‌گیری، همچنان بخش پیشرو است و در سال گذشته درآمد ناخالص دستمزد 6.7 میلیارد ВGN ایجاد کرد. بعد تجارت است که علیرغم بحران رشد کرد و درآمد ناخالص دستمزد نزدیک به 5.5 میلیارد ВGN را به ارمغان آورد. دو بخش با بیشترین تعداد شاغل در کشور به ترتیب 465 هزار نفر در صنعت تولید و 372 هزار نفر در تجارت هستند.

در جایگاه سوم، بخش باثبات فناوری اطلاعات و ارتباطات قرار دارد که نزدیک به 4 میلیارد ВGN درآمد ناخالص برای کارمندان به ارمغان می آورد. حدود 100000 نفر در فناوری اطلاعات و ارتباطات شاغل هستند که حقوق بسیار بالایی دریافت می‌کنند - میانگین حقوق 2.4 برابر بیشتر از میانگین کشوری است. توسعه سریع بخش دیجیتال، از جمله ورود آن به مراکز ثانویه اقتصادی مستلزم نقش فزاینده آن در درآمد ناخالص از حقوق در کشور است. سه بخش بعدی تحت تسلط دولت است - آموزش، مراقبت های بهداشتی و مدیریت دولتی که به طور جداگانه بین 2 تا 3 میلیارد ВGN درآمد ناخالص برای کارمندان به ارمغان می آورد. این سه حوزه عمومی، بیش از 70 درصد درآمد ناخالص کارکنان بخش دولتی را تشکیل می‌ دهند.

تفکیک دقیق بخش خصوصی و دولتی به وضوح نمایه متفاوت اقتصاد واقعی و همچنین نقش جدی دولت را در زمینه‌های خاص نشان می دهد. کارکنان دولت شامل بیش از 95 درصد از درآمد ناخالص نیروی کار در آموزش و پرورش و مدیریت دولتی و نزدیک به 70 درصد از کسانی هستند که در مراقبت های بهداشتی و مددکاری اجتماعی کار می‌کنند و در حالی که این بخش ها ماهیت بسیار اجتماعی دارند، بخش عمومی‌بین 37 تا 57 درصد از درآمد ناخالص در سایر حوزه‌های اقتصادی مانند انرژی، مدیریت آب و پسماند، فرهنگ و ورزش، حمل و نقل و معدن را به خود اختصاص می دهد.

 

منبع:

https://www.economic.bg/bg/a/view/brutnijat-dohod-na-naetite-lica-dostiga-36-mlrd-lv-prez-2020-g

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما